Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om finansiering av planlagt utbygging av fv. 33 mellom
Skreifjella og Totenvika i Østre Toten kommune i Oppland fylke.
Det er lagt opp til at anleggsarbeidene på strekningen
Skreifjella–Totenvika startes høsten 2012 med ferdigstillelse i
2015.
Fv. 33 gjennom Akershus og Oppland fylke er om
lag 145 km lang. Fv. 33 har stor betydning for industri, næringsliv
og befolkning i Gjøvik- og Totenregionen, og er den viktigste forbindelsen
til Oslo og Gardermoen for denne delen av Oppland. Tungtrafikkandelen
er høy, og vegen fungerer også som avlastningsveg for E6 og rv. 4.
Dagens fv. 33 mellom Skreifjella og Totenvika
er smal og svingete. Strekningen som skal bygges ut starter like
nord for fylkesgrensa mellom Oppland og Akershus og ender 300 meter
vest for Totenvika kirke.
Strekningen er om lag 9 km lang. Den lokalpolitiske
behandlinga går fram av pkt. 3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet har merket seg at Oppland
fylkeskommune og Østre Toten kommune har kommet fram til enighet
om et opplegg for delvis bompengefinansiering av den planlagte utbedringen av
fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika. Av de omliggende kommunene
støtter Gjøvik kommune forslaget om delvis bompengefinansiering
av prosjektet, Vestre Toten kommune har tatt forslaget til etterretning,
mens Eidsvoll kommune ikke slutter seg til forslaget. Departementet
legger til grunn at det er tilstrekkelig lokalpolitisk tilslutning
til prosjektet.
Omregnet til 2012-kroner er kostnadsanslaget
for prosjektet beregnet til 425 mill. kroner. Netto nytte for prosjektet
er beregnet til om lag -260 mill. kroner, og netto nytte over totale
kostnader er -0,6.
Beregningene med transportmodellen viser at den
bompengefinansierte utbyggingen av E6 på strekningen Gardermoen–Kolomoen
vil påvirke gjennomgangstrafikken på fv. 33 mer enn utbygging og
bompengefinansiering av fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika.
Utbyggingen av E6 Gardermoen–Kolomoen antas å være ferdig i 2014
og vil da ha 6 bomstasjoner, hvorav 3 sør for Minnesund. Med en
gjennomsnittlig bompengetakst på 30 kroner per passering er det
regnet med en ÅDT på om lag 1 490 kjøretøy gjennom bomstasjonen
i 2015. Uten bompengeinnkreving er ÅDT beregnet til om lag 1 680 kjøretøy.
Det er dermed regnet med at bompengeinnkrevingen vil føre til en
trafikkavvisning på om lag 11 pst.
For den generelle trafikkutviklingen er prognosene
som er utarbeidet for Oppland i forbindelse med arbeidet med Nasjonal
transportplan 2014–2023, lagt til grunn. Det er regnet med en gjennomsnittlig
årlig trafikkvekst på 1,1 pst. i 2010–2018, 1 pst. i 2019–2023,
1,1 pst. i 2024–2030 og deretter 0,9 pst.
Rassikring av fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika
forutsettes i hovedsak finansiert gjennom statlige tilskudd over
post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet. I handlingsplanen
for statlige midler til rassikring på fylkesvegnettet i perioden 2010–2013
er fv. 33 Falkentunnelen ført opp med til sammen 87 mill. 2010-kroner
i 2012 og 2013. Videre er det skissert at 83 mill. kroner av kostnadene
til prosjektet skal komme som tilskuddsmidler i neste planperiode.
Samferdselsdepartementet vil følge opp forutsetningene om statlige
tilskuddsmidler til fv. 33 Falkentunnelen også i neste planperiode.
Følgelig legges det til grunn et samlet statlig tilskudd på 178 mill.
kroner, omregnet til 2012-prisnivå.
Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan for
fv. 33 Skreifjella–Totenvika
| | | Mill. 2012-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | Sum |
| | | |
Post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet | 91 | 87 | 178 |
Fylkeskommunale midler | 20 | 65 | 85 |
Bompenger | 45 | 117 | 162 |
Sum | 156 | 269 | 425 |
Eventuelle kostnadsøkninger ut over ordinær prisstigning
skal dekkes i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter.
Brutto bompengeinntekter er beregnet til 301 mill.
2012-kroner, fordelt med 162 mill. kroner i finansieringsbidrag
til prosjektet, 94 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader
og 45 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og drift av
bompengeselskapet.
Finansieringsopplegget bygger på tovegs innkreving
med en automatisk bomstasjon som settes i drift når anlegget åpnes
for trafikk.
Med basisforutsetningene for finansieringsplanen
beregnes innkrevingsperioden til om lag 15 år.
Fylkestinget i Oppland har i vedtaket av 22. februar
2012 fattet vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon slik
at bompengeselskapet kan ta opp lån på inntil 200 mill. 2011-kroner
til utbedringen av fv. 33 Skreifjella–Totenvika.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering
av planlagt utbygging av fv. 33 på strekninga Skreifjella–Totenvika
i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og
bompengeselskapet i tråd med forutsetningene som er lagt til grunn
i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Susanne Bratli, Viggo Fossum, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne
Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra
Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
har merket seg at fv. 33 mellom Skreifjella og Totenvika er svingete, smal
og rasfarlig. Vegen har mange avkjørsler og bebyggelse som ligger
tett inn til vegen med direkte atkomst. Det mangler tilbud for gående
og syklende langs vegen, og tungtrafikkandelen er høy. Dette skaper
utfordringer for trafikksikkerhet og framkommelighet.
Komiteenviser
til at fv. 33 har stor betydning for industri, næringsliv og befolkning
i Gjøvik- og Totenregionen. Det er den viktigste forbindelsen til Oslo
og Gardermoen for denne delen av Oppland.
Komiteen har merket seg at strekningen Skreifjella–Langslette
er rasfarlig og at det skal bygges en 930 meter lang tunnel, Falkentunnelen.
Komiteenviser
til at anbefalt hastighet på deler av vegen er helt nede i 30 km/t.
Ved utbedring og utvidelse kan store deler av vegen skiltes med
80 km/t. Komiteener fornøyd
med at det skal bygges 5,4 km gang- og sykkelveg adskilt fra hovedveien, som
stedvis vil bli kombinert med atkomstveg til boliger for å redusere
og samle avkjørsler på strekningen. Komiteen har
videre merket seg at det blir bygget støyskjermingstiltak for ca.
60 boliger, og at man tar sikte på å bygge en terrengtilpasset veg
formet i forhold til det kulturlandskapet vegen går gjennom.
Komiteen understreker at utbedringer
av fv. 33 mellom Skreifjella og Totenvika har positiv betydning
for miljøet. Det betyr tryggere trafikk, mer rassikker veg, økt
framkommelighet, mindre støy for beboere og bedre forhold for myke
trafikanter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Oppland og Akershus
fylkeskommune, Østre Toten kommune og Gjøvik kommune støtter forslaget
om delvis bompengefinansiering av prosjektet, og videre at Vestre Toten
kommune har tatt forslaget til etterretning. Eidsvoll kommune støtter
ikke forslaget. Etter flertalletsvurdering
er det tilstrekkelig lokalpolitisk tilslutning til prosjektet.
Flertalletforutsetter
at Falkentunnelen på strekningen Skreifjella–Langslette i hovedsak
finansieres gjennom statlige midler over post 62 Tilskudd til rassikring
på fylkesvegnettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og
dårlig vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping,
øker faren for trafikkulykker og forsterker miljøvirkningene fra
veitrafikken.
Disse medlemmer mener at en større
del av Norges finansielle rikdom må investeres i norsk realkapital
i Norge og at finansinvesteringene i et internasjonalt urolig og
risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse medlemmer peker
også på at bruk av bompengefinansiering til veibygging i Norge er en
svært kostbar finansieringsform for bilistene. Disse medlemmer mener
at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet
og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling
er en ytterligere beskatning av trafikantene. Disse medlemmer mener
statens ansvar skal omfatte både riks- og fylkesveier.
Disse medlemmer peker også på
at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under rød-grønn
regjering. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og
med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
i Stortinget, vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet
bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd.
kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner til dekning av innkrevingskostnader.
Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende
ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer viser til at
hittil i perioden 2009–2013 er tallene inklusive prosjektene omtalt
i inneværende sak, 23 144 mill. kroner i bompenger, 13 637 mill.
kroner i renter og 2 646 mill. kroner i innkrevingskostnader, samlet
39 428 mill. kroner. Også dette en omfattende ekstra skatt på transport vedtatt
med stemmene til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet og med tilslutning fra partiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer minner om at
fv. 33 er blitt fylkesvei gjennom forvaltningsreformen. Før 1. januar
2010 var fv. 33 rv. 33. Modernisering, trafikksikring og rassikring
av tidligere riksvei mener disse medlemmer at staten
skal finansiere. Disse medlemmer forutsetter at Falkentunnelen på
strekningen Skreifjella–Langslette finansieres gjennom statlige
midler til rassikring.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet vil reversere forvaltningsreformen som ble gjennomført
fra 1. januar 2010, og fullfinansiere utbygging, vedlikehold og
sikring av dagens riks- og fylkesveier direkte med statlige midler
når dagens ordning med fylkeskommuner er avviklet. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget samtykker i utbygging av dagens fv. 33
Skreifjella–Totenvika slik prosjektet er beskrevet i Prop. 6 S (2012–2013)
og med statlig finansiering av i alt 340 mill. kroner der 178 mill.
kroner dekkes fra post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesveinettet.
Stortinget legger til grunn at Oppland fylkeskommune bidrar med
85 mill. kroner slik det fremgår av finansieringsplanen fremvist
i saken. Stortinget legger videre til grunn at statens bidrag om
nødvendig forskotteres for å holde fremdrift i saken og at endelig
budsjettmessig inndekning for statens bidrag gjøres i revidert nasjonalbudsjett
for 2013.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget samtykker i utbygging av dagens fv. 33
Skreifjella–Totenvika slik prosjektet er beskrevet i Prop. 6 S (2012–2013)
og med statlig finansiering av i alt 340 mill. kroner der 178 mill.
kroner dekkes fra post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesveinettet.
Stortinget legger til grunn at Oppland fylkeskommune bidrar med
85 mill. kroner slik det fremgår av finansieringsplanen fremvist
i saken. Stortinget legger videre til grunn at statens bidrag om
nødvendig forskotteres for å holde fremdrift i saken og at endelig
budsjettmessig inndekning for statens bidrag gjøres i revidert nasjonalbudsjett
for 2013.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
1. Stortinget
samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån
og kreve inn bompenger for finansiering av planlagt utbygging av
fv. 33 Skreifjella–Totenvika. Vilkårene går fram av Prop. 6 S (2012–2013)
og Innst. 73 S (2012–2013).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 20. november 2012
Knut Arild Hareide |
Tone Merete Sønsterud |
leder |
ordfører |