I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
på generelt grunnlag fremme forslag om forbedrede toll- og kvote-preferanser
for gruppen lavinntektsland og lavere middelinntektsland på OECDs
DAC-liste.
2. Stortinget ber regjeringen arbeide aktivt
for at samtlige OECD-land og fremvoksende økonomier innfører 100
pst. toll- og kvotefri markedsadgang for alle varer fra de minst
utviklede landene.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å fjerne all toll på tekstilvarer og klær fra alle u-landene
på DAC-listen.
4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å innføre full tollfrihet for import av honning fra lavere middelinntektsland,
samt fremme forslag om å øke rabatten for slik import fra høyere middel-inntektsland
i GSP-systemet til 50 pst.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å innføre full tollfrihet for import av planteprodukter fra lavere
middelinntektsland på DAC-listen.
6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å oppheve sikkerhetsmekanismen for import av landbruksvarer fra
u-land.
7. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å gjøre de nødvendige endringer i ordningen med indikativt tak
på import av lam- og sauekjøtt fra landene Botswana, Namibia og
Swaziland, slik at import som foretas fra disse landene når det
er administrativt nedsatt toll i Norge, kommer i tillegg til det
indikative taket.
8. Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan
GSP-kvotene for hermetisk corned beef, hermetisk skinke av svin
og hermetisk tunge av storfe kan gjøres mer attraktive og bidra
til økt handel med u-land. Konklusjonen legges frem for Stortinget.
9. Stortinget ber regjeringen evaluere
praktiseringen av EUs restmiddeldirektiv, herunder hvordan direktivet
påvirker importen av landbruks-varer fra u-land. Evalueringen legges
frem for Stortinget.
10. Stortinget ber regjeringen foreta en
gjennomgang av standarder og reguleringer med den hensikt å oppnå
forenkling og økt handel med u-land. Gjennomgangen legges frem for
Stortinget.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv
Jensen, Peter N. Myhre, Kari -Storstrand og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senter-partiet,
Lars Peder Brekk, og fra Kriste-lig Folkeparti, Dagfinn Høybråten,
viser til representantforslaget, og deler intensjonen om at utviklingsland
må gis anledning til å ta større del i verdenshandelen, også med
matvarer. Økt produksjon og økt handel gir mulighet til økonomisk
vekst og bedre matvaresikkerhet. GSP-ordningen gir toll- og kvotefri
markedsadgang for til sammen 93 land, og gjør dermed Norge til et
av landene som går lengst i å åpne sitt marked for disse eksportørene.
Likevel mener komiteen at Norge, med bakgrunn i at vi importerer
ca. halvparten av forbruket vårt av landbruksvarer, har et potensial
i å øke andelen av importvarer fra de fattigste landene. Om lag
20 pst. av importen av landbruksvarer til Norge kom fra u-land i
2010.
Komiteen er kjent med at GSP-ordningen
har vært gjennomgått og endret flere ganger siden den ble etablert
i 1971. I 2002 ble det innført toll- og kvote-frihet for alle varer
fra de minst utviklede landene (MUL). I 2008 ble både de 50 fattigste
landene og 14 av landene på OECDs lavinntekstliste inkludert i ordningen,
slik at alle utviklingslandene ble gitt fordeler ved import til
Norge. Ingen andre industriland har en nulltollordning som omfatter
så mange land. Etter en ytterligere gjennomgang av GSP-ordningen
fremmer regjeringen nå forslag om å etablere en ny landkategori
for de nest fattigste, dvs. gruppen av lavere mellominntektsland,
til sammen 29 land. Disse vil få bedre importvilkår enn de rikere
utvik-lingslandene, men ikke nulltoll for alle varer, slik som de
aller fattigste landene. Komiteen er enig i at dette
forslaget vil gi klare forbedringer i markedsadgangen for de 29
landene, samtidig som overgangen vil bli mindre dramatisk for land
som mister tollfrihet for alle varer fordi landet endrer status
fra lavinntektsland til lavere mellominntektsland. I tillegg inneholder
forslaget forbedringer som kommer alle GSP-landene til gode.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener derfor at
det er feilslått å gi inntrykk av at Norge er for opptatt av å beskytte
egen matproduksjon. Global matsikkerhet skapes ved at land utnytter
sine naturgitte forutsetninger for produksjon og velfungerende handelssystemer.
Et effektivt importvern er avgjørende i denne sammenhengen. Alle
stater har gjennom FN forpliktet seg til å sørge for matsikkerhet
for sine innbyggere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at regjeringen i praksis fører en landbrukspolitikk
som er mer opptatt av å beskytte egen matproduksjon enn å stimulere til
økt handel med andre land. Disse medlemmer har merket
seg de sterke reaksjonene som har kommet fra våre samarbeidspartnere
i EU etter at regjeringen foreslo å øke kraftig tollen på enkelte importerte
matvarer.
Disse medlemmer viser til at
Norge på Center for Global Development sin utviklingsindeks for 2012
atter en gang havner blant de verste landene når det gjelder handel
med høye tollbarrierer og sub-sidier til eget jordbruk. Disse
medlemmer er skuffet over at til tross for retorikk fra
regjeringens side om at man kommer u-landene i møte i handelspolitikken,
så utgjør proveny av forslag til endringer i GSP-systemet fra regjeringen
i 2013 kun om lag 9 mill. kroner, tilsvarende ca. 0,39 pst. av den
foreslåtte økningen i bistandsbudsjettet for 2013. Dette er ikke solidaritet
med u-landene, slik disse medlemmer ser det.
Komiteen har merket
seg at regjeringen i Prop. 1 LS (2012–2013) viser til at det for
de fattigste landene er mange utfordringer knyttet til blant annet kvalitet,
pris, leveringssikkerhet og logistikk som må overvinnes for å øke
eksporten, selv om det ikke er toll på varen, og at tollreduksjoner
derfor bør suppleres med andre virkemidler, som handelsrettet bistand. Komiteen mener
det også er viktig å utvik-le de nasjonale og regionale markedene
i sør. Dette vil bidra til å redusere de kvalitet- og logistikkmessige
utfordringene som er til hinder for eksport.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
i så måte til forslag fra Fremskrittspartiet i statsbudsjettet for
2013 om å opprette en ekspertgruppe for handelsfasilitering for
å bistå u-landene i å avskaffe byråkrati og reguleringer som hindrer
økt handel.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil også
legge vekt på hvert lands rett og plikt til å produsere mat til sin
egen befolkning, dette understreker betydningen av sjølforsyning.
På toppen av dette kan handel bidra til vekst, slik at eksport fra
u-land ikke kommer i veien for egen matsikkerhet. Det er derfor
disse landene også krever å beholde tollsatser i WTO-forhandlingene.
For Norges del er et sterkt importvern avgjørende om vi skal utnytte
landets ressurser gjennom matproduksjon til egen befolkning. Slik
får vi trygghet for vår matsikkerhet, hundretusenvis av arbeidsplasser
og et unikt kulturlandskap.
Flertallet viser for øvrig til
statsrådens svarbrev, og kommentarene til hvert enkelt forslag i representantforslaget,
og stiller seg bak dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
norsk landbrukspolitikk er utdatert og at vi trenger en ny kurs
der bonden slippes fri gjennom avreguleringer, reduserte subsidier
og fri konkurranse uten privilegier til samvirkene.
Disse medlemmer vil ta avstand
fra påstanden om at det kun er selvforsyning av mat som gir matsikkerhet. Disse
medlemmer viser blant annet til at ett av landene som har
basert sin landbrukspolitikk på selvberging er Nord-korea, og at landet
verken har demokrati eller nok mat til befolkningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enig i konklusjonene i rapporten «Africa can
help feed Africa» (2012) utgitt av Verdensbanken, om hvordan handelsliberalisering,
deregulering og regional handel med mat kan avhjelpe matkrisen i
en rekke afrikanske land. Disse medlemmer er fornøyd
med at rapporten foreslår tiltak som alltid har vært Fremskrittspartiets
og Høyres politikk på området.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:139 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Morten Høglund, Torgeir Trældal og
Jørund Rytman om endringer i den norske praktiseringen av GSP-systemet for
handel med utviklingsland – vedlegges protokollen.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 21. november 2012
Ine M. Eriksen Søreide |
Lars Peder Brekk |
leder |
ordfører |