Norge har store naturressurser, lang industrihistorie,
god bedriftskultur, kompetent, ansvarlig arbeidskraft og mye kapital.
Norges olje- og gassnæring har vokst med store oppgaver og er verdensledende.
Aktiviteten har løftet med seg leverandørindustrien til en stor
eksportrettet næring. Den har også vært en katalysator for utvikling
av norsk IKT-næring.
Stortinget har blant annet behandlet fiskerimelding,
landsbruksmelding, forskningsmelding og petroleumsmelding. Av uforståelige
grunner har det ikke vært noen industrimelding til behandling. Potensialet,
men også utfordringene, er av en slik karakter at det ville vært
naturlig at Stortinget fikk en industrimelding til behandling.
En slik industrimelding må omhandle langt mer enn
debatten om statlig eierskap. Den må se på de økonomiske rammevilkårene,
infrastrukturtilgang, stabil energiforsyning, miljøregelverk, utdanningsinstitusjoner
for rekruttering og regelverket generelt for næringsutøvelse. Både krafttilgang
og klimapolitikk vil påvirke norsk industris konkurransesituasjon.
Behovet for flere ingeniører er prekært og må avklares for å fjerne uro
i industrimiljøene når det gjelder tilgang til kvalifisert arbeidskraft.
Tilsvarende må forskningspolitikken være tilrettelagt for teknologiutvikling
og implementering med utgangspunkt i norske miljøer.
Ifølge Norsk Industris konjunkturrapport for 2012
er det en todeling av norsk industri som har utviklet seg over tid
og som forventes å forsterke seg de kommende år. Olje- og gassnæringens offshorevirksomhet
opplever formidabel vekst med stabilt høy oljepris, mens andre tradisjonelle
næringer sliter tungt med høye kostnader og et eksportmarked som
utvikler seg negativt.
Det må startes en opprydding og avvikling av særnorske
skatter og avgifter som gir virksomheter i Norge konkurranseulemper
og gir tap av arbeidsplasser og utflytting som resultat. Særlig gjelder
dette på miljøområdet der det eksisterer flere tilfeller av doble
virkemidler.
Næringslivet etterlyser tilgang på risikokapital generelt
og privat kapital spesielt. Lavere skatt vil gi grunnlag for mer
privat risikokapital. Det er viktig med et godt samspill mellom
offentlig og privat kapital, og derfor mener forslagsstillerne det
er viktig å videreutvikle fond-i-fond-modellen med flere fond som
Argentum, samt at det etableres nye landsdekkende såkornfond for å
styrke kapitaltilgangen i tidlig fase.
Det er videre et stort behov for utbyggig av
veinettet i Norge, blant annet for å sikre at eksportbedriftene
når frem til markedene og at det skal være mulig å ta hele landet
i bruk for næringsvirksomhet.
Forslagsstillerne mener det er behov for en
helhetlig presentasjon av industriens utfordringer og behov for
moderniserte rammebetingelser med bakgrunn i den usikre situasjonen
for verdensøkonomien.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme en stortingsmelding
om industriens rammebetingelser.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at
Norge har en lang industrihistorie. Basert på bruk av naturgitte forutsetninger
og høy kompetanse har industrien i stor grad bidratt til å legge
grunnlaget for det velferdssamfunnet vi har i dag.
Komiteen peker på at industrien
er viktig for verdiskaping og arbeidsplasser, og også for utvikling
av ny teknologi som trengs for å skape et mer miljøvennlig samfunn.
Komiteen peker på at store deler
av industrien konkurrerer i et internasjonalt marked, og det er viktig
at industriens vilkår i Norge er på linje med vilkårene i konkurrerende
land for ikke å svekke bedriftenes konkurranseevne og få som konsekvens
at virksomheter legges ned eller fortrenges av nyetablert kapasitet
i land med bedre rammevilkår. Det kan føre til tap av arbeidsplasser,
verdiskaping, bosetting, kompetanse og teknologiutvikling.
Komiteen peker på at den økonomiske
utviklingen i Europa har blitt en utfordring for eksportrettet næringsliv.
Sammen med endringer i det globale konkurransebildet innebærer dette utfordringer
for viktige industrinæringer og enkeltbedrifter.
Komiteen mener det er viktig
å føre en helhetlig politikk som sikrer nåværende og fremtidig industriell
aktivitet i Norge.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
legg til grunn at industrien framleis skal vera ein viktig del av
norsk økonomi, og støttar regjeringa sin ambisjon om at norske industrinæringar
også i åra framover skal vera leiande innanfor sine bransjar og
nisjar i den stadig sterkare internasjonale konkurransen.
Fleirtalet er innforstått med
at den kostnadsmessige konkurranseevna er avgjerande for konkurranseutsett
industri, og at ein stabil kronekurs er særs viktig.
Fleirtalet støttar statsråden,
jf. brev til komiteen datert 16. mai 2012 (lagt ved innstillinga),
i at det er viktig med ein føreseieleg økonomisk politikk som fremmar
stabil økonomisk utvikling, og at dette er avgjerande for at industrien
og andre konkurranseutsette næringar kan utvikla seg i Noreg.
Fleirtalet viser til at regjeringa
arbeider med eit breitt spekter av problemstillingar av betyding
for industrien spesielt og næringslivet meir generelt, og at regjeringa
allereie jobbar med mange gode tiltak.
Fleirtalet viser til at regjeringa
har sett i verk ei rekke tiltak for å betra industrien sine kraftvilkår,
inkludert utbygging av ny kraft, planlagde nettinvesteringar og
sikring av god kraftbalanse. Det har òg kome særskilte tiltak retta
mot kraftintensiv industri, som garantiordninga for kraftintensiv
industri sine kraftkjøp og støtteordninga for bedrifter i eit innkjøpskonsortium
for kraft. Fleirtalet viser vidare til viktige ordningar
som er iverksett som medverkar til å utvikle berekraftig industri,
slik som miljøteknologiordninga i Innovasjon Norge, og Klimateknologifondet
i ENOVA.
Fleirtalet har merka seg at statsråden
vurderer behovet fortløpande for ei eiga melding til Stortinget
om næringspolitikk og/eller industri. Fleirtalet støttar
dette.
Fleirtalet ber om at framlegget
vert lagt ved møteboka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget blant
annet har behandlet fiskerimelding, landbruksmelding, forskningsmelding
og petroleumsmelding, men at det ikke har blitt lagt frem en industrimelding
for Stortinget.
Sett i lys av industriens enorme potensial,
men også de utfordringene som industrien nå møter, mener disse
medlemmer at det er behov for en stortingsmelding om industriens
rammebetingelser, og ber om at regjeringen fremmer en slik melding
i løpet av inneværende periode.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme en stortingsmelding
om industriens rammevilkår i løpet av inneværende periode.»
Disse medlemmer er bekymret for
todelingen av norsk industri som har utviklet seg over tid, og som
forventes å forsterkes de kommende år. Deler av industrien må leve
med et svært høyt kostnadsnivå og et eksportmarked som utvikler seg
i negativ retning. Det er på høy tid å se på helhetlige virkemidler
for å styrke konkurransekraften til norsk industri. Det er i dag
vanskelig å se helheten i regjeringens industripolitikk, og det
er et behov for nye ideer og bedre løsninger.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme en stortingsmelding
om industriens rammevilkår i løpet av inneværende periode.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:101 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Harald T. Nesvik
og Bård Hoksrud om at det utarbeides en stortingsmelding om industriens
rammebetingelser – vedlegges protokollen.
Representantene Solvik-Olsen, Nesvik og Hoksrud
fremmer i representantforslag nr. 8:101 S (2011–2012) forslag om
at det utarbeides en stortingsmelding om industriens rammebetingelser.
Forslagstillerne mener at det er behov for en helhetlig presentasjon
av industriens utfordringer. De mener at det er behov for moderniserte
rammebetingelser for industrien.
Situasjonen i norsk økonomi og næringsliv er generelt
sett god. De ti siste årene har vi hatt produktivitetsvekst, høy
sysselsetting og lav ledighet i norsk næringsliv. Den økonomiske
utviklingen i Europa har likevel blitt en utfordring for eksportrettet
næringsliv. Sammen med endringer i det globale konkurransebildet,
innebærer dette utfordringer for viktige industrinæringer og enkeltbedrifter.
Petroleumsrelaterte norske næringer har en god situasjon i dag og
gode utsikter i årene fremover. Som Norsk Industri understreket
da de la fram sin årlige konjunkturrapport i februar i år, kan det
bli en særlig utfordring at ulike deler av norsk næringsliv på denne
måten utvikler seg forskjellig.
Regjeringen legger til grunn at industrien fortsatt skal
utgjøre en viktig del av norsk økonomi. Industrien er en viktig
bidragsyter for å opprettholde velferdssamfunnet, gjennom effektiv produksjon
av lønnsomme produkter. Regjeringen har som ambisjon at norske industrinæringer også
i årene fremover skal være blant de ledende innenfor sine bransjer
og nisjer i den stadig sterkere internasjonale konkurransen. For konkurranseutsatt
industri er den kostnadsmessige konkurranseevnen avgjørende i så
måte. I den forbindelse er en stabil kronekurs viktig. Tross gjentatte
rentekutt fra Norges Bank det siste halvåret er kronen fortsatt
sterkere enn i fjor. De siste årene har en styrking av kronekursen
bidratt til redusert kostnadsmessig konkurranseevne. Regjeringen
vil snu denne trenden ved å føre en forutsigbar økonomisk politikk
som fremmer en stabil økonomisk utvikling. Regjeringen ser dette
som avgjørende for at industrien og andre konkurranseutsatte næringer
kan videreutvikle seg i Norge.
I arbeidet med klima- og energispørsmål er hensynet
til industrien viktig. Klimautfordringene krever at det iverksettes
tiltak som reduserer klimautslippene både globalt og nasjonalt.
Vi må imidlertid være oppmerksom på faren for karbonlekkasje. Norge
er ikke tjent med at utslippsmålene nås som følge av utflytting
av industrien til land der utslipp ikke koster noe. Regjeringen
har iverksatt en rekke tiltak for å bedre industriens kraftvilkår,
inkludert utbygging av ny kraft, sikring av god kraftbalanse og særskilte
tiltak rettet mot kraftintensiv industri.
Regjeringen vil legge til rette for et nyskapende næringsliv
som leverer framtidsrettede, kunnskapsbaserte løsninger. Et utgangspunkt
for satsingen på blant annet FoU, kompetanse og miljøteknologi er
at vi skal bidra til å møte industriens behov og utfordringer.
Regjeringen har også lagt fram eller arbeider med
en rekke konkrete framlegg som har vesentlig betydning for industrien.
Det gjelder blant annet klimameldingen som nylig er presentert, petroleumsmeldingen
fra i fjor, stortingsmeldingen om utbygging av strømnettet fra mars
i år og arbeidet med nasjonal transportplan. Vi la nettopp fram
en stortingsmelding om Innovasjon Norge og SIVA, Verktøy for vekst
og en lovproposisjon om etablering av Eksportkreditt Norge. Vi arbeider
med en gjennomgang av situasjonen for treforedlingsindustrien, og
vi vil legge fram en egen strategi for mineralnæringen.
Regjeringen og Nærings- og handelsdepartementet
arbeider således med et bredt spekter av problemstillinger av betydning
for industrien spesielt og næringslivet mer generelt. Jeg vurderer
forløpende behovet for en egen melding til Stortinget om industri-
og/eller næringspolitikken. Hensiktsmessigheten av et slikt særskilt framlegg
må imidlertid vurderes på bakgrunn av de mange andre tiltakene og
framleggene fra regjeringen som er viktige for industrien. For industrien
som for resten av næringslivet er det summen av rammebetingelser
som er avgjørende for å utløse omstilling, vekst og verdiskaping.
Oslo, i næringskomiteen, den 22. november 2012
Terje Aasland |
Rigmor Andersen Eide |
leder |
ordfører |