Jeg viser til ovennevnte forslag som er mottatt
til vurdering.
Forslaget tar utgangspunkt i medias omtale av den
prosessen som nå pågår med å tilpasse reintallet til ressursgrunnlaget,
og da med utgangpunkt i at det nå er fastsatt nye reintall for samtlige
distrikter i Norge. I Finnmark innebærer dette at reintallet skal
reduseres betydelig.
Som Stortinget er blitt orientert om ved flere
anledninger, sist da proposisjonen om reindriftsavtalen ble behandlet
i juni i år, er vi nå inne i en viktig og avgjørende fase med reintallstilpasningen.
Stortinget vedtok en ny reindriftslov i 2007,
som ga muligheter til å ta i bruk nye verktøy for å få tilpasset
reintallet til beitegrunnlaget. Den nye reindriftsloven trådte i
kraft 1. juli 2007. En vesentlig endring fra tidligere reindriftslov
er at man har fått en helt ny fremgangsmåte for reintallsfastsetting
og reintallsreduksjon, blant annet ved at næringen har fått et medansvar
i prosessen.
Reindriftsloven av 2007 har klare regler for hvordan
man skal gå frem ved fastsettelse og reduksjon av reintall. I tillegg
gir den muligheter for myndighetene til å ta i bruk ulike sanksjoner dersom
næringsutøverne ikke følger pålagte vedtak. Denne muligheten hadde
man ikke i tidligere reindriftslov.
Etter at loven var vedtatt av Stortinget, startet prosessen
med å organisere reindriften etter ny lov, blant annet ved at det
skulle velges nye distriktsstyrer i samtlige distrikter.
Etter at dette var gjennomført, startet prosessen med
å utarbeide bruksregler og nye bærekraftige reintall.
Det har gjennom lang tid vært lagt ned et betydelig
arbeid både fra næringens og myndighetenes side med å få utarbeidet
og godkjent bruksregler og reintall. Den viktigste årsaken til at
dette arbeidet har tatt tid, er at reindriftslovens bestemmelser
for utarbeidelse av bruksregler og fastsettelse av reintall er helt
nytt i forhold til tidligere lov, blant annet ved at næringens ansvar og
deltagelse i prosessen kom inn som noe helt nytt.
Videre har man i dette arbeidet møtt på en rekke utfordringer,
noe som også har bidratt til at prosessen har tatt lang tid. Her
kan jeg blant annet nevne at enkelte reintallsvedtak ble opphevet
av Landbruks- og matdepartementet fordi det ikke var sannsynliggjort
at de var bærekraftige. Dette førte til at det måtte gjennomføres
nye reintallsprosesser for de berørte distriktene. I tillegg har noen
av vedtakene vært påklaget.
Status nå er at samtlige sommer- og helårs beitedistrikter
har fått godkjent sine bruksregler. Dette innebærer også at det
er fastsatt nye reintall for disse distriktene.
Det er allerede sendt ut forhåndsvarsel til
de mest berørte distriktene med tidsfrister for reduksjoner i reintall.
Reindriftsstyret vil i nær fremtid fatte vedtak om dette. Fristene
skal være basert på en konkret vurdering, hvor det legges opp til
at de siidaene som må redusere mye kan få noe lengre tid til å gjennomføre
reduksjonen enn de siidaene hvor reintallsreduksjonen er mindre.
Reintallet i Finnmark må betydelig ned for å
få det i samsvar med vedtakene fastsatt av Reindriftsstyret. Det
følger av reindriftsloven at ulike sanksjoner kan tas i bruk dersom
vedtakene ikke blir etterlevd.
I første omgang vil dette være økonomiske sanksjoner.
Tvangsmulkt vil i denne situasjonen være den sanksjonen som vil
være mest aktuell. Det fremgår klart av loven at tvangstiltak først
skal brukes dersom andre tiltak ikke fører frem eller er formålstjenlig.
Det er her som ellers, helt nødvendig at departementet
og forvaltningen arbeider med utgangspunkt i legale bestemmelser
og i henhold til god og forsvarlig forvaltningsskikk.
Avslutningsvis må jeg understreke at det arbeidet
som nå pågår med å få redusert reintallet, er meget viktig og prioriteres
høyt både av Reindriftsstyret, forvaltningen og departementet. Det er
avgjørende både for næringen og for andre interesser at dette arbeidet
lykkes.