Forslagsstillerne mener at bedre samordning mellom
samferdsel og reiseliv på regional- og lokalnivå er særskilt viktig
sett i lys av forvaltningsreformen fra 2010. Da overtok fylkeskommunene
store deler av det øvrige riksveinettet med tilhørende ferjestrekninger.
Forslagsstillerne er av den formening at reiseliv bør bli en integrert
del av fylkeskommunenes arbeid med planstrategier på lik linje med
ordinært næringsliv. Forslagsstillerne mener at økt satsing på investering
og vedlikehold av veinettet vil kunne generere positive ringvirkninger
for norsk næringsliv generelt og spesielt for reiselivet.
Forslagsstillerne er også av den formening at
økt satsing på investering og vedlikehold på jernbanenettet generelt
og spesielt mellom storbyene vil kunne åpne for hyppigere togavganger
som igjen kan gjøre det attraktivt for feriereisende å velge tog
mellom storbyer, og i forbindelse med kombinasjonsreiser mellom
storbyer og innlandsreiser. Forslagsstillerne mener videre at om
en skal sikre kollektivtrafikken like, stabile og langsiktige rammevilkår
over hele landet, bør kjøp av kollektivtrafikktjenester overføres
fra fylkeskommunene til Samferdselsdepartementet.
Forslagsstillerne ønsker å erstatte dagens krav om
statslos med krav om statsautorisert los eller lignende, slik at
skipsfarten og cruisenæringen kan velge alternative løsninger enn
den statlige ordningen for å sikre trygg ferdsel i norske farvann.
Rask og enkel tilgang på informasjon vedrørende
transport og rutetider er av stor betydning for planlegging og gjennomføring
av reiser både i forbindelse med jobb og fritid. Forslagsstillerne
mener at informasjon om rutetider, reisemåter og avstander mellom
destinasjoner må være lett tilgjengelig på ett felles nettsted,
slik at de som vurderer å besøke Norge kan få fullstendig oversikt
over hvordan de kan komme seg rundt i landet.
Ett av de aller viktigste tiltak for å bedre kvaliteten
på de korte reisene til Norge med fly er å sikre smidige overgangsordninger
ved flyplassen. Ett eksempel på praktiske forenklinger for den reisende
er tiltak som muliggjør videreforsendelse av bagasje til sluttdestinasjonen. Forslagsstillerne
er av den formening at innføring av «One Stop Security» på de største
flyplassene som har utenlandske flygninger, vil være med på å muliggjøre
en bedre flyt i trafikken for reisende som kommer fra utenlands
flygning for videre reise med innenlands flygninger.
Forslagsstillerne mener det er behov for å styrke faktagrunnlaget
og kunnskapen om samferdselens betydning for turistene og for reiselivsnæringen.
Konsekvenser for reiselivsnæringen bør i større grad bli en del
av ringvirkningsanalyser i forbindelse med planlegging av konkrete
samferdselstiltak både for lufthavner, havner, vei- og jernbaneutbygging.
En helhetlig reisemålsutvikling forutsetter gode samarbeidsmodeller mellom
offentlige og private aktører. Kommuner, fylkeskommuner og statlige
aktører legger viktige rammebetingelser for reisemålsutviklingen
gjennom arealutvikling, finansieringsordninger og tiltak i utviklingen
av lokalsamfunn.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
integrere reiseliv i større grad i planfasen til Nasjonal transportplan, gjennom
økt samordning mellom Samferdselsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet og
Nærings- og handelsdepartementet.
2. Stortinget ber regjeringen ta i bruk
samarbeidsløsninger mellom offentlig og privat sektor for å forsere
gjennomføring av lokale infrastrukturtiltak med betydning for destinasjonsutviklingen.
3. Stortinget ber regjeringen utvikle en
digital nasjonal reiseplanlegger for alle transportmidler, med informasjon
og system for billettbestilling.
4. Stortinget ber regjeringen utvikle et
nasjonalt program for enhetlig og god skilting til reiselivsdestinasjonene.
5. Stortinget ber regjeringen etablere
arenaer for samhandling mellom cruise- og landbasert turisme og
tiltak som kan legge til rette for kombinasjonsreiser.
6. Stortinget ber regjeringen innføre gjennomgående
forsendelse av bagasje, forenklet tollbehandling og sikkerhetskontroll
ved lufthavnene for enklere reiser til endelig destinasjon innenlands.
7. Stortinget ber regjeringen utvide åpningstider på
sesongbetonte veier og gjennomføre flere rassikringstiltak til reiselivsdestinasjonene.
8. Stortinget ber regjeringen skape et
bedre flytilbud gjennom gode, stabile og langsiktige rammebetingelser
for luftfarten, som blant annet lavere luftfartsavgifter og mindre
utbytte fra Avinor AS.
9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om endringer i lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark
og vassdrag og eventuelle andre lover, slik at kommunene får økt
myndighet til å tillate bruk av motoriserte fremkomstmiddel i utmark
i sammenheng med reiselivsdestinasjoner.
10. Stortinget ber regjeringen gjennomføre
et nasjonalt bredbåndsløft med målsetting om høyhastighetsbredbånd
i hele Norge.
11. Stortinget ber regjeringen foreta en
gjennomgang og vurdering av antall destinasjonsselskap i forhold
til hensiktsmessighet og måloppnåelse innen samordning av reiselivssatsingen.
12. Stortinget ber regjeringen utarbeide
en egen samferdselsstrategi for norsk reiselivsnæring som forelegges
Stortinget før endelig vedtak.»