Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og leiaren Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, frå Høgre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå Kristeleg Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantframlegg vedrørande ein eigen samferdslestrategi for reiselivsnæringa i Noreg.

Reiselivsnæringa er ei raskt veksande næring, der Noreg har gode moglegheiter for å ta del i den internasjonale veksten. Komiteen er glad for at regjeringa satsar spesielt på reiseliv.

Reiselivsnæringa er ei samansett næring spesielt prega av mange små og mellomstore bedrifter, spreidd over heile landet.

Komiteen viser til den nye reiselivsstrategien Destinasjon Norge, som vart lagt fram våren 2012, og som var utarbeidd i nært samarbeid med næringa. Strategien er ei oppfølging av førre reiselivsstrategi som kom i 2007.

I Destinasjon Norge vart det fremma fleire framlegg for å auka konkurransekrafta i norsk reiselivsnæring, og for å betre tilgjengelegheita til norske reisemål. Komiteen har merka seg dette og at regjeringa har styrka den politiske samordninga og i tillegg etablert eit koordineringsforum for reiselivspolitikken på embetsnivå. Både Samferdselsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet er inkludert i koordineringsforumet. Komiteen er samd i at betre koordinering mellom samferdslestrategi og reiseliv på alle nivå er viktig for meir samordna reiselivspolitikk. Komiteen er samd med nærings- og handelsministeren i at ytterlegare auka integrering av reiseliv høyrer naturleg inn i dette koordineringsforumet.

Komiteen er samd med viktigheita i fellesarenaer mellom cruise og landbasert turisme og har høge forventningar til cruiseprosjektet som er iverksett.

Komiteen er kjend med at det er ei arbeidsgruppe som har sett på moglege forenklingsløysingar i transitthandsaminga, herunder moglegheita av gjennomgåande forsending av bagasje, og ser fram til resultatet av denne.

Komiteen ser problemet med lite føreåtvurdering knyte til opning/stenging av sesongvegar, men støttar nærings- og handelsministeren sitt syn slik det er kommunisert til komiteen i brev av 3. mai 2012 (lagt ved innstillinga), i at sikkerheita må komme først. Vinterstengde sesongvegar er òg, med eitt unntak, fylkesvegar, og er såleis ikkje ei sak for Stortinget. Komiteen vil òg peike på viktigheita av at prioritering av rassikringsmidlar vert gjort i Nasjonal Transportplan.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Kristeleg Folkeparti, er samd i intensjonen om gode flytilbod i heile landet, og vil i den samanhengen peike på ordninga vi har knytte til kryssubsidiering mellom flyplassane. Denne er heilt avgjerande for å oppretthalde eit godt flytilbod over heile landet. Fleirtalet er samd med nærings- og handelsministeren i at både utbyttepolitikken og andre spørsmål knytt til rammevilkåra for Avinor vert løpande vurdert i samanheng med målsettinga, og gode og stabile rammevilkår for luftfarten.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti ønsker et godt flytilbud i hele landet, bl.a. av hensyn til reiselivet. Avinor er et viktig ledd i arbeidet for å nå målet om en moderne luftfart. Det var den forrige borgerlige regjeringen som reformerte luftfarten i Norge, bl.a. ved å opprette Avinor. Høyres samferdselsminister i Borten-regjeringen, Håkon Kyllingmark, var også en pådriver for å bygge ut det viktige kortbanenettet. Resultatet har vært at vi i dag har en luftfart som er effektiv, landsdekkende og til stor nytte også for reiselivsnæringen. Disse medlemmer vil understreke at ikke-statlige lufthavner som Rygge, Torp, Stord, Skien og Notodden lufthavn utgjør et viktig supplement til de statlige flyplassene. Dette supplementet er viktig også for turistnæringen. Det er liten tvil om at dette er en viktig del av samferdselsstrukturen og at brukerne i all hovedsak er fornøyde. Disse medlemmer vil vise til at det er viktig for reiselivsnæringen at Rygge og Torp kan utgjøre både et korrektiv og et supplement til Gardermoen i konkurranse om å gi de reisende og flyselskapene det best mulige tilbud.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det har vore ei kraftig utbygging av breiband under den raud-grøne regjeringa, og dekningsgraden i Noreg er på 99,7 pst. Fleirtalet er samd i at det er eit mål å ha eit best mogleg tilbod over heile landet, men peikar likevel på at Noreg er i ein spesielt god situasjon. Fleirtalet er kjend med at den mengda som vert sendt over breibandet ikkje berre er avhengig av bredda på bandet, men at ei rekkje andre faktorar òg spelar inn, som mellom anna innpakking.

Fleirtalet ser ikkje på framlegget om meir bruk av OPS som korkje nyvinnande eller framtidsretta. Kjøp på avbetaling er dyrt, og erfaring frå Storbritannia viser dette til fulle. Fleirtalet er kjend med erfaringa frå dei norske OPS-prosjekta som viste at OPS bind opp store midlar på samferdselsbudsjetta lenge etter ferdiggjering. Fleirtalet registrerer erfaringar frå til dømes Spania der staten framleis betaler på store utbyggingar som ikkje er tekne i bruk pga. finanskrisa.

Eit anna fleirtal, alle unnateke medlemene frå Høgre og Kristeleg Folkeparti, støttar det arbeidet som går føre seg med Nasjonal reiseplanlegger og ser fram til ferdigstilling over heile landet.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at regjeringa har godkjent at NRK kan gå inn i eit samarbeid med Statens vegvesen, Trafikanten og Ruter om ein ny landsdekkande trafikkportal. Den nye trafikkportalen vil gje forbrukarane ein landsdekkjande reiseplanleggjar med rute- og trafikkinformasjon frå buss, tog, T-bane, trikk, fly og biltrafikk i samspel med NRK sine landsdekkjande trafikknyhende. Tenesta vil vera gratis og reklamefri. Fleirtalet støttar at dette er ei god løysing.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er behov for en nasjonal reiseplanlegger, og ønsker at dette tilbudet skal være tilgjengelig for flest mulig brukere. Det bør helst gjøres gjennom å stimulere til utvikling av en tjeneste hos et mangfold av aktører. Regjeringen har nylig avgjort at NRK får utvikle en digital reiseplanlegger. Dette bryter med føringene gitt i Meld. St. 30 (2006–2007) Kringkasting i en digital fremtid. Medietilsynet mener løsningen som regjeringen har valgt ligger utenfor NRKs samfunnsoppdrag. Konkurransetilsynet mener det fører til svekket innovasjon. Regjeringen har likevel godkjent prosjektet, stikk i strid med faglige råd. På denne måten hindrer den rød-grønne regjeringen innovasjon, og sementerer eksisterende strukturer i mediebransjen. Det er et eksempel på gammelmodig politikk.

Komiteen støttar det arbeidet som regjeringa har igangsett med sams billettering og skilting.

Komiteen er heilt samd i målet til forslagsstillarane om å redusera antalet destinasjonsselskap, og viser til at regjeringa i reiselivsstrategien Destinasjon Norge, har vore tydeleg på at dette er eit mål, for å sikre at offentlege løyvingar til reiselivet blir nytta på ein mest mogleg effektiv måte. Komiteen vil òg påpeike at det er løyvd midlar i budsjettframlegget frå regjeringa for 2013 til dette formålet.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, støttar statsråden i at Nasjonal transportplan er det strategidokumentet som famnar om alle sektorar og alle næringar sine behov, og at det ikkje er behov for eit eige dokument for samferdsel innan reiselivssektoren som skal handsamast i Stortinget, men at det er best med ein felles plan og ikkje fleire oppstykka planar på same tema.

Fleirtalet rår til at framlegget vert å leggje ved møteboka.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er av den formening at Nasjonal transportplan er det strategidokument som bør favne alle sektorer og alle næringer sine behov knyttet til transport og kommunikasjon. I den sammenheng bør en arbeide for økt samordning mellom departementene i planfasen slik at den blir et helhetlig rammeverk for nasjonal satsing innen land-, luft- og sjøbasert infrastruktur i et langsiktig perspektiv.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen integrere reiseliv i større grad i planfasen til Nasjonal transportplan, gjennom økt samordning mellom Samferdselsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er på tide å bruke nye ideer og bedre løsninger i norsk veibygging. En rapport utarbeidet av Vista Analyse på oppdrag av Samferdselsdepartementet («Finansiering, effektivitet og styring») ble publisert 21. mai 2012, og denne anbefalte bruk av OPS på veiprosjekter i Norge. Det er påvist at OPS gir raskere utbyggingstid og sannsynligvis også noe lavere kostnader. I tillegg er man garantert vedlikehold i hele perioden kontrakten løper. OPS kan gjennomføres både med og uten bruk av bompenger, men hovedpoenget er at det er en smartere måte å gjennomføre prosjekter på. De funnene som presenteres om OPS i rapporten fra Vista Analyse, ser det ut til at regjeringspartiene ikke ønsker å forholde seg til.

Disse medlemmer merker seg at regjeringspartiene sammenligner situasjonen med eventuell OPS-satsing i Norge, med situasjonen i Spania. Disse medlemmer merker seg dermed at regjeringspartiene mener den norske stats finansielle plan- og styringsmekanismer kan sidestilles med finansielle plan- og styringsmekanismer i den spanske stat.

Disse medlemmer vil understreke at samferdsel er viktig for turistnæringen. Uten god infrastruktur vil også reiselivet være skadelidende. Næringsdrivende, lastebilsjåfører, bussturister, hytteeiere og båtturister er avhengige av god fremkommelighet. Den rød-grønne regjeringen investerer altfor lite i samferdsel. I handlingsregelen, som styrer oljepengebruken, blir det klart slått fast at vi skal bruke det ekstra handlingsrommet til forskning, utdanning, vekstfremmende skattelettelser og infrastruktur.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at under regjeringen Bondevik II gikk 9 av 10 oljekroner til dette formålet. I dag går kun 2 av 10 kroner til det samme.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta i bruk samarbeidsløsninger mellom offentlig og privat sektor for å forsere gjennomføring av lokale infrastrukturtiltak med betydning for destinasjonsutviklingen.»

Disse medlemmer viser til brev fra Nærings- og handelsdepartementet, datert 3. mai 2012, og departementets vurdering av det enkelte forslag slik de fremkommer i representantforslaget om en egen samferdselsstrategi for norsk reiseliv, Dokument 8:2 S (2012–2013).

Disse medlemmer fastholder vurderingene slik de fremkommer i Dokument 8:2 S (2012–2013) og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utvikle en digital nasjonal reiseplanlegger for alle transportmidler, med informasjon og system for billettbestilling.»

«Stortinget ber regjeringen etablere arenaer for samhandling mellom cruise- og landbasert turisme og tiltak som kan legge til rette for kombinasjonsreiser.»

«Stortinget ber regjeringen innføre gjennomgående forsendelse av bagasje, forenklet tollbehandling og sikkerhetskontroll ved lufthavnene for enklere reiser til endelig destinasjon innenlands.»

«Stortinget ber regjeringen utvide åpningstider på sesongbetonte veier og gjennomføre flere rassikringstiltak til reiselivsdestinasjonene.»

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre et nasjonalt bredbåndsløft med målsetting om høyhastighetsbredbånd i hele Norge.»

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en egen samferdselsstrategi for norsk reiselivsnæring som forelegges Stortinget før endelig vedtak.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil spesielt vise til redusert tilgang til en del reiselivsdestinasjoner grunnet manglende eller dårlig infrastruktur. Disse turistattraksjonene er gjerne ikke tilgjengelige med ordinære fremkomstmiddel da de f.eks. ligger i fjellheimen eller i nasjonalparker. Disse medlemmer er av den formening at åpnes det for ansvarlig bruk av motorferdsel i utmark, vil reiselivsdestinasjoner som sågar bevegelsesfriske som bevegelseshemmede vanligvis har begrenset tilgang til i enkelte årstider, kunne merke økt potensial som turistdestinasjon.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer i lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag og eventuelle andre lover, slik at kommunene får økt myndighet til å tillate bruk av motoriserte fremkomstmiddel i utmark i sammenheng med reiselivsdestinasjoner.»

Disse medlemmer fremmer videre følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utvikle et nasjonalt program for enhetlig og god skilting til reiselivsdestinasjonene.»

«Stortinget ber regjeringen skape et bedre flytilbud gjennom gode, stabile og langsiktige rammebetingelser for luftfarten, som bl.a. lavere luftfartsavgifter og mindre utbytte fra Avinor AS.»

«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang og vurdering av antall destinasjonsselskap i forhold til hensiktsmessighet og måloppnåelse innen samordning av reiselivssatsingen.»