Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen av 16. oktober 2012 der det bes om uttalelse til Dokument 8:5 S (2012-2013).

Samferdselsdepartementet er enig med forslagsstillerne i at det tar for lang tid å bygge ut nye veger og jernbanestrekninger. I tillegg til den kraftige satsingen på samferdsel som regjeringen har hatt siden 2005, er det nødvendig å bruke nye ideer og bedre løsninger. Dette kan aldri erstatte manglende bevilgninger, men gjennom både å satse penger på veg og bane, og bruke pengene smartere, vil vi kunne få en raskere utbygging.

I arbeidet med nasjonal transportplan vil det være viktig å legge til rette for økt konkurranse, effektiv produksjon og langsiktig og forutsigbar finansiering.

Bruk av smartere kontraktsstrategier vil være et viktig virkemiddel for å oppnå dette. Et eksempel på alternativ kontraktsstrategi kan være å la de samme aktørene stå for både utbygging, drift og vedlikehold. En slik organisering er planlagt for prosjektet E6 Helgeland.

Størrelsene på kontraktene må tilpasses det norske markedet som er preget av mange små og noen store aktører. Samtidig må vi hente inn flere utenlandske entreprenører.

Vi får også mer igjen for pengene ved å redusere tallet på bompengeselskaper. Dette er vi i gang med. Nylig mottok Samferdselsdepartementet en rapport fra Vegdirektoratet hvor det skisseres hvordan dette kan gjøres. Pengene skal brukes på veg, ikke på byråkrati og administrasjon. Så må vi sørge for at transportetatene drives på den mest effektive måten. Det blir ingen omorganisering av Statens vegvesen og Jernbaneverket nå, men vi vil ha fokus på optimal drift. Dette gjelder også i det enkelte prosjekt.

Et annet tiltak for å få mer igjen for hver krone, er å redusere planleggingstiden på store samferdselsprosjekter. I dag er gjennomsnittlig planleggingstid nær 10 år. Dette må reduseres om vi skal oppfylle regjeringens ambisjoner om satsing på samferdsel.

Med kortere planleggingstid blir det også lettere å bygge mer sammenhengende, noe som igjen bidrar til raskere utbygging. For å få til det må alle parter i prosessen bidra, både lokaldemokrati, staten og samferdselsetatene.

Offentlig-privat samarbeid (OPS) er en av flere mulige modeller for gjennomføring av større veg- og jernbaneprosjekt. Evalueringer som er foretatt, viser at byggetiden ved OPS-prosjektene har vært kortere enn det som har vært vanlig i Norge. OPS eller lignende modeller er imidlertid ikke en forutsetning for dette. Det kan vises til flere prosjekt den senere tiden med omsetning pr. år som er på nivå med det vi har sett i OPS-prosjektene. Evalueringene har ikke kunnet konkludere entydig om det er kostnadsforskjeller mellom OPS og tradisjonell gjennomføring.

Samferdselsdepartementet vil ikke nå ta stilling til hvilke strategier og modeller som skal brukes for å gjennomføre nye prosjekter. Vi vil komme tilbake til en samlet strategi for styrket gjennomføringsevne og alternative gjennomføringsmodeller, inkludert samarbeid mellom offentlige og private aktører, i forslaget til Nasjonal transportplan 2014-2023 som vil bli lagt fram for Stortinget våren 2013.

Jeg vil ellers påpeke at det i forslaget er nevnt et vedlikeholdsetterslep på veg estimert til 400-500 mrd. kroner. Det siktes antakelig her til utbygging til vegnormalstandard. I følge etatenes planforslag er vedlikeholdsetterslepet, inkl. oppgraderinger som det vil være naturlig å gjøre samtidig, 25-40 mrd. kroner for riksvegene. For fylkesvegene finnes ennå ikke en samlet vurdering, men etterslepet for tunneler, bruer og kaier er beregnet til 15-25 mrd. kroner. Det er også sagt at Norge har 500 km møtefri veg. I tillegg til dette tallet, som må være firefelts veg, kommer to- og trefeltsveger med midtrekkverk. Som det framgår av Prop. 1 S (2012-2013) vil det pr. 1. januar 2014 være 768 km møtefri veg.