Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne
Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik,
fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til at Samferdselsdepartementet i proposisjonen
foreslår endringer i bevilgninger mv. under 21.10 Administrasjon
m.m., 21.20 Luftfartsformål, 21.30 Vegformål, 21.40 Særskilde transporttiltak,
21.50 Jernbaneformål og 22.10 Post og telekommunikasjonar.
Prognosar for departementet sine driftsutgifter viser
eit lågare behov for midlar i 2012 enn budsjettert. Løyvinga på
kap. 1300 Samferdselsdepartementet, post 1 Driftsutgifter, blir
derfor foreslått redusert med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Nye kontraktar for drift av regionale flyruter
tok til å gjelde 1. april 2012. Prognosane viser no at løyvingsbehovet
vil bli lågare enn tidlegare lagt til grunn. Departementet foreslår
derfor å redusere løyvinga på kap. 1310 Flytransport, post 70 Kjøp
av innanlandske flyruter, med 15 mill. kroner.
Inntektene frå m.a. sertifisering av fly har
blitt lågare enn rekna med. Departementet foreslår å redusere løyvinga
på kap. 4313 Luftfartstilsynet, post 1 Gebyrinntekter, med 10 mill.
kroner.
Departementet foreslår, på grunn av lågare rentenivå,
å redusere løyvinga på kap. 5619 Renter av lån til Oslo lufthavn
AS, post 80 Renter, med 3,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det har blitt store skadar på riksvegnettet
på grunn av ekstremver. Departementet foreslår å løyve 10 mill.
kroner til utbetring av skadar.
På grunn av endra inntektsoverslag på kap. 4320 Statens
vegvesen, post 2 Diverse gebyr, blir det foreslått å auke løyvinga
med 73,1 mill. kroner, jf. omtalen under kap. 4320, post 2.
Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320
Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar, trafikant-
og køyretøytilsyn m.m., med i alt 83,1 mill. kroner.
I 2012 utgjer utgiftene til avslutta tvistesaker 14,1
mill. kroner. Departementet foreslår å løyve 14,1 mill. kroner på
kap. 1320 Statens vegvesen, ny post 25 Betalingar for arbeid utført
før 2010 på dei nye fylkesvegane.
På grunn av mindreutgift på posten i 2012 foreslår
Samferdselsdepartementet å redusere løyvinga på kap. 1320 Statens
vegvesen, post 29 Vederlag til OPS-prosjekt, med 10 mill. kroner
og omdisponere dette beløpet til kap. 1320, post 30 Riksveginvesteringar.
Kostnadene til trafikktryggleiksprosjektet E39 Skolandssvingen
i Vest-Agder har auka. Departementet foreslår å auke løyvinga på
kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringar, med 10 mill.
kroner, jf. òg omtale under post 29 Vederlag til OPS-prosjekt.
Gebyrinntektene for post 2 er utrekna til å
utgjere 370 mill. kroner i 2012. Dette inneber ein auke i inntektene
på 73,1 mill. kroner. Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 4320 Statens vegvesen, post 2 Diverse gebyr, med 73,1 mill.
kroner, jf. kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehald
av riksvegar, trafikant- og køyretøytilsyn m.m.
Ved behandlinga av Prop. 28 S (2011–2012) blei det
gjort vedtak om bompengeinnkrevjing i bomstasjonane som inngår i
Nord-Jærenpakka i åra 2012–2016. Ved oppstart av nye prosjekt må
det liggje føre finansieringsplanar som sikrar fullfinansiering
innafor dei avklara økonomiske rammene til pakka. I Prop. 28 S (2011–2012)
gikk det fram at Samferdselsdepartementet ville kome tilbake til
Stortinget med ein plan for finansiering og utbygging av prosjektet
E39 Eiganestunnelen når alle avklaringane var gjort.
Prosjektet er føresett delfinansiert med bompengar
frå Nord-Jærenpakka.
I Prop. 1 S (2012–2013) har regjeringa lagt
til grunn at fritaket i meirverdiavgiftslova for omsetning av tenester
som gjeld offentleg veg, skal opphevast frå 1. januar 2013. Etter
opphevinga av vegfritaket er styringsramma for E39 Eiganestunnelen
førebels vurdert til omlag 2 440 mill. 2012-kroner og kostnadsramma
til om lag 2 530 mill. 2012-kroner. Finansieringsplanen, inkl. kompensasjon
for meirverdiavgift, er vist i tabell 4.2 i proposisjonen.
Finansieringsplan, inkl.
kompensasjon for meirverdiavgift (Tabell 4.2 i proposisjonen)
Mill. 2012-kroner |
| 2010–2013 | 2014–2019 | Totalt |
Statlege midlar | 98 | 1 132 | 1 230 |
Bompengar | 135 | 1 075 | 1 210 |
Sum | 233 | 2 207 | 2 440 |
Styrings- og kostnadsramme for prosjektet er også
omtalt i Prop. 1 S (2012–2013) for Samferdselsdepartementet, jf.
også forslag til romartalsvedtak VI første punkt i proposisjonen.
Det er ei fellesstrekning mellom rv. 13 Ryfast
og Eiganestunnelen på om lag 0,9 km. Fellesstrekninga med Hundvågtunnelen
på Ryfast blir finansiert som ein del av Eiganestunnelen, jf. Prop.
109 S (2011–2012). For å halde den planlagde framdrifta for Ryfast
er det lagt opp til anleggsstart på Eiganestunnelen i 2013 og trafikkopning
i 2017.
Komiteen viser til at E39 Eiganestunnelen
vil gi økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet. Utbyggingen
fører til at Stavanger blir avlastet for gjennomgangstrafikk. Komiteen viser
til at anleggsarbeidet starter i 2013, og at den nye vegen etter planen
skal åpnes for trafikk i 2017. Komiteen viser til
at prosjektet omfatter bygging av fem kilometer firefelts veg utenom
Stavanger sentrum og fram til Smiene nord for sentrum, medregnet
en 3,7 km lang tunnel. Utbyggingen fører også til at deler av dagens
E39 blir lagt i tunnel, mens andre deler av dagens veg blir utvidet
til fire felt. Komiteen viser til at nær en kilometer
av strekningen er felles med Hundvågtunnelen i Ryfast-prosjektet. Komiteen merker
seg at det legges opp til en framdrift for E39 Eiganestunnelen som
skal bety at man holder den planlagte framdriften for Ryfast-prosjektet.
Komiteen viser til at det i kostnadsanslaget
er innarbeidet et påslag som følge av kommende endringer i merverdiavgiftsloven. Komiteen viser
til at fritaket for merverdiavgift for tjenester som gjelder offentlig
veg oppheves fra 1. januar 2013.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, legger til grunn at økningen i kostnadsanslaget
for E39 Eiganestunnelen, som følge av endringer i bestemmelsene
for merverdiavgift, fullt ut finansieres med statlige midler.
Flertallet viser til at kostnadene
for E39 Eiganestunnelen er anslått til 2,44 mrd. 2012-kroner, og skal
finansieres ved en kombinasjon av 1,23 mrd. kroner i statlige bevilgninger
og 1,21 mrd. kroner i bompenger fra Nord-Jærenpakken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og
dårlig vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping,
øker faren for trafikkulykker og forsterker miljøvirkningene fra
veitrafikken.
Disse medlemmer mener at en større
del av Norges finansielle rikdom må investeres i norsk realkapital
i Norge, og at finansinvesteringene i et internasjonalt urolig og
risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse medlemmer peker
også på at bruk av bompengefinansiering til veibygging i Norge er en
svært kostbar finansieringsform for bilistene. Disse medlemmer mener
at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet
og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling,
er en ytterligere beskatning av trafikantene. Disse medlemmer mener
at statens ansvar skal omfatte både riks- og fylkesveier.
Disse medlemmer peker også på
at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under rødgrønn
regjering. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og
med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
i Stortinget vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet
bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd.
kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner tildekning av innkrevingskostnader.
Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende
ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av Fremskrittspartiet.
Hittil i denne perioden 2009–2013 er tallene 23 144
mill. kroner i bompenger, 13 637 mill. kroner i renter og 2,646
mill. kroner i innkrevingskostnader samlet 39 428 mill. kroner.
Også dette en omfattende ekstra skatt på transport vedtatt med stemmene
til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet og med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer viser til Innst.
363 S (2011–2012) om Prop. 109 S(201–2012) Utbygging og finansiering
av rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) og fastsetjing av styrings-
og kostnadsramme for E39 Eiganestunnelen i Rogaland. Disse
medlemmer omtalte E39 Eiganestunnelen slik:
«Disse medlemmer viser til at prosjektet E39 Eiganestunnelen
omfatter bygging av firefelts vei utenom Stavanger sentrum mellom
Schancheholen og Smiene inkl. en 3,7 km lang tunnel.
Disse
medlemmer vil videre vise til at prosjektet vil avlaste området
for gjennomgangstrafikk, øke trafikksikkerheten og redusere køproblemene.
Disse medlemmer understreker at dette er et viktig veiprosjekt både
for å modernisere E39 og for å gi E39 en sikrere og bedre miljømessig
løsning i og forbi Stavanger. Disse medlemmer minner om at Fremskrittspartiet
ønsker statlig finansiering av moderne, sikre og miljøvennlige veiløsninger
i og rundt de store byområdene. Disse medlemmer legger til grunn
at E39 Eiganestunnelen bygges så snart som mulig og med full statlig
finansiering.»
Disse medlemmer viser til at
prosjekt E39 Eiganestunnelen er forutsatt delfinansiert med bompenger
fra «Nord-Jærenpakka». Disse medlemmer viser til
Prop. 28 S (2011–2012), jf. Innst. 117 S (2011–2012) og til sine
forslag i innstillingen:
«1. Stortinget avviser
forlengelse av Nord-Jærenpakken i Rogaland slik det er beskrevet
i Prop. 28 S (2001–2012).
2. Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om gjennomføring
av de statlige veiprosjektene omtalt i saken basert på statlig finansiering.
3. Stortinget peker på at veitiltak på fylkesveier samt
gang- og sykkeltiltak, miljøtiltak og kollektivtiltak må finansieres
innenfor rammen av fylkeskommunale og/eller kommunale budsjetter
eller gjennom særskilt statlig finansiering. Stortinget forutsetter
at det ikke åpnes for bruk av bompengefinansiering av fylkeskommunale
prosjekter eller programmer.»
I tråd med dette avviser disse medlemmer finansiering
av E39 Eiganestunnelen med bompenger. Disse medlemmer peker
på at bilistene skal bidra med hele 1 210 mill. 2012-kroner av en
samlet finansieringsplan på 2 440 mill. 2012-kroner. Disse medlemmer minner
om at E39 er en av landets viktigste hovedveier og at prosjektet
skal løse de trafikale utfordringer som er knyttet til at riksvei
passerer en av landets største byer. Disse medlemmer legger
til grunn at staten skal finansiere statens veier fullt ut, uten
å påtvinge bilistene kostbar kjøp av vei på avbetaling slik bruk
av bompengefinansiering medfører.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag;
«Stortinget vedtar utbygging av E39 Eiganestunnelen
i tråd med den omtalen som fremkommer i Prop. 36 S (2012–2013) og
i Prop 109 S (2011–2012) basert på full statlig finansiering. Stortinget ber
regjeringen sørge for forskottering dersom dette er nødvendig for
å sikre fremdriften av prosjektet. Stortinget legger til grunn at
statlig finansiering dekkes inn i revidert nasjonalbudsjett 2013.»
Hausten 2008 inngjekk staten v/Samferdselsdepartementet
og Hurtigruten ASA ein tilleggsavtale til avtalen frå 2004 om kjøp
av sjøtransporttenester på strekninga Bergen–Kirkenes vv. Tilleggsavtalen
som gjaldt fram til utgangen av 2011.
Sommaren 2011 gjorde ESA vedtak om at kompensasjon
etter tilleggsavtalen er i strid med reglane om offentleg støtte
etter EØS-avtalen i den grad dette fører til overkompensasjon i
høve til det offentlege tenestekjøpet.
Før departementet stansa utbetalingar, blei
det betalt ut i alt 130,9 mill. kroner til Hurtigruten ASA. ESA
konkluderte i brev av 5. juli 2012 med at 91,6 mill. kroner, utover
det beløpet som tidlegare er betalt ut, kan aksepterast som lovleg
støtte etter tilleggsavtalen.
ESA har presisert at det må korrigerast for
den rentefordelen Hurtigruten ASA har hatt ved at det blei utbetalt
for mykje i NOx-kompensasjon til selskapet
tidleg i perioden for tilleggsavtalen. Samferdselsdepartementet
foreslår etter dette å auke løyvinga på kap. 1330 Særskilde transporttiltak,
post 70 Kjøp av sjøtransporttenester på strekninga Bergen–Kirkenes,
med 91,6 mill. kroner. Departementet vil justere den endelege utbetalinga
til Hurtigruten ASA for rentefordelen. Unytta løyving blir tilbakeført
til statskassa.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine kritiske merknader til anbudsprosessen i Innst. 13 S (2010–2011). Disse medlemmer viser
til komiteens behandling av statsbudsjettet for 2010 i Innst. 13
S (2009–2010), der disse medlemmer la til grunn at det i forbindelse med
ny utlysing av tjenestekjøp på kystruten Bergen–Kirkenes, også måtte
gjennomføres ny analyse av transportbehovet på strekningen.
For å dekkje meirkostnadene ved å byggje opp
att infrastrukturen etter raset ved Soknedal mellom Støren og Berkåk
på Dovrebanen, foreslår departementet å auke løyvinga på kap. 1350
Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehald, med 50 mill. kroner.
Jernbaneverket har i 2012 gjennomført eit meir omfattande
arbeid med detalj- og reguleringsplanlegginga av Oslo–Ski enn det
var budsjettert med. Departementet foreslår å auke løyvinga på kap.
1350 Jernbaneverket, post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski, med 40 mill.
kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår at ramma i fullmakta
om å gi NSB ytterlegare restverdigaranti på oppgraderingar og nyinvesteringar
blir auka med 870 mill. kroner i 2012 frå 3 225 mill. kroner til 4 095
mill. kroner, jf. forslag til romartalsvedtak. Fullmakta for 2013
må endrast tilsvarande. Samferdselsdepartementet vil kome tilbake
med forslag om å endre fullmakta for 2013.
Komiteen støtter bevilgningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
uttrykke bekymring over forsinkelsene i prosjektet, og mener det
haster med å komme i gang med bygging.
Komiteen viser ellers til Innst.
13 S (2012–2013) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2013, og
i den forbindelse til de respektive partiers merknader under post
31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski og til Østre linje.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg omtalen av fullmakt til restverdisikring av togmateriell. Disse medlemmer legger
til grunn at dette ikke innebærer en skjult og ytterligere subsidiering
av jernbanetransport. Disse medlemmer ønsker en samlet oversikt
over statlig finansiering av jernbanevirksomheten i Norge. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem egen
oversikt over statlig finansiering av jernbanevirksomheten i Norge
gjennom virksomheten i Jernbaneverket og NSB.»
I 2011 blei det løyvd 345 mill. kroner på kap. 1370
Posttenester, post 70 Kjøp av post- og banktenester. Posten skal
i 2012 betale tilbake i alt 164,8 mill. kroner som følgje av overkompensasjon
ved statleg kjøp av post- og banktenester i 2011. Departementet
foreslår å løyve 164,8 mill. kroner på eit nytt kap. 4370 Posttenester,
post 70 Tilbakebetaling post- og banktenester.
I samband med lønnsoppgjeret for 2012 blei Post-
og teletilsynet tildelt 2,43 mill. kroner over kap, 1380, post 1
Driftsutgifter. Etaten er sjølvfinansierande. Departementet foreslår
derfor å auke løyvinga på kap. 4380 Post- og teletilsynet, post
1 Diverse gebyr, med 2,43 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget vedtar utbygging av E39 Eiganestunnelen
i tråd med den omtalen som fremkommer i Prop. 36 S (2012–2013) og
i Prop 109 S (2011–2012) basert på full statlig finansiering. Stortinget ber
regjeringen sørge for forskottering dersom dette er nødvendig for
å sikre fremdriften av prosjektet. Stortinget legger til grunn at
statlig finansiering dekkes inn i revidert nasjonalbudsjett 2013.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem egen oversikt
over statlig finansiering av jernbanevirksomheten i Norge gjennom
virksomheten i Jernbaneverket og NSB.
Komiteens tilråding under romertall I og romertall
II punkt 2 fremmes av en samlet komité.
Komiteens tilråding under romertall II, punkt
1, fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknader og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2012 blir
det gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
| | Utgifter | |
1300 | | Samferdselsdepartementet: | |
| 1 | Driftsutgifter, blir
redusert med | 2 000 000 |
| | frå kr 137 828 000 til kr 135 828 000 | |
1310 | | Flytransport: | |
| 70 | Kjøp av innanlandske flyruter, kan overførast, kan
nyttast
under kap. 1311, post 71, blir redusert med
| 15 000 000 |
| | frå kr 675 600 000 til kr 660 600 000 | |
1320 | | Statens vegvesen: | |
| 23 | Drift og vedlikehald av riksvegar, trafikant-
og køyretøytilsyn m.m.,
kan overførast, kan nyttast under post
29, post 30, post 31 og post 72,
blir auka med | 83 100 000 |
| | frå kr 7 516 100 000 til kr 7 599 200
000 | |
(Ny) | 25 | Betalingar for arbeid utført før 2010
på dei nye fylkesvegane,
blir løyvd med | 14 100 000 |
| 29 | Vederlag til OPS-prosjekt, kan overførast, kan
nyttast under
post 23 og post 30, blir redusert med
| 10 000 000 |
| | frå kr 414 000 000 til kr 404 000 000 | |
| 30 | Riksveginvesteringar, kan
overførast, kan nyttast under
post 23, post 29, post 31 og post 72, blir
auka med | 10 000 000 |
| | frå kr 5 680 400 000 til kr 5 690 400
000 | |
1330 | | Særskilde transporttiltak: | |
| 70 | Kjøp av sjøtransporttenester på strekninga
Bergen–Kirkenes,
blir auka med | 91 600 000 |
| | frå kr 738 500 000 til kr 830 100 000 | |
1350 | | Jernbaneverket: | |
| 23 | Drift og vedlikehald, kan
overførast, kan nyttast under post 30,
blir auka med | 50 000 000 |
| | frå kr 5 385 600 000 til kr 5 435 600
000 | |
| 31 | Nytt dobbeltspor Oslo–Ski, kan overførast, blir
auka med | 40 000 000 |
| | frå kr 275 000 000 til kr 315 000 000 | |
| | Inntekter | |
4313 | | Luftfartstilsynet: | |
| 1 | Gebyrinntekter, blir
redusert med | 10 000 000 |
| | frå kr 133 500 000 til kr 123 500 000 | |
4320 | | Statens vegvesen: | |
| 2 | Diverse gebyr, blir
auka med | 73 100 000 |
| | frå kr 296 900 000 til kr 370 000 000 | |
(Ny) 4370 | | Posttenester: | |
| 70 | Tilbakebetaling post- og banktenester, blir løyvd med | 164 800 000 |
4380 | | Post- og teletilsynet: | |
| 1 | Diverse gebyr, blir
auka med | 2 430 000 |
| | frå kr 155 300 000 til kr 157 730 000 | |
5619 | | Renter av lån til Oslo Lufthavn AS: | |
| 80 | Renter, blir redusert med
| 3 500 000 |
| | frå kr 201 800 000 til kr 198 300 000 | |
II
Stortinget samtykkjer i at:
1. Nord-Jæren Bompengeselskap
AS får løyve til å ta opp lån og krevje inn bompengar for delvis
finansiering av utbygginga av prosjektet E39 Eiganestunnelen i Rogaland.
Vilkåra går fram av Prop. 36 S (2012–2013).
2. Samferdselsdepartementet, for det materiellet som
inngår i staten si rammeavtale med NSB, i 2012 kan gi NSB AS ytterlegare
restverdigaranti for oppgraderingar og nyinvesteringar innafor ei ramme
på inntil 4 095 mill. kroner.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. november 2012
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |