Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André
Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Prop 148 L
(2011–2012) Midlertidig lov om rett til forlengelse av feste til
bolighus og fritidshus.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for forslaget til midlertidig lov er dommen i Den europeiske menneskerettighetsdomstol
(EMD) av 12. juni 2012 i saken Lindheim og andre mot Norge. Med
lovforslaget tas det sikte på å avklare rettstilstanden inntil permanent
lovendring kan tre i kraft. Konsekvensen av dommen fra EMD er at
tomtefesteloven § 33, om rett til forlengelse av avtalen på ubestemt
tid med like vilkår, må endres. EMD fant at dagens regler medfører
en forlengelsesrett som gir en økonomisk uforholdsmessighet i forholdet
mellom fester og grunneier. Regjeringens anke til EMDs storkammer
ble avvist. Norge har derfor en plikt til å endre tomtefesteloven,
og bedre balansen mellom fester og grunneier sine interesser.
Komiteen viser til proposisjonen,
hvor det understrekes «at lovforslaget kun tar sikte på å regulere
rettstilstanden frem til endelig rettsavklaring foreligger». Komiteen legger
ved sin behandling av saken stor vekt på at avtaler som inngås etter
den midlertidige loven kun har varighet til 1. juni 2014. Partene
kan dermed ikke inngå bindende avtaler med varighet utover dette. Komiteen anser
dette som en låsing av avtalevilkårene mellom fester og grunneier
frem til permanent lovendring kan tre i kraft, slik at forlengelser
på dagens vilkår kun vil gjelde frem til den midlertidige loven
oppheves. Komiteen ser dette som et viktig tiltak
for å redusere usikkerhet i de tilfeller hvor festekontrakter utløper
i dette tidsrommet.
Komiteen viser til regjeringens
vurdering av dommen fra EMD. Se vedlagte brev av 31. oktober 2012.
Regjeringen legger til grunn at tidsbegrensningen på mulighet til
forlengelse av avtaler på dagens betingelser, med varighet til 1. juni
2014, ikke er i strid med Norges folkerettslige forpliktelser.
Komiteen mener det så snart som
mulig må nedsettes et lovutvalg som skal utrede alternative permanente
lovendringer i tomtefesteloven § 33. Komiteen forutsetter
at regjeringen inviterer representanter for berørte parter til å
delta. Komiteen mener at en vurdering av rettsstillingen
til fester og bortfester for avtalene som er forlenget etter gjeldende
§ 33, må vurderes av lovutvalget som skal utrede alternative permanente
bestemmelser. Komiteen ser det som viktig at spørsmålet
om bortfesters adgang til å kreve nye vilkår og tilbakevirkning
vurderes bredt, av hensyn til både festers og bortfesters rettsstilling. Komiteen legger
vekt på at premissene for dommen fra EMD må ligge til grunn for
forslagene fra lovutvalget. Komiteen vil påpeke behovet
for at det raskt kommer en endelig avklaring av rettsforholdene
mellom fester og grunneier. Komiteen oppfordrer derfor
regjeringen til å gi dette arbeidet høy prioritet.
Komiteen fremmer følgende forslag
til ny §§ 1 og 2:
Ǥ 1 Fra ikrafttredelsen av denne loven kan
festeren og de som er omfattet av tomtefesteloven § 32 annet ledd,
i stedet for å kreve innløsning av festetomt til bolighus og fritidshus
etter tomtefesteloven § 32 når festetiden er ute, kreve at festet midlertidig forlenges på samme vilkår som
før inntil ikrafttredelsen av endringer i tomtefestelovens regler om forlengelse.
§ 2 For festeavtaler som er forlenget i medhold av
tomtefesteloven § 33, løper festet midlertidigpå samme vilkår som før inntil ikrafttredelsen av endringer i tomtefestelovens regler om
forlengelse.»