Det vert i meldinga vist til at byggsektoren
er stor, fragmentert og kompleks. Han påverkar alle delar av befolkninga
og omfattar ei stor og viktig næring som har sterk innverknad på
andre delar av samfunnet. Derfor er byggsektoren eit viktig politikkområde
med eit omfattande regelverk og verkemiddelsystem.
Byggsektoren kan beskrivast som eit system av aktørar
som er gjensidig avhengige av kvarandre. I det lange livet sitt
går bygg gjennom ein utviklingsfase, ein produksjonsfase, ein bruks-
og forvaltningsfase (inkludert eventuell rehabilitering og ombygging)
og ein rivefase. Kvar av fasane har sine utfordringar og sine dominerande
aktørar.
I meldinga vert det gitt ei oversikt over fire
hovudgrupper av aktørar (sjå nærare omtale i meldinga):
Offentlege styresmakter
(statleg, fylkeskommunalt og kommunalt nivå)
Byggjenæringa
Brukarar og leigetakarar
Aktørane innanfor kunnskap og kompetanse
I Noreg er det nærare 4 millionar bygningar.
Desse fordeler seg slik på dei ulike bygningskategoriane:
Bustadbygg | 1 477 000 | (med til saman 2 343 000 bustader) |
| | |
Næringsbygg | 240 000 | |
Fiskeri- og landbruksbygg | 509 000 | |
Garasjar, uthus, anneks og liknande | 1 311 000 | |
Hytter og fritidsbustader | 443 000 | |
Bustadbygg og næringsbygg utgjer den viktigaste
delen av bygningsmassen og får størst merksemd i meldinga.
Den samla verdien av næringsbygga og bustadene
er om lag 5 900 mrd. kroner (5,9 billionar) dersom ein tek utgangspunkt
i ein kvadratmeterpris på 15 000 kroner. Den offentlege bygningsmassen
har tilsvarande ein verdi på om lag 680 mrd. kroner. Det var i 2011
om lag 181 000 tinglyste omsetningar av fast eigedom.
Av dei nærare 4 millionar bygga i landet er
om lag 6 000 freda etter kulturminnelova. I tillegg finst omlag
5 000 museumsbygg og om lag 1 000 verneverdige kyrkjer. Ei rekkje
bygningar er også regulerte til bevaring gjennom plan- og bygningslova.
Over 300 000 bygningar er bygde før år 1900, og mange av desse representerer
store verneverdiar.
Riving og sanering av bygningar og tomme bygg blir
ikkje registrert på ein samla måte. Dette gjev usikre tal for kor
mange bygningar som faktisk er i bruk.
Det har sidan 1990 blitt sett i gang bygging
av mellom 16 000 og 33 000 bustader i året, med eit botnnivå i 1992/1993
og eit toppnivå i 2006/2007. I dei siste to tiåra har det årleg
blitt sett i gang bygging av 23 000 bustader i gjennomsnitt. Det
tilsvarar ein nybyggingsrate på omlag 1,3 pst.
Sidan 1993 er det årleg sett i gang bygging
av om lag 2,2 og 6,2 millionar m2 private
næringsbygg, offentlege bygg og andre bygg. I dei siste to tiåra
har gjennomsnittleg nybyggrate for private næringsbygg og offentlege
bygg (samla) vore på om lag 1,9 pst.
Det vert i meldinga peikt på at byggje-, anleggs- og
eigedomsnæringa (BAE-næringa) er landets største næring målt i talet
på bedrifter. 33 pst. av alle bedrifter i Noreg er BAE-bedrifter.
Næringa har hatt ein kraftig vekst det siste
tiåret. BAE-næringa har størst omsetning i byregionane, men næringa
er representert i alle kommunane i landet og er relativt sett den
næringa som har størst innverknad på sysselsetjinga utanfor dei
store byane. Det er utanfor dei store byane at veksten i BAE-næringa
har vore størst. I nokre landkommunar er byggjenæringa den klart
største næringa.
BAE-næringa sysselsette i 2010 til saman nesten 340 000
personar, det vil seie om lag 13 pst. av den samla sysselsetjinga
i Noreg.
Det vert i meldinga peikt på at næringa historisk sett
har vore svært konjunkturutsett, med store svingingar i byggjeaktiviteten.
Sysselsetjinga har derfor variert mykje dei siste tiåra. Dei siste
åra har innslaget av utanlandske bedrifter og arbeidskraft auka sterkt,
og ein reknar no at 15–25 pst. av alle som er sysselsette på ein
byggjeplass, har utanlandsk statsborgarskap. Prosentdelen av fast
tilsette fagarbeidarar i entreprenørbedrifter synest å vere på veg
ned i forhold til innleigd, utanlandsk arbeidskraft frå bemanningsselskap.
Dette kan på lang sikt påverke kompetansesituasjonen i næringa.
Av samla sysselsetjing er om lag 20 pst. ufaglærte, 60 pst. er faglærte/fagskuleutdanna,
og 20 pst. har høgare utdanning.
Sysselsetjinga i BAE-næringa fordeler seg på
om lag 75 000 bedrifter, av dei eigedomsverksemd (vel 45 000), entreprenør-
og handverksbedrifter (meir enn 22 000), byggjevareproduksjon og
-handel (omlag 5 000), og tekniske rådgjevarar og arkitektar (omlag
3 500) (ein del av desse er einmannsbedrifter med låg omsetning).
Eit gjennomgåande trekk ved BAE-næringa er dei
mange små bedriftene.
Det vert i meldinga vist til at mesteparten
av bygningsmassen i Noreg er i privat eige: Over 90 pst. av bustadene
og over 60 pst. av næringsbygga er privatåtte
Mellom dei profesjonelle eigarane kan ein rekne delar
av eigarskapen til offentlege og private næringsbygg. Eigarskapen
til bustader er samansett av einskildpersonar (meir enn 80 pst.)
og av ulike typar bustadselskap (burettslag, sameige med meir).
Eigarskapen til norske næringsbygg har endra seg
merkbart frå tidleg på 1990-talet. Etter ein situasjon som var prega
av at næringslivet åtte sine eigne produksjonslokale, blei mange
bygg då tilgjengelege for ein raskt veksande eigedomsbransje.
Ei liknande utvikling har skjedd innanfor offentleg
sektor.
Det vert i meldinga peikt på at eigarskapen
og kompetansen hjå bygningseigarar er viktig for avgjerder som er
knytte til bygg, og for korleis statens bygningspolitikk blir følgd
opp.
Det vert i meldinga peikt på at bustadprisane
i Noreg sidan 1992 har stige mykje meir enn byggjekostnadene og
konsumprisane.
I gapet mellom bustadprisar og bustadprisindeksen
ligg ein formidabel verdivekst for bustadeigarar og store gevinstar
for dei som har selt tomter, og for mange aktørar i verdikjeda for
bustadbygging.
I dei seinare åra har det vore ei svak produktivitetsutvikling
i byggjenæringa. Bekymringa for den svake produktivitetsutviklinga
i byggjenæringa var ein av grunnane til at Byggjekostnadsprogrammet blei
etablert.
Dårleg produktivitetsutvikling gjev auka byggjekostnader,
dyrare bustader og næringsbygg og dårlegare ressursutnytting i samfunnet.
I meldinga vert det likevel understreka at det
er stor uvisse når det gjeld produktivitetsutviklinga i byggjenæringa,
og at det er store variasjonar mellom dei ulike bransjane og mellom
nybygging og rehabilitering. Tal frå Byggeindustrien viser også
at omsetninga per tilsett nesten er dobla dei siste tjue åra i dei største
bedriftene (men her spelar auka bruk av underentreprenørar og leigd
arbeidskraft inn).
Det vert i meldinga vist til at dette er nokre
av forklaringane som er blitt framheva for å forklare den negative
produktivitetsutviklinga: fråværet av store teknologiske nyvinningar
i næringa, liten internasjonal konkurranse, omfattande offentlege
krav og regelverk, auka bruk av utanlandske bedrifter og utanlandsk
arbeidskraft, lite merksemd rundt produktivitet i gode tider og
andre kulturelle forhold i næringa.
Det vert i meldinga vist til at dei årlege kostnadene
knytte til å utbetre byggskadar som følgje av feil under prosjektering
og bygging, truleg utgjer 2–6 pst. av dei årlege investeringskostnadene
ved nybygging. Dei fleste av desse skadane kunne vore unngått. Næringa
har sjølv sett i gang ei rekkje forbetringstiltak.
I meldinga vert det peikt på at mangelfull kvalitet på
det som blir prosjektert og bygd, svekkjer tilliten mellom partane
i byggsektoren. Det medfører ulemper for dei som skal ta i bruk
eit bygg med feil og manglar, og store meirkostnader som samla sett
gjev høgare byggjekostnader og lågare produktivitet. Årsakene til
byggfeil og -skadar er samansette, og omfanget av byggfeil og -skadar
varierer mykje mellom ulike aktørar i næringa og mellom ulike typar
byggjeoppdrag. Det er ei relativt lita gruppe useriøse aktørar som
har medverka til å skape biletet av ei heil næring som useriøs.
Kommunane fører tilsyn med byggjeverksemda, avgrensa
av ressursmessige grunnar til 5–6 pst. av alle byggjetiltak. I om
lag 10 pst. av dei tilsynssakene kommunane gjennomfører, blir det
avdekt alvorlege bygningsmessige feil og manglar som fører til sanksjonar.
Det vert i meldinga peikt på at kommunane er særs
viktige for å gjennomføre bygningspolitikken. Det er kommunane som
gjennom plan- og bygningslova fastset kvar, kva og korleis det kan
byggjast. Kommunane har ei sentral rolle som samfunnsutviklar lokalt,
gjennom planlegging, næringsutvikling, kulturpolitikk med meir.
Kommunane er òg viktige som eigar og forvaltar av grunn, tekniske
anlegg og bygg.
Den kommunale byggjesakshandsaminga skal sikre
både samfunnsmessige omsyn slik at dei oppførte bygga har god kvalitet,
og ein forsvarleg prosess overfor naboar og offentlege organ som
prosjektet har konsekvensar for. Det er store forskjellar mellom
kommunane når det gjeld ressursar og kompetanse i byggjesakshandsaming.
Talet på handsama byggjesaker i kommunane har
dei siste åra lege på mellom 130 000 og 180 000 årleg. Gjennomsnittlege
sakshandsamingstider for enkle tiltak, rammesøknader, igangsetjingsløyve
og ferdigattestar ligg mykje lågare enn dei tidsfristane som er
sette i lovverket. Her er det likevel store forskjellar mellom kommunane,
og nokre av dei store bykommunane held ofte ikkje tidsfristane.
Ifølgje brukarundersøkingar er byggjenæringa middels
godt nøgd med servicen og sakshandsaminga i kommunane, men igjen
er det store ulikskapar i korleis kommunane blir oppfatta. Størst
er misnøya med sakshandsamingstidene.
Mange statlege aktørar har roller og ansvar
overfor byggsektoren. Direktoratet for byggkvalitet og Husbanken
får i kapittel 2.6 i meldinga ein innleiande omtale.
Direktoratet for byggkvalitet (tidlegare Statens bygningstekniske
etat) er statens sentrale styresmakt for det bygningstekniske regelverket,
det er tilsynsstyresmakt for reglane om dokumentasjon av eigenskapar
ved byggjevarer, og det driv ordninga for sentral godkjenning av
føretak etter plan- og bygningslova. Direktoratet arbeider fagleg
innan bygningsteknikk, miljø, energi, helse, tryggleik og universell
utforming, og gjer framlegg om byggjeforskrifter.
Direktoratet har som oppgåve å auke kunnskapen om
byggjereglar og byggjeprosessar i næringa og kommunane. Direktoratet
arbeider også med standardisering på byggområdet og medverkar til
å utarbeide eit grunnlag for standardar, godkjenningar og harmoniserte
tekniske krav etter dei felles europeiske reglane.
Husbanken er statens sentrale organ for gjennomføring
av bustadpolitikken. Målet for bustadpolitikken er at alle skal
bu godt og trygt, og Husbankens bustadsosiale arbeid er ein viktig
berebjelke i den norske velferdspolitikken. Husbanken forvaltar økonomiske
verkemiddel som bustøtte, tilskot og lån, og medverkar med kunnskapsutvikling,
rådgjeving og kompetanseoverføring til kommunar, frivillig sektor
og andre aktørar.
Husbanken skal stimulere til berekraftig kvalitet i
bustader og bygg gjennom lån og tilskot, informasjon, støtte til
forsøksprosjekt og støtte til kompetansebygging hjå sentrale aktørar.
Viktige tema er miljø og energi, universell utforming, god byggjeskikk
og områdeutvikling. Husbanken skal samarbeide med byggje- og eigedomsnæringa,
kommunane og med andre statlege aktørar som har oppgåver og ansvar innanfor
dei aktuelle tema. Grunnlån og kompetansetilskot til berekraftig
bustad- og byggkvalitet er viktige verkemiddel.
Det vert i meldinga gitt eit kort oversyn over
dei viktigaste regulatoriske, økonomiske og kompetansemessige verkemidla
innanfor byggsektoren, sjå kap. 2.6.
Komiteen registrerer at Statistisk
sentralbyrå har korrigert sine anslag for timeproduktiviteten i byggjenæringa,
og at produktivitetsutviklinga frå år 2000 til år 2011 vert endra
frå minus 20 pst. slik det står i meldinga, til minus 9 pst. Komiteen konstaterer
at dei nye tala frå Statistisk sentralbyrå syner at næringa dermed
produserer like mykje på ein time i dag, som næringa gjorde i 1990. Komiteen ser derfor
at produktiviteten i næringa er noko betre enn det ein får inntrykk
av i meldinga, og forventar at dei nye tala frå Statistisk sentralbyrå
vert lagt til grunn for regjeringa si oppfølging av bygningsmeldinga.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at det er utfordringar i bygg-
og anleggsnæringa. Mellom anna er delar av næringa prega av fallande
produktivitet og for mange byggefeil. Fleirtalet meiner
at noko av grunnen til dette er fokuset på kostnader i næringa.
Det er som oftast anbodet med lågast bod som vinn fram. Kontraktane vert
ofte delte opp i små underentreprisar – og det at ein brukar stor
grad av innleige kan vera med å overskygga god planlegging, logistikk
og samhandling. Fleirtalet meiner det er viktig at
ein set fokus på desse utfordringane i det vidare arbeidet med å
få til ein framtidsretta bygningspolitikk. Dette kan gjerast mellom
anna gjennom vektlegging av kvalitet, kompetanseutvikling og samarbeid. Fleirtalet meiner etableringa
av Bygg21 er eit riktig skritt på vegen.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet
og Høgre viser til oversikten av verkemidlar som staten
nyttar for å detaljstyre byggenæringa. Desse medlemene meiner
det no er på tide å forenkle og ikkje byråkratisere byggenæringa
ytterlegare. Desse medlemene viser til den sterke
prisstigninga på bustader som har funne stad dei siste 20 åra, og
at mange, spesielt blant dei unge, no har problem med å kjøpe sin
eigen bustad. Desse medlemene meiner at tilbod og
etterspurnad i ein marknad fungerer best dersom dette får fungere utan
for mykje statleg innverknad.
Desse medlemene fryktar at dei
stadig skjerpa krava frå statlege myndigheter har verka prisdrivande
på bustadmarknaden. Desse medlemene meiner derfor
at statlege verkemiddel må reduserast og gjerast enklare.
Desse medlemene vil likevel understreke
at økonomiske verkemiddel er å føretrekkja framfor absolutte krav
i lov og forskrifts form.
På denne bakgrunn fremmar desse medlemene slikt
framlegg:
«Stortinget ber regjeringa starte arbeidet med forenkling
og reduksjon av verkemiddel i byggjenæringa med sikte på å leggje
grunnlaget for ein velfungerande marknad utan unødvendige statlege
tilsyn og inngrep.»