I dokumentet ble følgende forslag fremmet 15. juni
2012:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å innføre avgiftsmessig nedtrapping av engangsavgiften for import
av bruktbiler som er mellom 15 og 30 år gamle.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne
Marthinsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, fung. leder Ketil Solvik-Olsen,
Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen,
Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden,
viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev
av 24. oktober 2012 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til representantforslaget,
der regjeringen bes om å fremme forslag om å innføre avgiftsmessig
nedtrappping av engangsavgiften for import av bruktbiler som er
mellom 15 og 30 år gamle.
Ved registrering av kjøretøy som importeres brukt,
gis det et fradrag i avgiften basert på kjøretøyets alder. Fradragene
er ment å avspeile det gjennomsnittlige verdifallet et tilsvarende
kjøretøy har hatt på det norske bruktbilmarkedet.
Reglene for fastsettelse av engangsavgift ved
registrering av bruktimporterte kjøretøy ble endret med virkning
fra 1. mai 2007. Endringen besto i at systemet med prosentvis fradrag
ble supplert med en mulighet til å be om en alternativ avgiftsberegning
basert på en mer individuell vurdering av verdifallet for det enkelte
kjøretøy.
Komiteen tar til etterretning
at systemet med prosentvis fradrag ut fra kjøretøyets alder er basert
på beregninger som ble gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI)
i 1994. Etter denne modellen vil noen kjøretøy få en høyere avgift
enn hva bruktverdien for dette kjøretøyet i Norge isolert skulle
tilsi, mens andre kjøretøy vil få en for lav avgift. Muligheten
for alternativ avgiftsberegning sikrer imidlertid at avgiften ikke
blir for høy. Komiteen tar også til etterretning
at Finansdepartementet selv mener dagens metode er moden for revidering.
Komiteen har videre merket seg
at TØI har fått et oppdrag om å lage nye regler, uten at oppdraget
omfatter verdifallet til biler eldre enn 15 år. På denne bakgrunn
ber komiteen om at en også vurderer fradragene for
biler eldre enn 15 år og yngre enn 30 år.
Komiteen viser til statsrådens
uttalelse om representantforslaget til finanskomiteen der det fremkommer
at i 2011 ble det til sammen registrert 311 bruktimporterte kjøretøy
som var mellom 15 og 30 år gamle. Av disse fikk 111 fastsatt engangsavgiften
etter den alternative avgiftsberegningen.
Komiteen er opptatt av forenklingstiltak
for forbrukere, næringsliv og for staten selv. En avgiftsmodell
slik forslagsstillerne legger opp til, vil øke forutsigbarheten
for alle parter og bidra til det generelle forenklingsarbeidet uten
at det vil ha merkbare provenyeffekter i den ene eller andre retning
for staten.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre det generelle bruksfradraget
slik at det blir en avgiftsmessig nedtrapping av engangsavgiften
for import av bruktbiler som er mellom 15 og 30 år gamle.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber regjeringen
endre det generelle bruksfradraget slik at det blir en avgiftsmessig
nedtrapping av engangsavgiften for import av bruktbiler som er mellom
15 og 30 år gamle.
Jeg viser til Dokument nr. 8:142 S (2011-2012) fra
stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde
og Bård Hoksrud. I dokumentet bes regjeringen om å fremme forslag
om å innføre avgiftsmessig nedtrappping av engangsavgiften for import
av bruktbiler som er mellom 15 og 30 år gamle.
Engangsavgiften betales ved førstegangsregistrering
av motorvogner i det sentrale motorvognregisteret. Ved registrering
av kjøretøy som importeres brukt, gis det et fradrag i avgiften
basert på kjøretøyets alder. Fradragene er ment å avspeile det gjennomsnittlige
verdifallet et tilsvarende kjøretøy har hatt på det norske bruktbilmarkedet.
Reglene for fastsettelse av engangsavgift ved
registrering av bruktimporterte kjøretøy ble endret med virkning
fra 1. mai 2007. Endringen besto i at systemet med prosentvis fradrag
ble supplert med en mulighet til å be om en alternativ avgiftsberegning
basert på en mer individuell vurdering av verdifallet for det enkelte
kjøretøy. Bakgrunnen for omleggingen var at EFTAs overvåkningsorgan
(ESA) i en grunngitt uttalelse (reasoned opinion) konkluderte med
at metoden for fastsettelse av de norske bruksfradragene var i strid
med EØS-avtalen. ESA begrunnet dette med at det tidligere systemet
ikke med tilstrekkelig presisjon gjenspeilet det faktiske verdifallet
for det enkelte kjøretøy, og at det derfor ikke kunne utelukkes
at den beregnede avgiften i enkelttilfeller oversteg den «gjenværende»
avgiften på en tilsvarende bil på det norske bruktbilmarkedet.
Systemet med prosentvist fradrag ut fra kjøretøyets
alder er basert på beregninger som ble gjort av Transportøkonomisk
institutt (TØI) i 1994. Beregningene tok utgangspunkt i gjennomsnittlig
relativ markedsverdi for brukte biler, varierende etter årsmodell.
Med relativ markedsverdi forstås forholdet mellom historisk nybilpris
og dagens bruktbilpris. Ved beregning av gjennomsnittlig relativ
markedsverdi er hver bilmodell vektet med den respektive bilmodellens
andel av det totale nybilsalg tilsvarende år. Fradragene avspeiler
følgelig det gjennomsnittlige økonomiske verdifallet på brukte biler
i Norge. Det tas ikke hensyn til andre egenskaper ved kjøretøy enn
alder. Etter denne modellen vil noen kjøretøy få en høyere avgift
enn hva bruktverdien for dette kjøretøyet i Norge isolert skulle
tilsi, mens andre kjøretøy vil få en for lav avgift. Muligheten
for alternativ avgiftsberegning sikrer imidlertid at avgiften ikke blir
for høy.
Som nevnt ble TØIs beregning av det gjennomsnittlige
verdifallet for biler gjennomført i 1994. Finansdepartementet har
derfor startet et prosjekt for å oppdatere disse beregningene. Prosjektet
har blitt utlyst, og TØI er tildelt oppdraget. Oppdraget omfatter imidlertid
ikke beregning av verdifallet til biler eldre enn 15 år. Det er
foreløpig for tidlig å si om dette prosjektet vil lede til endringer
i bruksfradragene.
Det generelle inntrykket er at dagens system
treffer relativt godt for nyere kjøretøy, men ikke så godt for de
eldre. Variasjonene i verdireduksjonen som følge av slitasje, teknisk
stand, og generell ukurans, er større for eldre kjøretøy. Det generelle
bruksfradraget kan dermed slå svært ulikt ut for eldre kjøretøy.
Behovet for å utvide avtrapningstabellen antas imidlertid
å være begrenset. Importen av kjøretøy som er mellom 15 og 30 år
gamle er liten, og dersom importøren mener det generelle bruksfradraget
slår urimelig ut, har vedkommende muligheten til å be om alternativ
avgiftsberegning basert på en individuell verdivurdering. Jeg kan
neve at det i 2011 ble til sammen ble registrert 311 bruktimporterte
kjøretøy som var mellom 15 og 30 år gamle. Av disse fikk 111 fastsatt
engangsavgiften etter den alternative avgiftsberegningen.
Oslo, i finanskomiteen, den 13. desember 2012
Ketil Solvik-Olsen |
Arve Kambe |
fung. leder |
ordfører |