Innstilling fra finanskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde og Bård Hoksrud om justering av avgiftssystemet ved import av bruktbil som er mellom 15 og 30 år gamle

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet ble følgende forslag fremmet 15. juni 2012:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å innføre avgiftsmessig nedtrapping av engangsavgiften for import av bruktbiler som er mellom 15 og 30 år gamle.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse og begrunnelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, fung. leder Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 24. oktober 2012 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til representantforslaget, der regjeringen bes om å fremme forslag om å innføre avgiftsmessig nedtrappping av engangsavgiften for import av bruktbiler som er mellom 15 og 30 år gamle.

Ved registrering av kjøretøy som importeres brukt, gis det et fradrag i avgiften basert på kjøretøyets alder. Fradragene er ment å avspeile det gjennomsnittlige verdifallet et tilsvarende kjøretøy har hatt på det norske bruktbilmarkedet.

Reglene for fastsettelse av engangsavgift ved registrering av bruktimporterte kjøretøy ble endret med virkning fra 1. mai 2007. Endringen besto i at systemet med prosentvis fradrag ble supplert med en mulighet til å be om en alternativ avgiftsberegning basert på en mer individuell vurdering av verdifallet for det enkelte kjøretøy.

Komiteen tar til etterretning at systemet med prosentvis fradrag ut fra kjøretøyets alder er basert på beregninger som ble gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 1994. Etter denne modellen vil noen kjøretøy få en høyere avgift enn hva bruktverdien for dette kjøretøyet i Norge isolert skulle tilsi, mens andre kjøretøy vil få en for lav avgift. Muligheten for alternativ avgiftsberegning sikrer imidlertid at avgiften ikke blir for høy. Komiteen tar også til etterretning at Finansdepartementet selv mener dagens metode er moden for revidering.

Komiteen har videre merket seg at TØI har fått et oppdrag om å lage nye regler, uten at oppdraget omfatter verdifallet til biler eldre enn 15 år. På denne bakgrunn ber komiteen om at en også vurderer fradragene for biler eldre enn 15 år og yngre enn 30 år.

Komiteen viser til statsrådens uttalelse om representantforslaget til finanskomiteen der det fremkommer at i 2011 ble det til sammen registrert 311 bruktimporterte kjøretøy som var mellom 15 og 30 år gamle. Av disse fikk 111 fastsatt engangsavgiften etter den alternative avgiftsberegningen.

Komiteen er opptatt av forenklingstiltak for forbrukere, næringsliv og for staten selv. En avgiftsmodell slik forslagsstillerne legger opp til, vil øke forutsigbarheten for alle parter og bidra til det generelle forenklingsarbeidet uten at det vil ha merkbare provenyeffekter i den ene eller andre retning for staten.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre det generelle bruksfradraget slik at det blir en avgiftsmessig nedtrapping av engangsavgiften for import av bruktbiler som er mellom 15 og 30 år gamle.»

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget ber regjeringen endre det generelle bruksfradraget slik at det blir en avgiftsmessig nedtrapping av engangsavgiften for import av bruktbiler som er mellom 15 og 30 år gamle.

VEDLEGG

Brev fra Finansdepartementet v/finansministeren til finanskomiteen, datert 24. oktober 2012

Dokument nr. 8:12 (2011-2012) representantforslag fra Solvik-Olsen, Tybring-Gjedde og Hoksrud om jusering av avgiftssystemet ved import av bruktbil mellom 15 og 30 år

Jeg viser til Dokument nr. 8:142 S (2011-2012) fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde og Bård Hoksrud. I dokumentet bes regjeringen om å fremme forslag om å innføre avgiftsmessig nedtrappping av engangsavgiften for import av bruktbiler som er mellom 15 og 30 år gamle.

Engangsavgiften betales ved førstegangsregistrering av motorvogner i det sentrale motorvognregisteret. Ved registrering av kjøretøy som importeres brukt, gis det et fradrag i avgiften basert på kjøretøyets alder. Fradragene er ment å avspeile det gjennomsnittlige verdifallet et tilsvarende kjøretøy har hatt på det norske bruktbilmarkedet.

Reglene for fastsettelse av engangsavgift ved registrering av bruktimporterte kjøretøy ble endret med virkning fra 1. mai 2007. Endringen besto i at systemet med prosentvis fradrag ble supplert med en mulighet til å be om en alternativ avgiftsberegning basert på en mer individuell vurdering av verdifallet for det enkelte kjøretøy. Bakgrunnen for omleggingen var at EFTAs overvåkningsorgan (ESA) i en grunngitt uttalelse (reasoned opinion) konkluderte med at metoden for fastsettelse av de norske bruksfradragene var i strid med EØS-avtalen. ESA begrunnet dette med at det tidligere systemet ikke med tilstrekkelig presisjon gjenspeilet det faktiske verdifallet for det enkelte kjøretøy, og at det derfor ikke kunne utelukkes at den beregnede avgiften i enkelttilfeller oversteg den «gjenværende» avgiften på en tilsvarende bil på det norske bruktbilmarkedet.

Systemet med prosentvist fradrag ut fra kjøretøyets alder er basert på beregninger som ble gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 1994. Beregningene tok utgangspunkt i gjennomsnittlig relativ markedsverdi for brukte biler, varierende etter årsmodell. Med relativ markedsverdi forstås forholdet mellom historisk nybilpris og dagens bruktbilpris. Ved beregning av gjennomsnittlig relativ markedsverdi er hver bilmodell vektet med den respektive bilmodellens andel av det totale nybilsalg tilsvarende år. Fradragene avspeiler følgelig det gjennomsnittlige økonomiske verdifallet på brukte biler i Norge. Det tas ikke hensyn til andre egenskaper ved kjøretøy enn alder. Etter denne modellen vil noen kjøretøy få en høyere avgift enn hva bruktverdien for dette kjøretøyet i Norge isolert skulle tilsi, mens andre kjøretøy vil få en for lav avgift. Muligheten for alternativ avgiftsberegning sikrer imidlertid at avgiften ikke blir for høy.

Som nevnt ble TØIs beregning av det gjennomsnittlige verdifallet for biler gjennomført i 1994. Finansdepartementet har derfor startet et prosjekt for å oppdatere disse beregningene. Prosjektet har blitt utlyst, og TØI er tildelt oppdraget. Oppdraget omfatter imidlertid ikke beregning av verdifallet til biler eldre enn 15 år. Det er foreløpig for tidlig å si om dette prosjektet vil lede til endringer i bruksfradragene.

Det generelle inntrykket er at dagens system treffer relativt godt for nyere kjøretøy, men ikke så godt for de eldre. Variasjonene i verdireduksjonen som følge av slitasje, teknisk stand, og generell ukurans, er større for eldre kjøretøy. Det generelle bruksfradraget kan dermed slå svært ulikt ut for eldre kjøretøy.

Behovet for å utvide avtrapningstabellen antas imidlertid å være begrenset. Importen av kjøretøy som er mellom 15 og 30 år gamle er liten, og dersom importøren mener det generelle bruksfradraget slår urimelig ut, har vedkommende muligheten til å be om alternativ avgiftsberegning basert på en individuell verdivurdering. Jeg kan neve at det i 2011 ble til sammen ble registrert 311 bruktimporterte kjøretøy som var mellom 15 og 30 år gamle. Av disse fikk 111 fastsatt engangsavgiften etter den alternative avgiftsberegningen.

Oslo, i finanskomiteen, den 13. desember 2012

Ketil Solvik-Olsen

Arve Kambe

fung. leder

ordfører