Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen jevnlig legge frem stortingsmeldinger
om rikets energitilstand, som omhandler forventet kraftforbruk og
-produksjon i Norge, tilgangen på ulike energiteknologier, strategier for
satsing på utvikling av nye energikilder og status på norske internasjonale
energiforpliktelser.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel
og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, mener Norges rolle som energinasjon, med
betydelig energiproduksjon både innen petroleumsnæringen og gjennom
vannkraften, gjør energidebatten spesielt viktig.
Komiteen viser til behandlingen
av Representantforslag 112 S (2011–2012), Representantforslag 8:147
(2009–2010) og Representantforslag 8:24 (2008–2009) som alle omhandlet
spørsmålet om en stortingsmelding om energipolitikk – om enn fra
noe ulike utgangspunkt.
Komiteen viser til statsrådens
brev av 16. november 2012, hvor det framgår at:
«… regjeringen [har] i hele perioden siden den tiltrådte
i 2005 hatt en stor og bred satsing på fornybar energi, energieffektivisering,
omlegging fra bruk av fossil energi og på styrking av overføringsforbindelsene.
Denne politikken har hatt sitt utgangspunkt i regjeringserklæringene.
Dette har medvirket til at Norge i løpet av denne perioden har fått
en mer effektiv, robust og miljøvennlig kraft- og energiforsyning.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at energipolitikken i Norge er betydelig styrket
under dagens regjering. Satsingen på nettutvikling, produksjon av
fornybar energi gjennom elsertifikatmarkedet som vi deler med Sverige,
og den betydelige styrkingen av Enova gir til sammen tidenes løft
for kraftsektoren i Norge.
Flertallet viser videre til at
utviklingen i norsk energipolitikk er omtalt i Meld. St. 14 (2011–2012)
Om utbygging av strømnettet, Meld. St. 21 (2011–2012) Norsk klimapolitikk
og Meld. St. 28 (2010–2011) Om petroleumsvirksomheten. Flertallet er
også tilfreds med at regjeringen i Prop. 1 S (2012–2013) gir en
omfattende gjennomgang av status i utviklingen av norsk energipolitikk.
Flertallet deler derfor ikke
forslagsstillernes vurdering av behovet for en stortingsmelding
om rikets energitilstand.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at verden står overfor
store utfordringer i energisektoren, både for å opprettholde energiforsyningen
og for å redusere klimagassutslipp. Sikker tilgang til energi er
nødvendig for å sikre fortsatt økonomisk vekst og utvikling.
Disse medlemmer peker på at energipolitikk
har kommet høyt på den politiske agendaen i land over hele verden.
EU har de siste årene lagt frem flere viktige rapporter og forslag
innen energipolitikken. Til tross for dette, og til tross for at
Norge er et av de land i verden som er rikest utrustet med energiressurser,
registrerer disse medlemmer at regjeringen ikke har
lagt frem et dokument der man gir Stortinget anledning til å diskutere
utfordringene i energipolitikken på et overordnet nivå på mange
år. Disse medlemmer registrerer at mange viktige aktører,
som NHO, LO og Energi Norge, har etterlyst en energimelding.
Disse medlemmer mener energipolitikken må
få større plass i den politiske debatten i Norge. I årene fremover
vil vi i energipolitikken bli stilt overfor viktige valg. Disse
medlemmer vil understreke at Norge fra naturens side har
store energiressurser som gjør oss til en betydelig energinasjon, men
det forutsetter at det skapes forutsigbare rammebetingelser for
energibransjen. Utfordringen fremover er å få til en helhetlig bruk
av de ulike energiteknologier slik at man møter energibehovet i
nasjonen på en miljøvennlig og kostnadseffektiv måte.
Disse medlemmer mener at en av
de store utfordringene i energisektoren er mangelen på en overordnet,
robust, helhetlig og langsiktig energipolitikk, som også sees i
sammenheng med klima og næringsutvikling. Stortingets arbeid har
vært mye fokusert på enkeltheter i energipolitikken og har derfor i
mindre grad fokusert på overordnede sammenhenger og dimensjoner
i energipolitikken som energivolum, tidshorisonter for endringer
i forbruk og produksjon, investeringer i økt nettkapasitet, kostnader, klimautfordringen,
næringsutvikling samt teknologiske muligheter.
Disse medlemmer mener regjeringen
ikke tar energipolitikken tilstrekkelig på alvor når man mener det
ikke er behov for en overordnet energimelding i Norge. Disse
medlemmer mener en energimelding om rikets energitilstand
vil være et viktig strategidokument for å si noe om hvor vi er og
hvor vi skal.
Disse medlemmer viser for øvrig
til argumentasjonen fremsatt i Dokument 8:13 S (2012–2013), og tar
opp forslag fremsatt i dokumentet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen jevnlig legge frem stortingsmeldinger
om rikets energitilstand, som omhandler forventet kraftforbruk og
-produksjon i Norge, tilgangen på ulike energiteknologier, strategier for
satsing på utvikling av nye energikilder og status på norske internasjonale
energiforpliktelser.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:13 S (2012–2013)
– representantforslag fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen,
Henning Skumsvoll og Oskar J. Grimstad om en stortingsmelding om
rikets energitilstand – bifalles ikke.
Det vises til brev av 9.november 2012 vedrørende
Representantforslag 8:13 S (2012-2013) fra stortingsrepresentantene
Per-Willy Amundsen, Henning Skomsvoll og Oskar J. Grimstad om en
stortingsmelding om rikets energitilstand. Komiteen oversendte dette
dokumentet til utredning mv.
Det vises videre til departementets svar vedrørende
Representantforslag 112 S (2011-2012) om en egen stortingsmelding
om norsk vannkraftpolitikk, jf. OEDs brev av 06.11.2012. Det vises
også til departementets svar vedrørende Representantforslag 8: 147
(2009-2010), jf. OEDs brev av 5.11.2010 og til departementets svar
vedrørende Representantforslag 8:24 (2008-2009), jf. OEDs brev av
10.02.2009. I begge representantforslagene ble det fremmet forslag om
en stortingsmelding om rikets energitilstand. Vurderingen fra departementet
var i begge sakene at framleggelse av slike meldinger ikke ble vurdert
som hensiktsmessig. Forslagene fikk heller ikke tilslutning ved
Stortingets behandling av sakene.
OED vil for øvrig vise til at departementet
nå nylig i et eget kapittel av departementets Prop. 1 S (2012-2013),
har lagt fram en bredere gjennomgang og vurdering av Energiutvalgets
rapport (NOU 2012: 9) og en bredere energipolitisk status, jf. proposisjonens
kap 9. Kapitlet gir en oversikt over hovedtrekk ved utviklingen
på energiområdet i de senere årene, en gjennomgang av hovedtrekk
i Energiutvalgets rapport, en gjennomgang av høringsuttalelsene
og en energipolitisk status med regjeringens vurderinger av utvalgets
synspunkter og tilrådninger.
Som det framgår av dette framlegget har regjeringen
i hele perioden siden den tiltråtte i 2005 hatt en stor og bred
satsing på fornybar energi, energieffektivisering, omlegging fra
bruk av fossil energi og på styrking av overføringsforbindelsene.
Denne politikken har hatt sitt utgangspunkt i regjeringserklæringene.
Dette har medvirket til at Norge i løpet av denne perioden har fått
en mer effektiv, robust og miljøvennlig kraft- og energiforsyning.
Kapittel 9.2 i budsjettproposisjonen gir en
nærmere oversikt over den satsingen som regjeringen har gjennomført
og de resultater som er oppnådd. Som det framgår av dette kapitlet,
har regjeringen blant annet gjennomført en meget sterk opptrapping
av innsatsen i regi av Enova med meget gode resultater. Det er videre
blant annet gjennomført svært omfattende tiltak for å bedre forholdene
i strømnettet og det er gjennomført en betydelig styrking og effektivisering
av konsesjonsbehandlingen noe som har bidratt til en sterk økning
i omfanget av konsesjoner.
Samlet har regjeringens politikk bidratt til
å gjøre det norske kraftsystemet mindre sårbart for svingningene
i kraftproduksjonen. Også regionalt har kraftforsyningen blitt mindre
sårbar.
Regjeringen har videre fått på plass en rekke
viktige vedtak som medvirker til bedre rammer for utviklingen på
energiområdet. Det er dessuten etablert ordninger som på sentrale
områder gir en god og offensiv virkemiddelbruk for årene framover.
I tillegg er det lagt fram dokumenter som konkretiserer politikken
og utviklingen på sentrale energiområder. Blant annet er:
Offentlig eierskap
til kraftressursene sikret
Det er gjennomført en evaluering av energiloven med
tilhørende lovendringer
Det er gjennomført endringer i kraftforsyningsberedskapen
som sikrer en mer effektiv beredskap
Det er etablert et felles norsk-svensk
sertifikatmarked som skal sikre 26,4 TWh ny kraftproduksjon samlet
for de to landene innen utgangen av 2020. Med det er satsingen på
fornybar energi ytterligere styrket
Det er etablert en ny plattform for Enova
Det er gjennom Petroleumsmeldingen og Klimameldingen
trukket opp en politikk for å legge til rette for kraft fra land
til petroleumsvirksomheten
Gjennom Nettmeldingen har Regjeringen fastlagt
politikken for utbygginger og reinvesteringer i det sentrale overføringsnettet
Det er lagt fram en handlingsplan for fornybardirektivet
hvor det gjøres rede for hvordan Norge kan nå målet om en fornybarandel
på 67,5 prosent innen 2020
Det vises også til proposisjonens kapittel 9.5 hvor
det er gitt en utdyping av status på hovedområder for energipolitikken.
I representantforslaget hevdes det at en av
de store utfordringene i energisektoren er mangelen på en overordnet,
robust og langsiktig politikk. Regjeringen deler ikke denne vurderingen.
Etter Regjeringens vurdering er vi nå på riktig kurs og mye er gjort
i energipolitikken. Dette innebærer også at innsatsen i årene framover
bør rettes inn mot gjennomføringen av politikken. Regjeringen ser
derfor ikke behov for en stortingsmelding om rikets energitilstand.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 13. desember 2012
Erling Sande |
Eirin Sund |
leder |
ordfører |