Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2011–2012

Dette dokument

  • Innst. 167 S (2012–2013)
  • Kildedok: Meld. St. 4 (2012–2013)
  • Dato: 18.12.2012
  • Utgiver: kontroll- og konstitusjonskomiteen
  • Sidetall: 18

Innhold

Til Stortinget

1. Innledning

1.1 Sammendrag

1.1.1 Bakgrunn

Stortingets forretningsorden § 14 nr. 9 bokstav b forutsetter at regjeringen legger fram en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til regjeringen (anmodningsvedtak), og om behandlingen av representantforslag som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning og uttalelse (utredningsvedtak). Ordningen ble innført for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med regjeringens oppfølging av slike vedtak, jf. Innst. S. nr. 168 (1998–99).

Går en 20–30 år tilbake i tid, lå antallet anmodningsvedtak på 0–4 i året, og så sent som på slutten av 1980-tallet var det fremdeles beskjedent. På slutten av 1990-tallet endret dette seg, og det årlige antallet vedtak de første årene etter århundreskiftet var meget stort. Deretter har det vært en markert nedgang i antall anmodningsvedtak.

Antall anmodningsvedtak de siste 10 stortingssesjonene

Stortingssesjon

Antall vedtak

2002–2003

247

2003–2004

181

2004–2005

171

2005–2006

9

2006–2007

20

2007–2008

24

2008–2009

35

2009–2010

8

2010–2011

7

2011–2012

33

1.1.2 Årets melding til Stortinget

Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene fra stortingssesjonen 2011–2012. Svarene er inntatt i kapittel 2 i meldingen.

I Innst. S. nr. 156 (2000–2001) ga kontroll- og konstitusjonskomiteen uttrykk for at dersom det i den første meldingen som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at regjeringen senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen gis nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er inntatt i kapittel 3.

Kapittel 4 inneholder en omtale av 2 vedtak fra stortingssesjonen 2009–2010. Dette gjelder vedtak hvor kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 84 S (2011–2012) uttrykkelig har bedt om en videre oppfølging.

Regjeringen legger vekt på at Stortinget skal få en tydelig tilbakemelding om regjeringens oppfølging av de enkelte anmodningsvedtak. Tilbakemeldingen gis i proposisjoner eller meldinger. Det skal framgå når et dokument fra regjeringen til Stortinget inneholder en oppfølging av og et svar på et anmodningsvedtak som Stortinget har gjort. Gis tilbakemeldingen i ordinære proposisjoner eller meldinger, skal vedtaksnummer, vedtaksdato og teksten i anmodningsvedtaket gjengis før det redegjøres for regjeringens oppfølging. Det bør også vises til i hvilken sammenheng anmodningsvedtaket er kommet opp, med henvisning til hvilke stortingsdokumenter som ligger til grunn for vedtaket.

Mange av anmodningsvedtakene vil det bli gitt tilbakemelding på i de årlige budsjettproposisjonene. Ofte forutsetter anmodningsvedtakene økte bevilgninger for å kunne gjennomføres. I så fall er det naturlig å vurdere gjennomføringen av vedtakene i budsjettet. For å bedre oversikten er det i fagproposisjonene laget en samlet framstilling av anmodningsvedtak som departementet gir tilbakemelding på i budsjettproposisjonen. Når det er tatt inn en slik redegjørelse om gjennomføringen av vedtakene i en budsjettproposisjon, vil det i denne meldingen bare bli tatt inn en kort henvisning til den mer utførlige tilbakemeldingen i budsjettproposisjonen.

Dersom regjeringen i budsjettframlegget ikke har funnet rom for å foreslå de nødvendige bevilgninger til tiltaket, vil dette framgå. Stortinget kan ved budsjettbehandlingen derved ta standpunkt til behovet for, og eventuelt vedta, endringer i budsjettet.

Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen 2011–2012.

1.2 Komiteens generelle merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at det i meldingsperioden er fremmet 33 anmodningsvedtak. Økningen i år skyldes i hovedsak 12 anmodningsvedtak fra Innstilling 207 S (2011–2012) etter redegjørelse av justisministeren og forsvarsministeren om angrepene 22. juli 2011. Komiteen viser til at fire av disse 12 vedtakene kan utkvitteres.

Komiteen har i tillegg bedt om at alle 14 vedtak i Innstilling 207 S (2011–2012) behandles samlet i denne meldingen og har innhentet særskilt tilbakemelding fra statsministeren på vedtak nr. 409 og 413.

I tillegg redegjør meldingen for to anmodningsvedtak fra stortingssesjonen 2010–2011 og to vedtak fra 2009–2010. Komiteen viser til at det er enighet om at to av disse vedtakene fortsatt blir fulgt opp.

Komiteen registrerer at det heller ikke i stortingssesjonen 2011–2012 er fattet utredningsvedtak.

Komiteen har valgt å kommentere de vedtak som etter komiteens mening fortjener oppmerksomhet og tar de øvrige svar til orientering.

Komiteenhar som ledd i sin behandling av denne saken, sendt brev til de stortingskomiteene som er berørt av anmodningsvedtakene som omtales i meldingen. Svaret fra energi- og miljøkomiteen er tatt inn som vedlegg til innstillingen, og komiteen viser til dette brevet flere steder i sine merknader senere i innstillingen.

2. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2011–2012

2.1 Arbeidsdepartementet

2.1.1 Vedtak nr. 393, 1. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en vurdering av i hvilken grad sosialhjelp kan og bør kombineres med krav til aktivitet, og med forslag til hvordan dette kan gjøres.»

Arbeidsdepartementet uttaler i brev 24. august 2012:

«Arbeidsdepartementet har lyst ut et eksternt oppdrag for å utrede NAV-kontorenes praksis med bruk av vilkår i forbindelse med tildeling av økonomisk stønad etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. Frist for oversendelse av rapport til Arbeidsdepartementet er februar 2013. Rapporten vil gi regjeringen nødvendig kunnskap om den faktiske bruken av vilkår, og særlig krav om aktivitet, ved tildeling av økonomisk stønad. Med denne kunnskapen som utgangspunkt vil regjeringen vurdere om det er behov for, og i tilfelle hvilke, endringer som bør gjøres i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. Dersom lovendringer er aktuelt, vil regjeringen sende forslag på høring på vanlig måte. Stortinget vil også bli ytterligere orientert i Prop. 1 S (2012-2013).»

2.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at departementet får rapport og dermed nødvendig kunnskap om bruken av lovhjemmelen om aktivitetsplikt og vilkår ved mottak av sosialhjelp i februar 2013. Dersom resultatene tilsier behov for endringer, vil de iverksettes raskt. Komiteen avventer tilbakemelding om resultatet før det tas stilling til om anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.2 Finansdepartementet

2.2.1 Vedtak nr. 601, 13. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen vurdere om det er grunnlag for endringer i organiseringen og virksomheten i Finansklagenemnda som kan bidra til å styrke klagers rettssikkerhet.»

Finansdepartementet uttaler i brev 24. august 2012:

«Finansklagenemnda er et privat, utenrettslig tvisteløsningsorgan etablert ved avtale mellom Forbrukerrådet, Næringslivets Hovedorganisasjon, Finansnæringens Fellesorganisasjon, Finansieringsselskapenes Forening og Verdipapirfondenes forening. Ansvaret for forhold knyttet til Finansklagenemnda er delt mellom Finansdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.

Nemnden er lovmessig forankret i finansavtaleloven og forsikringsavtaleloven, som sorterer under Justis- og beredskapsdepartementet. Justis- og beredskapsdepartementet er gitt kompetanse til å godkjenne vedtektene til nemnden, noe som i tilfelle utløser visse prosessuelle rettigheter og plikter. Justis- og beredskapsdepartementet har for tiden Finansklagenemndas avtaleverk til vurdering og har tidligere godkjent avtaleverket for Bankklagenemnda og Forsikringsklagenemnda, som nå er sammenslått til Finansklagenemnda. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har ansvaret for rammeverket for nemndbehandling av forbrukertvister. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet arbeider for tiden med oppfølging av NOU 2010: 11 om nemndbehandling av forbrukertvister, herunder utkast til en ny lov om nemndbehandling av forbrukertvister. Dette arbeidet koordineres med oppfølgingen av EU-kommisjonens forslag om nye EU-regler om utenrettslig tvisteløsning, som ble lagt fram i fjor høst og som skal behandles i Europaparlamentet 25. oktober 2012.

Finansdepartementet har ansvar for å sørge for velfungerende finansmarkeder, der forbrukerne kan stole på tilbyderne av finansielle tjenester, og der forbrukernes interesser og rettigheter blir ivaretatt på en god måte. Et viktig element i dette er at forbrukerne skal ha mulighet til å få løst tvister med finansforetak på en trygg og god måte, uten å måtte gå til domstolene. Finansdepartementet har nå to konkrete forslag om nemndbehandling til behandling. Banklovkommisjonen har i NOU 2011: 8 om ny finanslovgivning foreslått at dersom det på grunnlag av avtale mellom finansforetakenes organisasjoner og organisasjoner som representerer forbrukerkunder av finansforetak er etablert en nemnd for behandling av tvister innenfor det virksomhetsområdet som et finansforetak driver, og vedtektene er godkjent av Kongen, kan hver av partene kreve nemndbehandling av en tvist innenfor nemndens virkeområde selv om finansforetaket ikke har sluttet seg til klagenemnden. Finanskriseutvalget har i NOU 2011: 1 Bedre rustet mot finanskriser foreslått at finansforetak som ikke etterlever nemnduttalelser i for-brukerens favør, må dekke forbrukerens kostnader ved en eventuell rettssak. Finansdepartementet har hatt forslagene på høring, og vil komme tilbake til forslagene i forbindelse med arbeidet med en proposisjon om ny lov om finansforetak og finanskonsern.

Finansdepartementet vil i tillegg, i samråd med Justis- og beredskapsdepartementet, Barne-, like-stillings- og inkluderingsdepartementet og andre berørte parter, vurdere om det er behov for ytterligere tiltak, ut over de som er nevnt ovenfor, herunder om det er grunnlag for endringer i organiseringen og virksomheten i Finansklagenemnda, for å styrke klagers rettssikkerhet i tvister med finansforetak. Finansdepartementet tar sikte på å redegjøre nærmere for oppfølgingen av Stortingets vedtak nr. 601 av 13. juni 2012 i finansmarkedsmeldingen for 2012, som vil bli lagt fram for Stortinget i løpet av våren 2013.»

2.2.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at regjeringen har gjennomført høring om blant annet finansklagenemndsbehandling og vil i tillegg vurdere om det er behov for ytterligere tiltak for å styrke forbrukernes interesser og rettigheter. Dette vil bli omtalt i finansmarkedsmeldingen, som forventes fremlagt våren 2013. Komiteen avventer oppfølging før anmodningsvedtaket kvitteres ut.

2.3 Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet

2.3.1 Vedtak nr. 505, 21. mai 2012

«Stortinget ber regjeringen, på bakgrunn av Den norske kirkes behandling av forslag til valgordning, komme tilbake til Stortinget med egen sak om ny valgordning for Den norske kirke i løpet av våren 2013.»

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementetuttaler i brev 19. september 2012:

«Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har igangsatt arbeidet med å følge opp Stortingets vedtak nr. 505. Regjeringen vil legge fram en sak for Stortinget våren 2013 om ny valgordning i Den norske kirke.»

2.3.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at regjeringen vil legge fram en sak for Stortinget om valgordningen i Kirken våren 2013, og avventer denne før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.4 Helse- og omsorgsdepartementet

2.4.1 Vedtak nr. 408, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå erfaringene fra ordningen med fast kontakt for ofre og pårørende i forbindelse med en krise og vurdere om den skal utvides til å bli en generell ordning for kommunene.»

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 24. august 2012:

«Vedtaket ble truffet under Stortingets behandling av Innst. 207 S (2011–2012).

Helse- og omsorgsdepartementet har, på bakgrunn av Helsedirektoratets rapport etter terrorhendelsene 22. juli 2011 og 22. juli-kommisjonens rapport NOU 2012: 14, iverksatt en samlet oppfølging av læringspunkter for helse- og omsorgssektoren. Oppfølging av anmodningsvedtak nr. 408 vil bli sett i sammenheng med den samlede oppfølgingen.

Helsemyndighetene ga i etterkant av 22. juli føringer og råd til kommuner og helseforetak om psykososial oppfølging av overlevende og pårørende. Det ble blant annet besluttet at ansatte i regjeringskvartalet skulle følges opp av bedriftshelsetjenesten, og at andre berørte skulle følges opp i sine hjemkommuner. Det ble i tillegg anbefalt en proaktiv tilnærming, der alle rammede skulle kontaktes av en egen kontaktperson i kommunen. I forbindelse med helsemyndighetenes oppfølgingsarbeid skal føringene om å benytte en proaktiv tilnærming med kommunemodell og bedriftsmodell evalueres. Regjeringen vil i denne forbindelse vurdere om ordningen med fast kontakt med ofre og pårørende i forbindelse med en krise bør utvides til å bli en generell ordning for kommunene.

Helse- og omsorgsdepartementet vil presentere status for oppfølgingen av tiltak og læringspunkter etter 22. juli-angrepene for Stortinget på egnet måte.»

2.4.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vurdering av fast kontakt for pårørende og ofre ved kriser og fast ordning i kommunene for oppfølging av ofre og pårørende vil bli sett på i sammenheng med den samlede oppfølging på bakgrunn av Helsedirektoratets rapport etter terrorhendelsene 22. juli 2011 og 22. juli-kommisjonens rapport NOU 2012:14. Komiteen avventer samlet tilbakemelding før det tas stilling til om anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.5 Justis- og beredskapsdepartementet

2.5.1 Vedtak nr. 77, 1. desember 2011

«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2012 fremme egnede lovendringsforslag som bedre ivaretar vitners og informanters sikkerhet.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 23. august 2012:

«Vedtak nr. 77 er foranlediget av innstilling fra justiskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Anders B. Werp, André Oktay Dahl, Linda C. Hofstad Helleland, Arve Kambe og Ingjerd Schou om bekjempelse av 1 % MC-klubber (Innst. 58 S (2011-2012)).

Justis- og beredskapsdepartementet utreder mulige lovendringer for å bedre vernet av vitner og politiets informanter. Anmodningsvedtaket vil bli fulgt opp i en proposisjon som legges frem for Stortinget i 2013, i forbindelse med oppfølgingen av NOU 2009: 15 Skjult informasjon – åpen kontroll.»

2.5.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at vern for vitner og politiets informanter vil bli fulgt opp i en proposisjon i 2013, som en del av oppfølging av NOU 2009:15. Komiteen avventer fremleggelse før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.2 Vedtak nr. 369, 7. februar 2012

  • «1. Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av rettshjelpsrundskrivet for å vurdere en eventuell klargjøring av praksis knyttet til reglene om rettshjelp til fornærmede i utlandet.

  • 2. Stortinget ber regjeringen vurdere en tydeliggjøring av kravet til kunnskap slik at foreldelsesfristen ikke løper før skadelidte har hatt faktisk kunnskap om den skadevoldende handlingen i tråd med vedtak ENV-2011-761 i Erstatningsnemnda.

  • 3. Stortinget ber regjeringen vurdere om det kan lempes på foreldelseskravet på andre måter, for eksempel gjennom å se på vilkår for avbrytelse av foreldelse og muligheten for å frikoble voldsoffererstatningsregelverket fra de alminnelige foreldelsesreglene.

  • 4. Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et samarbeidsmøte mellom politiet, voldsoffererstatningsmyndigheten og departementet for å forbedre informasjonsutvekslingen, og at det i den forbindelse vurderes å legge oppgaven med å oversende dokumentene til stevnekontorene i det enkelte politidistrikt.

  • 5. Stortinget ber regjeringen vurdere å opprette en nasjonal kriminalitetsoffermyndighet basert på dagens eksisterende strukturer ved å se hen til den svenske Brottsoffermyndighetens arbeid og oppgaver, som for eksempel et voldsofferfond.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 23. august 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2012–2013).»

I Prop. 1 S (2012–2013) for Justis- og beredskapsdepartementet står det følgende om oppfølgingen:

«1) Justis- og beredskapsdepartementet har startet arbeidet med en gjennomgang av rettshjelpsrundskrivet for å vurdere en ev. klargjøring av praksis knyttet til reglene om rettshjelp til fornærmede i utlandet.

(2-3) For å klargjøre foreldelsesreglene er det lagt ut god informasjon på Kontoret for voldsoffererstatning sine hjemmesider. Departementet vil også vurdere foreldelsesreglene i voldsoffererstatningsloven nærmere og vurdere eventuelle behov for endringer.

(4) For å forbedre informasjonsutvekslingen i voldsoffererstatningssaker har Justis- og beredskapsdepartementet, Politidirektoratet og Kontoret for voldsoffererstatning hatt et samarbeidsmøte. Som oppfølgning vil Politidirektoratet gi et rundskriv om bedrede rutiner for oversendelsen av politidokumenter til voldsoffererstatningsmyndighetene.

(5) Justis- og beredskapsdepartementet vil gjennomgå de samlede tiltakene for voldsofre i Norge og vurdere om det er behov for å supplere dem med ytterligere tiltak, f.eks. etablering av en kriminalitetsoffermyndighet.

Justis- og beredskapsdepartementet vil også vurdere om man i særlige tilfeller bør kunne gi voldsoffererstatning til utenlandske barn som har blitt utsatt for overgrep av nordmenn i utlandet.»

2.5.2.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at én av fem punkter er fulgt opp. Informasjonsutviklingen i voldsoffererstatningssaker er bedret. De øvrige punktene fordrer etter departementets oppfatning ytterligere vurderinger. I tillegg vil departementet vurdere om man i enkelte tilfeller bør kunne gi voldsoffererstatning til utenlandske barn som har blitt utsatt for overgrep av nordmenn i utlandet. Komiteen avventer videre oppfølging før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.3 Vedtak nr. 405, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen utrede bedre måter å belønne velfungerende SLT-samarbeid på, med sikte på å styrke det lokale kriminalitetsforebyggende arbeidet og samfunnsberedskapen.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet har bedt Politidirektoratet, i samarbeid med andre instanser, om å utrede belønningsordningen for SLT-samarbeid innen 1. desember 2012. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet måte.»

2.5.3.1 Komiteens merknader

Komiteen har registrert at departementet har bedt Politidirektoratet om å utrede belønningsordningen for SLT-samarbeid innen 1. desember 2012. Komiteen avventer videre oppfølging før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.4 Vedtak nr. 406, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen legge fram for Stortinget en videreutviklet og forsterket overordnet plan for å forebygge og håndtere mulige terrorangrep i Norge.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Stortinget vil bli informert om videre arbeid i melding til Stortinget om oppfølging av NOU 2012: 14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen.»

2.5.4.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget vil bli informert i melding til Stortinget om oppfølging av NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen, og avventer denne oppfølgingen før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.5 Vedtak nr. 407, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen iverksette eventuelle nødvendige tiltak for å forbedre informasjonen til pårørende i en krisesituasjon.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil omtale oppfølgingen av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2012–2013).»

I Prop. 1 S (2012–2013) for Justis- og beredskapsdepartementet står det følgende om oppfølgingen:

«Helse- og omsorgsdepartementet har på bakgrunn av Helsedirektoratets rapport «Helseinnsatsen etter terrorhendelsene 22. juli 2011. Læring for bedre beredskap» og 22. juli-kommisjonens rapport NOU 2012: 14 startet en samlet oppfølging av læringspunkter for helse- og omsorgssektoren. Regjeringen vil i forbindelse med oppfølgingen iverksette nødvendige tiltak for å forbedre informasjon til pårørende i en krisesituasjon, bl.a. ved å gjennomgå regelverk og rutiner for oppdatering og utveksling av pasientinformasjon innenfor helsetjenesten og fra helsetjenesten til politiet. Helsedirektoratet har innledet samarbeid med Politidirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om oppfølging av tiltaket. Arbeidet skal sikre at ulike deler av helsetjenesten og politiet får tilgang til nødvendig informasjon for å kunne ivareta sin rolle overfor pårørende. Oppfølgingsarbeidet vil videre omfatte en vurdering av hvorvidt sosiale medier i større grad kan tas i bruk i krisekommunikasjon.

Helse- og omsorgsdepartementet vil presentere status for oppfølgingen av tiltak og læringspunkter etter 22. juli-angrepene for Stortinget på egnet måte.»

2.5.5.1 Komiteens merknader

Komiteen viser også til merknad under 2.4.1. Forbedret informasjon til pårørende vil bli sett på i sammenheng med den samlede oppfølging på bakgrunn av Helsedirektoratets rapport etter terrorhendelsene 22. juli 2011 og 22. juli-kommisjonens rapport NOU 2012:14. Komiteen avventer samlet tilbakemelding før det tas stilling til om anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.5.6 Vedtak nr. 408, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå erfaringene fra ordningen med fast kontakt for ofre og pårørende i forbindelse med en krise og vurdere om den skal utvides til å bli en generell ordning for kommunene.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil omtale oppfølgingen av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2012–2013).»

I Prop. 1 S (2012–2013) for Justis- og beredskapsdepartementet står det følgende om oppfølgingen:

«Justis- og beredskapsdepartementet viser til omtale i Helse- og omsorgsdepartementets Prop. 1 S (2012-2013).»

2.5.6.1 Komiteens merknader

Komiteen viser også til likelydende forslag under 2.4.1 om fast kontakt for ofre og pårørende ved kriser, vurdering av fast ordning i kommunene med hensyn til oppfølging og gjennomgang av erfaringer. Komiteen avventer samlet tilbakemelding før det tas stilling til om anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.5.7 Vedtak nr. 412, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen fremme egen sak om felles nødnummer, slik Stortinget tidligere har forutsatt.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil omtale oppfølgingen av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2012–2013).»

I Prop. 1 S (2012–2013) for Justis- og beredskapsdepartementet står det følgende om oppfølgingen:

«I Meld. St. 29 (2011-2012) Samfunnssikkerhet framgår det at Regjeringen har besluttet å gjennomføre et pilotprosjekt i Drammen for utprøving av ett felles nødnummer og felles nødsentraler for brannvesen, politi og helsetjeneste. Målet med pilotprosjektet er å komme fram til om en slik organisering gir befolkningen bedre tjenester enn i dag. Det fremgår videre at Regjeringen vil vurdere å fremme egen sak om felles nødnummer og felles nødsentraler for Stortinget når evalueringen etter pilotprosjektet foreligger.»

2.5.7.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at det i Meld. St. 29 (2011–2012) fremgår at regjeringen vil vurdere å fremme egen sak for Stortinget når evaluering av pilotprosjektet med felles nødnummer foreligger. Komiteen avventer egen sak før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.8 Vedtak nr. 414, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med resultatreformen foreta en vurdering av hvilken politidekning som må forutsettes for at ulike krav om responstid skal kunne realiseres.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Stortinget vil bli informert om videre arbeid i melding til Stortinget om oppfølging av NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen.»

2.5.8.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget vil bli informert om vurdering av nivå på politidekning for ulike krav til responstid i melding til Stortinget om oppfølging av NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen, og avventer denne oppfølgingen før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.9 Vedtak nr. 415, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå dagens system med varsling til landets politidistrikt ved riksalarm og særlig vurdere innføring av et mer moderne alarmsystem som kan varsle flere sentrale politiledere i tillegg til sentralene ved politidistriktene.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil omtale oppfølgingen av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2012–2013).»

I Prop. 1 S (2012–2013) for Justis- og beredskapsdepartementet står det følgende om oppfølgingen:

«Nytt nasjonalt system for nasjonal varsling skal være implementert i landets politidistrikter i løpet av første kvartal 2013.»

2.5.9.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at nytt nasjonalt system for nasjonal varsling skal være implementert i landets politidistrikter i løpet av første kvartal 2013, men avventer utkvittering av anmodningsvedtaket til Stortinget blir informert om at dette er gjennomført i alle distrikter.

2.5.10 Vedtak nr. 417, 8. mars 2012

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå retningslinjene for ‘skyting pågår’, samt gjennomgå opplærings- og oppfølgingstilbudet til ansatte i politiets operative avdelinger for å sikre at disse er i stand til å håndtere situasjoner hvor sivile angripes med våpenmakt.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Stortinget vil bli informert om videre arbeid i melding til Stortinget om oppfølging av NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen.»

2.5.10.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget vil bli informert om gjennomgang av retningslinjene for «skyting pågår» i melding til Stortinget om oppfølging av NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen og avventer denne oppfølgingen før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.11 Vedtak nr. 483, 10. mai 2012

«Stortinget ber regjeringen sikre at politiet har adgang til å gjennomføre forebyggende tiltak med bruk av narkotikahund, herunder på skoler.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet har bedt Politidirektoratet følge opp anmodningsvedtaket og rapportere på status innen 1.11.2012. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet måte.»

2.5.11.1 Komiteens merknader

Komiteen har registrert at departementet har bedt Politidirektoratet om å rapportere status om adgang til bruk av narkotikahunder ved forebyggende tiltak innen 1. november 2012. Komiteen avventer videre oppfølging før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.12 Vedtak nr. 484, 10. mai 2012

«Stortinget henstiller til regjeringen å sikre at det etableres flere narkotikahundekvipasjer til bruk for politiet.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet har bedt Politidirektoratet følge opp anmodningsvedtaket og rapportere på status innen 1.11.2012. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet måte.»

2.5.12.1 Komiteens merknader

Komiteen viser også til sak 2.5.11. Komiteen har registrert at departementet har bedt Politidirektoratet om å rapportere om status vedrørende å sikre at det etableres flere narkotikahundekvipasjer innen 1. november 2012. Komiteen avventer videre oppfølging før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.13 Vedtak nr. 485, 10. mai 2012

«Stortinget ber regjeringen presisere overfor politiet at det må innhentes skriftlig samtykke fra elever før det gjennomføres eventuelle personverninngripende narkotikaaksjoner ved skolene.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 21. september 2012:

«Justis- og beredskapsdepartementet har bedt Politidirektoratet følge opp anmodningsvedtaket og rapportere på status innen 1.11.2012. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet måte.»

2.5.13.1 Komiteens merknader

Komiteen har registrert at departementet har bedt Politidirektoratet om å rapportere om status vedrørende innhenting av skriftlig samtykke fra elever før gjennomføring av personverninngripende narkotikaaksjoner ved skolene innen 1. november 2012. Komiteen avventer videre oppfølging før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.5.14 Vedtak nr. 511, 24. mai 2012

«Stortinget ber regjeringen snarest mulig sørge for at hjemmelsgrunnlaget for INFO-FLYT-registeret blir brakt i orden.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 23. august 2012:

«Oppgaven med å få etablert et klarere hjemmelsgrunnlag for INFOFLYT er høyt prioritert av departementet. Målet er å få et velfungerende system som sikrer utveksling av kvalitetssikret in-formasjon mellom kriminalomsorgen og politiet. Dette vil styrke sikkerheten både for samfunnet og for enkeltpersoner som er truet av kriminelle miljøer. Samtidig må hensynet til personvern og rettssikkerhet ivaretas på en god måte.

INFOFLYT-utvalgets utredning med forslag til regelverk er på høring med høringsfrist 1. november 2012. Justis- og beredskapsdepartementets lovarbeid vil bli satt i gang etter at rapportens forslag og høringsinstansenes merknader er gjennomgått.»

2.5.14.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til det pågående lovarbeidet om hjemmelsgrunnlag for INFOFLYT-registeret og avventer utkvittering av anmodningsvedtaket til fremleggelse.

2.6 Innst. 207 S (2011–2012) – vedtak 409

2.6.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtak nr. 409 som ble fattet ved behandlingen av Innst. 207 S (2011–2012), som lyder:

«Stortinget viser til regjeringens gjennomgang av bistandsinstruksen og legger til grunn at samhandlingen mellom politi og forsvar videreutvikles og forsterkes.»

Komiteen viser til brev av 26. november 2012 fra Statsministeren der det framgår at oppfølgingen av dette er omhandlet i Meld. St. 29 (2011–2012) Samfunnssikkerhet. Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet har iverksatt en gjennomgang av bistandsinstruksen. Gjennomgangen fokuserer på bedret samhandling mellom Forsvaret og politiet. En revidert bistandsinstruks vil snart bli ferdigstilt. Intensjonen i denne ble øvet under årets øvelse Gemini. Det er i tillegg satt i gang arbeid med lovforankring av Forsvarets bistand til politiet. Hva marinejegerkommandoen kan bidra med, vil bli vurdert. Stortinget vil bli ytterligere orientert om det videre arbeidet i den varslede meldingen til Stortinget om oppfølging av rapporten fra 22. juli-kommisjonen.

Komiteen har merket seg at bred oppfølging er igangsatt og vil bli videre redegjort for på egnet måte.

2.7 Innst. 207 S (2011–2012) – vedtak 413

2.7.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtak i Innst. 207 S (2011–2012), sålydende:

«Stortinget viser til at regjeringen har varslet en ekstern gjennomgang av PST og ber om at regjeringen i den forbindelse legger vekt på kompetanse- og ressurssituasjonen for å sikre at PST har tilstrekkelige ressurser og kompetanse til blant annet å overvåke ulike miljøer i et bredt forebyggende perspektiv.

Komiteen viser til brev av 26. november 2012 fra Statsministeren der det framgår at dette er omhandlet i Meld. St. 29 (2011–2012) Samfunnssikkerhet. Justis- og beredskapsdepartementet har nedsatt en ekstern arbeidsgruppe med mandat til å foreta en gjennomgang av PSTs organisering, kompetanse og ressurssituasjon. Komiteen har merket seg at mandatet for evalueringsgruppen ivaretar forslagets intensjon, og viser til at utvalget overleverte sin rapport 3. desember 2012.

Komiteen imøteser orientering til Stortinget om evalueringsgruppens rapport og oppfølging av dette arbeidet på egnet måte. Komiteen har videre merket seg at budsjettet for PST ble styrket med 20 mill. kroner i 2011 for å bedre rettidig teknologisk kompetanse og utstyr og med ytterligere 21 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett for 2012 til investeringer og utviklingskostnader. Samlet økning i budsjettet for 2013 var på 30 mill. kroner.

2.8 Kommunal- og regionaldepartementet

2.8.1 Vedtak nr. 623, 14. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen utrede endringer av valgordningen for stortingsvalg slik at velgerne gis mulighet til å påvirke rekkefølgen av partienes kandidater, samtidig som hensyn til partienes mulighet til å sikre innflytelse over hvilke kandidater som velges, sikres. Stortinget ber om at en slik reform for stortingsvalg utredes slik at den eventuelt nye valgordningen kan innføres ved stortingsvalget i 2017.»

Kommunal- og regionaldepartementet uttaler i brev 11. september 2012:

«Anmodningsvedtaket ble vedtatt ved behandling av Innst. 297 S (2011–2012) om representantforslag om å innføre kumulering ved stortingsvalg (Dokument 8:101 S (2009–2010)). Kommunal- og regionaldepartementet vil igangsette et utredningsarbeid knyttet til endring av personvalgsreglene ved stortingsvalg, og legge frem en sak for Stortinget slik at eventuelle endringer kan iverksettes ved stortingsvalget i 2017.»

2.8.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet vil igangsette utredningsarbeid om kumulering ved stortingsvalg. Sak vil bli fremmet med sikte på eventuell endring til valget 2017. Komiteen avventer tilbakemelding før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.9 Miljøverndepartementet

2.9.1 Vedtak nr. 561, 11. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen opprette et nytt fond for klima, fornybar energi og energiomlegging med utgangspunkt i Enovas Grunnfond som i dag er på 25 mrd. kroner. Fondskapitalen skal utgjøre 50 mrd. kroner i 2016, med en økning på 10 mrd. kroner i 2013, 5 mrd. kroner i 2014, 5 mrd. kroner i 2015 og 5 mrd. kroner i 2016.»

Miljøverndepartementet uttaler i brev 22. august 2012:

«Regjeringen vil komme tilbake til dette ved behandlingen av de årlige statsbudsjettene.»

I Prop. 1 S (2012–2013) for Olje- og energidepartementet står det følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«I Meld. St. 21 (2011-2012) ble det også foreslått å opprette et nytt Fond for klima, fornybar energi og energiomlegging med utgangspunkt i Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering. Fondskapitalen, som i dag er på 25 mrd. kroner, skal utgjøre 50 mrd. kroner i 2016, med en økning på 10 mrd. kroner i 2013 og 5 mrd. kroner hvert år fra 2014 til 2016, jf. Stortingets vedtak nr. 561.»

«I Meld. St. 21 (2011-2012) Norsk klimapolitikk (Klimameldinga), vart det lagt viktige nye føringar for Enovas verksemd i framtida. Blant anna vart det føreslått å etablere eit nytt fond for klima, fornybar energi og energiomlegging. (…)

Vurderingane i dei ulike stortingsdokumenta, og Stortingets behandling av desse, la grunnlaget for å forhandle ei ny avtale med Enova. Denne vart ferdigstilt 28. juni 2012. Avtala inneber ei stor ny satsing på energi- og klimateknologi og ei styrkt satsing på energiomlegging.»

2.9.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har registrert at Fondskapitalen er foreslått økt i tråd med vedtaket med 10 mrd. kroner på kap. 1825 post 95 i statsbudsjettet for 2013.

Komiteen avventer mer konkret tilbakemelding om de påfølgende budsjettår til og med statsbudsjettet for 2016, før anmodningsvedtaket kan kvitteres ut.

2.9.2 Vedtak nr. 562, 11. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen legge frem en vurdering av mulighetene for å utvikle en verdikjede for CO2 i Norge, der fanget CO2 kan brukes til kommersielle formål.»

Miljøverndepartementet uttaler i brev 22. august 2012:

«Det vil gjøres rede for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2012–2013) for Olje- og energidepartementet.»

Prop. 1 S (2012–2013) for Olje- og energidepartementet, kapittel 11, gjør rede for mulighetene for å utvikle en verdikjede for CO2 i Norge.

2.9.2.1 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener at vedtaket ikke kan utkvitteres, og viser til følgende merknader fra medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti i energi- og miljøkomiteen, jf. brev fra energi- og miljøkomiteen av 27. november 2012 som er vedlagt denne innstillingen:

«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Miljøverndepartementet i brev 22. august 2012, gjengitt i Prop. 1 S (2012-2013) for Miljøverndepartementet, uttaler at:

‘Det vil gjøres rede for oppfølgingen av vedtaket i Prop 1 S (2012-2013) for Olje- og energidepartementet’.

Disse medlemmer kan ikke se at omtalen av dette temaet i Prop 1 S (2012-2013) for Olje- og energidepartementet besvarer anmodningsvedtaket. Omtalen av en verdikjede for CO2 i Norge i budsjettproposisjonen begrenser seg kun til generell omtale av CO2 i forbindelse med de aktuelle budsjettpostene, og kun på helt generelt grunnlag viser til mulighetene for en verdikjede for CO2 i Norge, bl.a. ved å vise til Oljedirektoratets pågående screeningsstudie.

Dette besvarer etter disse medlemmers mening ikke anmodningsvedtaket, og anmodningsvedtak nr. 562 kan derfor ikke anses som innfridd av regjeringen.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietslutter seg til merknadene fra flertallet i energi- og miljøkomiteen og mener at vedtaket kan utkvitteres.

2.9.3 Vedtak nr. 563, 11. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen innføre forbud mot fyring med fossil olje i husholdninger og til grunnlast i øvrige bygg i 2020. Dette forutsetter støtteordninger fra 2013 og øvrige virkemidler i en overgangsperiode. Forbudet og utfasingen må utformes med nødvendige unntak og slik at forsyningssikkerheten ivaretas. Unntakene utredes nærmere før forbudet endelig vedtas.»

Miljøverndepartementet uttaler i brev 22. august 2012:

«Utformingen av et forbud og eventuelt behovet for unntak vil bli utredet nærmere, og et forslag vil bli sendt på offentlig høring. Den delen av vedtaket som går på støtteordninger er fulgt opp i ny avtale med Enova, som ble inngått 28. juni 2012. I avtalens punkt 9 står det: «Fondsmidlene kan finansiere en særskilt ordning for konvertering av fossile energibærere i husholdninger, og til grunnlast».»

2.9.3.1 Komiteens merknader

Komiteen kan ikke se at vedtaket er fulgt opp, og avventer videre oppfølging før vedtaket kan utkvitteres. Komiteen viser for øvrig til de ulike partienes merknader i brev fra energi- og miljøkomiteen av 27. november 2012 (jf. vedlegg 1).

2.9.4 Vedtak nr. 565, 11. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag for Stortinget med virkemidler som bidrar til å utløse betydelig energieffektivisering og energiomlegging fra fossile til miljøvennlige kilder i private husholdninger.»

Miljøverndepartementet uttaler i brev 22. august 2012:

«Regjeringen tar sikte på å komme tilbake til saken i Prop. 1 S (2013–2014) for Olje- og energidepartementet.»

I Prop. 1 S (2013–2014) for Olje- og energidepartementet kommer det frem at departementet tar sikte på å komme tilbake til saken i 2013.

2.9.4.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at departementet vil komme tilbake til virkemidler for energieffektivisering i Prop. 1 S (2013–2014). Komiteen avventer dette før vedtaket kan utkvitteres. For øvrig viser komiteen til brev fra energi- og miljøkomiteen og de ulike partienes merknader der.

2.9.5 Vedtak nr. 570, 11. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen i de kommende statsbudsjett øke bevilgningene til FME-sentrene og at det opprettes et FME-senter for geotermisk energi.»

Miljøverndepartementet uttaler i brev 22. august 2012:

«Regjeringen vil komme tilbake til dette ved behandlingen av de årlige statsbudsjettene.»

I Prop. 1 S (2012–2013) for Miljøverndepartementet omtales dette på følgende måte:

«I Klimaforliket vart det semje om enkelte tillegg til klimameldinga som Regjeringa la fram. Endringane var blant anna at klima- og teknologifondet skal fyllast raskare, at det skal sikrast pengar til påskjøningsordninga for kollektivtransport, at avgiftsfordelane for reine nullutsleppsbiler blir førde vidare ut neste stortingsperiode (2017), at det blir forbod mot fyring med fossil fyringsolje i 2020, at Regjeringa i dei kommande statsbudsjetta skal auke løyvingane til Forskingssentra for miljøvennleg energi (FME) og at det blir oppretta eit FME-senter for geotermisk energi.»

2.9.5.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at bevilgningene ikke er økt i budsjettforslaget for 2013 og avventer videre oppfølging i kommende årlige statsbudsjetter av forslaget om å øke bevilgninger til FME-sentrene. Komiteen avventer dette før anmodningsvedtaket kan utkvitteres. Komiteen viser for øvrig til brev fra energi- og miljøkomiteen og til de ulike partienes merknader der, jf. vedlegg 1.

2.9.6 Vedtak nr. 571, 11. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen evaluere det beregningsrelevante forbruket for el-sertifikatordningen.»

Miljøverndepartementet uttaler i brev 22. august 2012:

«Vedtaket vil bli fulgt opp i forbindelse med den første kontrollstasjonen under elsertifikatordningen, som skal finne sted senest innen utgangen av 2015.»

2.9.6.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtaket om evaluering av det beregningsrelevante forbruket for el-sertifikatordningen vil bli fulgt opp senest i 2015 og avventer dermed utkvittering av anmodningsvedtaket.

Komiteen viser for øvrig til brev fra energi- og miljøkomiteen og til de ulike partienes merknader der, jf. vedlegg 1.

2.9.7 Vedtak nr. 572, 11. juni 2012

«Stortinget ber regjeringen vurdere potensialet for å redusere klimagassutslippene i Norge ved bruk av IKT.»

Miljøverndepartementet uttaler i brev 1. oktober 2012:

«Regjeringen ved fornyings-, administrasjons- og kirkeministeren planlegger å legge frem en melding til Stortinget om vekst og verdiskaping med IKT – «Digital Agenda for Norge» – i løpet av inneværende stortingsperiode. Meldingen til Stortinget vil blant annet se på samfunnsutfordringer hvor IKT vil spille en viktig rolle framover, og bruk av IKT for å redusere utslipp av klimagasser er et av disse områdene.»

2.9.7.1 Komiteens merknader

Komiteen har registrert at det planlegges en melding om vekst og verdiskapning ved IKT og avventer utkvittering av anmodningsvedtaket. Komiteen viser for øvrig til brev fra energi- og miljøkomiteen og til de ulike partienes merknader der, jf. vedlegg 1.

3. Anmodningsvedtak fra stortingssesjonen 2010–2011

3.1 Helse- og omsorgsdepartementet

3.1.1 Vedtak nr. 686, 17. juni 2011

«Stortinget ber regjeringen utrede videre de økonomiske og administrative konsekvensene og raskt komme tilbake til Stortinget med et forslag om rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse for brukere med stort behov innenfor den samme økonomiske rammen som gjelder i dag (jf. Innst. 424 L).»

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 16. september 2011:

«Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Helsedirektoratet i oppdrag å utrede kriterier for hvem, og hvilke tjenester som skal omfattes av en mulig ny rettighet til BPA innenfor samme økonomiske ramme som gjelder i dag. Et høringsnotat med forslag til lovbestemmelser vil på ordinær måte bli sendt på høring. Departementet har i Prop. 1 S (2011–2012) redegjort nærmere for oppfølgingen av anmodningsvedtaket.»

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 24. august 2012:

«Vedtaket ble truffet under Stortingets behandling av Prop. 91 L (2010–2011).

Helse- og omsorgsdepartementet arbeider i dialog med berørte organisasjoner, med utforming av mulig forslag til rettighet. Det vises til nærmere redegjørelse i Prop. 1 S (2012–2013).»

I Prop. 1 S (2012–2013) for Helse- og omsorgsdepartementet omtales oppfølgingen av vedtaket på følgende måte:

«Som en del av oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak har Helsedirektoratet utredet kriterier for hvem, og hvilke tjenester som kan omfattes av en mulig ny rettighet til brukerstyrt personlig assistanse i tråd med de føringer som følger av Stortingets anmodningsvedtak. Helsedirektoratet leverte i desember 2011 rapporten Brukerstyrt personlig assistanse–utredning av kriterier for en rettighetsfesting. Rapporten drøfter relevante faglige, juridiske og økonomiske hensyn og foreslår kriterier for en individuell rett til BPA. Helsedirektoratet hadde dialog med brukerorganisasjonene, Uloba, Ressurssenter for omstilling i kommunene, Fagforbundet og kommunesektoren underveis og deres innspill ligger ved rapporten.

Departementet arbeider videre med å følge opp Stortingets anmodningsvedtak.

Flertallet i Helse- og omsorgskomiteen ba også regjeringen vurdere den organisatoriske utformingen av BPA, herunder spørsmål om tilknytning til kommunesektoren eller Nav. Dette blir fulgt opp i departementets arbeid med saken.»

3.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at regjeringen ikke har gitt noen rask tilbakemelding, men fremdeles arbeider med oppfølging av anmodningsvedtaket om rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse (BPA).

Komiteenhar merket seg at departementets behandling ikke kan sies å være en rask oppfølging av anmodningsvedtaket om rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse.

Komiteen viser til at Helsedirektoratet i desember 2011 leverte rapporten «Brukerstyrt personlig assistanse – utredning av kriterier for en rettighetsfesting». Som en del av oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak, har Helsedirektoratet utredet kriterier for hvem og hvilke tjenester som kan omfattes av en mulig ny rettighet til brukerstyrt personlig assistanse i tråd med de føringer som følger av Stortingets anmodningsvedtak. Rapporten drøfter relevante faglige, juridiske og økonomiske hensyn og foreslår kriterier for en individuell rett til BPA. Helsedirektoratet hadde dialog med brukerorganisasjonene, Uloba, Ressurssenter for omstilling i kommunene, Fagforbundet og kommunesektoren underveis, og deres innspill ligger ved rapporten.

Flertallet i helse- og omsorgskomiteen ba også regjeringen vurdere den organisatoriske utformingen av BPA, herunder spørsmål om tilknytning til kommunesektoren eller Nav. Dette blir fulgt opp i departementets arbeid med saken.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har videre merket seg at departementet arbeider bredt med den videre oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak.

Komiteen avventer dette og utkvittering av anmodningsvedtaket.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til brev fra helse- og omsorgskomiteen der medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har uttalt følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen i Prop. 91 L (2011–2012) og den nye loven om kommunale helse- og omsorgstjenester mv. som trådte i kraft 1. januar 2012, slo fast at det er en plikt for kommuner å ha et tilbud om brukerstyrt personlig assistanse, men at dette ikke er noen rettighet for personer med store behov for dette. Under behandlingen av denne saken i Stortinget, jf. Innst. 424 L (2011–2012), ble det imidlertid vedtatt å be regjeringen hurtig komme med en sak om dette til Stortinget. Disse medlemmer viser til Stortingets vedtak nr. 686, 17. juni 2011 der det heter:

‘Stortinget ber regjeringen utrede videre de økonomiske og administrative konsekvensene og raskt komme tilbake til Stortinget med et forslag om rettighetsfestinga v brukerstyrt personlig assistanse for brukere med stort behov innenfor den samme økonomiske rammen som gjelder i dag’. (vår utheving)

Disse medlemmer viser til at Helse- og omsorgsdepartementet i Prop. 1 S (2012–2013) opplyser at ‘Departementet arbeider videre med å følge opp Stortingets anmodningsvedtak.’

Disse medlemmer mener dette arbeidet har gått altfor tregt, og at departementet ser ut til å jobbe med en tidshorisont som er annerledes enn den Stortinget så for seg da vedtaket ble fattet. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til referat fra Stortingets møte 14. juni 2011. Bakgrunnen var at representanten Bent Høie ønsket å vite om det kunne forventes å få en rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse i løpet av 2012.

Der slo representanter i helse- og omsorgskomiteen fra regjeringspartiene fast hva deres forståelse av raskt, jf. utheving i vedtaket, var. Representanten Tore Hagebakken fra Arbeiderpartiet uttalte bl.a. ‘Med ‹raskt› ønsker vi jo det raskest mulig, men i hvert fall i løpet av vårhalvåret 2012’ og fulgte opp med å si han var ‘veldig nær ved å svare ja på spørsmålet fra Bent Høie, som bruker uttrykket ‹i løpet av 2012›. Jeg tror jeg vil ordlegge meg slik.’ Representanten Geir Ketil-Hansen fra Sosialistisk Venstreparti uttalte: ‘Når det gjelder BPA, er det jo formulert veldig tydelig i det som blir vedtatt i dag, at man skal komme raskt tilbake til Stortinget med lovforslaget om BPA. Da forutsetter vi at det skjer raskt, og 2012 er naturlig å forvente det tilbake, til kommuneproposisjonen om nødvendig.’

Disse medlemmer har forståelse for at det er behov for utredning og planlegging før innføring av nye regler og reformer, men mener gjengivelsen av hva regjeringspartiene på Stortinget la til grunn da vedtaket ble fattet, tyder på at regjeringen forholder seg til en annen tidsplan enn den Stortinget hadde forventet og forutsatt i vedtaket.»

Flertallet mener at departementets oppfølging av anmodningen om rask tilbakemelding til Stortinget ikke kan sies å være fulgt opp. Anmodningsvedtaket er pr. i dag ca. 18 måneder gammelt. Saksbehandlingen bærer etter flertallets oppfatning mer preg av trenering.

3.2 Miljøverndepartementet

3.2.1 Vedtak 639, 15. juni 2011

Komiteen legger til grunn at vedtak nr. 639 ved en inkurie ikke er tatt med i Meld. St. 4 (2012–2013) og behandler dette her. Vedtaket lyder:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2013 foreta en gjennomgang av friluftsloven og andre tilstøtende lover og regelverk med formål å fjerne restriksjoner mot nye friluftsformer i norsk natur og åpne naturen for nye brukergrupper innenfor økologisk bærekraftige rammer.»

Komiteen anser ikke at vedtaket er tilstrekkelig fulgt opp, og avventer dette før vedtaket kan utkvitteres.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener at anmodningsvedtaket ikke er tilfredsstillende fulgt opp, og viser til merknadene fra medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti i energi- og miljøkomiteen, jf. vedlegg 1.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at det er gjennomført en gjennomgang av ferdselsrestriksjoner i nye friluftsformer i friluftsloven og andre tilstøtende lover, særlig naturmangfoldsloven. Gjennomgangen viser at restriksjonene i verneområdene i all hovedsak er godt begrunnet og nødvendige, men at det på enkelte områder kan være behov for ny kunnskapsinnhenting. Det er i 2012 finansiert oppstart av forskningsprosjekt knyttet til effekten forstyrrelser av ferdsel for fugleliv. Slike prosjekter går over flere sesonger. Det vil være behov for ny kunnskapsinnhenting før eventuelle lovendringer kan vurderes. Disse medlemmer avventer dette og utkvittering av anmodningsvedtaket.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i anmodningsvedtak nr. 639 står at formålet med gjennomgangen av friluftsloven og andre tilstøtende lover og regelverk er å fjerne restriksjoner mot nye friluftsformer i norsk natur og åpne naturen for nye brukergrupper innenfor økologisk bærekraftige rammer.

Disse medlemmer viser til at utgangspunktet for vedtaket var at NRK 19. april 2011 hadde sendt et TV-program i serien «Ut i naturen» med tittelen «Beklager stengt!» som tok opp restriksjoner overfor nye former for friluftsliv. I dette programmet uttalte daværende miljøvernminister Erik Solheim følgende:

«Det skal ikke være en eneste regel eller restriksjon mer enn nødvendig, og er det for mange, så må vi redusere dem. (…) Det kan godt hende at tiden nå er moden for å gi flere tillatelser (…) Vi skal legge til rette så langt det overhodet lar seg gjøre for alle de nye friluftsformene. Man må ikke gå i nikkers og gammel utslitt ryggsekk på toppene i Jotunheimen – det finnes mange andre friluftsformer som er like bra.»

Disse medlemmer viser videre til at denne holdningen gjentok statsråden i Stortinget da vedtaket ble fattet 10. juni 2011, der han uttalte blant annet:

«Dette er spørsmål jeg ønsker å utrede mye grundigere. Slik jeg ser det, er det et faglig spørsmål. Dersom kiting, surfing, hva det måtte være av nye friluftsformer, er til vesentlig ulempe for villrein eller vesentlig ulempe for hekkende fugler, er det klart at man ikke kan tillate den aktiviteten i viktige verneområder. Er det på en annen side aktiviteter som ikke setter noen varige spor i naturen og ikke har noen varig ødeleggelse, ser jeg ingen grunn til å ikke tillate det. Jeg står fast ved at det ikke er noen friluftsformer som er riktige og andre som er mindre bra. Det har jeg også vist ved f.eks. å tillate snowboard-VM i Marka og ha snowboardramper der. Så jeg har en positiv grunnholdning til dette, men det er et faglig spørsmål.»

Disse medlemmer finner det forunderlig at når den daværende statsråden uttalte at hans holdning til gjennomgangen av friluftsloven og andre tilstøtende lover og regelverk er en «positiv grunnholdning» til å tillate nye friluftsformer i naturen, så er konklusjonen i gjennomgangen at Miljøverndepartementet vil beholde alle de restriksjoner overfor nye former for friluftsliv som TV-innslaget «Beklager stengt!» pekte på, og at det ikke er «en eneste regel eller restriksjon mer enn nødvendig», slik den daværende statsråden uttalte.

Disse medlemmer peker på at når regjeringens oppfølging av anmodningsvedtaket er at regjeringen vil opprettholde alle dagens restriksjoner, så er dette ikke å følge opp vedtaket slik Stortingets intensjoner med anmodningsvedtaket var. Disse medlemmer anser derfor ikke anmodningsvedtak nr. 639 som innfridd.

4. Anmodningsvedtak fra stortingssesjonen 2009–2010

4.1 Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet

4.1.1 Vedtak nr. 206, 11. mars 2010

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå erfaringene med regjeringens karanteneregler og fremlegge saken for Stortinget på egnet måte.»

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet uttaler i brev 1. september 2010:

«Vedtaket ble truffet ved behandling av Dokument 8:14 S (2009–2010), jf. Innst. 179 S (2009–2010).

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har igangsatt arbeidet med en gjennomgang av bruk av karantene og saksforbud for politikere. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet vil på bakgrunn av dette arbeidet foreta en vurdering av regelverket. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget så snart arbeidet er avsluttet.»

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet uttaler i brev 5. september 2011:

«I Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets brev til Statsministerens kontor 1. september 2010 orienterte departementet om at arbeidet med en gjennomgang av bruk av karantene var igangsatt, og at regjeringen ville komme tilbake til Stortinget så snart arbeidet var avsluttet.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen hadde følgende merknad til dette (Innst. 167 S (2010-2011)):

‘Komiteen viser til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets svar og avventer tilbakemelding til Stortinget før det tas stilling til om vedtaket kan utkvitteres.’

Det skal opprettes et utvalg som skal gjennomgå regjeringens karanteneregler. Utvalgets med-lemmer skal ha relevant juridisk og samfunnsvitenskapelig bakgrunn. I tillegg skal alle politiske partier representert på Stortinget være representert i utvalget. Det tas sikte på at utvalget oppnevnes i statsråd høsten 2011. Utvalgets arbeid vil pågå også i 2012.»

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet uttaler i brev 19. september 2012:

«På denne bakgrunn ble det ved kgl.res. 24. oktober 2011 oppnevnt et utvalg til å gå gjennom erfaringene med statens karanteneregelverk, bestående av i alt tre sett med retningslinjer. Utvalget har bestått av i alt 11 medlemmer, og har vært ledet av professor Inge Lorange Backer. Utvalget fikk i oppgave å gjennomgå erfaringene med retningslinjene knyttet til karantene og saksforbud i de tre settene med retningslinjer; ett for politikere som går over til stilling utenfor statsforvaltningen, ett for politikere som går til stilling i departementene, og ett for embets- og tjenestemenn som går til stilling utenfor statsforvaltningen.

Utvalgets utredning ble lagt fram for Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet 27. juni 2012. Utredningen ble deretter sendt på bred høring med frist 28. september 2012. Saken vil bli lagt fram for Stortinget i løpet av vårsesjonen 2013.»

4.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at utredning om karanteneregler er sendt på høring og at sak vil legges fram for Stortinget i vårsesjonen 2013. Komiteen avventer saken og utkvittering av anmodningsvedtaket.

Komiteen mener det har tatt for lang tid å følge opp anmodningsvedtaket, særlig tatt i betraktning den store oppmerksomheten som saken har hatt.

5. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Meld. St. 4 (2012–2013) – om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2011–2012 – vedlegges protokollen.

VEDLEGG

Brev fra energi- og miljøkomiteen v/komitéleder til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 27. november 2012

Stortingsmelding om oppfølging av anmodningsvedtak

Energi- og miljøkomiteen viser til henvendelse fra kontroll- og konstitusjonskomiteen i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 4 (2012-2013) Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2011-2012.

Energi- og miljøkomiteen viser til de aktuelle vedtak under Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2011-2012, vedtak under Miljøverndepartementet:

  • Vedtakene nr. 561 – 573, dvs. i alt 8 vedtak fra juni 2012 og 1 vedtak fra august 2012.

Komiteen viser til at vedtakene er inntatt og omtalt i St.prp. 1 (2012-2013) Miljøverndepartementet. Komiteen viser i tillegg til at disse anmodningsvedtakene gjelder fram til utgangen av 2012, dvs. til 31.12.2012.

Vedtak nr. 562, 11. juni 2012:

Anmodningsvedtak nr. 562, 11. juni 2012 lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen legge frem en vurdering av mulighetene for å utvikle en verdikjede for CO2 i Norge, der fanget CO2 kan brukes til kommersielle formål.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at i Prop. 1 S (2012-2013) Olje- og energidepartementet er det i eget vedlegg gitt en utførlig gjennomgang av tidligere utredninger om mulighetene for å utvikle en verdikjede for CO2, pågående arbeid om det samme, samt aktiviteter og virkemidler som medvirker til å utvikle verdikjeder for CO2 i Norge. Blant annet vises det til at Gassnova i CCS Mulighetsstudien vil utrede mulighetene for å etablere en verdikjede for langtidslagring av CO2 med utgangspunkt i eksisterende og mulige framtidige utslippskilder i Norge. Mulighetene for å etablere verdikjede med økt oljeutvinning vil bli vurdert i dette arbeidet der det er aktuelt. Videre vises til at Oljedirektoratet, OD, i 2012 avslutter en screeningstudie for mulig bruk av CO2 til økt utvinning for et stort antall felt, og at det i 2013 er behov for å se nærmere på potensial, kostnader og lønnsomhet for noen felt. I gjennomgangen vises det også til at regjeringen prioriterer arbeidet med å redusere det negative gapet identifisert i tidligere studie, ved å redusere kostnader og risiko gjennom økt satsing på forskning, utvikling og demonstrasjon.

Flertallet mener dette besvarer anmodningsvedtaket, og anmodningsvedtak nr. 562 kan derfor anses som innfridd av regjeringen. Flertallet kan ikke se at det er behov for å igangsette ytterligere studier av verdikjeder for CO2 nå.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Miljøverndepartementet i brev 22. august 2012, gjengitt i Prop. 1 S (2012-2013) for Miljøverndepartementet, uttaler at:

«Det vil gjøres rede for oppfølgingen av vedtaket i Prop 1 S (2012-2013) for Olje- og energidepartementet».

Disse medlemmer kan ikke se at omtalen av dette temaet i Prop 1 S (2012-2013) for Olje- og energidepartementet besvarer anmodningsvedtaket. Omtalen av en verdikjede for CO2 i Norge i budsjettproposisjonen begrenser seg kun til generell omtale av CO2 i forbindelse med de aktuelle budsjettpostene, og kun på helt generelt grunnlag viser til mulighetene for en verdikjede for CO2 i Norge, bl.a. ved å vise til Oljedirektoratets pågående screeningsstudie.

Dette besvarer etter disse medlemmers mening ikke anmodningsvedtaket, og anmodningsvedtak nr. 562 kan derfor ikke anses som innfridd av regjeringen.

Vedtak nr. 563, 11. juni 2012:

Anmodningsvedtak nr. 563, 11. juni 2012 lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen innføre forbud mot fossil olje i husholdninger og til grunnlast i øvrige bygg i 2020. Dette forutsetter støtteordninger fra 2013 og øvrige virkemidler i en overgangsperiode. Forbudet og utfasingen må utformes med nødvendige unntak og slik at forsyningssikkerheten ivaretas. Unntakene utredes nærmere før forbudet endelig vedtas.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at regjeringen lenge har hatt en langsiktig politikk for å utfase oljefyring. Det har inngått som et sentralt element i avtalen med Enova. Det vises til Enovas ulike støtteordninger som stimulerer til konvertering fra el, olje og naturgass til fornybar varme. Enova vurderer kontinuerlig utformingen av støtteordningene. Samtidig er det innført forbud mot installering av oljekjel for fossilt brensel til grunnlast i nye bygg gjennom tekniske forskrifter til plan- og bygningsloven. Det er både svovelavgift, CO2-avgift og grunnavgift på fyringsoljer.

Flertallet legger til grunn at forbudet mot fossil olje i husholdninger og til grunnlast i øvrige bygg i 2020 blir gjennomført etter at nødvendige utredninger er gjennomført.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Miljøverndepartementet i brev 22. august 2012, gjengitt i Prop. 1 S (2012-2013) for Miljøverndepartementet, uttaler at:

«Utformingen av et forbud og eventuelt behovet for unntak vil bli utredet nærmere, og et forslag vil bli sendt på offentlig høring. Miljøverndepartementet vil ta initiativ til et samarbeid mellom berørte departementer om nødvendige utredninger. Den delen av vedtaket som går på støtteordninger er fulgt opp gjennom ny avtale med Enova, som ble inngått 28. juni 2012. I avtalens punkt 9 står det: «Fondsmidlene kan finansiere en særskilt ordning for konvertering av fossile energibærere i husholdninger og til grunnlast»».

Disse medlemmer har forståelse for at et lovarbeid vil kreve noe tid, og at det er behov for utredninger. Lovforbudet vil også først tre i kraft om noen år.

Når det gjelder støtteordninger kan disse medlemmer ikke se at regjeringen har innfridd anmodningsvedtaket. Slike støtteordninger skal i henhold til anmodningsvedtaket være på plass allerede fra 2013. Et punkt i avtalen med Enova om at fondsmidlene som Enova forvalter kan finansiere en særskilt ordning for konvertering av fossile energibærere og til grunnlast er en altfor svak formulering til at anmodningsvedtaket, kan sies å være innfridd på dette punktet. Innføring av støtteordninger fra 2013 og øvrige virkemidler i en overgangsperiode var en forutsetning for vedtaket om forbudet mot fyring med fossil olje i husholdninger og til grunnlast i øvrige bygg fra 2020. Dette krever etter disse medlemmers mening en eksplisitt opprettelse av en slik støtteordning, og ikke bare en formulering om at Enovas fondsmidler kan benyttes til å finansiere denne. Anmodningsvedtak nr. 562 kan derfor ikke anses som innfridd av regjeringen.

Vedtak nr. 564, 11. juni 2012:

Komiteen viser til Prop. 33 S (2012-2013) Endringar i statsbudsjettet 2012 under Olje- og energidepartementet, kap. 5 «Mål om energieffektivisering i bygninger». Proposisjonen ble lagt fram av Regjeringen fredag 23. nov. 2012.

Vedtak nr. 565, 11. juni 2012:

Anmodningsvedtak nr. 565, 11. juni 2012 lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til Stortinget med virkemidler som bidrar til å utløse betydelig energieffektivisering og energiomlegging fra fossile til miljøvennlige kilder i private husholdninger.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at anmodningsvedtaket ikke hadde en konkret frist for oppfølging. Flertallet legger til grunn at Regjeringen har til hensikt å imøtekomme anmodningsvedtaket.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Miljøverndepartementet i brev 22. august 2012, gjengitt i Prop. 1 S (2012-2013) for Miljøverndepartementet, uttaler at:

«Regjeringen tar sikte på å komme tilbake til saken i Prop. 1 S (2013-2014) for Olje- og energidepartementet».

Disse medlemmer konstaterer at regjeringen ikke har til hensikt å innfri anmodningsvedtak nr. 565 før i Prop. 1 S (2013-2014), som kommer høsten 2013. Anmodningsvedtak nr. 565 er derfor ennå ikke innfridd av regjeringen.

Vedtak nr. 570, 11. juni 2012:

Anmodningsvedtak nr. 570, 11. juni 2012 lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen i de kommende statsbudsjett øke bevilgningene til FME-sentrene og at det opprettes et FME-senter for geotermisk energi.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at anmodningsvedtaket ikke er tidfestet. Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2013 innebærer derfor ikke et brudd med anmodningsvedtaket. Flertalletunderstreker at etablering av FME-sentrene er en viktig del av den samlede forskningsinnsatsen for å utvikle miljøvennlig produksjon og bruk av energi. Flertalletimøteser at regjeringen videreutvikler og styrker FME-ordningen i de årlige statsbudsjettene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Miljøverndepartementet i brev 22. august 2012, gjengitt i Prop. 1 S (2012-2013) for Miljøverndepartementet, uttaler at:

«Regjeringen vil komme tilbake til dette ved behandlingen av de årlige statsbudsjettene.»

Disse medlemmer konstaterer at regjeringen i det første av de kommende statsbudsjett etter at anmodningsvedtaket ble fattet 11. juni 2012, ikke har fulgt opp dette vedtaket, men kun velger å skyve det foran seg til kommende budsjett. Dette er et direkte brudd på vedtaket. Anmodningsvedtak nr. 570 er derfor ikke innfridd av regjeringen.

Vedtak nr. 571, 11. juni 2012:

Anmodningsvedtak nr. 571, 11. juni 2012 lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen evaluere det beregningsrelevante forbruket for elsertifikatordningen».

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det ikke er satt frist for oppfølgingen av anmodningsvedtaket, men legger til grunn at det blir fulgt opp så fort som mulig.

Flertallet viser til at det kan være aktuelt å gjøre justeringer etter at det er foretatt en evaluering av beregningsrelevant forbruk. I henhold til avtalen med Sverige om et felles marked for elsertifikater skal justeringer eller endringer i en parts lovgivning om elsertifikatplikt og -kvoter fortrinnsvis gjøres ved kontrollstasjoner, jf. Prop. 5 S (2011-2012) artikkel 6 nr. 3. I henhold til traktaten skal den første kontrollstasjonen finne sted innen utgangen av 2015.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Miljøverndepartementet i brev 22. august 2012, gjengitt i Prop. 1 S (2012-2013) for Miljøverndepartementet, uttaler at:

«Vedtaket vil bli fulgt opp i den første kontrollstasjonen under elsertifikatordningen, som skal finne sted senest innen utgangen av 2015.»

Disse medlemmer konstaterer at regjeringen ikke har til hensikt å innfri anmodningsvedtak nr. 571 før i første kontrollstasjonen under elsertifikatordningen, senest innen utgangen av 2015. Anmodningsvedtak nr. 571 er derfor ennå ikke innfridd av regjeringen.

Vedtak nr. 572, 11. juni 2012:

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at anmodningsvedtak nr. 572, 11. juni 2012 lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen vurdere potensialet for å redusere klimagassutslippene i Norge ved bruk av IKT.»

Disse medlemmer har merket seg at Miljøverndepartementet i brev 22. august 2012, gjengitt i Prop. 1 S (2012-2013) for Miljøverndepartementet, uttaler at:

«Regjeringen planlegger å legge frem en stortingsmelding om vekst og verdiskaping med IKT – «Digital Agenda for Norge» - i løpet av stortingsåret 2012/2013. Stortingsmeldingen vil blant annet se på samfunnsutfordringer hvor IKT vil spille en viktig rolle framover, og bruk av IKT for å redusere utslipp av klimagasser er et slikt område.»

Disse medlemmer imøteser denne stortingsmeldingen. Anmodningsvedtak nr. 572 er derfor ennå ikke innfridd av regjeringen.

Vedtak nr. 639, 15. juni 2011:

Anmodningsvedtak nr. 639, 15. juni 2011, som lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2013 foreta en gjennomgang av friluftsloven og andre tilstøtende lover og regelverk med formål å fjerne restriksjoner mot nye friluftsformer i norsk natur og åpne naturen for nye brukergrupper innenfor økologisk bærekraftige rammer».

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det er gjennomført en gjennomgang av ferdselsrestriksjoner på nye friluftsformer i friluftsloven og andre tilstøtende lover. Gjennomgangen viser at det finnes en rekke ulike ferdselsrestriksjoner hjemlet i ulikt lovverk som i større eller mindre grad kan innebære restriksjoner på nye friluftsformer. Eksempelvis finnes det forbud mot kiting og padling på vann brukt til drikkevannskilder, forbud mot dykking og bruk av seilbrett i mange havner og farleder, forbud mot fallskjermhopping i visse fjellområder mv.

Flertallet viser til at gjennomgangen - på bakgrunn av debatten i Stortinget forut for anmodningsvedaket - primært har vurdert de ferdselsrestriksjonene som sorterer under Miljøverndepartementets ansvarsområde, og som er hjemlet i friluftsloven og naturmangfoldloven. Gjennomgangen viser at det i liten grad eksisterer restriksjoner på nye friluftsformer hjemlet i friluftsloven. De restriksjonene som finnes er fastsatt lokalt av enkelte kommuner for å hensynta andre brukere, og da særlig andre friluftsutøvere som ferdes til fots eller på ski. Disse restriksjonene synes for det første godt begrunnet, og for det annet tilligger det kommunene å vurdere nødvendigheten av disse. Gjennomgangen har videre sett på ferdselsrestriksjonene rettet mot nye friluftsformer i verneområdene, med sikte på fjerning av eventuelle unødige restriksjoner. Gjennomgangen har i første rekke vurdert om restriksjonene som gjelder er faglig godt begrunnet, slik at det kan tas stilling til om restriksjonene er nødvendige. Gjennomgangen viser at restriksjonene i verneområdene i all hovedsak er godt begrunnet og nødvendige, men at det på enkelte områder kan være behov for ytterligere kunnskap for å kunne vurdere eventuelle endringer.

På bakgrunn av dette har Regjeringen i 2012 finansiert oppstart av et forskningsprosjekt knyttet til effekt av forstyrrelser av ferdsel for fugleliv knyttet til Lista- og Jærstrendene. Slike forskningsprosjekter må nødvendigvis gå over flere sesonger før det kan konkluderes. Etter flertallets syn vil det være naturlig å avvente ny kunnskapsinnhenting før eventuelle endringer vurderes.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Miljøverndepartementet i brev av 18. august 2011 uttaler:

«Miljøverndepartementet vil igangsette et arbeid med en gjennomgang av friluftsloven og andre tilstøtende regelverk for å klargjøre hvilke restriksjoner som gjelder for nye friluftsformer. Gjennomgangen vil bli lagt frem for Stortinget i Prop. 1 S (2012-2013) for Miljøverndepartementet».

Disse medlemmer viser til hva Kontroll- og konstitusjonskomiteen uttalte angående dette vedtaket i Innst. 84 S (2011-2012):

«Komiteen har merket seg at anmodningen gjelder statsbudsjettet for 2013 og noterer vedtaket til observasjon i påvente av fremleggelsen av budsjettet høsten 2012».

Disse medlemmer viser til Prop. 1 S (2012-2013) fra Miljøverndepartementet kapittel 5, hvor det står at departementet i tråd med Stortingets føringar i Innst. 84 S (2011-2012) har gjort greie for arbeidet i Del III, omtale av resultatområde 5 Storslått fjellandskap.

Disse medlemmer kan ikke se at regjeringens omtale av nye friluftsformer under resultatområde 5 Storslått fjellandskap besvarer Stortingets anmodningsvedtak. Omtalen er en redegjørelse for hvilke avgrensninger som er knyttet til Friluftsloven generelt, samt restriksjoner som følger med vern av områder etter naturmangfoldloven. I omtalen gjentas flere av de eksemplene på restriksjoner som Stortinget pekte på i Innst. 84 S (2011-2012), og som Stortinget i anmodningsvedtaket bad regjeringen om foreta en gjennomgang av regelverket med formål å fjerne.

Disse medlemmer viser til at regjeringen utkvitterer anmodningsvedtaket på følgende måte:

«Ferdslerestriksjonane som gjeld i enkelte verneområde har skapt debatt, og på bakgrunn av oppmodingsvedtaket frå Stortinget har Miljøverndepartementet gått nærare gjennom restriksjonane på nye friluftsformer i verneområda. Siktemålet har vore å kartleggje kva kunnskap ein har om ulike ferdselsformer sin påverknad på verneverdiane, og om det er behov for meir kunnskap før ein eventuelt kan vurdere endringar i restriksjonsnivå. Gjennomgangen viser at restriksjonane i verneområda i all hovudsak er godt grunngitte, men at det kan vere behov for å innhente ytterlegare kunnskap knytt til visse område og ferdselsformer for å kunne vurdere restriksjonsnivået nærare […] Departementet vil òg vurdere å sjå på tiltak for betre skilting som gjer tydeleg og grunngir dei aktuelle ferdselsforboda i verneområda, og som kan rettleie utøvarar av friluftsliv».

Disse medlemmer konstaterer at Miljøverndepartementet på denne måten velger å se bort fra Stortingets anmodning om å fjerne restriksjoner mot nye friluftsformer, og i stedet setter i gang et arbeid for å klargjøre hvilke restriksjoner som gjelder og forsterke disse med tiltak for bedre skilting.

Oslo i kontroll og konstitusjonskomiteen, den 18. desember 2012

Anders Anundsen

Marit Nybakk

leder

ordfører