I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
sikre en reell samling av det politiske og administrative ansvaret for
alle store, statlige IKT-prosjekter i ett departement som gis myndighet
til å utøve en overordnet, strategisk IKT-styring på tvers av ulike etater.
2. Stortinget ber regjeringen sikre en
bedre styring av det enkelte, statlige IKT-prosjekt, der kompetanseoppbygging
og etablering av incentiver for kostnadseffektive løsninger, som
er rimelige å forvalte, prioriteres. Departementet som gis ansvar
for overordnet IKT-styring, bør inngå i prosjektorganisasjonene
med et eierperspektiv og være en pådriver for at midlene brukes best
mulig.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at
det stilles mer gjennomgående krav til gjennomføring av kost-nytte-analyser
i statlige IKT-prosjekter, slik at kostnader og kompleksitet i prosjektene
kan begrenses i størst mulig grad.»
I dokumentet peker forslagsstillerne på at regjeringens
store prestisjeprosjekt for digital kommunikasjon mellom det offentlige
og bedrifter og privatpersoner, Altinn, sviktet da det gjaldt som
mest. Forslagsstillerne peker på at da selvangivelsen ble lagt ut
høsten 2011 brøt nettstedet sammen, og at heller ikke i 2012 kom
alle inn i Altinn og fikk tilgang til selvangivelsen sin. I dokumentet
pekes det på at det mest alvorlige i 2012 var at om lag 2 000 personer
fikk tilgang til selvangivelsen til og informasjon om en mann fra
Oslo og hans kone. Det Norske Veritas har avdekket 3 500 små og
store feil i Altinn fra 2010 til 2011.
Forslagsstillerne peker på at selv om Altinn-svikten,
ifølge Teknisk Ukeblad, skyldtes programfeil hos en utenlandsk leverandør,
er det grunn til å spørre seg om ikke Altinn-saken er et symptom
på et større problem: mangelfull styring av IKT-prosjekter i offentlig
sektor. Det vises i dokumentet til at staten ikke har noen oversikt
over hvor mye det offentlige bruker på IKT i året, og at ansatte
i Nav, politiet og helsesektoren fortviler over systemer som ikke
fungerer, manglende styring og en digital hverdag som fremdeles
er langt unna.
Forslagsstillerne mener det er flere grunnleggende
utfordringer og at det trengs tiltak for å gjøre noe med disse.
Det første som må gjøres er å bedre koordineringen
av IKT-prosjekter i de ulike offentlige etatene. Fornyings-, administrasjons-
og kirkeminister Rigmor Aasrud har i dag bare delvis ansvaret for
å sørge for en slik samordning. Etatene sitter i realiteten på hver
sin tue og styrer seg selv i stor grad. Resultatet er mangel på
gjenbruk, standardisering og kompetanseoppbygging. Staten sløser
bort store beløp samtidig som systemene ofte blir komplekse og suboptimale.
Forslagsstillerne mener derfor at det er behov
for en reell samling av det politiske og administrative ansvaret
for alle store, statlige IKT-prosjekter i ett departement. Departementet
må gis myndighet til å gjennomføre en overordnet strategisk styring
på tvers av ulike etater. En slik overordnet styring kan gi bedre
samkjøring av IKT-prosjekter, bedre koordinering av driftsorganisasjonene,
bedre samkjøring av innkjøp og løsninger og man kan få bedre kontraktshåndtering.
Bedre strategisk styring av IT-prosjekter vil
også innebære en bedre og mer effektiv implementering og organisering
av prosjektene.
For det andre mener forslagsstillerne at man trenger
bedre styring av det enkelte prosjekt.
For det tredje mener forslagsstillerne det bør stilles
mer gjennomgående krav om at det gjennomføres kost-nytte-analyser,
slik at kostnader og kompleksitet i prosjektene kan begrenses.
Det vises for øvrig til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.