Stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen, Per-Willy
Amundsen, Øyvind Korsberg og Hans Frode Kielland Asmyhr fremmet
20. november 2012 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart igangsette
et arbeid med tanke på innleie av private helikoptre for å heve
helikopterberedskapen til redningstjenesten.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
Dokument 8:20 S (2012–2013) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Jan-Henrik Fredriksen, Per-Willy Amundsen, Øyvind Korsberg og Hans Frode
Kielland Asmyhr om umiddelbar forsterkning av redningshelikopterberedskapen. Komiteen viser
videre til justis- og beredskapsministerens brev datert 11. januar
2013 (vedlagt) med departementets uttalelse i anledning av representantforslaget. Komiteen viser, som
forslagsstillerne, også til at det er bevilget 300 mill. kroner
i 2013 til styrking av redningstjenesten, i hovedsak for å gjennomføre
planlagte vedlikeholdstiltak og oppdateringer av Sea King-flåten.
I Prop. 146 S (2010–2011) informeres også Stortinget om hvordan
det arbeides med tiltak for å sikre videre beredskap og drift av
dagens redningshelikoptre. Komiteen konstaterer at
dette er fulgt aktivt opp i 2013-budsjettet.
Komiteen er sterkt opptatt av
at landet må ha en effektiv og god redningstjeneste, der alle gode krefter
– offentlige etater, private selskaper og frivillige organisasjoner
– fortsetter sitt gode samvirke for å redde liv i akutte situasjoner. Komiteen mener
dette har vært, og er, en velfungerende modell, hvor redningshelikoptrene selvsagt
utgjør en svært viktig del.
Komiteen har merket seg at statsråden
skriver i sitt brev at behovet for redningshelikoptre blir dekket
med de ressurser Hovedredningssentralen til enhver tid har til disposisjon,
først og fremst Sea King-helikoptrene, i tillegg til alternative
helikopterressurser, sivile som militære. Komiteen konstaterer
at andre helikopterressurser enn Sea King-helikoptrene således er
å anse som en del av vår samlede helikopterberedskap. Likevel er
det selvsagt svært viktig at den offentlige primærressursen er velfungerende
og i god stand, i påvente av nye moderne redningshelikoptre, hvor
prosessen dessverre er blitt forsinket.
Komiteen konstaterer at anbudsfristen
for kjøp av nye redningshelikoptre til Fastlands-Norge nå er gått
ut, 18. desember 2012, og har merket seg at statsråden slår fast
at det planlegges kontraktsinngåelse i 2013.
Forslagsstillerne trekker fram den såkalte Kamaro-hendelsen
i oktober 2012, og komiteen viser til statsrådens
brev der hun beskriver hvilke andre ressurser som ble tatt i bruk
da de to stasjonerte redningshelikoptrene stasjonert på Banak ikke
kunne fly.
Komiteen tar til etterretning
at statsråden opplyser at dagens Sea King-helikoptre uansett er svært
godt vedlikeholdt og vil fungere godt i mange år. Hun gjør det samtidig
klart at det ikke kan utelukkes at det kan oppstå utfordringer når Sea
King-helikoptre er tatt ut av beredskap, og uforutsette hendelser
kan sette ytterligere helikoptre ut av drift for en kortere eller
lengre periode. Komiteen mener derfor, som statsråden, at
det er viktig at situasjonen følges nøye og at departementet utreder
muligheter for ytterligere forsterkning av helikopterberedskapen. Komiteen er
også tilfreds med at innleie av private helikoptre vil være en av
de mulighetene som vurderes, og mener slik sett at forslagsstillernes intensjoner
er ivaretatt på en årvåken og aktiv måte fra Justis- og beredskapsdepartementets side.
Komiteen er fornøyd med den innsatsen
Sea King-helikoptrene utfører, men vil samtidig understreke at nye
helikoptre vil gi et vesentlig bedre utgangspunkt for tjenesten. Komiteen vil også
uttrykke stor takk til alle dem som til daglig utfører dette krevende
arbeidet, både gjennom det offentlige og i kommersiell regi. Uten
denne innsatsen kunne resultatene ha blitt verre.
Komiteen viser videre til de
økte vedlikeholdskostnadene og utfordringen ved å fremskaffe deler
til vedlikehold. Også her mener komiteen at de som
utfører oppgavene, fortjener honnør. Komiteen mener
at de menneskelige kvalitetene redningshelikoptertjenesten besitter er
blant de beste i verden. Sea-King-helikoptrene har vært og er gjenstand
for systematisk vedlikehold av meget høy kvalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er svært skuffet over den manglende fremdriften
i denne saken. Stortinget behandlet de grunnleggende prinsippene
i den nasjonale redningshelikoptertjenesten den 16. mai 2002. Det
er mer enn 10 år siden, og disse medlemmer hadde
forventet en mer offensiv holdning i en så viktig sak.
Det er et paradoks, slik disse medlemmer ser det,
at regjeringen ikke i større grad har bidratt til å fremskaffe nye
redningshelikoptre raskere enn det som nå er planen. Det fremstår
samtidig som et paradoks at offshore-installasjonene på norsk sokkel
har en vesentlig bedre områdeberedskap enn det staten har. Noen
av de AWSAR-helikoptrene som benyttes til kommersiell aktivitet
er å anse som noe av det aller mest avanserte som finnes, noe som
setter statens innsats på området i et merkelig lys, etter disse
medlemmers skjønn.
Disse medlemmer er oppriktig
bekymret for at det må skje en stor ulykke med mange tapte liv før
alvoret innses. I Kamaro-episoden kunne nettopp dette ha skjedd,
og statens redningshelikoptre kunne ikke utføre oppdraget. Heldigvis
for dem om bord på Kamaro fantes det helikopterbidrag fra en kommersiell
aktør som reddet dem som var om bord. Hadde ikke denne ressursen vært
tilgjengelig, kunne resultatet ha blitt skikkelig ille. Disse
medlemmer vil derfor atter en gang påpeke viktigheten av
et nært og godt samarbeid mellom statens ressurser og de som opererer
på kommersiell basis. Disse medlemmer har en oppfatning
av at det finnes et forbedringspotensial her. Disse medlemmer mener
videre at også de kommersielle aktørene må berømmes når de bidrar.
Dette vil, slik disse medlemmer ser det, bidra til
en mer positiv holdning uavhengig av hvem man representerer.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag på nytt:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart igangsette
et arbeid med tanke på innleie av private helikoptre for å heve
helikopterberedskapen til redningstjenesten.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen umiddelbart igangsette
et arbeid med tanke på innleie av private helikoptre for å heve
helikopterberedskapen til redningstjenesten.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:20 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen, Per-Willy Amundsen,
Øyvind Korsberg og Hans Frode Kielland Asmyhr om umiddelbar forsterkning
av redningshelikopterberedskapen – vedlegges protokollen.
Det vises til justiskomiteens brev av 18. desember
2012 med anmodning om Justis- og beredskapsdepartementets uttalelse
i anledning ovennevnte forslag fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik
Fredriksen, Per-Willy Amundsen, Øyvind Korsberg og Hans Frode Kielland
Asmyhr.
Den norske redningstjenestemodellen er basert på
at alle ressurser i Norge - statlige, fylkeskommunale, kommunale,
private og frivillige - som er egnet for akuttinnsats for å redde
liv, skal kunne mobiliseres for innsats i redningstjenesten. Den
offentlige redningstjenesten er således organisert som et samvirke
mellom en rekke offentlige etater, private selskaper og frivillige
organisasjoner. Behovet for redningshelikoptertjenester har derfor
gjennom alle år blitt dekket med de ressursene Hovedredningssentralen
til enhver tid har til disposisjon. Det omfatter både offentlig
dedikerte primærressurser som Sea King- helikoptre, i tillegg til
sivile helikopterressurser. Dersom Sea King-helikoptrene av ulike
årsaker ikke er tilgjengelige, settes slike alternative ressurser
inn, sivile som militære. I tillegg er det inngått en begrenset avtale
om utførelse av redningshelikoptertjeneste på Rygge-basen for å
dekke opp når Sea King-helikopteret på denne basen deltar i kortvarig
øvelsesaktivitet. Private aktører og frivillige organisasjoner som
deltar i redningsarbeid får dekket sine driftsutgifter etter avtale.
Under den såkalte Kamaro-hendelsen i oktober 2012,
hadde både Kystvaktens skip og Lynxhelikopter viktige funksjoner,
i tillegg til de private ressursene som bisto i hendelsen. For å
dekke opp for Sea King-helikopteret på Banak som var ute av funksjon,
ble Forsvarets Bell-helikopter flyttet til Banakbasen for søk/redning
og ambulanseflyging over land, og Sea Kinghelikoptre fra Bodø og
Ørland ble flyttet nordover for bistand.
Anbudsfristen for kjøp av nye redningshelikoptre
til Fastlands-Norge gikk ut 18. desember, og det planlegges kontraktsinngåelse
i 2013. Når nye redningshelikoptre er på plass vi det gi en styrket
redningsberedskap, gjennom bl.a. bedre rekkeviddekapasitet, raskere
flyhastighet og mer moderne utstyr for søk, redning og luftambulanseoppdrag.
I Prop. 146 S (2010-201I) Anskaffelse
av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013–2020 informeres
Stortinget om hvordan det arbeides med tiltak for å sikre slik videre
beredskap og drift av dagens redningshelikoptre. Det er utarbeidet
en tiltakspakke for vedlikehold og oppgradering av Sea King-flåten,
frem til nye redningshelikoptre er på plass. Tiltaksplanen omfatter
blant annet oppbygging av delelagre, materiellavtaler, nødvendige
modifiseringer og styrking av teknisk personell. Regjeringen har styrket
redningstjenesten med 300 millioner kroner i2013, blant annet for
å sikre gjennomføring av de planlagte vedlikeholdstiltakene.
Dagens Sea King-helikoptre er uansett svært godt
vedlikeholdte og de vil fungere godt i mange år. Til tross for en
til tider utfordrende driftssituasjon, er tilgjengelighetsgraden
og responstiden høy over hele landet. Man kan likevel ikke utelukke
at det i tidsrom hvor Sea King er tatt av beredskap kan oppstå situasjoner
som kan få konsekvenser for redningsoppdrag fordi alternative ressurser
ikke er tilgjengelige eller tilstrekkelige. Det vil også være en
risiko for at uforutsette hendelser kan sette ytterligere helikoptre
ut av drift i kortere eller lengre perioder. Justis- og beredskapsdepartementet
følger derfor situasjonen nøye, og utreder muligheter for ytterligere
forsterkning av redningshelikopterberedskapen. Innleie av private
helikoptre vil være en av de muligheter som vurderes.
Oslo, i justiskomiteen, den 12. februar 2013
Per Sandberg |
Tore Hagebakken |
leder |
ordfører |