Forslagsstillerne viser til at utviklingen i
den økonomiske situasjonen i mange land i Europa og i andre deler
av verden har gjort migrasjonen mer omfattende enn tidligere. Norge
er ifølge forslagsstillerne et attraktivt migrasjonsmål med sin
gunstige økonomiske situasjon, behovet for arbeidskraft og sjenerøse
velferdsordninger.
Forslagsstillerne viser til at økt innvandring
og press på velferdsordningene har medført behov for gjennomgang
og vurdering av de forskjellige elementene i velferdssystemet.
Forslagsstillerne viser ellers til Brochmann-utvalget
som skulle «beskrive og vurdere nærmere de elementene i den norske
velferdsmodellen som påvirker og påvirkes av en økende migrasjon»,
jf. NOU 2011:7 Velferd og migrasjon.
Forslagsstillerne viser videre til at i tillegg
til folketrygden finnes overføringsordninger som bidrar til omfordeling
og inntektssikring for barnefamilier. Overføringer som kontantstøtte og
barnetrygd er basert på det norske utgiftsnivået og på kostnadsnivået
familier i Norge forholder seg til.
Forslagsstillerne anfører at overføringene er
basert på brukere som oppholder seg i landet størstedelen av livet
og som gjennom yrkesaktiv innsats bidrar til felleskassen over tid.
I EØS-avtalen gjøres det unntak fra kravet om bosetting i Norge
for rett til barnetrygd for barn av personer som er trygdet i Norge.
En person som arbeider i Norge eller på et norsk skip, vil ha rett
til barnetrygd selv om barna ikke bor i Norge.
Forslagsstillerne gjør videre gjeldende at kontantstøtten
skal gi foreldre muligheten til å velge omsorgsform for sine barn.
Den skal bidra til å likestille den enkelte familie når det gjelder overføringer
fra staten til omsorgsformål slik at barnehage blir økonomisk likestilt
med andre former for barnepass. Også når det gjelder kontantstøtten
er det et krav at barnet bor i Norge. Imidlertid gjelder de samme
unntak som for barnetrygden i EØS/EU-området.
Forslagsstillerne viser til at kontantoverføringene
til familiene er basert på norsk kostnadsnivå og familienes mulighet
til å sørge for sine barns levekår i det norske samfunnet. Barn
som oppholder seg i andre land, får sine muligheter for verdige
og nødvendige vilkår ut fra kostnader og familiens kjøpekraft i
bostedslandet. Forslagsstillerne viser ellers til at i mange land innenfor
EØS/EU er kostnadsnivået for familiene betydelig lavere enn i Norge.
Forslagsstillerne viser til at Arbeidsdepartementet
har igangsatt en full gjennomgang av eksportreglene for alle ytelsene
i folketrygden og en vurdering av Norges handlingsrom i EØS-lovgivningen
for å endre dagens regelverk. I hovedsak skal dette gjelde kontantstøtte
og barnetrygd.
Med erkjennelsen av at særlig kontantstøtte
og barnetrygd er ytelser som er basert på det å bo i Norge, utgiftsnivået
for familier og deres mulighet til å sørge godt for sine barn, er
det ifølge forslagsstillerne naturlig å se nærmere på effekten av
norske velferdsytelser som eksporteres til land med betydelig lavere
kostnadsnivå.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om kjøpekraftjustering av kontantstøtte og barnetrygd
i forhold til kostnadsnivået i bostedslandet, i løpet av vårsesjonen
2013.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at Norge har gode velferdsordninger, spesielt for småbarnsforeldre,
da det er tverrpolitisk enighet om at det er viktig at hele landets
arbeidsstyrke er i arbeid, samtidig som det er viktig å ha insentiver
som holder fødselsraten oppe.
Komiteen er enig i at Norge er
i en situasjon der vi har stort behov for arbeidskraft, samtidig som
det i mange land både i Europa og verden for øvrig er stor arbeidsledighet,
spesielt blant ungdom. Komiteen viser videre til
at dette fører til at vi har en økende andel innvandrere i arbeidsstyrken
vår, som i hovedsak kommer fra land innen EU/EØS-området. Komiteen erkjenner
at det kan være en sammenheng mellom våre gode velferdsordninger
og andelen arbeidssøkere som kommer til Norge, men komiteen peker
også på at det er nødvendig for en rekke arbeidsgivere å rekruttere
arbeidskraft fra utlandet, og denne arbeidskraften er viktig for verdiskapingen
her hjemme.
Komiteen viser til at den norske
velferdsmodellen er basert på et trepartssamarbeid mellom myndighetene
og arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene, og en politikk
som innebærer trygghet for arbeid, inntekt og universelle sosiale velferdsordninger.
Komiteen viser til at gjennom
EØS-avtalen reguleres arbeidstakeres rettigheter, herunder rett
til trygdeytelser, og at dette fører til at en arbeidstaker har
rett til samme familieytelser for sine barn bosatt annet sted i
EØS-området, som om de hadde vært bosatt i Norge. Komiteen viser
videre til at økt arbeidsinnvandring til Norge fra andre land i
EØS-området dermed fører til at flere benytter seg av sin rett til
å eksportere blant annet barnetrygd og kontantstøtte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med at
Arbeidsdepartementet har satt i gang en gjennomgang av reglene om
medlemskap i folketrygden og eksport av trygdeytelser, og at spørsmålet
om kjøpekraftjustering vil bli vurdert nærmere i den gjennomgangen. Flertallet mener
derfor det er riktig å avvente konklusjonene fra det arbeidet før
det tas endelige avgjørelser på dette området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kostnadsnivået for familiene i mange land innenfor EØS/EU
er betydelig lavere enn i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB)
er eksempelvis kjøpekraftspariteten i forholdet Norge/Polen 100/45.
Det betyr at for 100 norske kroner kan en kjøpe mer enn dobbelt
så mye av de samme produktene i Polen som i Norge, og disse
medlemmer mener slike forhold bør vektlegges når offentlige
ytelser utbetales.
Disse medlemmer viser også til
EØS-ekspert og tidligere regjeringsadvokat Thomas Nordby, som mener
det er uproblematisk å kjøpekraftjustere trygdeytelser som går ut
av landet. Han mener, ifølge Finansavisen, at en justering etter levekostnader
ikke vil virke mot ønsket om fri bevegelse av arbeidskraft som er
en hovedsak for EU/EØS-samarbeidet, og disse medlemmer stiller
seg bak denne vurderingen.
Disse medlemmer erkjenner at
særlig kontantstøtte og barnetrygd er ytelser som er basert på det
å bo i Norge, utgiftsnivået for familier og deres mulighet til å
sørge godt for sine barn, og det er derfor naturlig å se nærmere
på effekten av norske velferdsytelser som eksporteres til land med
betydelig lavere kostnadsnivå. Disse medlemmer vil
også vise til at Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, ifølge
Finansavisen den 21. september 2012, nå er enige om å se nærmere
på en kjøpekraftjustering av kontantstøtten og barnetrygden.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om kjøpekraftjustering av kontantstøtte og barnetrygd
i forhold til kostnadsnivået i bostedslandet, i løpet av vårsesjonen
2013.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om kjøpekraftjustering av kontantstøtte og barnetrygd
i forhold til kostnadsnivået i bostedslandet, i løpet av vårsesjonen
2013.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:14 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila
Marie Reiertsen om å kjøpekraftjustere kontantstøtte og barnetrygd
i forhold til utgiftsnivået i bostedslandet – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev 12. november 2012 fra Stortingets
familie- og kulturkomité hvor det bes om uttalelse vedrørende ovennevnte
representantforslag fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen.
Representantene fremmer følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen
legge frem en sak for Stortinget om kjøpekraftjustering av kontantstøtte
og barnetrygd i forhold til kostnadsnivået i bostedslandet, i løpet
av vårsesjonen 2013.”
Gjennom EØS-avtalen reguleres arbeidstakeres rettigheter,
herunder rett til trygdeytelser. Blant annet har en arbeidstaker
rett til familieytelser for sine barn bosatt annet sted i EØS-området som
om de var bosatt i Norge. Økt arbeidsinnvandring til Norge fra andre
land i EØS-området fører dermed også til at flere benytter seg av sin
rett til å eksportere blant annet barnetrygd og kontantstøtte.
Som forslagsstillerne er kjent med, har Arbeidsdepartementet
igangsatt en gjennomgang av regler om medlemskap i folketrygden
og eksport av trygdeytelser.
I den forbindelse vil også spørsmålet om kjøpekraftsjustering
bli vurdert nærmere. Jeg ønsker å avvente konklusjonene fra dette
arbeidet før jeg tar stilling til ovennevnte representantforslag.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 12. februar 2013
Gunn Karin Gjul |
Olov Grøtting |
leder |
ordfører |