Forslagsstillerne viser til at utviklingen i
den økonomiske situasjonen i mange land i Europa og i andre deler
av verden har gjort migrasjonen mer omfattende enn tidligere. Norge
er ifølge forslagsstillerne et attraktivt migrasjonsmål med sin
gunstige økonomiske situasjon, behovet for arbeidskraft og sjenerøse
velferdsordninger.
Forslagsstillerne viser til at økt innvandring
og press på velferdsordningene har medført behov for gjennomgang
og vurdering av de forskjellige elementene i velferdssystemet.
Forslagsstillerne viser ellers til Brochmann-utvalget
som skulle «beskrive og vurdere nærmere de elementene i den norske
velferdsmodellen som påvirker og påvirkes av en økende migrasjon»,
jf. NOU 2011:7 Velferd og migrasjon.
Forslagsstillerne viser videre til at i tillegg
til folketrygden finnes overføringsordninger som bidrar til omfordeling
og inntektssikring for barnefamilier. Overføringer som kontantstøtte og
barnetrygd er basert på det norske utgiftsnivået og på kostnadsnivået
familier i Norge forholder seg til.
Forslagsstillerne anfører at overføringene er
basert på brukere som oppholder seg i landet størstedelen av livet
og som gjennom yrkesaktiv innsats bidrar til felleskassen over tid.
I EØS-avtalen gjøres det unntak fra kravet om bosetting i Norge
for rett til barnetrygd for barn av personer som er trygdet i Norge.
En person som arbeider i Norge eller på et norsk skip, vil ha rett
til barnetrygd selv om barna ikke bor i Norge.
Forslagsstillerne gjør videre gjeldende at kontantstøtten
skal gi foreldre muligheten til å velge omsorgsform for sine barn.
Den skal bidra til å likestille den enkelte familie når det gjelder overføringer
fra staten til omsorgsformål slik at barnehage blir økonomisk likestilt
med andre former for barnepass. Også når det gjelder kontantstøtten
er det et krav at barnet bor i Norge. Imidlertid gjelder de samme
unntak som for barnetrygden i EØS/EU-området.
Forslagsstillerne viser til at kontantoverføringene
til familiene er basert på norsk kostnadsnivå og familienes mulighet
til å sørge for sine barns levekår i det norske samfunnet. Barn
som oppholder seg i andre land, får sine muligheter for verdige
og nødvendige vilkår ut fra kostnader og familiens kjøpekraft i
bostedslandet. Forslagsstillerne viser ellers til at i mange land innenfor
EØS/EU er kostnadsnivået for familiene betydelig lavere enn i Norge.
Forslagsstillerne viser til at Arbeidsdepartementet
har igangsatt en full gjennomgang av eksportreglene for alle ytelsene
i folketrygden og en vurdering av Norges handlingsrom i EØS-lovgivningen
for å endre dagens regelverk. I hovedsak skal dette gjelde kontantstøtte
og barnetrygd.
Med erkjennelsen av at særlig kontantstøtte
og barnetrygd er ytelser som er basert på det å bo i Norge, utgiftsnivået
for familier og deres mulighet til å sørge godt for sine barn, er
det ifølge forslagsstillerne naturlig å se nærmere på effekten av
norske velferdsytelser som eksporteres til land med betydelig lavere
kostnadsnivå.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om kjøpekraftjustering av kontantstøtte og barnetrygd
i forhold til kostnadsnivået i bostedslandet, i løpet av vårsesjonen
2013.»