Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 12.10.2012. Jeg viser også til redegjørelser som ble gitt av
Statsministeren og meg i Stortinget 28. august om tiltak som var
igangsatt for å bedre beredskapen.
22. juli-kommisjonens rapport, som ble avgitt
til statsministeren 13. august, er den grundigste gjennomgangen
av en politiaksjon som er foretatt i Norge. Kommisjonen har i detalj
gjennomgått hendelsesforløpet og har kommet med en hovedkonklusjon:
«Kommisjonens oppfatning er at det som grunnleggende
skilte det som gikk godt fra det som gikk dårlig 22/7, i hovedsak var
knyttet til holdninger, kultur og lederskap, og hvordan mennesker
og organisasjoner utøvet den myndighet de var gitt. Etter vårt syn
har Storting og regjering gjennom stortingsmeldinger og sentrale
lovverk på samfunnssikkerhetsområdet foretatt rimelige avveininger
mellom åpenhet og sikkerhet og på de fleste områder stilt opp fornuftige
ambisjoner for sikkerhetsnivået i samfunnet. Utfordringen ligger
i å skape bedre samsvar mellom ord og handling.»
s. 458
På denne bakgrunn har kommisjonen kommet med
31 anbefalinger. Regjeringen legger kommisjonens rapport til grunn
for sitt videre arbeid for å styrke beredskapen.
Som det ble opplyst i Stortinget 28. august
vil kommisjonens rapport bli fulgt opp med en melding til Stortinget.
Meldingen vil bli lagt fram for Stortinget i vårsesjonen 2013. Der
vil kommisjonens anbefalinger bli gjennomgått.
Enkelte av de spørsmålene komiteen reiser, gjelder
tema som vil bli behandlet i meldingen. I svar på disse spørsmålene
vil jeg derfor begrense meg til å vise til den kommende meldingen
til Stortinget.
Jeg gjør oppmerksom på at fem av spørsmålene komiteen
har stilt statsministeren blir besvart av meg. Spørsmålene nr. 5,
10, 14 og 15 besvares i henholdsvis svar nr. 25, 42, 55 og 61. Spørsmål nr.
11 til statsministeren besvares i spørsmål nr. 12. Videre besvarer
jeg spørsmål nr. 12 og deler av spørsmål 7 til statsministeren.
Myndighetene har ansvaret for beredskapen. Justisministeren
har det konstitusjonelle ansvar på sitt område, innenfor de lover
og bevilgninger Stortinget har gitt. Etats- og virksomhetsledere har
også ansvar på sine respektive områder.
Kommisjonsleder Alexandra Bech Gjørv sa ved fremleggelsen
av rapporten: «22. juli er fortellingen om
ressursene som ikke fant hverandre». Kommisjonen mener at
der det sviktet 22. juli, «skyldes det primært
at:
Evnen til å erkjenne
risiko og ta lærdom av øvelser har vært for liten.
Evnen til å gjennomføre det man har bestemt
seg for, og til å bruke planene man har utviklet, har vært for svak.
Evnen til å koordinere og samhandle har
vært mangelfull.
Potensialet i informasjons- og kommunikasjonsteknologi
har ikke vært godt nok utnyttet.
Ledelsens evne og vilje til å klargjøre
ansvar, etablere mål og treffe tiltak for å oppnå resultater har
vært utilstrekkelig.»
s. 450
Kommisjonen mener at lærdommene som kan trekkes
av dette «i større grad handler om ledelse, samhandling, kultur
og holdninger – enn mangel på ressurser, behov for ny lovgivning, organisering
eller store verdivalg.»
s. 16
Kommisjonen peker på manglende teknisk kapasitet
og utilstrekkelig antall operatører som en forklaring på hvorfor
ikke alle nødanropene ble besvart. Når det gjelder samordning mellom
nødetater peker Kommisjonen på sambands- og kommunikasjonsutfordringer,
blant annet fordi Nødnett ikke er utbygget i Nordre Buskerud politidistrikt:
«Blant innsatspersonellet fra de ulike etatene
og hjelpeorganisasjonene den 22/7 hadde noen Nødnett, noen analogt
helseradionett og noen kun mobiltelefon. De mange aktørene strevde
følgelig med å få kontakt med hverandre.»
s. 187
Som det ble redegjort for 28. august er det
i ettertid etablert økt linjekapasitet og ordninger som skal sørge
for oppbemanning av sentralene når det er behov.
Kommisjonen uttaler blant annet følgende: «Kommisjonen har fra flere fått tilkjennegitt
at det er krevende for et politidistrikt å motta bistand i en akuttsituasjon
som dette. Kommisjonen har forståelse for dette, særlig dersom det er
snakk om bistand på det sentrale åsted. Bistand i form av observasjonsposter/sperreposter på
sentrale trafikknutepunkter i egne distrikter for å fange opp eventuelle
flyktende gjerningsmenn framstår imidlertid som gjennomførbart.»
Fotnote 66 på s. 91
I tillegg uttaler den: «I stedet for en proaktiv
innkalling av tilgjengelige ressurser synes varsling til samvirkeaktørene
i stor grad å ha blitt foretatt etter hvert som det oppsto behov
for bistand. Etter kommisjonens syn er dette ikke i tråd med situasjonsforståelsen
om at man var utsatt for et terrorangrep, og at sekundærangrep kunne
forventes. Det var heller ikke i tråd med tiltakene i eget planverk
og den proaktive beredskapsmetodikken denne legger til grunn. Kommisjonen
har imidlertid merket seg at mobiliseringen av andre politidistrikter
og samvirkeaktører bedret seg utover kvelden.»
s. 106
Kommisjonen peker videre på «svakheter både ved
holdningen til å mobilisere og ved systemene for gjennomføring.»
s. 163
Når det gjelder bistand fra Forsvaret uttaler
kommisjonen følgende: «POD har en nøkkelrolle i å formidle og effektuere
bistandsanmodninger fra politiet til Forsvaret. Dette er en viktig
del av å sikre tilstrekkelige ressurser til politiaksjonen. 22/7
ble det formidlet flere slike, og stort sett fungerte dette samarbeidet
godt, og anmodningene ble raskt ekspedert.»
s. 160
Kommisjonsrapporten gir et årsaksbilde for at innsatspersonell
fra Søndre Buskerud politidistrikt ikke ble disponert av Nordre
Buskerud politidistrikt til politiaksjonen på Utøya, og redegjør
for hvorfor MS Thorbjørn og andre båter ikke ble disponert. Årsaksbildet
peker på manglende kapasitet og svikt i kommunikasjon og informasjonsutveksling.
I kommisjonens rapport gis følgende forklaring på
hvorfor den ikke ble innkalt i Oslo: «Operasjonsleder
har forklart at hun anså terrorangrepet som en politioperasjon og
ikke vurderte å innkalle Lokal redningssentral (LRS).»
Fotnote på s. 91
Hovedredningssentral Sør-Norge slutter seg til dette
i brev til Politidirektoratets evalueringsutvalg: «Hendelsene
22. juli var først og fremst terrorhandlinger, og således politiets
ansvar å håndtere. Ut i fra hendelsenes omfang inneholdt de også
klare elementer av redningstjeneste, men innenfor en terror-ramme
som etter HRS sitt syn satte politiet i sentrum av håndteringen.»
Brev av 9. januar 2012
5. Da terroren rammet
Oslo sentrum ble OPD tilbudt assistanse fra nærliggende politidistrikt, men
avslo dette tilbudet. I hvilke situasjoner og typetilfeller mener
statsråden det er aktuelt å ta imot hjelp fra nærliggende politidistrikt
og hvordan har statsråden formidlet dette til landets politiledere?
Kommisjonen skriver: «Politidistriktet
[Oslo politidistrikt]anmodet ingen av nabodistriktene om bistand
i aksjonsfasen. Flere distrikter tilbød ressurser, men fikk beskjed
om at det foreløpig ikke var behov.»
s. 106
Videre skriver kommisjonen: «Sentralen
[i Oslo] manglet også oversikt over hvilke politiressurser den rådde
over.»
s. 91
Vurdering av behov for og anmodning om bistandsressurser
fra nabodistrikt tilligger vedkommende politimester. Politidirektoratet
skal bistå med å fremskaffe og beordre ressurser i samråd med politimesteren.
Bistand er nødvendig når politidistriktet ikke selv har tilstrekkelig med
ressurser eller kompetanse til å håndtere situasjonen. Dette gjøres
fra tid til annen også i forbindelse med planlagte situasjoner,
som for eksempel ved større arrangementer og statsbesøk.
Nabohjelp mellom politidistrikter blir tatt
opp på politisjefmøter. Politimestrene er oppfordret til å inngå
samarbeids-/bistandsavtaler for nabohjelp ved hendelser, slik at
ressurser raskt og fleksibelt kan rekvireres for oppdrag med nærmere
definert innsats. Politidirektoratet vil gjennom rundskriv iverksette
retningslinjer for nabohjelp. Departementet vil komme tilbake til
dette i meldingen til Stortinget.
Da Politidirektoratet ble opprettet ble det
drøftet om det skulle ha operative funksjoner. Det ble da uttalt
følgende: «Operative funksjoner skal primært
ivaretas av politidistriktene eller særorgan med operative funksjoner.
Bare i helt spesielle situasjoner bør direktøren for Politidirektoratet
ha mulighet til å gripe inn i operativ virksomhet. Dette kan f.eks.
gjelde i saker av vesentlig, nasjonal betydning eller hvor det kan
være uomgjengelig nødvendig av hensyn til gjennomføringen av politioperasjonen.»
Ot. Prp. nr 7 (1999-2000) side 50 annen
spalte
Politioperativt ansvar for å beslutte bruk av
politihelikopteret er lagt til Oslo politidistrikt.
Kommisjonen uttaler om bruken av helikopter 22. juli
2011: «22/7 avviklet helikoptertjenesten fellesferie,
noe som i stor grad bidro til at politihelikopteret ikke kom seg
i lufta før etter kl. 21.00. Verken operasjonssentralen, fungerende politimester
eller de stabsfunksjonene som tidlig var i drift, tenkte på muligheten
for å mobilisere politihelikopteret. Operasjonsleder brukte heller ikke
planverket for bombeeksplosjoner hvor det framgår at politihelikopteret
skal mobiliseres. Politidirektoratet (POD) traff heller ingen tiltak for
å mobilisere helikopteret til aksjonen tidlig. Dette gjaldt også
politiets innsatsleder i regjeringskvartalet, som var kjent med
at helikopteret sto på bakken, og som har fortalt kommisjonen at
han tenkte mer i retning av å få så mange enheter som mulig til
Utøya. Det var først kl. 19.09, da sjefen for spesialseksjonen i
Oslo politidistrikt oppdaget at politihelikopteret ikke var mobilisert,
at politiets helikopter ble beordret i lufta. Årsaken til at han
mobiliserte helikopteret, var at han anså at helikopteret ville
være en nyttig ressurs.»
s. 289
For bistand av Forsvarets helikoptre har Politidirektoratet
opplyst at de tidlig fulgte opp den etablerte kontakten mellom Oslo
politidistrikt og Forsvaret.
Beredskapstroppen mobiliserte raskt. Tilstedeværelse
i Oslo medførte også at de raskt kunne reise fra Oslo for å bistå
Nordre Buskerud. Kommisjonen har ikke reist kritikk mot at beredskapstroppen
mobiliserte for sent eller at en felles base for helikopter og beredskapstropp ville
medført raskere utrykning 22. juli. Men kommisjonen gir følgende
anbefaling: «Planene om et nasjonalt beredskapssenter
i Oslo bør gjennomføres. Et slikt senter vil gi grunnlag for synergier,
egnede fasiliteter for trening og operasjoner samt kortere reaksjonstid.»
s.337
Nå er politihelikoptertjenesten styrket, og
et ekstra helikopter er innleid. Et nytt beredskapssenter som samler
Beredskapstroppen, hundetjenesten og politihelikoptertjenesten er
i prosess, i tråd med kommisjonens anbefaling. Regjeringen foreslår
i statsbudsjettet for 2013 å bevilge 10 mill. kroner til planlegging
av nytt beredskapssenter for politiet. For videre omtale av dette
viser jeg til budsjettproposisjonen og den kommende meldingen til
Stortinget.
Politidirektøren er gjennom sivilt beredskapssystem
(SBS) gitt myndighet til å iverksette tiltak ved overraskende angrep.
Disse tiltakene er omhandlet i Politiets beredskapssystem Del II, der
det fremgår at politidistriktene skal planlegge ut fra disse tiltakene.
Politidirektoratet kan iverksette alle eller enkelte av tiltakene.
I akutte tilfeller har politimestrene samme fullmakt.
a) Når det
gjelder departementets rolle i bruken av terrorplanverket den 22. juli
2011, vises det til 22. juli-kommisjonens rapport: «Etter kommisjonen
syn ville det ikke vært unaturlig, i en så krevende og usikker situasjon
som 22/7, om JD i større grad satte seg inn i hvordan politiet og POD
fulgte opp de henstillingene de hadde fått i krisens første fase
om å mobilisere alle nødvendige ressurser og ikke nøle med å be
om bistand fra Forsvaret. Kommisjonen finner det på den annen side
vanskelig å kritisere JD for at man i de første kaotiske timene
etter bombeangrepet la til grunn at politiet fulgte eget planverk
og iverksatte alle nødvendige tiltak.»
s.253
b) Etter at jeg overtok som justis- og
beredskapsminister har jeg i styringsdialogmøte med politidirektøren
forsikret meg om at utarbeidet planverk vil bli benyttet ved eventuelle
senere hendelser. Det er igangsatt forbedring av planverk, SBS og
tilsyn/kontroll, som jeg vil redegjøre nærmere for i den kommende
meldingen til Stortinget. Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål
62. I tillegg viser jeg til økt aktivitet når det gjelder deltakelse
på øvelser, jf. svar på spørsmål 59.
Objektsikringsplaner er grunnleggende viktig. Det
tilligger Politidirektoratet å føre tilsyn med de enkelte politidistrikter
og meg som justis- og beredskapsminister å føre kontroll med at
direktoratet gjennomfører slikt tilsyn. Kommisjonens rapport uttaler
følgende om objektsikringsplanene og bruken av disse den 22. juli:
«Politidistriktet hadde oppdaterte objektsikringsplaner.
Kommisjonens gjennomgang viser imidlertid at disse ikke ble benyttet,
noe som kommisjonen mener i stor grad kan tilskrives den krevende
arbeidssituasjonen nøkkelpersonell innledningsvis befant seg i.»
s. 106
For øvrig viser jeg til mine svar på spørsmål
42 og 43.
a) Det er
statsråden som departementets sjef som har det overordnede ansvaret
for departementets virksomhet både i det daglige og i kriser. Det framgår
av departementets kriseplan at departementets øverste administrative
ledelse (departementsråd/assisterende departementsråd) har fullmakt
til å beslutte etablering av departementets kriseorganisasjon, bestående
av kriseledelse og krisestab. Kriseorganisasjonen skal etableres ved
hendelser som kan forventes å bli av en slik art eller omfang at
den vanskelig kunne følges opp av den ordinære linjeorganisasjonen.
b) I tilfelle statsråden ikke selv undersøker
eller beordrer etablering av kriseorganisasjonen er departementets
administrative ledelse ansvarlig for å vurdere og eventuelt iverksette
etablering av denne.
Overfor 22. juli-kommisjonen har den daværende
administrative ledelsen forklart ar «man i
den aktuelle situasjonen, med ødelagte kontorer, begrenset IKT-støtte
og mange medarbeidere på ferie, fant det mest hensiktsmessig og fleksibelt
å holde fast ved departementets ordinære linjeledelse.»
Forklaring Østgaard 1. juni 2012; forklaring, Ruud
6. juni 2012. Se også JD til 22JK, «Håndteringen av 22.07 i sentralforvaltningen
», 5. januar 2012, 22JK, j.post 347, gjengitt i 22. juli-kommisjonens
rapport s. 222
Etter min tiltredelse har jeg revidert departementets
plan for håndtering av ekstraordinære hendelser og kriser, for å
sikre at departementets kriseorganisasjon raskt etableres. Krisestøtteenheten
rapporterer nå direkte til departementsråden. For ytterligere å
styrke departementets krisehåndteringsevne, har jeg besluttet å
etablere en ny avdeling for krisehåndtering og sikkerhet med utgangspunkt
i Krisestøtteenheten. Avdelingen vil være operativ 1. desember i
år.
11. På kvelden den 22/7
ble det avholdt et koordineringsmøte mellom statsministeren og de tilstedeværende
statsrådene. I tillegg deltok flere statssekretærer, departementsråder,
«fungerende» politidirektør (de tilstedeværende visste ikke at Mæland
var på plass igjen) og sjef PST. Hvilke konkrete tiltak ble gjennomført
som resultat av dette møtet?
Formålet med et slikt koordineringsmøte er å
undersøke behov for strategiske beslutninger på politisk nivå om
de overordnede mål og rammer for krisehåndteringen. I løpet av det
første døgnet ble det avholdt to koordineringsmøter. Møte mellom
statsministeren, utenriksministeren, justisministeren og forsvarsministeren
fant sted 22. juli 2011 klokken 20.30. På møtet ble det gitt situasjonsoppdateringer
fra justisministeren, Politidirektoratet og PST. Temaer som ble drøftet
var blant annet ivaretakelse av berørte og pårørende og kommunikasjonsbudskap
utad.
12. Som følge av at
alle departementer ble innkalt til Regjeringens kriseråd kl. 18.30
den 22/7 fikk møtet mer preg av å diskutere administrative utfordringer
og regjeringsapparatets egen situasjon, snarere enn håndteringen
av selve krisen. Den brede deltakelsen fikk også den konsekvens at
ikke alle saker som naturlig hørte hjemme der kunne tas opp i kriserådet
fordi bare et fåtall av deltakerne var sikkerhetsklarert. Hvorfor
er det ikke avklart i forkant hvem som kan/skal delta på disse møtene
og at de som deltar har den nødvendige sikkerhetsklarering?
Kommisjonen skriver:
«Ved særlig omfattende kriser, hvor det kreves omfattende
koordinering mellom departementene, trer Regjeringens kriseråd (nå
Kriserådet) i funksjon.[….]
Kriserådet skal tilrettelegge
for at spørsmål som krever politisk avklaring raskt legges fram
for berørte statsråder eller regjeringen for drøftelse, og sikre
at informasjon til mediene, befolkningen og andre framstår som koordinert
fra myndighetenes side. Kriserådet består av de fem mest sentrale
departementene i kriser, supplert av den eller de departementsrådene
som er berørt av den aktuelle krisen.»
s. 76
Når først krisen oppstår, har praksis vært –
i tråd med ansvarsprinsippet – at det departement som er mest berørt
av krisen, som får hovedansvaret for å koordinere den sentrale håndteringen, herunder
samordne krisestyringen på departementsnivå.
Det er fra våren 2012 fastsatt at det er Justis-
og beredskapsdepartementet som er fast lederdepartement i sivile
nasjonale kriser med mindre noe annet er bestemt. Kriserådet møtes
til faste administrative møter, der krisehåndtering og beredskap
diskuteres. KSE er Kriserådets faste sekretariat. Kriserådets medlemmer
er sikkerhetsklarert.
Det vises også til spørsmål 11 til statsministeren.
Når det gjelder ressurser til PST skriver kommisjonen: «Kommisjonen går ikke nærmere inn på spørsmålet
om økonomiske ressurser, da dette er en omfattende vurdering som
behandles av et eget utvalg.»
Grunnlaget for PSTs prioriteringer er PSTs analyser
og trusselvurderinger. Det er derfor av avgjørende betydning at
den informasjon analysene bygger på til enhver tid speiler det gjeldende
trusselbilde slik at prioriteringene blir riktige.
PSTs egenevaluering pekte på dette, og konkluderte
med at «..som følge av tjenestens ressurssituasjon
og måten arbeidsprosessene er organisert på, opererer tjenesten
med en betydelig grad av usikkerhet for ikke å fange opp nye trusler.
Tjenesten jobber svært systematisk og grundig i pågående saker,
men har ikke den samme systematikk og oppmerksomhet rettet mot forhold
utenfor sakene.»
PSTs egenevaluering, s. 31
Dette er en alvorlig utfordring, og PST har
iverksatt konkrete tiltak for å forbedre arbeidsprosessene. I tillegg
har departementet satt ned et eksternt utvalg, som kommisjonen i
sitatet ovenfor viser til (Traavik-utvalget). Dette har som mandat
å se på tjenestens kompetanse, organisering og tilgjengelige ressurser.
Utvalget leverer sin rapport 1. desember i år. Jeg forventer at
vi med rapportens anbefalinger har et godt grunnlag for å innrette
PST for optimale arbeidsprosesser for å kunne fange opp endringer
i trusselbildet så tidlig som mulig.
PST er betydelig styrket budsjettmessig siden 2005
for å kunne ivareta et endret trusselbilde. Det vises til de årlige
budsjettforslag.
14. PST har over tid
fått kritikk for feil fokus, og for å fortsatt være for mye opptatt
av fiendebilder som har vært koblet til den kalde krigens periode,
samt av å la agendaen til USA dominere eget arbeid. Er dette en
riktig oppfatning?
PSTs oppgaver følger av politiloven og Instruks for
PST. Prioriteringene følger av det årlige tildelingsbrev fra departementet
basert på gjeldende budsjettvedtak. Til grunn for de faglige prioriteringer
ligger PSTs årlige trusselvurdering, samt departementets vurderinger.
Trusselvurderinger og prioriteringer baserer
seg naturlig nok også på et bredt internasjonalt samarbeid med mange
land. Terrorisme og andre former for trusler mot statens selvstendighet
og sikkerhet er i utpreget grad kriminalitet som utføres med forgreninger
over landegrensene. Dette gjør internasjonalt samarbeid i bekjempelsen
sentralt for å kunne lykkes både i å forebygge og etterforske angrep.
De siste ti år har internasjonal terrorisme
utviklet seg til å bli en av de mest alvorlige trusler mot rikets
sikkerhet. Dette avspeiler de mål og prioriteringer som er gitt
PST.
Det har de senere år ikke foreligget trusselvurderinger
som knytter høyreekstreme til mulige terroranslag med hensyn til
kapasitet og intensjon. Trusselen fra disse miljøene er i 2012 fortsatt
lav.
PSTs samlede ressurser må til enhver tid fordeles
etter prioritet basert på aktuell trusselvurdering og hendelser
i konkrete saker PST arbeider med. PST har på denne bakgrunn hatt
en hovedprioritet knyttet til terrortrusselen fra ekstreme islamistiske
miljøer. Dette er ikke endret siden 22. juli.
Det eksterne utvalget jeg viser til i svar 13
skal komme med vurderinger av PSTs prioriteringer.
Kommisjonen har fastslått at regelverket som
sådan ikke hindret en innledende registrering av Breivik hos PST.
Samtidig som den heller ikke konkluderer med at slik registrering
ville kunne avverget angrepet.
Kommisjonen har stilt spørsmål ved hvorvidt tolltjenestemannen
som ga PST personopplysninger fra Global Shield-programmet hadde hjemmel
til å gjøre dette.Departementet ser
nå på tollovens bestemmelser om taushetsplikt, sammen med en rekke
andre taushetspliktsbestemmelser, for å bedre PSTs tilgang til nødvendig
informasjon.
Det er viktig at ansatte både i PST og i andre etater
er trygge på sitt hjemmelsgrunnlag for innhenting, utveksling og
registrering av informasjon, for å sikre godt samarbeid om forebygging.
a – c. Dialogen med PST har aldri vært nedprioritert.
Dialogen er delvis lagt i faste former og delvis etter konkrete
oppståtte behov. I tillegg har jeg etter at jeg tiltrådte innført
en ny struktur på etatsstyringen med PST ettersom jeg personlig
leder etatsstyringsmøtene. Stortinget kontrollerer som kjent PST
gjennom EOS-utvalget. Jeg vil vurdere også andre kontrollordninger med
PST. Jeg opplever at det er en god og åpen dialog mellom tjenesten
og meg.
Kommisjonen uttaler:
«Gjennomgangen viser at PST, ut fra en risikobasertvurdering,
har prioritert terrortrusselen fra de radikale islamistiske miljøene,
og at tjenesten har evnet å omstille seg til å forstå og håndtere denne
trusselen. Kommisjonen har tillit til PSTs vurdering av at dette
miljøet i dag representerer den største risikoen i Norge. Vi ser
imidlertid med bekymring på at prioritering av enkeltsaker i de
senere år i for stor grad har ført til manglende etterretningsaktivitet
rundt norske forhold, og manglende analyse av nye trusler.»
s.
395
PST har umiddelbart fulgt opp de læringspunkter
som fremkom i kommisjonens rapport. Tjenesten har igangsatt arbeid
både for å styrke saksbehandlingen i PST, og arbeide med utvikling
av ledelse, organisasjonskultur og kompetanse tilpasset tjenestens
mål. Dette er tiltak som man kunne iverksette umiddelbart. Det vil bli
ytterligere endringer basert på funn og anbefalinger i den eksterne
gjennomgangen av PST når den foreligger 1. desember. PST har også
satt et større fokus på anti-Jihad og soloterrorister. Det bemerkes
at kommisjonen hadde tillit til PSTs hovedprioriteringer.
I Kommisjonens rapport står det følgende: «Innledningsvis konstaterte vi at det er urimelig
å forvente at en sikkerhetstjeneste skal kunne avverge alle angrep.
Kommisjonen kritiserer flere sider ved PSTs behandling av informasjonen som
kom inn om gjerningsmannen og i noen grad vurderinger om det antiislamistiske
miljø, men vi kan ikke slå fast at PST burde ha oppdaget Breivik
og avverget terrorangrepene».
s. 395
PST egenevaluering og kommisjonens rapport påviser
utfordringer. Vi er i prosess med hensyn til å vurdere rammebetingelser
og grenser for hva en sikkerhetstjeneste i et demokratisk land skal
ha som arbeidsgrunnlag. I denne sammenheng vil personvern stå sentralt.
Det er viktig at vi får en god debatt om avveiingen mellom hensynet
til den enkeltes personvern og hensynet til og den enkeltes behov
for sikkerhet. Dette vil jeg komme tilbake til i meldingen til Stortinget.
Det vil alltid kunne spørres om det er stilt tilstrekkelige
midler til rådighet for et så viktig arbeid som det PST utfører.
Regjeringen har prioritert PST høyt, og ser frem til det eksterne
utvalgets rapport som en del av beslutningsgrunnlaget for det videre
arbeidet for å sikre at PST har tilstrekkelig gode arbeidsbetingelser.
Innst. 207 S (2011-2012) ble behandlet i Stortinget
8. mars i år. 13. mars ba jeg Politidirektoratet om å iverksette
arbeidet med å modernisere riksalarmsystemet. Jeg har også bedt
om at departementet, FOH og fylkesmennene implementeres i ordningen,
slik at felles varsling kan iverksettes hvis nødvendig. Ny løsning
basert på mer moderne teknologi enn dagens PC-baserte løsning skal,
etter det Politidirektoratet opplyser, være operativt og implementert
i løpet av 1. kvartal 2013.
Departementet ba Politidirektoratet gjennomgå eksisterende
løsning og rutiner for nasjonal varsling innen 1. juli 2012, slik
at dagens ordning nå er forbedret funksjonelt for å sikre rettidig varsling.
Justis- og beredskapsdepartementets
brev til Politidirektoratet datert 13. mars 2012 Nå
mottar samtlige politidistrikter, PST, KRIPOS, UP og Økokrim riksalarm
via egen frittstående PC-løsning. Politidirektoratet varsles på
beredskapstelefonen. Eksterne blir varslet på aktuelle telefonnumre.
Jeg har fått opplyst fra Politidirektoratet at systemet øves ukentlig,
og at Kripos rapporterer til Politidirektoratet hver fjerde uke.
Politidirektoratet opplyser at det ikke er fastsatt krav
om minimum reaksjonstid for Kripos for utsendelse av riksalarm.
Justis- og beredskapsdepartementet forutsetter at KRIPOS videresender
meldinger umiddelbart fra sin døgnbemannete vakt.
KRIPOS er et nasjonalt døgnbemannet operasjonssenter
som i mange sammenhenger er utpekt som nasjonalt kontaktpunkt både
for mottak og avsendelse av ulike typer informasjon både nasjonalt
om internasjonalt, og har derav kompetanse for rask og nødvendig
kontakt med samtlige varslingsenheter.
En nærmere gjennomgang av prosedyrer og hensiktsmessighet
vil bli vurdert og omtalt i meldingen til Stortinget.
I tillegg til varsling ved riksalarm har politiets
etterretningsregister muligheter for deling av informasjon. Jeg
vil også understreke at forbedring og utvikling av informasjonshåndtering
er et sentralt utviklingsområde i direktoratets endringsprogram,
som jeg vil følge tett. Når det gjelder informasjonsutveksling ved
store hendelser, er Nødnett, investeringer i ny IKT-infrastruktur
og økt samarbeid med Forsvaret viktige tiltak i kommunikasjonsutviklingen.
Opprinnelige rammeforutsetninger for politihelikopterets
beredskapsnivå ble fastsatt av Stortinget i 2002. Disse ble justert
noe ved behandlingen av revidert nasjonalbudsjett 2007 (St.prp.
nr. 69 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 230 (2006-2007)). Det ble
blant annet pekt på at døgnbemannet tjeneste medførte en betydelig kostnadsbinding,
samtidig som det reduserte politiets mulighet til effektiv ressursstyring
og prioritering med sikte på en best mulig polititjeneste samlet
sett. I samsvar med resultatet av Stortingets behandling av forannevnte
budsjettforslag, sendte Justisdepartementet brev til Politidirektoratet
28. august 2007. I brevet ble Politidirektoratet gitt fullmakt til
å fastsette beredskapskravet for politihelikopteret ut fra politioperative
behov. Reservehelikopter skulle vurderes ut fra operative behov,
beredskapsnivå og kostnader.
Responstid på 15 minutter er tiden fra et oppdrag for
politihelikopteret er mottatt til helikopteret er i luften. Responstiden
forutsetter bemannet tjenestesett og at helikopter er operativt.
Kravet om 15 minutter responstid er inntatt
i rundskriv fra direktoratet 6. februar 2012. På de bemannede tjenestesettene
har responstidskravet vært oppfylt. Det har imidlertid ikke vært
mulig å etterleve dette for hele døgnet grunnet mangel på mannskap
og fravær av reservehelikopter. Fra januar 2013 vil helikoptertjenesten
etter det Politidirektoratet nå opplyser ha døgnkontinuerlig tjeneste
med 15 minutter responstid. Jeg vil følge dette tett opp.
Politihelikopteret er tilført midler for å sikre døgnkontinuerlig
drift i tråd med kommisjonens anbefaling. Regjeringens opprinnelige
målsetning var at dette skulle være på plass 1. juni. Det har ikke
politiets ledelse klart å levere, noe jeg redegjorde for i Stortinget
28. august i år.
Fra årsskiftet er alle nytilsatte piloter utsjekket mv.
for føring av helikopteret.
Nedetid defineres som tid hvor helikopteret
står på bakken:
Oppetid defineres som den tid hvor ikke ovennevnte
årsaker inntreffer, og hvor helikopteret dermed kan være i luften.
a) Juli: 51,8
%, august: 29,5 %, september: 31.1 %. Gjennomsnittlig nedetid for
de siste tre måneder: 37,4 %.
b) April: 28,6 %, mai: 24,1 %, juni: 26,7
%, juli: 55,4 %, august: 33.1 %, september: 33.7 %. Gjennomsnittlig
nedetid for siste seks måneder: 33,6 %.
c) Forventet nedetid resten av 2012: 30-40
%.
Nedetiden i sommer skyldtes at antall crew var
2 mot ordinært 4. Som kompenserende tiltak i ferietiden ble det
i deler av juli og august leid inn en pilot som hadde de nødvendige
godkjenninger for helikoptertypen. I tillegg ble det benyttet en del
overtid, men man hadde flere ubemannede tjenestesett.
Nye piloter og øvrig nytilsatt personell gjennomfører
i løpet av høsten opplæring, utsjekk på helikoptrene og sertifiseringer
mv. Disse vil fases gradvis inn utover høsten, og fra årsskiftet
vil normal drift være døgnkontinuerlig beredskap med 7 crew basert
på dimensjonert helikopterkapasitet med ett hovedhelikopter (ett
crew består av tre tjenestepersoner). Reservehelikopter sikrer at
det er tilgjengelig helikopter i forbindelse med vedlikehold, teknisk
feil og lignende for hovedhelikopteret.
Det er min klare målsetting at politihelikopteret skal
ha en døgnkontinuerlig drift. Jeg vil derfor forsikre meg om at
politidirektøren sørger for at politimesteren i Oslo har tilstrekkelige
rutiner for å sikre tilgjengelige mannskaper. Jeg har derfor innført
krav om ukentlig rapportering om nedetid og antall utførte oppdrag
fra direktoratet til departementet. Rapportene om nedetid skal spesifisere
årsakene til nedetid – av teknisk årsak og/eller vedlikehold, mannskapsmangel
eller værforhold.
27. Gjørv-kommisjonen
viser til at Øystein Mæland, som relativt nytilsatt politidirektør
22. juli 2011, ikke var kjent med det aktuelle planverk som skal
tre i kraft ved terroranslag. Hvilke rutiner gjelder ved ansettelse
av ny politidirektør når det gjelder informasjon om aktuelle planverk,
nødprosedyrer mv?
Ved ansettelse av direktør og andre ledere i direktoratet,
gis disse en generell innføring i direktoratets arbeidsområder og
saker av viktig eller prinsipiell karakter. Denne innføringen står direktoratets
egne ansatte for. Jeg forventer at alle nye ledere setter seg inn
i gjeldende rammeverk for den virksomheten de skal arbeide i.
Kommisjonen sier følgende: «Beredskapen
i politiet har ikke vært tydelig eller høyt prioritert verken i
styringsdokumentene eller av politiets egen ledelse de senere år.»
s. 314 Det har vært overlatt
til Politidirektoratet å foreta nærmere vurdering av forventningene
til politidistriktene på de ulike områdene, herunder beredskapsområdet.
Jeg ser et behov fra departementets side for
å tydeliggjøre fremtidige forventninger til politiet på beredskapsområdet,
og vil i meldingen til Stortinget nærmere omtale disse.
Kommisjonen sier følgende: «Antall
politioppdrag varierer i løpet av uken, men når behovet er størst,
er bemanningen lavest.»
s. 308
Videre utaler kommisjonen:
«Politiet har store ressurser.
Det er en betydelig utfordring som ligger i å styre disse på en
best mulig måte. POD har en nøkkelrolle i den faglige utviklingen
av etaten, sammen med JD.»
s. 335
Kommisjonens rapport er et viktig bidrag til
politiets arbeid med å forbedre sin tilgjengelighet for publikum,
og vil bli fulgt opp som en del av Politidirektoratets endringsprogram
og omtalt i meldingen til Stortinget.
Kommisjonens uttaler følgende: «Sentralens loggføringssystem
(PO) hadde begrensninger som gjorde seg særlig gjeldende ved større
hendelser, og kunne ikke sikre effektiv deling av informasjon mellom
sentralens egne operatører og til stab. Svakhetene med systemet
hadde vært kjent lenge.»
s.91
Det er besluttet i Politidirektoratet at det
i løpet av 2012 igangsettes utredning av et nytt politioperativt
system som skal dekke dagens funksjonelle behov i politiet. Kravet
om en bedre samhandling og utveksling av informasjon mellom politidistriktene
vil inngå i kravspesifikasjonen til det nye systemet. Det første
møtet vedrørende det nye systemet ble avholdt 24. oktober 2012.
Etterretningssystemene i politiet er bygget
opp med den hensikt raskt å kunne dele informasjon mellom politidistriktene.
«Merverdiprogrammet» er et fornyingsprogram som
omfatter implementering av ny IKT-infrastruktur og forberedelse
av nye straffesakssystemer. Programmet, som er etablert i politiet, vil
ha fokus på enda mer effektiv informasjonsdeling både internt i
politiet, men også eksternt ut mot aktuelle samarbeidsparter og
publikum. Det bredt anlagte endringsprogrammet for Politidirektoratet
omfatter også IKT.
a - b. Jeg
har fått opplyst av Politidirektoratet at det ikke er gjort komparative
sammenlikninger av ordningene i politiet og helsevesenet.
c. Politidirektoratet er gitt i oppdrag
å etablere et system for varsling av personell i politiet som en del
av oppdraget med implementering av nytt system for riksalarm.
33. Operasjonssentralens
fysiske og tekniske forutsetninger var utilfredsstillende. Dette
var kjent for departementet, POD og OPD blant annet fordi dette
var pekt på i forbindelse med tidligere øvelser. Hva er årsaken
til at departementet ikke har forsikret seg om at erfaringen fra tidligere
øvelser ble omsatt i endringer slik at OPD hadde sikret forsvarlige
lokaler og fasiliteter til å håndtere slike hendelser?
Kommisjonen påpeker følgende:
«OPD påpekte i egenevaluering
etter Øvelse Oslo i 2006 at operasjonssentralens lokaliteter og
fasiliteter ikke var tilfredsstillende. Flere kortsiktige, korrigerende
tiltak er iverksatt siden den gang, men politidistriktets langsiktige
tiltak, nytt operasjonssenter, er ennå ikke på plass.»
Oslo politidistrikt har et eget kapittel på
statsbudsjettet (+441). Jeg legger til grunn at politimesteren i
Oslo, i dialog med Politidirektoratet, benytter de tildelte budsjettmidlene
til å kunne produsere best mulig polititjeneste, herunder sørge
for å foreta de nødvendige investeringer.
34. Stabslokalene ved
Oslo politidistrikt var ikke tilfredsstillende. Dette var kjent
for departementet, POD og OPD blant annet fordi dette var pekt på
i forbindelse med tidligere øvelser. Hva er årsaken til at departementet
ikke har forsikret seg om at erfaringen fra tidligere øvelser ble
omsatt i endringer slik at OPD hadde sikret forsvarlige lokaler
og fasiliteter til å håndtere slike hendelser?
Se svar ovenfor til spørsmål 33.
35. Beredskapstroppen
er den best trente politistyrken i landet. Etter eksplosjonen i
regjeringskvartalet ble BT benyttet bl.a. til søk og redning i regjeringskvartalet,
på tross av at faren for nye angrep ble sett på som overhengende
(Gjørv-kommisjonens rapport side 104). Foreligger plan eller beredskapsinstruks
som forsvarer bruk av BT som røykdykkere i en slik situasjon, eller
er utgangspunktet at brann- og redningsetaten skal foreta røykdykkersøk
ved slike dramatiske hendelser? (viktig punkt fordi bruken av BT
til slike oppgaver forsinket utrykningen til Utøya med 10-15 minutter).
Det er gjennom Politidirektoratet innhentet
redegjørelse fra Oslo politidistrikt 25. oktober 2012 hvor det framgår
følgende:
«Beredskapstroppen (BT)
ble benyttet til søk og redning i Regjeringskvartalet fordi:
Det
var innledningsvis uavklart om det var gjerningsmenn i byggene/nærområdet.
BT har verneutstyr
mot brannrøyk/CBRN slik at de kunne fortsette arbeidet hvis slikt
miljø skulle oppstå.
BT har måleinstrumenter
for å detektere forurensning fra en ”skitten bombe”.
BT har utstyr for
sikre seg selv og andre i høyden. I tillegg kan dette utstyret benyttes
til redning i høyden og dybden.
BTs mannskaper er
trent til å søke etter og identifisere antatt farlige gjenstander.
BTs mannskaper har
utstyr og trening i å forsere låste/stengte dører.
Sanitetsmenn i BT
har høy utdannelse på førstehjelp.
Samtidig med innsatsen
til de tjenestepersonene fra BT som var i Regjeringskvartalet, kom
det stadig til flere tjenestepersoner som meldte seg til tjeneste.
Disse drev med klargjøring av utstyr og forberedelser til nye oppdrag
og/eller støtter allerede pågående oppdrag.
Det er viktig å presisere
at Beredskapstroppen hadde med seg alt nødvendig utstyr i Regjeringskvartalet
og var klare til umiddelbar innsats. Dette gjenspeiler en robusthet
som er nødvendig for å kunne respondere på oppdukkende hendelser
i en allerede pågående hendelse.
Det er viktig å understreke
at søket som ble gjennomført i Regjeringskvartalet ikke er å anse
som et vanlig "røykdykkersøk" i et brannområde. Her gikk Bombegruppen
og BTs mannskaper inn i et område der man hadde grunn til å tro
at det kunne være eksplosiver mv., og at kunnskapen mannskapene
har på dette området ikke ligger hos noe annet redningspersonell.»
Det kan også legges til
at vitneopplysninger gitt til politiets innsatsleder umiddelbart
etter hans ankomst til Regjeringskvartalet, gikk ut på at det hadde
gått av en bombe inne i H-blokken og en inne i R4.
Samtidig er det viktig
å understreke at BT var tilstede med 23 mann da meldingen om Utøya kom,
og at det var ca. 12 - 13 mann som var inne i Regjeringskvartalet,
mens resten drev med søk på bakkeplan. Blant annet var en av patruljene på
TV-2 bygget for å sjekke ut en mistenkelig hensatt veske - mulig
sprengladning.
Videre vil vi etter spørsmålet
som er reist, presisere ytterligere:
Politiet
har som oppgave å sikre alle åsteder før redningsmannskaper settes
inn (jf. Politiinstruksen)
Videre bygger innsatsleder
og aksjonsleder BT sine vurderinger på tiltakskort for OPD, herunder
tiltakskort for "Bombetrussel og Terrorbomber" og "CBRN - anslag"
Disse tiltakskortene
er utgangspunktet for BT sin innsats i Regjeringskvartalet. Slik
vi ser det er tiltakene fulgt i Regjeringskvartalet. Svaret på spørsmål
35 er derfor at det foreligger et planverk til grunn for denne disponeringen
av BT.
Tiltakskortene er
laget for å sikre at åstedene er trygge før redningsmannskaper sendes
inn i området.
22.07.11 var det kun BT
(i politiet) som besitter kompetanse og utstyr for å kunne utføre
oppgavene som BT ble satt til å løse.
Fremgangsmåten er også
grundig beskrevet i våre tiltakskort for henholdsvis bombeeksplosjon
og CBRN-anslag og politiets innsatsleder handlet i overensstemmelse
med disse.
Det er viktig å presisere
at tiltakskortene er en ”plukkliste” med oversikt over flere tiltak
som innsatsleder/innsatspersonell må vurdere der og da ut fra situasjonen
på stedet.»
For å kunne samhandle bedre på tvers av politidistriktsgrensene
er det en forutsetning at det nye driftskonseptet som nå etableres
kommer på plass i alle politidistrikt. Dette er en stor IKT-satsning
som har pågått i politiet i flere år og skal sluttføres i 2013.
Ferieavvikling og krav til grunnberedskap i
sommermånedene er en utfordring. Ferielovens bestemmelser setter
krav som også politiet må forholde seg til. Det er den enkelte politimester som
er ansvarlig for å sette opp vaktordninger som sikrer at det også
i disse ukene er en tilstrekkelig grunnberedskap i sitt politidistrikt.
Departementet er i dialog med Politidirektoratet foran hver sommersesong
for å sikre at direktoratet er i dialog med politimestrene om temaet.
Kommisjonen uttaler på generelt grunnlag: «Bemanningen bør bedre tilpasses behovet. Dette
vil kreve stor grad av ledelsesinvolvering og vilje fra de ansatte
til å bidra til å etablere fornuftige løsninger. Kommisjonen forstår
at det er en utfordring å sikre god dekning i helgene, men dagens
situasjon framstår som utilfredsstillende. Bruk av færre ulike tjenestelister,
noen justeringer i turnustiden og en omforent forståelse for at
helgevakter aksepteres som en naturlig konsekvens av yrkesvalg er
viktige elementer i en løsning. I tillegg har politiet en uutnyttet
ressurs i det at mange av de politiutdannende, selv med lavere alder
enn 45 år, ikke har holdt godkjenning for innsatspersonell ved like.
Med krav om godkjenning av flere av de ansatte kan kapasiteten på
operativt personell økes. Problemet er nå primært å styre de ressursene
som finnes.»
s.335
Bemanningskrav er tema som omfattes at endringsprogrammet
i Politidirektoratet og vil bli nærmere omtalt i meldingen til Stortinget.
Krav til responstid utløser mange og vanskelig dilemmaer.
Et slikt krav må sikre at ikke øvrig politiarbeid svekkes samtidig
som det må foretas en nøye vurdering av hvordan slik respons skal måles
og registreres. I den kommende meldingen til Stortinget vil jeg
komme nærmere tilbake til aktuelle problemstillinger som må drøftes knyttet
til krav til responstid i politiet.
Politidirektoratet er gitt i oppdrag å utrede
registering av responstid.
Utarbeidelse av fremdriftsplan er avhengig av flere
forhold som ennå ikke er avklart. Dette gjelder blant annet kvalitetssikring,
konsekvensutredning og reguleringsplan, konsesjon fra luftfartsmyndighetene
med mer. Det vises forøvrig til Prp. S nr. 1 (2012-2013) hvor det
er foreslått en bevilgning på 10 mill. kr. til oppstart av planlegging.
Jeg vil redegjøre nærmere for framdriften i meldingen til Stortinget.
Hvert politidistrikt må ha minst ett UEH-lag.
Det er i dag den enkelte politimester som skal vurdere behovet for
ytterligere innsatspersonell ut fra gjeldende kriminalitetsbilde
og egen ressursforvaltning. Dette er et tema som vil bli nærmere omtalt
i meldingen til Stortinget.
Politihøgskolen (PHS) har på oppdrag fra Politidirektoratet
gjennomgått dagens opplærings- og vedlikeholdsprogram for innsatspersonellet.
I tillegg er opplæringsprogrammet i temaet i grunnutdanningen ved
PHS evaluert. Kompetanse og øvelser vil også være ett av flere temaer
i direktoratets endringsprogram, som jeg omtalte i min redegjørelse
i Stortinget 28. august. Jeg vil komme nærmere tilbake til temaet
i meldingen til Stortinget.
Politihøgskolen og Forsvarets høyskole har etablert
et felles kurs «Nasjonal beredskap og krisehåndtering»
42. Det tok lang tid
fra terroranslaget mot regjeringskvartalet til sikring ble gjennomført
av flere vitale sikringsverdige objekter, herunder Stortinget. Hvordan
har statsråden forsikret seg om at sikringsverdige objekter, også
i ferietiden, vil få nødvendig sikring og beskyttelse under et eventuelt
fremtidig terrorangrep?
Kommisjonen uttaler om dette:
«Politiet sikret raskt
flere av egne bygg for å sikre egen operasjonsevne. Kl. 20.05 var
status på ressursdisponeringen til objektsikring blant annet seks
tjenestepersoner på politihuset, kl. 20.45 ni tjenestepersoner i
UD og cirka ti tjenestepersoner på Stortinget. Kl. 22.00 var det
14 tjenestepersoner i regjeringskvartalet. Kl. 20.30 rapporterte
staben til POD at politidistriktets egen etterretning tilsa at det
var størst grunn til å frykte nye anslag mot myndighetsobjekter.
Videre at PST ikke hadde gitt noen skriftlig trusselvurdering, men
hadde antydet at regjeringskvartalet, statsministerens bolig og politiets
bygninger kunne være aktuelle objekter.
Flere relevante objekter
fikk vakthold utover kvelden. Dette skjedde imidlertid i stor grad
etter initiativ fra andre enn staben og operasjonssentralen.
Det framgår av OPDs egenevaluering
at staben vurderte å benytte politireserven til objektvakthold,
men den utgjorde en så vidt liten styrke at Forsvaret framsto som
et bedre alternativ. Klokken 22.50 meldte Politidirektoratet at
man hadde godkjent at Politireserven kunne innkalles. Staben vurderte
Politireserven som en marginal ressurs, spesielt i fellesferien,
og det hersket usikkerhet om hvorvidt de hadde nødvendige våpengodkjenninger.
Det forelå allerede en avgjørelse knyttet til håndhevelsesbistand
fra Heimevernet, som har objektsikring ved terrorberedskap som en
av sine hovedoppgaver.
Utover natten iverksatte
staben sikring av flere objekter. På morgenkvisten den 23. juli
overtok bevæpnet militært personell flere objektsikringer. Etter
hvert ble andre politidistrikter involvert i objektsikringer. Til
sammen ble 16 ulike objekter sikret. Politireserven ble ikke benyttet.»
s. 107
Nærmere vurderinger av objektsikringsarbeid under
en politiaksjon vil bli omtalt i meldingen til Stortinget. Jeg viser
for øvrig til mitt svar på spørsmål 43.
43. Har statsråden i
forbindelse med arbeidet for å bedre rutinene for sikring av sikringsverdige objekter
satt konkrete krav til tid før sikring skal være iverksatt? Hvis
ja, hva er kravene? Hvis nei, hvorfor ikke?
Regjeringen har vedtatt en overordnet instruks om
utpeking og klassifisering av objekter som skal sikres med sikringsstyrker.
Politiet og Forsvaret kartlegger nå skjermingsverdige og samfunnsviktige
objekter som kan være utsatt for terrorhandlinger. Jeg vil sammen
med forsvarsministeren påse rask oppfølging overfor politiet og
Forsvaret.
I henhold til sikkerhetslovens forskrift om
objektsikkerhet som trådte i kraft 1. januar 2011, prioriteres nå
at alle departementer skal kartlegge og utpeke skjermingsverdige
objekter i egen sektor innen 31. desember 2012. Gjennomføring av
sikkerhetstiltak og tilrettelegging for sikringsstyrker skal være
gjennomført innen utgangen av 2013. Objekteier plikter å legge til rette
for at Forsvaret og politiets sikringsstyrker kan øve på beskyttelse.
Det er videre vedtatt ny instruks for Forsvarets bistand
til politiet (bistandsinstruksen) som skal forenkle samarbeidet
mellom politi og Forsvar, men konkrete krav til tid for sikring
er ikke satt.
Kommisjonen uttaler: «Mer
avansert bruk av IKT har et betydelig potensial til både å effektivisere
og styrke kvaliteten i hele justissektorens arbeid, og derigjennom
til å frigjøre årsverk til operative oppgaver. Dette er en nøkkel
til bedre beredskap i framtiden.»
s. 455
Jeg viser til omtalen av IKT-styrkingen i politiet i
Prop. 1S (2012-2013).
45. Det finnes i dag
teknologiske løsninger som vil muliggjøre full oversikt over plassering
av redningsutstyr og materiell (bil, båt, redning, mv) ved krise,
katastrofe eller terror fra alle nødetatene, slik at operativ ledelse
raskt får oversikt over hva som kan tas i bruk. Hva er årsaken til
at statsråden bevisst lar være å innføre et slikt tverrsektorielt
GPS-basert system?
Jeg tolker komiteens spørsmål til å gjelde innføring
av Nasjonalt ressursregister for redning og beredskap (NARRE).
Som omtalt i regjeringens budsjettproposisjon for
2013 anser regjeringen det som viktig å få mest mulig ut av samfunnets
samlede beredskapsressurser. Det skal bl.a. skje ved å styrke det
tverrfaglige samarbeidet og etablere et mest mulig effektivt samarbeid
mellom politiet og Forsvaret i krisesituasjoner.
I Meld. St. 29 (2011-2012) Samfunnssikkerhet peker
regjeringen på behovet for samarbeid på tvers av ansvarsområder
for å sikre best mulig utnyttelse av ressurser på tvers av sektorer.
Det er viktig å synliggjøre den forpliktelsen andre aktører både
på sentralt, regionalt og lokalt nivå har til å samordne sitt beredskapsarbeid
med andre. Det er i tillegg viktig at kommunene har en oversikt
over hvilke redningsressurser som er tilgjengelig i kommunen, og
det bør avklares hvilke bidrag som kan forventes fra frivillige
organisasjoner. En styrking av arbeidet med samfunnssikkerhet og
beredskap på lokalt nivå er en oppgave som kommunen ikke kan løse
alene. Samarbeid med andre relevante ansvarlige private, fylkeskommunale
og statlige aktører er viktig, og det er en forutsetning at disse
involveres i arbeidet. Jeg viser til mitt brev til Den særskilte
komité datert 22. desember 2011. Jeg vil komme tilbake til spørsmålet
om nasjonalt ressursregister i meldingen til Stortinget.
46. Mangelen på moderne
kommunikasjonsutstyr påvirket ankomsttid for Beredskapstroppen til
fastsatt oppmøtested. Dersom politiet hadde hatt tilgang til GPS
og GPS-data som kartvisning i bilene, ville det ikke oppstått misforståelse
om oppmøtested. Det nye nødnettet vil heller ikke tilfredsstille
et slikt behov.
a) Har departementet
vurdert alternative måter å fremme digital kommunikasjon i politiet,
når er det eventuelt gjort og hva ble resultatet?
b) Dersom dette ikke er gjort, hva er årsaken
til at departementet ikke har vurdert dette som et viktig beredskaps-
og sikkerhetsmessig tiltak?
Kommisjonens uttaler: «Politiet
hadde ikke tilgang til selv den enkleste teknologi for å kunne sende
skriftlig oppmøteinformasjon til personell og tjenestebiler. De
fleste av beredskapstroppens biler hadde ikke elektroniske kart.
Gjennom nesten ti år med
egenevalueringer, revisjoner og konsulentrapporter er de store svakhetene
ved politietatens IKT-løsninger godt kjent for ledelsen både i politiet
og i Justis- og beredskapsdepartementet.»s.
454
Jeg vil komme tilbake til dette i meldingen
til Stortinget.
Brannvesenet, helsevesenet og politiet har i
dag separate radiosamband bygget på gammel analog teknologi. Etableringen
av ett nytt felles radiosamband for nød- og beredskapsetatene – Nødnett
– skal sikre at etatenes radiosamband tilfredsstiller operative
og sikkerhetsmessige krav. I St. prp. nr. 30 (2006-2007) står det
blant annet følgende om nødetatenes medvirkning i prosjektet:
«Brukermedvirkning har stått svært sentralt i anskaffelsesprosessen,
og representanter fra politi, brannvesen og helsevesen har deltatt
i Justisdepartementets prosjektorganisasjon, sammen med innleid
fagekspertise på tekniske, juridiske og finansielle områder. Om
lag 50 personer har vært involvert i forbindelse med tilbudsevaluering
og forhandlinger. Stor brukermedvirkning anses som et viktig risikoreduserende
tiltak i prosjektet.»
Prosjektet var organisert med en direktoratsgruppe
ledet av Justis- og politidepartementet hvor ledere i Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Helsedirektoratet (Hdir)
og Politidirektoratet (POD) deltok. I tillegg var det en styringsgruppe
sammensatt av representanter fra Justis- og politidepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet som var øverste organ i beslutningsprosessene.
Konkurransegrunnlaget for Nødnett, som ble sendt
ut våren 2005, var teknologinøytralt og de funksjonelle spesifikasjonene
var basert på nødetatenes krav. Tilbud kom inn høsten 2005. DSB,
Hdir og POD var representert ved tilbudsevalueringen. Under forhandlingene
hadde de hver sin representant i forhandlingsledelsen. Forhandlingene
varte frem til høsten 2006. DSB, Hdir og POD ga sin skriftlige tilslutning
til forhandlingsresultatet.
I St.prp. nr. 30 (2006-2007), jf. Innst. S.
nr. 104 (2006-2007) redegjorde JD for leveransen og kontrakten.
Regjeringen foreslo og Stortinget sluttet seg til at JD fikk fullmakt
til å inngå kontrakt om leveranse av nytt digitalt Nødnett i to trinn,
med forbehold om at landsdekkende utbygging ikke kunne igangsettes
før evaluering av første trinn var gjennomført og Stortinget eventuelt
hadde vedtatt videre utbygging. Kontrakt ble inngått 22. desember
2006.
Nødnett som bygges er i tråd med behovene som nødetatene
selv har spesifisert og rammene som er gitt av Stortinget.
Nødetatene har per 1. oktober 2012 om lag 8 500 radioterminaler
som er klargjort for bruk i Nødnett. Månedsstatistikkene viser at
i snitt 6 800 av disse radioterminalene benyttes aktivt. De resterende
terminalene er til beredskap og opplæring og benyttes sjeldnere.
Nødetatene er primærbrukerne av Nødnett, men Stortinget har besluttet
at også andre brukere med nød- og beredskapsansvar skal inn i Nødnett
etter hvert. Røde Kors Hjelpekorps, Redningsselskapet, Norsk Folkehjelp
Sanitet og Norske Redningshunder har fått låne til sammen om lag
150 radioterminaler slik at de kan delta som testbrukere av Nødnett.
Det ble i 2010 gjennomført en omfattende brukerundersøkelse
blant radioterminal-brukerne i Nødnett. 1 578 personer besvarte
denne. Resultatene viste at brukerne gjennomgående opplevde det
som positivt å gå fra de gamle sambandene og over til Nødnett. Brukerne
ga imidlertid også enkelte tilbakemeldinger om utilfredsstillende
talekvalitet, noe manglende dekning og behov for mer tilleggsutstyr
til radioene. Resultatene av denne brukerevalueringen er presentert
i DIFI-rapporten «Brukerevaluering Nødnett – trinn 1».
En undersøkelse blant et utvalg operatører på kommunikasjonssentraler
er gjennomført av Lanestedt Consulting. Hovedinntrykket er at Nødnett
er godt mottatt av etatene.
Hovedresultater fra undersøkelsene fremgår av Prop.
100 S (2010-2011).
Det er et tett driftssamarbeid mellom Direktoratet
for nødkommunikasjon (DNK), Motorola som operatør og nødetatenes
driftsorganisasjoner, med etablerte prosesser for feilinnrapportering
og feilrettinger. Den daglige kontakten med sluttbrukerne i Nødnett
ivaretas av nødetatenes egne superbrukere og driftsorganisasjoner.
Innmelding av feil rapporteres fra sluttbruker til egen driftsorganisasjon.
De feilene som vedrører Nødnett går derfra direkte til operatøren
som retter opp feilene.
Driftssamarbeidet er relativt nytt for alle
parter, og det vil være kontinuerlig behov for forbedringer i disse
prosessene. Det arbeides aktivt med å sikre involvering av sluttbrukerne
i dette arbeidet, og behov for et brukerforum vil bli vurdert. Det
arbeides også med blant annet å oppdatere sambandsreglementet. Nødnett,
med sine muligheter og begrensninger, er nytt. Opplæring og etablering
av planer og rutiner for bruk er viktig. Det er naturlig og i tråd
med erfaringer fra andre land at det vil ta noe tid før systemets
muligheter blir fullt utnyttet.
Målsettingen er klar: Nødnett skal dekke nær 100
pst. av befolkningen og ca. 79 % av landarealet, som angitt i Prop.
100 S (2010-2011), jf. Innst. 371 S. Der folk bor og ferdes vil
Nødnett gi nær 100 % dekning; langs europaveier, riksveier og fylkesveier,
samt i byer og tettsteder. Det er krav til forsterket signalstyrke
i byer/tettsteder for å gi best mulig innendørsdekning og dekning
i 5 km radius rundt alle brannstasjoner. Det vil bli dekning over
saltvann og krav til dekning for helikopter. Mobile basestasjoner
for bruk f.eks. i fjellheimen og flere innendørsanlegg vil bli tatt
i bruk.
Målsettingen om 79 prosent flatedekning balanserer
opp mot målet om å unngå plassering av nye basestasjoner eller master
i verneområder. Det vises i den forbindelse til Prop. 100 S (2010 –
2011), der det blant annet fremkommer følgende:
«Så langt det er mulig skal man søke å unngå plassering
av nye basestasjoner eller master i andre verneområder, inngrepsfrie
områder eller andre verdifulle naturområder.»
Det vises videre til Innst. 371 S (2010 – 2011), der
Stortingets transport – og kommunikasjonskomitè blant annet skrev
følgende:
«Komitéens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig folkeparti,
har merket seg at utbyggingen i betydelig grad vil berøre naturmangfold
og landskap, herunder nasjonalparker og andre verneområder. Flertallet
har merket seg at Miljøverndepartementet vil gi retningslinjer for
saksbehandling av dispensasjonssøknader etter naturmangfoldloven
§ 48 knyttet til oppføring av basestasjoner for Nødnett i verneområder.
Flertallet
understreker at dersom det ikke er mulig å bygge mastene utenfor
verneområder, skal man søke å finne det alternativet som er minst skadelig
for verneverdier i verneområdet. Videre har flertallet merket seg
at utbygger og Direktoratet for nødkommunikasjon i samarbeid med miljøvernmyndighetene
skal sørge for god planlegging med hensyn til miljøverdier ved utbygging,
og at Nødnett skal ses i sammenheng med forvaltningsplaner for de
enkelte berørte verneområder i den grad det er mulig.»
For å sikre full dekning kreves god planlegging, samt
justeringer etter målinger og erfaring fra bruk. Som ledd i dette
gjennomføres blant annet møter med nødetatene lokalt i alle utbyggingsområdene
for å få informasjon om lokale forhold og behov. Så bygges nettet,
og etter erfaring fra bruk styrkes dekningen for å oppnå angitte målsetninger.
Innendørsanlegg er ikke del av spesifikasjonen
i nødnettskontrakten. Det er likevel som nevnt stilt krav til forsterket
signalstyrke i byer/tettsteder for å gi best mulig innendørsdekning.
Signalnivået vil dermed, i de aller fleste tilfeller, være tilstrekkelig
for å oppnå samband. I enkelte tilfeller vil det for å oppnå tilfredsstillende
samband være nødvendig med spesielle innendørsanlegg. DNK jobber
kontinuerlig med dette, og setter i den forbindelse opp lister med
prioriterte bygg. Det er også mulig å etablere midlertidig dekning
ved bruk av bilmonterte radioterminaler som fungerer som forsterkere,
samt å benytte håndterminalene for direkte kommunikasjon mellom
brukere.
Nødetatenes eksisterende sambandsløsninger er fortsatt
nødetatenes ansvar. Nødetatene utenfor første utbyggingstrinn bruker
fortsatt kommunikasjonsutstyr som er av varierende alder, til dels
er svært nedslitt og som ikke er avlyttingssikkert. I tillegg er
det utfordringer knyttet til kommunikasjon på tvers av etatene.
Behovet for et nytt felles sambandssystem har vært åpenbart lenge,
og dette resulterte også i Stortingets beslutning fra 2006 om utbygging
av nytt digitalt nødnett.
Erfaringen så langt tilsier at etatene kan videreføre
nåværende analoge samband på en tilfredsstillende måte. Det er også
etatenes ansvar, i tett samarbeid med DNK, å sikre at det utvikles
gode overgangsløsninger, både teknisk og kompetansemessig, i områder
hvor både nytt og gammelt utstyr brukes.
Selv om etatenes systemer i dag er gamle og
det i noen tilfeller er utfordringer knyttet til oppgraderinger,
forutsetter Justis- og beredskapsdepartementet at etatene også i
en situasjon hvor Nødnett er forsinket utfører sine oppgaver på
en måte som gjør at det ikke går utover liv og helse. Innføring
av nytt Nødnett er likevel viktig for å sikre et enda tryggere samfunn.
53. Klokken 16.04 22.
juli 2011 var det omfattende trafikk på sambandet ved OPD. Viktig
informasjon kom ikke frem til innsatsleder via samband, men måtte
overbringes via mobilnettet. Hvordan har statsråden forsikret seg
om at kapasiteten på utbygd nødnett er tilstrekkelig til å håndtere
slike store hendelser?
I forbindelse med trinn 2 ble det besluttet
at alle basestasjoner i hele landet skal ha minst 2 baseradioer
og dermed økt kapasitet. Grunnkapasiteten i Nødnett vil derfor være
god, og bedre enn for eksempel i tilsvarende nett i Sverige. Kapasiteten
på Nødnetts basestasjoner i Oslo har gjennomgått ytterligere oppgraderinger
det siste året. Dette gjelder også den basestasjonen som var nærmest
høyblokka i regjeringskvartalet under terroraksjonen. Denne og andre
nærliggende basestasjoner var utsatt for meget høy kapasitetsutnyttelse
de nærmeste timene etter at bomben sprang. Likevel var det lite
kapasitetsproblemer i selve nettet. Den totale erfaringen fra 22. juli 2011
var at Nødnett fungerte godt og som forventet i Oslo.
Kommisjonens uttaler følgende: «Det
ble ikke meldt om vesentlige feil verken i nettet eller nødmeldesentralenes
Nødnett-utstyr, og driftsstatistikken viser at det var lite kødannelse
i nettet sett i forhold til de mange samtalene. Det var imidlertid
så stor trafikk i talegruppene at noen brukere opplevde at de måtte
vente på tur for å slippe til med sine meldinger. Trafikkstatistikken viser
også at felles talegrupper mellom nødetatene i liten grad ble benyttet
under innsatsen. Funksjon med tekstmeldinger i terminalene, som sikrer
rask og effektiv distribusjon av informasjon med bruk av lite kapasitet,
ble lite brukt. Tilbakemeldingene som Direktoratet for nødkommunikasjon(DNK)
innhentet, viste at brukerne mente Nødnett fungerte godt. Enkelte
av basestasjonene hadde svært høy belastning.»
s. 305
Det vises videre til Kommisjonens oppsummeringspunkt,
der det blant annet uttrykkes følgende: «Redningsarbeidet
22/7 viste at det nye Nødnett har en rekke funksjoner og tekniske
muligheter, som i bare liten grad ble utnyttet i aksjonen. Kommisjonen
mener at nødvendig opplæring og trening i bruk av utstyr er viktig
for å kunne utnytte det potensialet som ligger i den nye sambandsplattformen.»
s. 307
54. Det nye nødnettet
skapte utfordringer under aksjonen fordi det var en blanding av
gammelt og nytt kommunikasjonsutstyr som ble benyttet. Det er fortsatt
lenge før nytt nødnett er implementert generelt. Har statsråden
vurdert alternative måter å «rulle ut» nødnettet på, eksempelvis samarbeid
med teleoperatører som kan avsette kapasitet til digital nødnetts-kommunikasjon
i allerede eksisterende nett, tilsvarende systemet i London?
I Prop. 111 S (2011-2012) foreslo Regjeringen forlengelse
av utbyggingstiden med ett år og ferdigstilling innen utgangen av
2015, i tråd med ekstern kvalitetssikreres opprinnelige anbefaling jf.
Prop. 100 S (2010-2011) og Innst. 371 S (2010-2011). Stortinget
sluttet seg til ny utbyggingsplan og endret bevilgningsbehov i Innst. 375
S (2011-2012).
Som opplyst i Prop. 111 S (2011-2012), jf. Innst. 375
S (2011-2012) er trinn 2 av Nødnett planlagt gjennomført i fem faser
som vist i nedenstående tabell.
Fase | Område/politidistrikt | Ferdig utbygget |
1 | Hedmark, Vestoppland, Gudbrandsdalen | Ultimo 2013 |
2 | Nordre Buskerud, Vestfold, Telemark, Agder | Medio 2014 |
3 | Rogaland, Haugaland, Hordaland, Sogn og Fjordane | Primo 2015 |
4 | Sunnmøre, Nordmøre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag | Medio 2015 |
5 | Helgeland, Salten, Midtre Hålogaland, Troms, Vest-Finnmark,
Øst-Finnmark | Ultimo 2015 |
Mens Nødnett bygges, vil det være områder der personell
med nytt og gammelt samband har behov for å samhandle. Nødetatene
har et selvstendig ansvar å etablere planer og rutiner for bruk av
de systemene som finnes. Dette er ivaretatt i de planer som legges
for utbyggingen, både i form av koordinerende møter med etatene,
og konkrete krav før oppstart for hver etat.
Sammenkopling mellom gammelt og nytt system
i en overgangsfase vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det er likevel
viktig å være klar over at gammelt utstyr har varierende kvalitet,
og at fysisk sammenkopling ikke alltid er teknisk mulig eller hensiktsmessig.
Samtidig vil en sammenkobling mellom gammelt og nytt gjøre at krypteringen
ikke fungerer mellom systemene.
Nødnett er et eget fysisk separat nett fra de
mobile nettene, og all kommunikasjon for nødetatene går i Nødnettet.
Det er derfor ikke relevant å reservere kapasitet i andre mobile
nett. Direktoratet for nødkommunikasjon opplyser at de ikke heller
kjent med at dette er gjort i London.
Nødnett benytter seg derimot i stor grad av
mobiloperatørenes infrastruktur, som hytter, master og telelinjer.
Dette er avgjørende for å sikre en hurtigst mulig utbygging av Nødnett
og i tråd med Stortingets føringer. Men Nødnett er altså et eget
separat nett.
Nødnett er primært et gruppebasert talesamband, ikke
et datanett, selv om det går an å overføre noe data. Tetra-terminalene
gir allerede i dag mulighet til å sende korte tekstmeldinger, og
det kan legges inn faste statusmeldinger. Det er også mulig å overføre
posisjonsdata til digitale kartløsninger i tjenestebilene til nødetatene. Brann
benytter noe av dette i kommunikasjonen mellom brannmannskaper og
110-sentralen, og svenske ambulanser og finsk politi har tatt dette i
bruk i sine kjøretøyer.
Nødnett skal etter planene få økt datakapasitet ved
at man implementerer TEDS, som er en del av TETRA-standarden. I
2013 skal det etableres en pilot for å prøve ut mulighetene som
TEDS kan gi for å dele tekstinformasjon og bilder. Blir dette vellykket,
vil man vurdere å bygge ut TEDS-kapasitet i hele landet. Dette vil
i så fall gjøre det mulig å dele mer skriftlig informasjon i politidistriktene
enn TETRA kan gi i dag.
For å benytte kapasiteten for dataoverføring kreves
det imidlertid at nødetatene anskaffer eller utvikler applikasjoner
som kan sende og motta data til og fra kjøretøy. Slike leveranser
er ikke en del av Nødnett-prosjektet.
Jeg viser til mitt svar på spørsmål 45.
Det er Forsvaret ved Forsvarets operative hovedkvarter som
til enhver tid har oversikt over, og som skal disponere, Forsvarets
ressurser på en hensiktsmessig måte med tanke på gitte oppdrag.
Dette gjelder også i situasjoner der politiet anmoder om bistand
fra Forsvaret, som ved terroranslag mot norske mål. Ved anmodninger om
bistand fra politiet er det behovene for
bistand som skal defineres av politiet.
Av nye tiltak for å bedre samhandling kan jeg viser
til: Ny bistandsinstruks er satt i kraft, det er iverksatt en forsterket
liaison-ordning mellom Forsvaret og politiet, øvingsaktiviteten
mellom Forsvaret og politiet er intensivert, og det er utviklet
et nytt krisehåndteringskurs i samarbeid mellom Politihøgskolen
og Forsvarets Høgskole.
a) Alle øvelser
av en viss størrelse i ytre etater som var gjennomført før 22. juli
2011 ble evaluert. Evalueringene tilfalt også departementet, hvor
de ble vurdert. I samråd med etatene ble det vurdert hvordan en
kunne utbedre de sårbarheter som evalueringene etter øvelsene avdekket.
Oppfølgingen av dette skjedde i styringsdialogen med de enkelte
etatene.
b) Regjeringen har styrket Justis- og beredskapsdepartementets
samordningsrolle gjennom tiltak i Meld. St. 29 (2011-2012) Samfunnssikkerhet og
kgl.res. av 15. juni 2012 Instruks for departementenes arbeid med
samfunnssikkerhet og beredskap, Justis- og beredskapsdepartementets samordningsrolle,
tilsynsfunksjon og sentral krisehåndtering
For å bedre oppfølgingen av øvelser har regjeringen
gitt Justis- og beredskapsdepartementet et overordnet ansvar for
nasjonale øvelser i sivil sektor.
Alle departementer forventes å delta i eller
arrangere minimum to øvelser årlig og rapportere til Justis- og
beredskapsdepartementet om øvelsesvirksomheten. Departementer skal
i løpet av en to-års periode også ha deltatt på en nasjonal øvelse
hvor de har øvd egen kriseorganisasjon på egnet måte. Dette kan
være stab, kriseledelse, prosedyre eller fullskala. Justis- og beredskapsdepartementet
vil være en pådriver for at dette blir gjennomført, og departementet
vil i den forbindelse føre oversikt og rapportere til regjeringen
på status.
For å sikre en helhetlig og samordnet tilnærming til
øvingsplanlegging har DSB på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet
utarbeidet en nasjonal rammeplan for sivile nasjonale øvelser i
perioden 2012-2016. Rammeplanen beskriver scenariovalg, øvingsform,
bakgrunn for valg av scenario og rammer for øvelsene (hensikt, mål,
øvelsesform).
Justis- og beredskapsdepartementet skal i tillegg intensivere
og styrke tilsynsaktiviteten med andre departementers og etaters
samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid. Gjennom tilsyn skal det
påses at samtlige departementer har oversikt over risiko og sårbarhet
i egen sektor og gjennomfører tiltak som bøter på mangelfull robusthet
på kritiske områder. Det skal videre påses at departementene videreutvikler
og vedlikeholder beredskapsplaner, samt øver regelmessig. Mitt departement
vil i tillegg ha ansvar for å rapportere om manglende oppfølgning
i ansvarlige departementer til regjeringen.
59. Hvor mange beredskaps-
og krisehåndteringsøvelser, -spill, simuleringer med videre har henholdsvis
statsråden, resten av politisk ledelse og statsrådens nærmeste stab
deltatt i gjennom perioden 2005–2012? Hvilke scenarioer og metodikk
er lagt til grunn for eventuelle øvelser, hvilke evalueringer er
gjort, og hvordan er eventuelle funn implementert i departementet?
Etter at jeg tiltrådte som justis- og beredskapsminister
har jeg deltatt på øvelse Gemini, og jeg skal delta under øvelse
Tyr i november. Jeg har ikke en detaljert oversikt over alle øvelser
hvor politisk ledelse eller nærmeste stab har deltatt i under perioden
2005-2012. Kommisjonen har pekt på at vi må øve på å bruke planene,
og vi må lære av de forbedringspunktene som øvelsene avdekker. Jeg
vil særlig vise til Kommisjonens anbefaling nummer 4: «Bruk av planverk må øves jevnlig, både nasjonalt
og lokalt. Realistiske redningsaksjoner og håndtering av evakuerte
og pårørende bør inngå i øvelsene.»
s. 458.
Tabellen nedenfor gir en oversikt over sentrale øvelser
avholdt i perioden 2005-2012 hvor departementet har deltatt. I tillegg
er det gjennomført mindre departementsøvelser.
År | Navn | Tema | Type øvelse |
2005 | -SNØ 05/ -CMX 2005 -Gemini 2005 | Redningsøvelse Prosedyreøvelse NATO Terror | Fullskalaøvelse Spilløvelse Fullskala |
2006 | - SNØ 06/ Øvelse Oslo -CMX 2006 -Gemini
2006 | Terror Prosedyreøvelse NATO Terror | Fullskalaøvelse Spilløvelse Fullskalaøvelse |
2007 | -SNØ 07/Øvelse SKRED -CMX 2007 -TYR 2007 -Gemini
2007 | Naturkatastrofe Prosedyreøvelse NATO Terror/objektsikring Terror | Spilløvelse Spilløvelse Fullskalaøvelse Fullskalaøvelse |
2008 | -SNØ 08/Øvelse IKT -CMX 2008 -TYR 2008 -Gemini
2008 | Cyberangrep Prosedyreøvelse NATO Naturkatastrofe Terror | Spilløvelse Spilløvelse Fullskalaøvelse Fullskalaøvelse |
2009 | -SNØ 09 CMX 2009 -TYR 2009 -Gemini
2009 | Pandemi Prosedyreøvelse NATO Industriulykke Terror | Den planlagte øvelsen ble avlyst pga. pandemi Spilløvelse Fullskalaøvelse Fullskalaøvelse |
2010 | -SNØ 10 -CMX 2010 -TYR 2010 -Gemini
2010 | ”Skitten bombe” Prosedyreøvelse NATO Redningsøvelse Terror | Spilløvelse Spilløvelse Fullskalaøvelse Fullskalaøvelse |
2011 | -SNØ 2011/SkagEx11 -CMX 2011 -TYR 2011 -Gemini
2011 | Skipsulykke Prosedyreøvelse NATO Objektsikring Terror | Fullskalaøvelse Spilløvelse Avlyst pga.
22/7 Fullskalaøvelse |
2012 | -SNØ 12 -CMX 2012 -TYR 2012 -Gemini
2012 | Kritisk infrastruktur Prosedyreøvelse NATO Terror/objektsikring Terror | Gjennomføres uke 4 2013 Gjennomføres i uke 46 Gjennomføres
i uke 44 Fullskalaøvelse |
I lys av informasjon gitt til RSU følger den
enkelte statsråd opp iverksetting av tiltak innenfor eget ansvarsområde.
Etterretningsrapporten fra PST i 2007 omhandlet ekstrem
islamisme og inngår i et større situasjonsbilde. Regjeringen har
sørget for betydelige økte bevilgninger til PST. I årene fra 2008
til 2012 har PST fått økt bevilgning fra 286,5 mill. kroner til
486 mill. kroner. Om lag halvparten av økningen har gått til etterforskning,
spaning, investering i teknisk utstyr i PST mv. Den resterende delen
har gått til livvakttjenesten.
Regjeringens handlingsplan mot radikalisering og
voldelig ekstremisme som ble lagt fram i 2010 har også delvis sitt
utspring i den nevnte etterretningsrapport fra PST. Planen inneholdt
30 ulike tiltak under Justisdepartementets og andre departementers
ansvarsområder.
Også opprettelsen av felles analyseenhet mellom Forsvarets
etterretningstjeneste og PST ble ansett som et viktig tiltak for
å følge opp opplysningene fra PST.
Ytterligere informasjon om hva som ble gjort
for å følge opp etterretningsrapporten fra PST er gradet og Stortinget
vil kunne bli orientert på egnet måte.
61. Statsråden satte
i fjor ned en egen hurtigarbeidende gruppe som skulle gjennomgå
departementets sikkerhets- og beredskapsoppgaver, og gi anbefalinger
til statsråden om mest mulig effektiv og tydelig organisering. Hvilke
anbefalinger ga gruppen, og hva er gjennomført av endringer så langt.
Hvilke endringer er fortsatt ikke gjennomført eller ikke tenkt gjennomført?
Regjeringen besluttet at Justis- og politidepartementet
fra 1. januar 2012 skulle endre navn til Justis- og beredskapsdepartementet.
Denne navneendringen var et uttrykk for at departementets rolle
som samordningsdepartement for samfunnssikkerhet og beredskap skulle
styrkes og tydeliggjøres.
Som et ledd i dette arbeidet nedsatte jeg en
arbeidsgruppe for å gjennomgå og vurdere departementets beredskapsoppgaver
knyttet til både organisering og ressurser. Rapporten fra januar 2012
inneholder forslag til tiltak på tre områder: styrket samordning
av arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap, intern organisering
i Justis- og beredskapsdepartementet og styrket evne til krisehåndtering.
På grunnlag av rapporten er tiltak knyttet til styrking
av Justis- og beredskapsdepartements samordningsrolle og styrket
evne til krisehåndtering gjennomført som beskrevet i Meld. St. 29 (2011–2012)
Samfunnssikkerhet. I Prop. 1 S (2012–2013) beskrives tiltak for
å styrke departementets krisehåndteringsevne og samordningsrolle:
etablering av et sivilt situasjonssenter, analysere robusthet i
kritisk infrastruktur, pådriverrolle overfor andre departementer
i samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet, etatsstyring av bl.a.
POD og PST og gjennomgang av mål og tiltak innen samfunnssikkerhet og
beredskap. Departementet vil gjennomføre et endringsprogram og bl.a.
intensivere øvings- og tilsynsaktiviteten. Planverket skal forbedres,
og det skal settes av mer tid til å evaluere og ta lærdom av øvelsene.
For regjeringen er det avgjørende med et planverk
som klart regulerer hvordan en reagerer på blant annet terrorangrep.
Planverket må være tilpasset det trusselbildet og de utfordringene
man står overfor i dag.
Justis- og beredskapsdepartementet ga i 2011 DSB
i oppdrag å vurdere om det sivile beredskapssystemet bør utvikles
videre og gjøres til gjenstand for en bredere gjennomgang. I tillegg ble
det bedt om vurdere om det bør foretas en større omlegging av planverket.
Mitt departement vil, særlig i samarbeid med Forsvarsdepartementet,
gjennomgå DSBs anbefalinger og utarbeide et grunnlag for fremtidig
innretting av den overordnede nasjonale beredskapsplanleggingen.
Det vil bli gitt en overordnet instruks som
ivaretar behovet for koordinerte, nasjonale beredskapsplaner, i
tråd med Stortingets vedtak av 8. mars 2012: «Stortinget
ber regjeringen legge fram for Stortinget en videreutviklet og forsterket
overordnet plan for å forebygge og håndtere mulige terrorangrep
i Norge».
Jeg vil komme tilbake til dette arbeidet i meldingen
til Stortinget.
Ny bistandsinstruks (instruks om Forsvarets
bistand til politiet) ble vedtatt ved Kgl. res. 22. juni 2012. Instruksen
viderefører det viktige prinsipp om at det er politiet som har ansvaret
for sikkerheten internt i Norge i fredstid, men at politiet kan
anmode om bistand fra Forsvaret til å løse sine oppdrag når det
er nødvendig og hensiktsmessig.
Formålet med gjennomgangen av bistandsinstruksen
har vært å tydeliggjøre prosedyrer for å sikre rask og effektiv
bistand fra Forsvaret til politiet, samtidig som ansvar og juridiske
rammer ble ivaretatt. Den nye bistandsinstruksen forenkler og konkretiserer
bistandsformene. Den slår sammen de tre tidligere bistandsformene
til to, effektiviserer kommunikasjonen mellom etatene, legger opp
til mer omfattende liaisonordninger og inneholder klare instrukser
for hastetilfeller. Videre stiller instruksen større krav til samtrening
mellom politiet og Forsvaret og krav om at etatene har plikt til
å gjennomføre nødvendig opplæring av relevant personale i innholdet
av bistandsinstruksen.
Politidirektoratet har kommunisert den nye bistandsinstruksen
til samtlige politidistrikter og særorganer. Bistandsinstruksen
er videre lagt inn i Politiets beredskapssystem del II (Web-løsningen).
Samvirke og bistand fra Forsvaret er også beskrevet i Politiets
beredskapssystem Del I. Forsvaret som bistandsyter og ny bistandsinstruks
er tatt opp på politisjefmøter. Forsvarsjefen har takket ja til
å delta på politisjefmøte i nær fremtid. Bistand fra Forsvaret er
også tema på stabskurs i regi av Politihøgskolen og på stabsledersamlinger,
og det er tema på et det nye kurset «Nasjonal
beredskap og krisehåndtering».
I tillegg er det nedsatt en arbeidsgruppe mellom Forsvarets
operative hovedkvarter og Politidirektoratet for videre utvikling
av samarbeidet mellom Forsvaret og politiet.
Mitt spørsmål var en invitt til debatt med Stortinget.
Jeg mener at vi ikke på ett tidspunkt kan si at vi har funnet balansen.
Balansen må sees i forhold til endringer i trusselbildet. Dette
er ikke statisk. Det må derfor være en løpende debatt om balansen
mellom personvern og trygghet. Den teknologiske utviklingen bidrar
også til at vi stilles ovenfor stadig nye utfordringer på dette området.
Jeg viser til at flere av anbefalingene fra Kommisjonen berører
personvernet. Det gjelder særlig:
25. «PST må utvikle
ledelse, organisasjonskultur, arbeidsprosesser og mål som er bedre
tilpasset tjenestens oppgaver, samtidig som rammer satt av hensyn
til demokrati og personvern fortsatt respekteres. Særlig viktig
er det å utvise større pågåenhet, kreativitet og vilje til å identifisere
nye trusler.
27. PST må ta mer initiativ og vise større
vilje til samarbeid og informasjonsdeling med andre etater, herunder
det ordinære politi og Etterretningstjenesten. Taushetsbestemmelsene
i lovgivningen bør harmoniseres med det etablerte regelverket for
PSTs arbeid, slik at PST kan få tilgang til relevant informasjon
fra andre etater i de tilfeller da de selv har lov til å registrere
opplysninger eller opprette sak. Videre bør ikke taushetsbestemmelser
være til hinder for at andre offentlige etater kan tipse PST der
etatene oppfatter at det er grunn til å undersøke om det foregår
terrorplanlegging.
28. I de tilfeller der PST selv har anledning
til å bruke skjulte metoder i Norge, må det avklares at lovgivningen
også gjør det mulig for PST å be Etterretningstjenesten om bistand
til innhenting av informasjon om norske og utenlandske borgere i
utlandet. Tilsvarende må Justis- og beredskapsdepartementet avklare
at lovgivningen tillater PST å utlevere informasjon fra kommunikasjonskontroll
og andre innhentingsmetoder til Etterretningstjenesten der dette
er nødvendig for å støtte opp om de to tjenestenes lovlige arbeid.
29. Det eksisterende regelverket for når
inngripende metoder som ransaking og avlytting er tillatt, bør få
sin parallell i et regelverk for PSTs antiterrorarbeid i det digitale
rom.
30. Ved terroranslag eller terrortrusler
mot norske interesser må PST være seg bevisst sitt særlige ansvar
for proaktivt å informere nasjonale myndigheter og relevante etater
om sin vurdering av trusselbildet slik at tiltak kan treffes i tide. I
tillegg må PST ta større selvstendig initiativ til å avdekke og
avverge ytterligere anslag.
31. For å sikre god ressursutnyttelse og
optimal bruk av kompetanse og kapasitet til å forebygge, avdekke
og bekjempe terrorhandlinger, bør det foretas en gjennomgang av
måten de nasjonale sikkerhets- og etterretningstjenestene koordineres
og samhandler på i møte med et usikkert framtidig trusselbilde».
s. 459-460.
Disse anbefalingene vil jeg komme tilbake til
i meldingen til Stortinget.
66. Justis- og beredskapsministeren
sier i sin redegjørelse at vi på nesten alle områder står overfor
dilemmaer og motstridende hensyn knyttet til sikkerhet og beredskap,
og at vi må ta debatt om hvor grensene går. En leders oppgave er
ikke bare å reise debatt, men også ta ansvar og bestemme hva som
skal ha avgjørende betydning. Når det gjelder sikkerhet og beredskap,
hvilke momenter mener ministeren skal få utslagsgivende betydning
når det gjelder borgernes sikkerhet?
Jeg mener det er et helt grunnleggende utgangspunkt
at vårt land skal være et åpent, demokratisk samfunn hvor grunnleggende menneskerettigheter
er helt sentrale verdier. Samfunnets sikkerhet skal ivaretas med
metoder som er tuftet på rettsstatens prinsipper. Det er videre
viktig at sikkerhet og beredskap ivaretas på en måte som ikke innebærer
at politiske, religiøse eller etniske minoriteter føler seg stigmatisert.
På den annen side må samfunnet kunne beskytte seg mot sikkerhetsmessige
trusler ved å benytte metoder som vil oppleves å være inngripende
for de som mistenkes for å representere en trussel. Men igjen er
dette spørsmål som også Stortinget som lovgiver må gå inn i.
67. Statsråden lovet
i redegjørelsen 28. august 2012 at beredskap og sikkerhet skal prioriteres, og
at dette vil være et tema i stortingsmeldingen om oppfølgingen av
22. juli-rapporten. Videre har departementet utsatt Resultatreformen. Hvordan
skal statsråden sikre at fokuset på beredskap ikke går bekostning
av andre sentrale oppgaver?
Kommisjonen har fremmet 31 forslag til tiltak for
å bedre beredskapen. 15 av disse omhandler politiet. Det haster
å ta tak i disse anbefalingene. Politiets beredskapsevne skal styrkes.
Det er en utfordring at dette ikke skal gå på bekostning av politiets
evne og kapasitet til å drive forebyggende arbeid, etterforske lovbrudd
og drive kontakt- og trygghetsskapende arbeid.
Kommisjonens anbefalinger tilsier at vi i første omgang
trenger å vektlegge en reform for å bedre beredskapen. I den varslede
meldingen til Stortinget vil jeg ta med arbeidet fra resultatreformen
som angår politiets beredskapsevne, jf. min redegjørelse 28. august.
Samtidig ser jeg behov for en grundig analyse og gjennomgang av situasjonen
i politiet som omfatter alle politiets oppgaver, nettopp for å sikre
at fokuset på beredskap ikke går bekostning av andre sentrale oppgaver.
a-b. Politireserven har ikke vært i aktiv tjeneste siden
OL på Lillehammer i 1994. Politireserven består av om lag 800 operative
mannskaper. Etter gjennomført grunnutdanning innkalles mannskapet
til repetisjonskurs om lag hvert tredje år. Det er ikke en styrke
som kan sammenlignes med ordinært politi. Det blir en operativ vurdering
å treffe en slik beslutning ut fra den faktiske situasjonen. Fordi
styrken i så liten grad brukes, er det nedsatt et utvalg som bl.a.
skal gjennomgå organiseringen av politireserven, Sivilforsvaret
og Heimevernet, og se deres anvendelse ved behov for statlig forsterkning.
Jeg viser her til mitt svar under spørsmål nr.
45.
70. Kommisjonen har
i sin rapport en detaljert beskrivelse av hendelsene fra bomben
smalt i regjeringskvartalet til gjerningsmannen nådde Utøya. Det
gis et innblikk i hvordan politiet blir varslet fra flere hold om
gjerningsmannens utseende og bil med registreringsnummer. Det tar for
lang tid før operasjonsleder sender ut opplysningene, men da det
først skjer er det flere hendelser som kan tegne et bilde av en
kultur som hindrer effektivt politiarbeid. Den første er Beredskapstroppens
vurdering av at opplysningen som blir gitt om gjerningsmann og bil
er for vage til å iverksette tiltak. Den andre skjer i Asker og
Bærum politidistrikt hvor operasjonsleders beskjed om å avbryte
pågående oppdrag for å se etter gjerningsmannens bil, ikke blir
fulgt. I begge tilfeller får vi inntrykk av at det er et misforhold
mellom operasjonsleder og de som mottar operasjonsleders opplysninger
og/eller beskjeder. Er det slik at kjønn, alder, erfaring og status er
viktigere enn den formelle posisjonen den enkelte innehadde da katastrofen
inntraff? Og er dette et utrykk for den gjengse kultur i politiet?
Når det gjelder Oslo politidistrikt uttaler
kommisjonen: «Operasjonssentralen var åpenbart underbemannet, og
den overlot i praksis til innsatsleder å lede aksjonen på skadestedet alene,
uten nevneverdig oppfølgning og kontroll.»
s. 109
Politiet har en kommando- og ordrestruktur,
der tjenestepersonene har plikt til å følge ordre. At dette følges
er særlig viktig i alvorlige og uoversiktlige situasjoner. Jeg har
fått opplyst at det ikke finnes erfaringsgrunnlag som tilsier at
det generelt er en kultur som undergraver respekt for kommando-
og ordrelinjer. Jeg legger til grunn at den enkelte politimester
vurderer adekvate reaksjoner dersom tjenestepersoner ikke utfører sine
tjenestehandlinger i samsvar med ordre som er gitt. Like fullt vil
jeg påse at dette adresseres som del av Politidirektoratets endringsprogram.
Jeg viser her til mitt svar under spørsmål 70.
Jeg viser til Kommisjonens hovedanbefaling: Ledere
på alle nivåer i forvaltningen må systematisk arbeide med «å styrke
sin egen og organisasjonenes grunnleggende holdninger og kultur knyttet
til risikoerkjennelse, gjennomføringsevne, samhandling, IKT-utnyttelse
og resultatorientert lederskap.»
s. 458.
Jeg legger dette til grunn for det videre arbeidet med
å styrke kulturen for sikkerhets- og beredskapsarbeid på alle nivåer.
Også som forsvarsminister har jeg vært opptatt av
sikkerhets- og beredskapsspørsmål. Generelt vil jeg vise til fremlagte
stortingsdokumenter, budsjettproposisjoner og stortingsmeldinger. Allerede
før 22. juli 2011 ble det i samråd med forsvarssjefen besluttet
å igangsette et omfattende arbeid i Forsvaret for å styrke det operative planverk
og beredskapen knyttet til sikkerhetspolitiske kriser og krig. Dette
arbeidet ble fulgt opp i min tid som forsvarsminister. Med målsetting
om økt lederfokus på god forvaltning initierte jeg nytt lederforum
med høynivågruppe for forsvarlig forvaltning og forsterket internrevisjonen
i Forsvarsdepartementet.
Som forsvarsminister sluttførte jeg arbeidet
med nye forskrifter til sikkerhetsloven. Ny instruks for Forsvarets
Sikkerhetsavdeling ble fastsatt. Etter 22. juli tok jeg initiativ
til å få gjenopprettet militær beredskap for helikopter på Rygge,
ny gjennomgang av bistandsinstruksen og ga grønt lys for planlegging
av beredskapsopplæring i fellesregi av Forsvarets høgskole og Politihøgskolen.
Dette kurset startet opp i høst.
74. Gjørv-kommisjonen
peker på tydelige lederutfordringer i hele kjeden fra departement ned
til innsatsnivå. Det er pekt på at dette kan være kulturbetinget.
I lys av en slik kulturutfordring er det aktuelt å vurdere en del
av oppfølgingsarbeidet i departementet. I oppfølgingen av terroranslagene
startet diskusjonen om tidligere politidirektør Øystein Mælands
rolle, særlig knyttet til politiets egenevaluering etter terroren.
a) Hva
er årsaken til at statsråden ikke fikk sin habilitet i forhold til
Mæland vurdert allerede ved egen tiltredelse 11. november 2011?
b) Er det noe i statsrådens relasjon til
tidligere politidirektør Mæland som endret seg i løpet av de ca.
ni månedene fra statsrådens tiltredelse til statsråden erklærte
seg inhabil i forhold overfor Mæland?
c) Mener statsråden at noen av hennes tjenestehandlinger
i perioden fra 11. november 2011, frem til statsråden erklærte seg
inhabil, var påvirket av at statsråden rent faktisk var å anse som inhabil
i forhold overfor daværende politidirektør?
a) Jeg har
alltid vurdert meg som habil i tjenestemessige forhold som angår
Øystein Mæland. Mæland var politidirektør (i permisjon) da jeg tiltrådte
som justis- og beredskapsminister i november i fjor.
b) Nei. Spørsmålet om jeg var habil når
det gjelder Øystein Mæland kom fra flere medier morgenen 16. august
2012. Jeg ønsket å svare raskt og med solid formelt grunnlag i lys
av den alvorlige situasjonen som oppsto etter at 22. juli-kommisjonen
fremla sin rapport 13. august 2012. Jeg ba derfor min departementsråd
kontakte Lovavdelingen for å få min habilitet vurdert. I disse sakene
opptrer Lovavdelingen selvstendig, og kommer med sine faglig-juridiske
standpunkt uten å klarere dem med politisk ledelse eller andre på
forhånd.
Kort tid etterpå forelå svaret. Jeg har
ikke lagt skjul på at jeg ble overrasket over Lovavdelingens konklusjon.
Nær opptil inhabilitet i tjenestemessige forhold av stor betydning
for Mæland. Jeg så ingen andre muligheter enn å erklære meg inhabil
i avgjørende, viktige spørsmål knyttet til hans stilling.
c) Nei. Lovavdelingen uttaler at «situasjonen
ligger nær opp mot inhabilitet». Dette anses ikke til å være hinder
for at jeg behandler saker som gjelder politiet eller Politidirektoratet,
så lenge utfallet ikke får stor betydning for Mæland personlig.
Fra det øyeblikket rapporten fra Kommisjonen forelå
13. august, avsto jeg fra å gi personvurderinger og svare på spørsmål
om tillit, eventuelt mistillit. Jeg konsentrerte meg om innholdet
i rapporten og arbeidet med å legge de faglige rammene for endringsarbeidet
som skal styrke vår beredskap. Dette valget var bevisst, og jeg brukte
all min tid på dette.
Det er intet i Lovavdelingens uttalelse
som trekker i retning av at jeg var inhabil på et tidligere tidspunkt
eller burde ha fått habilitetsspørsmålet avklart på et tidligere
tidspunkt.
a) Etter å
ha trukket min konklusjon på grunnlag av Lovavdelingens vurdering
ba jeg departementsråden i Justis- og beredskapsdepartementet informere
Mæland. Det ble etter det jeg har fått opplyst gjort noe før kl
15.00. Jeg tok selv kontakt med fungerende statsminister i denne saken,
Bård Vegar Solhjell, og anmodet om at det ble oppnevnt en settestatsråd
for saker hvor jeg er inhabil. Jeg orienterte også statsminister Jens
Stoltenberg om min konklusjon. Mæland valgte å si opp sin stilling
samme kveld, før det ble oppnevnt settestatsråd.
b) I en situasjon hvor det var fremkommet
alvorlig kritikk mot politiet og det ble reist spørsmål som kunne
skape uklarhet om tillitsforholdet til politidirektøren, var det
viktig å få en rask avklaring av situasjonen. Jeg ba derfor departementsråden
om å formidle til politidirektøren at det var ønskelig med snarlig
tilbakemelding på politidirektørens vurdering av konsekvenser av situasjonen
som var oppstått.
Justis– og beredskapsdepartementets sikkerhetsleder
var kort tid etter eksplosjonen til stede ved H-blokk og i dialog
med politiets operative ledelse om sikring av bygget og departementets
arealer. Departementet har i henhold til sikkerhetslovens krav etablert
instrukser og rutiner for destruksjon eller sikring av kryptoutstyr og
graderte dokumenter/utstyr. Det er ikke etablert egne rutiner for
uthenting av spesielt viktige dokumenter. Disse vil i utgangspunktet være
sikkerhetsgradert eller inneholde sensitiv informasjon og skal være
forsvarlig nedlåst og sikret. I en konkret situasjon vil departementets administrative
ledelse og politiet vurdere forsvarligheten av å gå inn i bygningen
for å sikre viktige dokumenter og sensitivt utstyr.
Jeg har fått opplyst at politimesteren i Oslo,
Oslo politiforening og politidistriktets hovedverneombud offentlig
har tatt avstand fra disse påstandene.