I tilknytning til kontroll- og konstitusjonskomiteens
behandling av redegjørelsene om regjeringens oppfølging av 22. juli-kommisjonens rapport,
ser komiteen behov for å få svar på spørsmålene under. Komiteen
vil presisere at den ber om statsrådens svar, og ikke svar fra underliggende
etater.
1. Ifølge 22. juli-kommisjonens
rapport sviktet myndighetenes evne til å beskytte menneskene på
Utøya. En raskere politiaksjon var reelt mulig. Gjerningsmannen
kunne ha vært stanset tidligere 22. juli. Hvem har ansvaret for
at evnen til å beskytte sviktet?
2. Hvorfor klarte en ikke å besvare alle
nødanrop og sørge for god samordning mellom nødetatene?
3. Har statsråden en forklaring på hvorfor
politiledere under terroraksjonen ikke benyttet seg av alle tilgjengelige
resurser?
4. Hvorfor ble ikke medlemmene i den lokale redningssentralen
innkalt?
5. Da terroren rammet Oslo sentrum ble
OPD tilbudt assistanse fra nærliggende politidistrikt, men avslo
dette tilbudet. I hvilke situasjoner og typetilfeller mener statsråden
det er aktuelt å ta imot hjelp fra nærliggende politidistrikt og
hvordan har statsråden formidlet dette til landets politiledere?
6. Hvorfor ble det ikke truffet tiltak
fra POD om å benytte helikopter før etter pågripelsen?
7. På hvilken måte mener statsråden at
det påvirket politiets reaksjonsevne at det manglet en felles base
for politihelikopter og beredskapstropp?
8. POD har utarbeidet et eget planverk
for politietaten til bruk ved terrorhendelser. Politiets terrorplanverk
ble ikke iverksatt av POD den 22. juli. Heller ikke terrorplanverket
ved Oslo politidistrikt ble tatt i bruk denne dagen.
a) Hvordan
har departementet forsikret seg om at terrorplanverket i de underliggende
virksomheter blir tatt i bruk ved større hendelser?
b) Hva har statsråden gjort for å forsikre
seg om at slike planer tas i bruk ved eventuelle senere hendelser?
9. Oslo politidistrikt hadde oppdaterte
objektsikringsplaner. Hva er statsrådens vurdering av om disse er
realistiske, sett i lys av at politipersonell ikke ble brukt til
objektsikring i tiden etter bomben gikk av i regjeringskvartalet?
10. Justisdepartementet
satte ikke stab og mobiliserte ikke nok personell til å bemanne
stabsfunksjonene den 22. juli 2011. Daværende statsråd Knut Storberget
var i følge egen forklaring til kommisjonen overbevist om at dette
var gjort inntil det fremkom i media at så ikke var tilfelle.
a) Hvem
er ansvarlig for at det skal settes stab i slike situasjoner?
b) I de tilfeller statsråden ikke selv
undersøker/beordrer opprettelse av stab, hvem/hvilken funksjon i
departementet har ansvaret for å følge opp dette?
11. På kvelden den 22/7 ble det avholdt
et koordineringsmøte mellom statsministeren og de tilstedeværende
statsrådene. I tillegg deltok flere statssekretærer, departementsråder,
«fungerende» politidirektør (de tilstedeværende visste ikke at Mæland
var på plass igjen) og sjef PST. Hvilke konkrete tiltak ble gjennomført
som resultat av dette møtet?
12. Som følge av at alle departementer
ble innkalt til Regjeringens kriseråd kl. 18.30 den 22/7 fikk møtet
mer preg av å diskutere administrative utfordringer og regjeringsapparatets
egen situasjon, snarere enn håndteringen av selve krisen. Den brede
deltakelsen fikk også den konsekvens at ikke alle saker som naturlig
hørte hjemme der kunne tas opp i kriserådet fordi bare et fåtall
av deltakerne var sikkerhetsklarert. Hvorfor er det ikke avklart
i forkant hvem som kan/skal delta på disse møtene og at de som deltar
har den nødvendige sikkerhetsklarering?
13. 22. juli-kommisjonen
konkluderer med at terrortrusselbildet er i stadig endring. Er PST utrustet
til å imøtese dette?
14. PST har over tid fått kritikk for feil
fokus, og for å fortsatt være for mye opptatt av fiendebilder som
har vært koblet til den kalde krigens periode, samt av å la agendaen
til USA dominere eget arbeid. Er dette en riktig oppfatning?
15. I hvilket omfang har PST prioritert
høyreekstreme i sitt arbeid de siste årene? Mener regjeringen at
høyreekstreme har vært prioritert høyt nok av PST de siste årene?
16. Forelå det personvernhensyn eller lovlighetshensyn
som hindret at PST fanget opp massemorderen på radaren og fikk stanset
ham?
17. Bevissthet om viktige sikkerhets- og
beredskapsspørsmål har vært for lav også hos politisk ledelse i
følge Gjørv-kommisjonens rapport. Statsrådens nærhet til NSM og
PST synes å ha vært nedprioritert. PST rapporterer direkte til departementet.
a) Hva
er årsaken til at denne dialogen har vært nedprioritert?
b) Vil statsråden bedre sin egen kontakt
med og oppfølging av PST?
c) Er det innført nye fastlagte rutiner
for jevnlig dialog mellom PST og statsråden?
18. Hva slags rutineendringer og endrede
prioriteringer skjer i PST nå som direkte følge av lærdommen fra
22. juli og kommisjonens rapport? I hvilken grad er disse endringene
rettet mot å bekjempe faren for terror fra høyreekstreme?
19. I hvilken grad mener statsråden at
det før 22. juli 2011 var samsvar mellom PSTs resurser og prioriteringer
på den ene siden og samfunnets forventninger til PSTs mulighets-
og handlingsrom på den andre? Tilsvarende spørsmål ble stilt av
Stortingets særskilte komité og da svarte statsråden at hun ville
avvente PSTs egenevaluering og Gjørv-kommisjonen før svar ble gitt.
20. Stortinget ba statsråden
endre og modernisere riksalarmsystemet slik at flere sentrale politiledere
blir varslet i tillegg til sentralene i politidistriktene, jf. Innst.
207 S (2011-2012). Hvordan har statsråden gjennomført Stortingets bestilling
og hvem og hvordan mottas riksalarm i dag?
21. Hva er forventet reaksjonstid fra KRIPOS
sin side, som ansvarlig for utsendelse av riksalarm, fra innrapportering
om terroranslag til riksalarm er sendt?
22. Hva er årsaken til at KRIPOS er gitt
rollen som sender av riksalarm?
23. Har statsråden vurdert å gi alle politidistrikt selvstendig
mulighet til å sende riksalarm for å hindre tidsspille ved alvorlige
hendelser hvor riksalarm bør bli sendt?
24. Hvilke konkrete tiltak er iverksatt
for å sikre bedre informasjonsutveksling mellom politidistriktene
ved store hendelser?
25. Politihelikopteret
ble ikke mobilisert under aksjonen 22. juli 2011 før gjerningsmannen
var pågrepet. Det er lagt opp til en døgnkontinuerlig responstid
på 15 minutter. Fra hvilket tidspunkt tilfredsstilte helikopterberedskapen
dette kravet etter 22. juli 2011?
26. Nedetiden på politihelikopteret i 2011
var omtrent 57,3 prosent. Hva er beregnet nedetid for politihelikopteret
27. Gjørv-kommisjonen
viser til at Øystein Mæland, som relativt nytilsatt politidirektør
22. juli 2011, ikke var kjent med det aktuelle planverk som skal
tre i kraft ved terroranslag. Hvilke rutiner gjelder ved ansettelse
av ny politidirektør når det gjelder informasjon om aktuelle planverk,
nødprosedyrer mv?
28. I hvilken grad har departementet i
sin styringsdialog med Politidirektoratet vektlagt mål og forventninger
på beredskapsområdet?
29. Politiets bemanningsplaner var lagt
opp slik at flest var på jobb når minst skjedde. Hva er årsaken
til at departementet ikke har sett denne problemstillingen?
30. Hva er årsaken til at departementet
ikke har fokusert på å sikre tilfredsstillende loggføringssystemer
og muligheten til deling av skriftlig kommunikasjon i politiet?
31. Rutinene for å innkalle mannskap til
politiet avviker fra tilsvarende rutiner i helsesektoren.
a) Hva
er årsaken til at varslingsrutinene er så ulike?
b) Hva er bakgrunnen for at dette ikke
var endret før 22. juli 2011?
c) Hvilke tiltak for endrede og mer effektive
innkallingsrutiner er gjennomført etter terroraksjonen?
32. Oslo-politiet har en annen organisering
av stabsfunksjonen enn øvrige politidistrikt, ved at det ikke er
politimesteren selv, men en av visepolitimestrene som har politimesterrollen
i stab.
a) Mener
statsråden dette er en tilfredsstillende organisering?
b) Er denne organiseringen klarert med
departementet?
c) Bidrar en slik organisering til ansvarsplassering
eller ansvarspulverisering?
d) Har statsråden vurdert om denne formen
for alternativ organisering bidro til å svekke beslutningsevnen
under politiets aksjon?
e) Kan organiseringen ha bidratt til at
bistandsanmodningen overfor Forsvaret tok for lang tid?
f) Kan organiseringen bidra til at en underordnet ikke
våger å ta beslutninger som påvirker budsjettbalansen i distriktet
negativt, eksempelvis ved å holde politihelikopteret ute av tjeneste?
33. Operasjonssentralens fysiske og tekniske
forutsetninger var utilfredsstillende. Dette var kjent for departementet,
POD og OPD blant annet fordi dette var pekt på i forbindelse med tidligere
øvelser. Hva er årsaken til at departementet ikke har forsikret
seg om at erfaringen fra tidligere øvelser ble omsatt i endringer
slik at OPD hadde sikret forsvarlige lokaler og fasiliteter til
å håndtere slike hendelser?
34. Stabslokalene ved Oslo politidistrikt
var ikke tilfredsstillende. Dette var kjent for departementet, POD
og OPD blant annet fordi dette var pekt på i forbindelse med tidligere
øvelser. Hva er årsaken til at departementet ikke har forsikret
seg om at erfaringen fra tidligere øvelser ble omsatt i endringer
slik at OPD hadde sikret forsvarlige lokaler og fasiliteter til
å håndtere slike hendelser?
35. Beredskapstroppen er den best trente
politistyrken i landet. Etter eksplosjonen i regjeringskvartalet
ble BT benyttet bl.a. til søk og redning i regjeringskvartalet,
på tross av at faren for nye angrep ble sett på som overhengende
(Gjørv-kommisjonens rapport side 104). Foreligger plan eller beredskapsinstruks
som forsvarer bruk av BT som røykdykkere i en slik situasjon, eller
er utgangspunktet at brann- og redningsetaten skal foreta røykdykkersøk
ved slike dramatiske hendelser? (viktig punkt fordi bruken av BT
til slike oppgaver forsinket utrykningen til Utøya med 10-15 minutter).
36. Systemet OPD hadde for flåtestyring
krevde manuell pålogging når patruljer kom på vakt. 22. juli var
arbeidspresset på operasjonssentralen for høyt til å få dette gjort.
Det resulterte i at hverken operasjonsledelse eller innsatsledelse hadde
oversikt over tilgjengelige resurser.
a) Har
øvrige politidistrikt tilsvarende tungvint løsning?
b) Har departementet fastsatt krav til
flåtestyringssystem i det enkelte politidistrikt?
c) Har alle politidistrikt samme flåtestyringssystem,
slik at resurser kan samordnes på tvers av politidistrikter?
d) Er det mulig for et politidistrikt å
«se» politikjøretøy fra andre politidistrikter i sitt flåtestyringssystem?
I enkelte tilfeller kan nabodistriktets kjøretøy være nærmeste tilgjengelige
ressurs.
e) Hvis det ikke er mulig å «se» hverandres resurser
uavhengig av politidistrikt, mener statsråden dette er hensiktsmessig?
Hvis ja, hvorfor?
37. Det var ferieavvikling da terroren
rammet Norge. Det påvirket tilgangen på mannskap. Sommeren er i
mange politidistrikt høysesong for utrykninger.
a) På
hvilken måte forsikret statsråden seg om at ferieavviklingen i 2012
ikke reduserte politiets beredskap nevneverdig?
b) Hvordan forsikrer statsråden seg om
at det enkelte politidistrikt opprettholder beredskapen og evnen
til rask og effektiv respons også om sommeren?
38. Politiets responstid vil være avgjørende
ved anslag rettet mot liv og helse over hele landet. Når mener statsråden
det er realistisk å få innført krav til responstid for politiet?
39. Når blir ny base for politihelikopteret
og beredskapstroppen på Alnabru ferdigstilt?
40. Mener statsråden at dagens dekning
av innsatspersonell (UEH med IP3) er tilfredsstillende utfra dagens
risikobilde?
41. Etter angrepene 22. juli ble det ikke
gjennomført endringer i øvingsopplegget for innsatspersonell. Er
det planlagt gjennomført endringer i dette opplegget nå, eller er
statsråden av den oppfatning av øvingsstrukturen for IP er god nok?
42. Det tok lang tid fra terroranslaget
mot regjeringskvartalet til sikring ble gjennomført av flere vitale
sikringsverdige objekter, herunder Stortinget. Hvordan har statsråden
forsikret seg om at sikringsverdige objekter, også i ferietiden,
vil få nødvendig sikring og beskyttelse under et eventuelt fremtidig
terrorangrep?
43. Har statsråden i forbindelse med arbeidet
for å bedre rutinene for sikring av sikringsverdige objekter satt
konkrete krav til tid før sikring skal være iverksatt? Hvis ja,
hva er kravene? Hvis nei, hvorfor ikke?
44. Kommisjonen peker
på mangelfullt IKT-utstyr, men også manglende evne til å utnytte
IKT i politiet. Hva er årsaken til denne kompetansesvakheten?
45. Det finnes i dag teknologiske løsninger
som vil muliggjøre full oversikt over plassering av redningsutstyr
og materiell (bil, båt, redning, mv) ved krise, katastrofe eller
terror fra alle nødetatene, slik at operativ ledelse raskt får oversikt
over hva som kan tas i bruk. Hva er årsaken til at statsråden bevisst
lar være å innføre et slikt tverrsektorielt GPS-basert system?
46. Mangelen på moderne kommunikasjonsutstyr
påvirket ankomsttid for Beredskapstroppen til fastsatt oppmøtested.
Dersom politiet hadde hatt tilgang til GPS og GPS-data som kartvisning i
bilene, ville det ikke oppstått misforståelse om oppmøtested. Det
nye nødnettet vil heller ikke tilfredsstille et slikt behov.
a) Har
departementet vurdert alternative måter å fremme digital kommunikasjon
i politiet, når er det eventuelt gjort og hva ble resultatet?
b) Dersom dette ikke er gjort, hva er årsaken
til at departementet ikke har vurdert dette som et viktig beredskaps-
og sikkerhetsmessig tiltak?
47. Hvem har spesifisert
nødnettleveransen?
48. Hvor mange brukere er det i nødnett
i dag?
49. Hvilke tilbakemeldinger har brukerne
av nødnett gitt?
50. Hva er gjort med klager og innspill
fra brukerne til forbedringer i nødnett?
51. Hva blir dekningen for nødnett når
det er bygd ut i hele landet, og vil nødnett gi dekning innendørs?
52. Inntil nødnett er ferdig etablert i
hele landet må det sikres tilstrekkelige løsninger for samband og
kommunikasjon. Hva er gjort hittil og hvordan er statsrådens vurdering
av dette?
53. Klokken 16.04 22. juli 2011 var det
omfattende trafikk på sambandet ved OPD. Viktig informasjon kom
ikke frem til innsatsleder via samband, men måtte overbringes via
mobilnettet. Hvordan har statsråden forsikret seg om at kapasiteten
på utbygd nødnett er tilstrekkelig til å håndtere slike store hendelser?
54. Det nye nødnettet skapte utfordringer
under aksjonen fordi det var en blanding av gammelt og nytt kommunikasjonsutstyr
som ble benyttet. Det er fortsatt lenge før nytt nødnett er implementert
generelt. Har statsråden vurdert alternative måter å «rulle ut»
nødnettet på, eksempelvis samarbeid med teleoperatører som kan avsette kapasitet
til digital nødnetts-kommunikasjon i allerede eksisterende nett,
tilsvarende systemet i London?
55. På hvilken måte vil det nye nødnettet
sikre fremtidig mulighet til deling av skriftlig informasjon i politidistriktene?
56. Hva var den egentlige
grunnen til at samordningsprosjektet som skulle gjøre redningsetatene i
stand til å kommunisere ble lagt på is i 2010?
57. Hva er årsaken til at det ikke fantes
en konkret oversikt over hva Forsvaret kunne bistå med i løpet av
kort tid ved terroranslag mot norske mål?
58. Å avholde øvelser er helt sentralt
for å avdekke forbedringspotensiale. Det hjelper imidlertid lite
å avholde øvelser dersom en ikke evner å lære av de feil og mangler
som avdekkes.
a) Hvordan
forsikret departementet seg om at en tok lærdom av øvelsene i de
ytre etater?
b) Siden Gjørv-rapporten konkluderer med
at dette systemet ikke fungerte tilfredsstillende. Hva har statsråden
konkret gjort for å rette dette opp?
59. Hvor mange beredskaps- og krisehåndteringsøvelser,
-spill, simuleringer med videre har henholdsvis statsråden, resten
av politisk ledelse og statsrådens nærmeste stab deltatt i gjennom perioden
2005–2012? Hvilke scenarioer og metodikk er lagt til grunn for eventuelle
øvelser, hvilke evalueringer er gjort, og hvordan er eventuelle
funn implementert i departementet?
60. PST advarte i 2007 Regjeringens sikkerhetsutvalg
(RSU) om at det var mer enn 50 prosent sannsynlighet for at Norge
ville oppleve et terroranslag i løpet av de neste tre til fem år.
Hva er normal prosedyre for oppfølging av slik informasjon gitt
til RSU?
61. Statsråden satte i fjor ned en egen
hurtigarbeidende gruppe som skulle gjennomgå departementets sikkerhets-
og beredskapsoppgaver, og gi anbefalinger til statsråden om mest
mulig effektiv og tydelig organisering. Hvilke anbefalinger ga
gruppen, og hva er gjennomført av endringer så langt. Hvilke endringer
er fortsatt ikke gjennomført eller ikke tenkt gjennomført?
62. Har statsråden initiert en videreutvikling
og forsterket overordnet plan for å forebygge og håndtere mulige
terrorangrep i Norge?
63. Ny bistandsinstruks ble vedtatt 22. juni
2012. Hvilke reelle endringer er gjort for å få ned tiden ved anmodning
fra politiet om håndhevelsesbistand?
64. Hvilke tiltak er konkret gjennomført
for å bevisstgjøre politiledere om viktigheten av å raskt be om
bistand fra Forsvaret eller andre ved større hendelser?
65. Justis- og beredskapsministeren stilte
selv følgende spørsmål under sin redegjørelse: «Er vi sikre på at
vi har funnet den rette balansen mellom personvern og trygghet?»
Hva er ministerens svar på sitt eget spørsmål?
66. Justis- og beredskapsministeren sier
i sin redegjørelse at vi på nesten alle områder står overfor dilemmaer
og motstridende hensyn knyttet til sikkerhet og beredskap, og at
vi må ta debatt om hvor grensene går. En leders oppgave er ikke bare
å reise debatt, men også ta ansvar og bestemme hva som skal ha avgjørende
betydning. Når det gjelder sikkerhet og beredskap, hvilke momenter
mener ministeren skal få utslagsgivende betydning når det gjelder
borgernes sikkerhet?
67. Statsråden lovet i redegjørelsen 28. august 2012
at beredskap og sikkerhet skal prioriteres, og at dette vil være
et tema i stortingsmeldingen om oppfølgingen av 22. juli-rapporten.
Videre har departementet utsatt Resultatreformen. Hvordan skal statsråden
sikre at fokuset på beredskap ikke går bekostning av andre sentrale oppgaver?
68. I St. meld. nr. 22 (2007-2008) opplyste Regjeringen
at den ville beholde politireserven «som en forsterkningsressurs
til det vanlige politiet ved sjeldne eller omfattende hendelser
der politimyndighet er nødvendig for håndteringen».
69. I statsrådens svar til den særskilte
komité datert 22. desember 2011opplyses det at regjeringen vil vurdere
å videreutvikle et nasjonalt ressursregister for redning og beredskap (NARRE).
Hva er status?
70. Kommisjonen har
i sin rapport en detaljert beskrivelse av hendelsene fra bomben
smalt i regjeringskvartalet til gjerningsmannen nådde Utøya. Det
gis et innblikk i hvordan politiet blir varslet fra flere hold om
gjerningsmannens utseende og bil med registreringsnummer. Det tar for
lang tid før operasjonsleder sender ut opplysningene, men da det
først skjer er det flere hendelser som kan tegne et bilde av en
kultur som hindrer effektivt politiarbeid. Den første er Beredskapstroppens
vurdering av at opplysningen som blir gitt om gjerningsmann og bil
er for vage til å iverksette tiltak. Den andre skjer i Asker og
Bærum politidistrikt hvor operasjonsleders beskjed om å avbryte
pågående oppdrag for å se etter gjerningsmannens bil, ikke blir
fulgt. I begge tilfeller får vi inntrykk av at det er et misforhold
mellom operasjonsleder og de som mottar operasjonsleders opplysninger
og/eller beskjeder. Er det slik at kjønn, alder, erfaring og status er
viktigere enn den formelle posisjonen den enkelte innehadde da katastrofen
inntraff? Og er dette et utrykk for den gjengse kultur i politiet?
71. Politiet er normalt en etat hvor beordring
umiddelbart skal medføre oppfølging. Eksemplet fra Asker og Bærum
politidistrikt 22. juli (jf. spørsmålet over) viste at ordrer ikke
ble fulgt.
a) Mener
statsråden dette er et praktisk utslag av en kultur eller ukultur
i politiet i forholdet mellom operasjonsledelse og patrulje når
respekten for ordre er så svak som i dette tilfellet?
b) Har statsråden eller departementet som
sådan vært klar over at ordresystemet i politiet har så vidt dårlig
gjennomslag som dette tilfellet viser?
c) Hvilket fokus har departementet hatt
på viktigheten av at ordre effektivt effektueres på patruljenivå
ved nasjonale hendelser?
d) Hvilke tiltak har statsråden gjennomført
etter at hun ble kjent med kommisjonens funn for å sikre oss mot
at tjenestemenn/patruljer overprøver direkte ordre fra operasjonsledelse?
72. Har statsråden – i forkant av 22. juli
2011 – vært kjent med det Gjørv-kommisjonen omtaler som manglende
kultur for beredskaps- og sikkerhetstenkning i egenskap av å være
medlem av regjeringen, uavhengig av portefølje?
73. I den grad statsråden har vært kjent
med det Gjørv-kommisjonen omtaler som manglende kultur for beredskaps-
og sikkerhetstenkning i egenskap av å være medlem av regjeringen,
hva har regjeringsmedlem Faremo gjort for å endre en slik kultur?
74. Gjørv-kommisjonen
peker på tydelige lederutfordringer i hele kjeden fra departement ned
til innsatsnivå. Det er pekt på at dette kan være kulturbetinget.
I lys av en slik kulturutfordring er det aktuelt å vurdere en del
av oppfølgingsarbeidet i departementet. I oppfølgingen av terroranslagene
startet diskusjonen om tidligere politidirektør Øystein Mælands
rolle, særlig knyttet til politiets egenevaluering etter terroren.
a) Hva er
årsaken til at statsråden ikke fikk sin habilitet i forhold til
Mæland vurdert allerede ved egen tiltredelse 11. november 2011?
b) Er det noe i statsrådens relasjon til
tidligere politidirektør Mæland som endret seg i løpet av de ca
ni månedene fra statsrådens tiltredelse til statsråden erklærte
seg inhabil i forhold overfor Mæland?
c) Mener statsråden at noen av hennes tjenestehandlinger
i perioden fra 11. november 2011, frem til statsråden erklærte seg
inhabil, var påvirket av at statsråden rent faktisk var å anse som inhabil
i forhold overfor daværende politidirektør?
a) På hvilken
fullmakt og under hvilken statsråds myndighet opererte Saglie overfor
Mæland på dette tidspunkt?
b) Hvem avgjorde at Mæland måtte avklare
sin egen situasjon i løpet av en kort dag før et direktesendt debattprogram
på NrK?
Komiteen ber om svar innen fredag 26. oktober 2012.
Videre bes det om at en word-fil av svaret sendes elektronisk til
kontroll@stortinget.no