Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag
om vedtakelse av en rekke endringer i Stortingets forretningsorden.
Forslagene bygger på rapporten fra arbeidsgruppen
for innholdsmessig revisjon av Stortingets forretningsorden, som
ble avgitt til Stortingets presidentskap 28. februar 2013. Rapporten
er trykket som Dokument 14 (2012–2013). I punkt 2 nedenfor er det
gitt et sammendrag av innholdet i rapporten.
Den nevnte arbeidsgruppen ble oppnevnt av Stortingets
presidentskap 24. mai 2012. Stortingets presidentskap var da i sluttfasen
av arbeidet med en språklig og teknisk revisjon av forretningsordenen.
Under dette arbeidet ble presidentskapet oppmerksom på at forretningsordenen
på enkelte punkter også var moden for en innholdsmessig gjennomgang
og mulig revisjon. Presidentskapet signaliserte at det tok sikte på
å igangsette et arbeid med det, og eventuelt fremme forslag om materielle
endringer i forretningsordenen (jf. Innst. 350 S (2011–2012) s.
2 annen spalte). Det ble på denne bakgrunn besluttet å nedsette
en arbeidsgruppe til å gjennomgå og eventuelt komme med forslag
om en begrenset innholdsmessigrevisjon
av forretningsordenen. Det ble forutsatt at den innholdsmessige
revisjonen skulle bygge på den nye, teknisk reviderte forretningsordenen.
Alle de syv partigruppene på Stortinget ble
bedt om å utpeke ett medlem hver til en arbeidsgruppe som nevnt.
I tillegg oppnevnte presidentskapet femte visepresident Dagfinn
Høybråten som leder av gruppen. Arbeidsgruppen fikk dermed følgende
sammensetning:
Dagfinn Høybråten (leder)
Tove-Lise Torve
Hans Frode Kielland Asmyhr
Trond Helleland
Aksel Hagen
Geir Pollestad
Hans Olav Syversen
Borghild Tenden
Geir Pollestad ble erstattet av Magnhild Meltveit Kleppa
da hun returnerte til Stortinget 19. juni 2012 etter å ha gått av
som statsråd.
(Avsnittet foran er lagt til etter at innstillingen ble
trykket)
Spesialrådgiver Kyrre Grimstad fra Stortingets administrasjon
var arbeidsgruppens sekretær.
Presidentskapet ga arbeidsgruppen følgende mandat:
«Arbeidsgruppen skal gjennomgå og eventuelt fremme
forslag om innholdsmessige endringer av Stortingets forretningsorden.
Arbeidsgruppen skal ta utgangspunkt i den teknisk reviderte forretningsordenen
som planlegges vedtatt i løpet av våren 2012. Representantforslag
84 S (2011–2012) fra Trine Skei Grande forutsettes vurdert av arbeidsgruppen.
For øvrig står arbeidsgruppen fritt til å drøfte og fremsette forslag
om innholdsmessige endringer av forretningsordenen.
Arbeidsgruppen
må avgi sin utredning til Stortingets presidentskap senest 1. mars
2013.»
I arbeidsgruppens rapport kapittel 2 er det
redegjort for arbeidsgruppens forslag til revisjon av en rekke regler
i forretningsordenen, på enkelte punkter med flertalls- og mindretallsmerknader. Et
sammendrag av forslagene er gitt i punkt 2.2 nedenfor. I rapporten
kapittel 3 er det beskrevet en del øvrige endringer som arbeidsgruppen
har drøftet og vurdert, men som den ikke har villet fremme konkrete
forslag om, se punkt 2.3 nedenfor. Rapporten kapittel 4 inneholder
arbeidsgruppens forslag til endringer i de enkelte reglene i forretningsordenen,
og enkelte mindretallsforslag til slike endringer.
I § 3 annet ledd heter det at «en tjenestemann
i Stortingets administrasjon» skal være sekretær i fullmaktskomiteen.
Etter arbeidsgruppens mening er det unødvendig å presisere dette
bare for fullmaktskomiteen, og det foreslås å stryke § 3 annet ledd.
Arbeidsgruppen foreslår en rekke endringer av beskrivelsene
av de enkelte komiteenes ansvarsområder i § 14.
I § 14 nr. 1 om arbeids- og sosialkomiteen foreslås
å erstatte ordet «funksjonshemmede» med «personer med nedsatt funksjonsevne».
Arbeidsgruppen foreslår å overføre saker vedrørende
gjeldsordning fra finanskomiteen til familie- og kulturkomiteen,
som har ansvaret for forbrukersaker, jf. § 14 nr. 3.
Begrepet «sivile vernepliktige» i beskrivelsen
av justiskomiteens ansvarsområder i § 14 nr. 6 foreslås strøket,
ettersom siviltjenesten ble avviklet med virkning fra 1. juni 2012.
Det foreslås videre å overføre «statsgaranti
ved eksport mv.» fra finanskomiteen til næringskomiteens ansvarsområder
i § 14 nr. 10. Dette er i samsvar med Stortingets vedtak 16. oktober 2012
om fordeling av rammeområder i forslaget til statsbudsjett for 2013
til de enkelte fagkomiteene, der statsgarantiordninger for eksport
ble flyttet fra rammeområde 20 under finanskomiteen til rammeområde
9 under næringskomiteen, jf. omtalen i Innst. 1 S (2012–2013) s.
1.
Arbeidsgruppen peker på at beskrivelsen av finanskomiteens
ansvarsområder i § 14 nr. 4 er utdatert og uhensiktsmessig på en
del punkter. Det foreslås derfor å forenkle bestemmelsen en del, og
formulere den slik:
«Finanskomiteen: Saker om økonomisk politikk, finansadministrasjon,
finansmarked, regnskap og revisjon, folketrygdens inntekter og skatter, avgifter
og toll. Om behandlingen av statsbudsjettet og nasjonalbudsjettet
vises til § 43.»
Forslaget går også ut på å flytte «rammetilskudd til
kommuner og fylkeskommuner» fra finanskomiteens ansvarsområder til
§ 14 nr. 8 om kommunal- og forvaltningskomiteens ansvarsområder.
Endelig foreslås det å presisere i § 14 nr.
11 at transport- og kommunikasjonskomiteen bare har ansvar for generelle
saker om telekommunikasjon og elektronisk kommunikasjon. Dette får klarere
frem at mer fagspesifikke saker om slike kommunikasjoner faller
under de enkelte fagkomiteenes ansvarsområder.
Arbeidsgruppen foreslår at reglene om presidentskapets
samtykke til at varamedlemmer i utenriks- og forsvarskomiteen kan
delta på møter også i den utvidete utenriks- og forsvarskomité (DUUFK),
jf. § 16 fjerde ledd, gjøres gjeldende også for varamedlemmer i
andre komiteer som deltar på fellesmøter med DUUFK. Etter arbeidsgruppens
vurdering bør det være samme regler for varamedlemmers deltakelse
i DUUFK uavhengig av hvilken komité de er varamedlemmer i. Det foreslås
å opprette et eget ledd i § 16 med regler om DUUFKs fellesmøter
med andre komiteer, der det også vises til reglene i sjette ledd
om at møtene og innkallingene til DUUFK skal være hemmelige.
Etter arbeidsgruppens vurdering er det ikke
behov for like strenge regler for varamedlemmers deltakelse i Europautvalget
som i DUUFK. Arbeidsgruppen foreslår derfor å forenkle varaordningen
i Europautvalget, slik at varamedlemmer i utenriks- og forsvarskomiteen,
og varamedlemmer i andre komiteer som deltar i konsultasjoner i
Europautvalget, uten videre kan møte også i Europautvalget.
Arbeidsgruppen foreslår å erstatte kravet i
§ 25 første ledd om at møter i komiteene skal «kunngjøres før møtet
ved oppslag i stortingsbygningen» med en mer fleksibel regel om
at møtene skal «kunngjøres på egnet måte».
Det er ikke gitt regler i forretningsordenen
om avstemninger i komiteene (bortsett fra spredte mindretallsrettigheter),
og derfor heller ikke regulert hva som skal skje når avstemninger
ender med stemmelikhet. Arbeidsgruppen foreslår derfor at det tas
inn regler i forretningsordenen om dette, i form av en egen paragraf
(ny § 26).
Etter arbeidsgruppens vurdering bør det presiseres
at hovedregelen er at komitévedtak fattes med alminnelig flertall.
Når det gjelder hva som skjer ved stemmelikhet, mener arbeidsgruppen at
komitélederen bør ha dobbeltstemme ved alle voteringer bortsett
fra ved valg, og at fungerende leder får dobbeltstemmen når komitélederen
er fraværende. Ved valg kan det være grunn til å bruke de mer kompliserte
reglene for slike avstemninger i Stortinget i gjeldende § 59 annet ledd
analogisk, og det foreslås å ta inn en henvisning dit.
Ettersom det foreslås en ny § 26, foreslår arbeidsgruppen
også å omnummerere alle etterfølgende paragrafer. I så fall blir
gjeldende §§ 26 til 39 nye §§ 27 til 40 (det foreslås også en ny
§ 41, jf. punkt 2.2.14 nedenfor).
Etter gjeldende § 26 første ledd tredje punktum er
det komiteen som «med vanlig flertall» beslutter både om det skal
avholdes høring og hvem som skal anmodes om å møte.
Arbeidsgruppens flertall, medlemmene Høybråten,
Kielland Asmyhr, Helleland, Hagen, Meltveit Kleppa, Syversen og
Tenden, mener at en tredjedel av komiteens medlemmer bør kunne kreve
at komiteen skal avholde høring, og bestemme hvem komiteen skal
anmode om å møte til høring. For at dette ikke skal føre til at komiteen
må avholde høring i uforholdsmessig mange saker, foreslår arbeidsgruppens
flertall også at et annet mindretall i komiteen (en annen tredjedel
av komiteens medlemmer) skal kunne bringe spørsmålet om å avholde
høring inn for presidentskapet for avgjørelse i hvert enkelt tilfelle.
Dersom det vedtas en slik generell mindretallsrettighet
til å kreve høring, er det ikke behov for den særlige mindretallsrettigheten
i gjeldende § 26 annet ledd tredje punktum, eller den særlige mindretallsretten
til å kreve komitéhøring i kontrollsaker i kontroll- og konstitusjonskomiteen
i § 15 femte ledd. Videre foreslås det å flytte regelen i gjeldende
§ 26 første ledd femte punktum om at de som innkalles til høring møter
frivillig og selv avgjør om de vil besvare komiteens spørsmål, til
nye § 27 fjerde ledd.
Et mindretall i arbeidsgruppen, medlemmet Torve,
mener det ikke er behov for innføring av slike mindretallsrettigheter
som flertallet foreslår, og at regelen i gjeldende § 26 første ledd
derfor bør beholdes slik den lyder i dag.
Det kan være av stor betydning både for resultatet
og for den enkelte representant at alle har anledning til å være
til stede under debatten og voteringen over grunnlovsforslag. Arbeidsgruppen
foreslår derfor at det tas inn en regel i nye § 27 om at det ikke
er adgang til å avholde høringer i komiteene mens grunnlovsforslag
blir behandlet i plenum. Regelen i gjeldende § 26 syvende ledd tredje
punktum om forbud mot åpne kontrollhøringer når det er møte i Stortinget, kan
i så fall flyttes til det nye tredje ledd. Det foreslås også enkelte
andre justeringer av gjeldende § 26, som blir nye § 27.
Et mindretall i arbeidsgruppen, medlemmet Tenden,
mener at det i tillegg til forbudet mot høringer under behandlingen
av grunnlovsforslag bør være et generelt forbud mot kontrollhøringer
når det er møter i plenum, også under den ordinære spørretimen.
Partigrupper med mindre enn 11 representanter har
ikke medlemmer i alle komiteer, og det kan derfor være vanskelig
for små partigrupper å få tilstrekkelig informasjon om saker som
behandles i komiteer som partiet ikke har medlem i. Arbeidsgruppen
mener derfor at alle partigrupper bør gis mulighet til å få tilgang
til dokumenter i alle komiteer, og foreslår en regel om at presidentskapet
kan samtykke til at ett medlem i partigruppen får tilgang til alle
dokumenter i en bestemt komité som partigruppen ikke har medlem
i. Dette vil bare omfatte utkast til innstillinger og andre dokumenter
som alle de ordinære komitémedlemmene har tilgang til. Det foreslås
også å stille som vilkår for å få slik tilgang at den aktuelle representanten
blir bundet av de samme reglene om konfidensialitet og behandling
av komiteens dokumenter som gjelder for de ordinære medlemmene av
komiteen.
Arbeidsgruppen gir uttrykk for at også rådgivere i
partigruppene for den representanten som gis slik tilgang til komitédokumenter,
kan gis tilgang til komiteens dokumenter, på linje med representanten
selv. Arbeidsgruppen har imidlertid ikke sett det som nødvendig
å presisere dette i forretningsordenen.
I gjeldende § 29 er det fastsatt at statsråden
skal få anledning til å uttale seg om et representantforslag dersom
komiteen «finner at et representantforslag helt eller delvis bør
imøtekommes og at saken egner seg for avgjørelse i Stortinget uten nærmere
utredning». Arbeidsgruppen foreslår i tillegg å ta inn en regel
om at en tredjedel av komiteens medlemmer i alle tilfeller skal
kunne kreve at komiteen sender brev til en statsråd med anmodning
om statsrådens uttalelse om et representantforslag, altså også i
tilfeller der komiteens flertall ikke vil imøtekomme representantforslaget.
Dersom komiteen finner at det er behov for ytterligere
utredning før det tas realitetsstandpunkt til forslaget, bør den
«gi innstilling om at forslaget oversendes regjeringen til utredning
og uttalelse», jf. gjeldende § 29 tredje punktum. Denne bestemmelsen
foreslås videreført som nytt annet ledd annet punktum i nye § 30.
Det foreslås også å ta inn regler i det nye
annet ledd om hvilke øvrige vedtak komiteen kan gi tilråding om
når det gjelder representantforslag. Ved siden av at forslaget vedtas
eller at det sendes til utredning og uttalelse, kan det være aktuelt
å tilrå at Stortinget avviser forslaget. Arbeidsgruppen foreslår
at uttrykket «avvise» reserveres for tilfeller der komiteen mener
at Stortinget ikke bør ta et forslag til videre behandling av formelle
grunner. Dette er i tråd med juridisk terminologi på andre rettsområder.
I siste punktum i gjeldende § 29 er det fastsatt
at dersom komiteen finner at forslaget ikke bør gis tilslutning,
bør den «uten videre fremme innstilling om at forslaget ikke bifalles».
Arbeidsgruppen mener at denne bestemmelsen er uheldig av flere grunner,
og foreslår at det i stedet tas inn en regel om at det normalt skal
gis innstilling om at representantforslaget – som et dokument –
«vedlegges protokollen». Dermed vil representantforslaget som ligger
til grunn for saken alltid «utkvitteres». I tillegg kan det fremmes
innstilling om de vedtakene som komiteen måtte ønske. De eneste
tilfellene der det ikke vil være nødvendig å tilrå at representantforslaget
vedlegges protokollen, er dersom det gis tilråding om at hele representantforslaget
avvises av formelle grunner eller at det oversendes regjeringen
til utredning og uttalelse.
Arbeidsgruppen foreslår altså at det presiseres
i nye § 30 annet ledd at komiteen ved behandling av representantforslag
bare kan gi tilråding om de nevnte vedtaksformene, og i hvilke tilfeller
de forskjellige tilrådingene er aktuelle. Arbeidsgruppen understreker
at en slik regel om hvilke tilrådinger komiteen kan gi, ikke vil
hindre Stortinget i å fatte de vedtak Stortinget vil, som konklusjon
på eller i tilknytning til saken.
Arbeidsgruppen foreslår også enkelte andre justeringer
av paragrafen.
I gjeldende § 29 første punktum er det fastsatt
at komiteen skal gi innstilling til Stortinget om representantforslag
som komiteen får til behandling. Komiteene vil imidlertid ha plikt
til å gi innstilling til Stortinget om alle saker de får til behandling
fra Stortinget. Arbeidsgruppen foreslår at dette fastsettes som
en generell plikt, som tas inn i nye § 31 første ledd første punktum.
Etter gjeldende § 33 første ledd annet punktum kan
presidentskapet beslutte at det i et stortingsmøte som varer utover
kvelden skal være en pause mellom kl. 16.00 og kl. 18.00. Etter
at denne regelen ble vedtatt 10. februar 2011 (jf. Innst. 199 S
(2010–2011) fra Stortingets presidentskap), har det vært avholdt
møtepauser under et svært lite antall møter. Arbeidsgruppen foreslår
derfor å oppheve regelen om møtepauser mellom kl. 16.00 og 18.00
som en fast ordning, og i stedet ta inn en regel som gir presidentskapet
en generell adgang til å beslutte at det skal holdes pause i et
stortingsmøte. Dette kan være aktuelt også i andre tilfeller enn
ved møtepause før et kveldsmøte.
I gjeldende § 37 femte ledd heter det at en
sak som er endelig avgjort, ikke kan bringes frem igjen eller tas
opp på nytt i samme stortingssesjon. Bestemmelsen gjelder for hele
saker, og gir ikke adgang til å avvise enkeltforslag for eksempel
i et representantforslag, selv om forslaget har blitt behandlet
og avgjort tidligere i sesjonen.
Arbeidsgruppen mener at dette er lite hensiktsmessig,
ettersom mange representantforslag inneholder en rekke enkeltforslag,
og det relativt ofte hender at ett eller flere av disse forslagene
er behandlet tidligere i sesjonen. Arbeidsgruppen foreslår derfor
at avvisningsregelen i gjeldende § 37 femte ledd bør gjelde for
forslag, og ikke bare for hele saker.
Et mindretall i arbeidsgruppen, medlemmet Kielland
Asmyhr, stiller seg i hovedsak bak arbeidsgruppens forslag, men
mener at forslag fremmet i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
ikke bør være til hinder for at forslag om det samme tas opp til
behandling senere i samme stortingssesjon.
Etter arbeidsgruppens mening bør det tas inn
regler i forretningsordenen om behandlingen av forslag om utsettelse
av en sak som er tatt opp til behandling i Stortinget. Det foreslås
at regler om dette gis i en ny paragraf (nye § 41).
Det kan være aktuelt å fremme forslag om at
behandlingen av saken utsettes til et senere stortingsmøte, eller
forslag om at saken sendes tilbake til komiteen for videre forberedende
behandling. Arbeidsgruppen foreslår en regel om at forslag om utsettelse
av saken til et senere stortingsmøte må tas opp til behandling og
votering straks. Det foreslås også at det fastsettes at Stortinget
må ta den utsatte saken til behandling innen utgangen av samme stortingssesjon.
Disse presiseringene er ikke nødvendige dersom saken sendes tilbake
til en komité, ettersom det da vil være opp til komiteen å fremme
ny innstilling om saken til Stortinget.
Ettersom det foreslås en ny paragraf (i tillegg
til nye § 26, se punkt 2.2.6 ovenfor), blir nummereringen av alle
etterfølgende paragrafer forskjøvet med to numre (§§ 40 følgende
blir nye §§ 42 følgende).
I gjeldende § 41 fjerde ledd heter det at finanskomiteen
«samtidig» med avgivelse av innstilling om nasjonalbudsjettet og
statsbudsjettet (finansinnstillingen, Innst. 2 S), skal avgi «innstilling
vedrørende skatter og avgifter og rammetilskudd til kommuner og
fylkeskommuner» (Innst. 3 S). I praksis har også Innst. 4 L om endringer
i lovgivningen om skatter, avgifter og toll blitt avgitt samtidig
med Innst. 2 S.
Dette innebærer at finanskomiteen på den korte tiden
som er til rådighet må arbeide parallelt med flere omfattende innstillinger.
Arbeidsgruppen mener at dette er lite hensiktsmessig, og foreslår at
det åpnes for at Innst. 3 S kan avgis etter finansinnstillingen.
Videre foreslår arbeidsgruppen at ordene «rammetilskudd til kommuner
og fylkeskommuner» tas ut av bestemmelsen, ettersom det også foreslås
at dette overføres til kommunal- og forvaltningskomiteens ansvarsområde
i § 14 nr. 8 (se punkt 2.2.2 ovenfor). Dette kan medføre at Stortinget
vil treffe det endelige vedtaket om rammetilskudd til kommunesektoren
et par uker senere enn med dagens ordning, men etter arbeidsgruppens
vurdering vil dette neppe få særlige konsekvenser for kommunenes
og fylkeskommunenes budsjettarbeid.
Uten presiseringen av at innstillingen om skatter og
avgifter skal avgis «samtidig» med finansinnstillingen, vil bestemmelsen
i gjeldende § 41 fjerde ledd etter arbeidsgruppens vurdering bli
overflødig, og det foreslås at dette leddet strykes (i nye § 43).
Det foreslås også enkelte andre, mindre justeringer av paragrafen.
Arbeidsgruppen har vurdert flere tiltak for
å sikre og styrke mulighetene for å ta opp dagsaktuelle tema til
debatt i Stortinget.
Arbeidsgruppen foreslår at komiteene gis anledning
til å ta opp enkelte saker eller tema til en bredere debatt i Stortinget,
der lederne for partifraksjonene i komiteen får adgang til et ubegrenset
antall innlegg. Dette vil kunne stimulere til en bred debatt om
særlig viktige eller aktuelle tema. Forslaget går ut på at den enkelte
komité skal kunne ta initiativ til et slikt debattopplegg inntil to
ganger per stortingssesjon. Dette skal kunne gjøres ikke bare i
saker som komiteen har fått til behandling, men komiteene skal også
ellers kunne ta selvstendig initiativ til slike debatter om tema
som faller innenfor komiteens ansvarsområde.
En regel om dette foreslås tatt inn i § 22 syvende ledd.
Det foreslås også en særregel om taletiden i slike debatter i nye
§ 51 tredje ledd (gjeldende § 49 tredje ledd).
Etter gjeldende § 66 første ledd tredje punktum bør
stortingspresidenten normalt avvise interpellasjoner om blant annet:
«b) saker som er under behandling i komiteene, c) saker som det
er gitt innstilling om, men som ennå ikke er behandlet av Stortinget».
Noen saker, for eksempel representantforslag, kan inneholde en rekke
enkeltforslag som dekker et bredt spekter av temaer. Arbeidsgruppen
mener det er uheldig om slike «vidtfavnende» saker blir til hinder
for senere interpellasjoner om ett av temaene som berøres i saken.
Arbeidsgruppens flertall, medlemmene Høybråten,
Torve, Helleland, Hagen, Meltveit Kleppa, Syversen og Tenden, foreslår
derfor at avvisningsgrunnene i gjeldende § 66 mykes opp, slik at
stortingspresidenten ikke må avvise interpellasjoner som gjelder
enkeltforslag som tidligere er tatt opp i en omfattende sak. Arbeidsgruppen
foreslår at det tas inn en tilføyelse om dette etter punktoppstillingen
i nye § 68 første ledd tredje punktum.
Et mindretall i gruppen, medlemmet Kielland Asmyhr,
mener at det ikke bør være noen begrensninger i adgangen til å fremme
interpellasjoner (bortsett fra at de ikke kan angå noe som faller
utenfor regjeringens ansvarsområde). Etter dette medlemmets mening
bør derfor avvisningsgrunnene i gjeldende § 66 første ledd annet punktum
bokstav b, c og d oppheves.
Etter gjeldende § 68 tredje ledd kan det bare stilles
til sammen to spørsmål til skriftlig besvarelse og spørsmål i spørretimen
per kalenderuke. Etter arbeidsgruppens vurdering kan denne regelen
ha ført til at det blir innlevert færre spørsmål til den ordinære
spørretimen. Som et bidrag til å revitalisere spørretimen foreslår
arbeidsgruppen derfor at representantene skal kunne stille to spørsmål
til skriftlig besvarelse per uke selv om de også innleverer spørsmål
til den ordinære spørretimen.
Etter gjeldende § 71 annet ledd må spørsmål
til den ordinære spørretimen innleveres «senest kl. 14.00 siste
torsdag før spørretimen», det vil si seks dager før spørretimen
avholdes. Et mindretall i arbeidsgruppen, medlemmet Kielland Asmyhr,
mener at en kortere frist vil gjøre det mulig å stille mer dagsaktuelle
spørsmål enn i dag. Dette medlemmet foreslår derfor at fristen for
innlevering av spørretimespørsmål settes til senest kl. 12.00 siste
mandag før spørretimen.
Arbeidsgruppens flertall mener at den gjeldende fristen
på seks dager før spørretimen avholdes er hensiktsmessig, særlig
for at statsrådene skal ha mulighet til å forberede seg og kunne
gi presise og utfyllende svar. Flertallet går derfor ikke inn for
å forkorte denne fristen.
Arbeidsgruppen foreslår også noen mindre justeringer
av ord og begreper i forretningsordenen:
Ordet «referatsaker»
i gjeldende § 32 annet ledd fjerde punktum endres til «saker som
skal refereres» (i nye § 33).
Ordet «kart» i gjeldende § 38 annet ledd
bokstav c erstattes med «dagsordenen» (i nye § 39).
Betegnelsen «Reglement om register for
representantenes verv og økonomiske interesser» i gjeldende § 74
endres til «reglement om register for stortingsrepresentantenes
verv og økonomiske interesser» (i nye § 76), som er den offisielle
betegnelsen på reglementet.
Som nevnt har arbeidsgruppen drøftet en del øvrige
mulige endringer av forretningsordenen, som en enstemmig arbeidsgruppe
ikke har villet fremme forslag om, i rapporten kapittel 3.
I representantforslag 84 S (2011–2012) ble det foreslått
å ta inn en regel i gjeldende § 70 første ledd nytt tredje punktum
om at statsministeren, med mindre særlige hensyn tilsier noe annet, skal
møte i den muntlige spørretimen minst én gang per måned. Representantforslaget
ble behandlet av Stortingets presidentskap i forrige stortingssesjon,
og det ble gitt innstilling om at det «vedlegges protokollen», jf.
Innst. 288 S (2011–2012). Innstillingen ble enstemmig bifalt i Stortingets
møte 22. mai 2012.
Det ble særskilt presisert i mandatet at arbeidsgruppen
skulle vurdere det nevnte representantforslaget. I Dokument 14 (2012–2013)
punkt 3.1 peker arbeidsgruppen på at det i dag er praksis for at
statsministeren møter i spørretimen omtrent én gang i måneden, og
at det synes å være unison enighet både fra regjeringen og Stortingets
side, og fra posisjons- og opposisjonspartiene, om at dette er en
god ordning. Etter arbeidsgruppens mening bør den likevel praktiseres
med en viss grad av fleksibilitet, og arbeidsgruppen ser det derfor
ikke som nødvendig å regulere dette i forretningsordenen.
Komiteenes adgang til å stille spørsmål til
en statsråd for å belyse bestemte saker som komiteen har til behandling,
er etablert gjennom langvarig praksis. Men denne ordningen har bare indirekte
kommet til uttrykk i forretningsordenen § 24.
Arbeidsgruppen har vurdert om det bør tas inn
en regel i forretningsordenen som utvetydig slår fast at komiteene
kan stille spørsmål til statsrådene om saker som komiteen har til
behandling. Dette ville gi et klarere rettslig grunnlag for denne
spørsmålsordningen. Arbeidsgruppen har også drøftet enkelte problemstillinger
i tilknytning til eventuell regulering av slike spørsmål i forretningsordenen.
Etter en samlet vurdering har arbeidsgruppen likevel
kommet til at dagens praksis fungerer tilfredsstillende, og har
derfor ikke fremmet forslag om en ny bestemmelse i forretningsordenen
om skriftlige spørsmål fra komiteene.
Etter gjeldende praksis er det bare helt unntaksvis
at en stortingsrepresentant vil være inhabil til å delta i behandlingen
av en sak i Stortinget. Men også ut over slike tilfeller kan det
tenkes at en representant vil be om å bli fritatt fra å delta i
behandlingen av en sak fordi representanten har en særlig sterk
personlig interesse i saken.
Arbeidsgruppen mener at det ikke er ønskelig
å ta detaljerte inhabilitetsregler inn i forretningsordenen, men
drøfter om det kan være grunn til å ta inn en regel om behandlingen
av eventuelle spørsmål om en representants habilitet. Arbeidsgruppen
har også laget utkast til en slik regel, men har som nevnt ikke
fremmet forslag om at en slik regel bør vedtas.
Arbeidsgruppen har drøftet spørsmålet om det
er behov for å ta inn regler i forretningsordenen om sanksjoner
ved brudd på stortingsrepresentantenes plikter. Arbeidsgruppen har
blant annet redegjort for regler om dette i andre parlamenters regelverk,
og for en del prinsipielle juridiske problemstillinger når det gjelder
slike sanksjonsregler.
Arbeidsgruppen har imidlertid ikke foreslått
at det fastsettes slike regler i forretningsordenen. Det finnes
allerede formelle sanksjoner for brudd på representantenes plikter,
i form av riksrett og alminnelige strafferettslige reaksjoner. Det
finnes også uformelle måter å påtale uønsket adferd på, for eksempel
at presidentskapet eller stortingspresidenten henvender seg til
den enkelte representant og påpeker at visse typer adferd bryter
med skrevne eller uskrevne regler. Etter arbeidsgruppens mening
er det derfor ikke behov for å fastsette ytterligere sanksjonsregler
i forretningsordenen.
Presidentskapet viser
til rapporten fra arbeidsgruppen for innholdsmessig revisjon av
Stortingets forretningsorden i Dokument 14 (2012–2013), og vil i
all hovedsak støtte arbeidsgruppens vurderinger og forslag. Presidentskapet merker
seg arbeidsgruppens drøftelse av enkelte temaer i rapporten kapittel
3, men vil – i likhet med arbeidsgruppen selv – ikke foreslå endringer
i forretningsordenen når det gjelder disse temaene.
På enkelte punkter i rapporten kapittel 2 har
arbeidsgruppen delt seg i et flertall og et mindretall. På enkelte
andre punkter vil presidentskapet foreslå visse justeringer
av arbeidsgruppens forslag. Disse punktene er nærmere kommentert
i merknadene nedenfor. Presidentskapet har også gjort
enkelte mindre endringer av ordlyden i de enkelte bestemmelsene,
som ikke har innholdsmessig betydning og som derfor ikke er kommentert
i det følgende.
I Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.1
har arbeidsgruppen foreslått å oppheve fo. § 3 annet ledd. Presidentskapet er
enig i at det er unødvendig å presisere at en tjenestemann i Stortingets
administrasjon skal være sekretær i fullmaktskomiteen, og støtter
forslaget.
Presidentskapet vil i tillegg
foreslå en justering av § 3 første ledd. I § 3 første ledd første punktum
heter det at Stortinget skal velge en komité som skal prøve fullmaktene
for «representantene og vararepresentantene i det nye storting».
I annet punktum heter det at Stortinget også skal velge «like mange
vararepresentanter som representanter». Det at det brukes samme begreper
begge steder, er egnet til å forvirre. Stortinget skal åpenbart
ikke velge vararepresentanter til «det nye storting». Det det siktes
til i annet punktum er varamedlemmer og medlemmer i den forberedende
fullmaktskomité. Presidentskapet foreslår at dette
presiseres i § 3 første ledd annet punktum.
Presidentskapet viser
til Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.2, der arbeidsgruppen foreslår
en rekke endringer av beskrivelsene av de forskjellige komiteenes
ansvarsområder i fo. § 14. Presidentskapet støtter
arbeidsgruppens forslag.
I § 14 nr. 6 om justiskomiteens ansvarsområder har
arbeidsgruppen foreslått å ta ut ordene «sivile vernepliktige».
Dette er begrunnet med at siviltjenesten ble avviklet med virkning
fra 1. juni 2012. Arbeidsgruppen har imidlertid ikke foreslått å
endre § 14 nr. 9 fjerde punktum bokstav e, der det heter at kontroll-
og konstitusjonskomiteen skal behandle «meldinger fra Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret og Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige».
Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige er
ikke formelt avviklet, men ettersom siviltjenesten er avviklet,
er det neppe lenger behov for en egen ombudsmannsnemnd for sivile
vernepliktige. Eventuelle klager om forhold ved en tidligere avtjent
siviltjeneste kan antakelig behandles av Ombudsmannsnemnda for forsvaret. Og
dersom Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige oppheves, vil
det ikke lenger være behov for en egen melding til Stortinget om
virksomheten til Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige, som
frem til nå har blitt avgitt hvert fjerde år ved begynnelsen av
hver valgperiode (Dokument 6 i Stortingets dokumentserie). Neste
Dokument 6, om nemndas virksomhet i perioden 2010–2013, vil etter
all sannsynlighet bli den siste meldingen fra Ombudsmannsnemnda
for sivile vernepliktige. Etter presidentskapets mening
er det ikke lenger behov for å presisere i fo. § 14 nr. 9 fjerde
punktum bokstav e at kontroll- og konstitusjonskomiteen skal behandle
meldinger fra «Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige». Presidentskapet foreslår
derfor at denne delen av bestemmelsen strykes.
Under arbeidet med saken har presidentskapet fått
enkelte innspill fra partigruppene om ytterligere justeringer av
beskrivelsene av komiteenes ansvarsområder, herunder om at enkelte
saksområder bør flyttes fra én komité til en annen. Presidentskapet vil
imidlertid ikke foreslå ytterligere endringer nå. Eventuelle nye
justeringer og flytting av ansvarsområder mellom komiteene bør utstå
til etter valget og vurderes av det nye storting.
Presidentskapet viser
til Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.7, der arbeidsgruppen har foreslått
at en tredjedel av medlemmene i en komité skal gis rett til å kreve
at komiteen avholder høring i en sak. Presidentskapet støtter
i hovedsak arbeidsgruppens forslag.
Det forrige presidentskapet gjennomgikk så sent som
i mai 2009 en rekke forslag om styrking av mindretallets rettigheter
i Stortinget og komiteene, jf. Innst. S. nr. 235 (2008–2009). Etter
en bred vurdering ble mindretallsrettighetene i komiteene styrket
på flere punkter, blant annet ved at et mindretall på en tredjedel
kan bringe et flertallsvedtak om tidspunkt for å avgi innstilling inn
for presidentskapet til avgjørelse (nåværende § 23 annet ledd),
at saksordføreren kan kreve at komiteen stiller bestemte skriftlige
spørsmål til en statsråd (nåværende § 24 tredje ledd) og at et mindretall
på en tredjedel kan bringe et avslag på krav om høring inn for presidentskapet
til avgjørelse (nåværende § 26 annet ledd tredje punktum). Presidentskapet foreslår
nå en ytterligere styrking av mindretallsrettighetene i komiteene,
men vil samtidig påpeke at en fortsatt utvikling i retning av flere
mindretallsrettigheter kan gå på bekostning av grunnleggende prinsipper
om demokratisk representasjon og flertallsstyre.
I tillegg til regelen om at en tredjedel av
komitémedlemmene kan kreve at det avholdes høring, har arbeidsgruppen
foreslått en regel om at et annet mindretall i komiteen kan bringe
beslutningen om å avholde høring inn for presidentskapet til avgjørelse.
Dette er ment å fungere som en slags «sikkerhetsventil», for å unngå
at «komiteen må avholde høring i uforholdsmessig mange saker, og
at dette kan gå på bekostning av komiteens andre oppgaver», jf.
Dokument 14 (2012–2013) s. 8 første spalte. Men slik forslaget er
formulert, vil regelen også gi grunnlag for et mindretall i komiteen
til å bringe beslutninger fattet av et flertall av komitémedlemmene
om å avholde høring, inn for presidentskapet til avgjørelse. Etter presidentskapets mening
er det ikke hensiktsmessig å gi et mindretall i komiteen en slik
mulighet til å «anke» flertallsbeslutninger om å avholde høring,
inn for presidentskapet. Denne muligheten bør forbeholdes tilfeller
der det bare er et mindretall som står bak kravet om høring. Presidentskapet foreslår
derfor at nye § 27 første ledd fjerde punktum formuleres slik:
«En beslutning om å avholde høring som bare er støttet
av et mindretall av komitémedlemmene, kan ved beslutning i samme
møte av et mindretall på minst en tredjedel av komiteens medlemmer
bringes inn for presidentskapet til avgjørelse.»
I Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.8
foreslår en samlet arbeidsgruppe å ta inn en regel i nye fo. § 27
nytt tredje ledd om at det ikke er adgang til å avholde komitéhøring
under behandlingen av grunnlovsforslag i Stortinget. Det foreslås
også noen ytterligere justeringer av nye § 27. Presidentskapet støtter
arbeidsgruppens forslag.
Et mindretall i arbeidsgruppen, medlemmet Tenden,
foreslår i tillegg et generelt forbud mot kontrollhøringer når det
er møter i plenum, også under den ordinære spørretimen. Presidentskapet ser
behovet for å gi flest mulig representanter anledning til å være
til stede i stortingssalen også under den ordinære spørretimen.
Men dersom adgangen til å holde åpne kontrollhøringer blir underlagt
for strenge begrensninger, kan det bli vanskelig for komiteene å finne
egnete tidspunkter for disse. Presidentskapet vil
derfor ikke foreslå et generelt forbud mot å avholde kontrollhøringer
under den ordinære spørretimen.
Presidentskapet viser
til Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.13, der en samlet arbeidsgruppe
har foreslått å endre avvisningsregelen i gjeldende § 37 femte ledd
slik at den ikke bare gjelder for hele saker, men også for forslag.
Den vil dermed gi grunnlag for å avvise enkelte forslag i en større
sak. Presidentskapet støtter dette forslaget.
Første visepresident Øyvind
Korsbergviser i tillegg til
forslaget fra et mindretall i arbeidsgruppen, medlemmet Kielland
Asmyhr, om at begrensningen i adgangen til å ta opp forslag på nytt
ikke bør gjelde for forslag fremmet i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet. Som regel fremmes det da en rekke forslag, og
dette bør ikke være til hinder for at de samme forslagene kan tas
opp til en bredere og grundigere behandling på et senere tidspunkt
i sesjonen. I tråd med forslaget fra arbeidsgruppens mindretall
vil derfor dette medlem foreslå følgende tillegg
til nye § 38 femte ledd, som et nytt tredje punktum i bestemmelsen:
«Forslag fremmet i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet kan tas opp igjen senere i samme stortingssesjon.»
I Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.15 har arbeidsgruppen
foreslått å oppheve bestemmelsen i gjeldende § 41 fjerde ledd om
at finanskomiteen skal avgi innstilling blant annet om «rammetilskudd
til kommuner og fylkeskommuner» samtidig med innstillingen om nasjonalbudsjettet
og statsbudsjettet (Innst. 2 S). Dette henger sammen med forslaget
i rapporten punkt 2.2 om å overføre ansvaret for «rammetilskudd
til kommuner og fylkeskommuner» fra finanskomiteen til kommunal-
og forvaltningskomiteen.
Presidentskapet støtter
disse forslagene. Av hensyn til budsjettarbeidet i kommunene og
fylkeskommunene er det imidlertid uheldig om dette skulle føre til
at budsjettinnstillingen om rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner,
og Stortingets behandling av denne, kommer betydelig senere enn
i dag. I dag er budsjettinnstillingen fra kommunal- og forvaltningskomiteen
en av de siste budsjettinnstillingene som avgis og behandles i Stortinget
(de siste fire årene har det vært Innst. 16 S, avgitt i begynnelsen
av desember). Kommunal- og forvaltningskomiteens budsjettinnstilling
bør derfor avgis og behandles tidligere enn i dag dersom denne komiteen
skal avgi innstilling om rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner. Presidentskapet forutsetter
at dette kan ordnes på en praktisk måte ved å endre rekkefølgen
på de enkelte fagkomiteenes budsjettinnstillinger og behandlingen
av dem i Stortinget.
I Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.16
har arbeidsgruppen foreslått å gi komiteene adgang til inntil to
ganger i hver stortingssesjon å ta initiativ til debatter i Stortinget
utenom konkrete saker komiteen har fått til behandling, om tema
som faller innenfor komiteens ansvarsområde. Presidentskapet støtter
dette forslaget.
Arbeidsgruppen har også foreslått et særlig
opplegg for slike debatter, der lederne av partifraksjonene i komiteen
gis adgang til et ubegrenset antall innlegg. Imidlertid er ikke
alle partier representert i alle komiteer. Det kan også tenkes at det
er andre i partiet enn lederen av partifraksjonen i den aktuelle
komiteen som har spesielle kunnskaper om eller interesse for et
bestemt tema. Etter presidentskapets mening bør det derfor
overlates til partigruppene å bestemme hvilke av partiets representanter
som skal få et ubegrenset antall innlegg i debatten.
Presidentskapet foreslår derfor
at nye § 51 tredje ledd annet punktum bokstav d formuleres slik:
Presidentskapet vil understreke
at det her bare gjøres unntak fra hovedregelen i nye § 51 (gjeldende
§ 49) tredje ledd første punktum om at ingen taler må ha ordet mer
enn to ganger under en debatt. De øvrige reglene om debatter i Stortinget
i forretningsordenen kapittel 7 vil gjelde som vanlig for slike
debatter.
I Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.17 har flertallet
i arbeidsgruppen foreslått å «myke opp» reglene om avvisning av
interpellasjoner i fo. § 66 (nye § 68) ved å presisere at det ikke
gir grunn til avvisning at en interpellasjon gjelder noe som er
tatt opp i enkeltforslag i en mer omfattende sak.
Presidentskapet støtter
dette forslaget. Det vil gi grunnlag for en mer fleksibel vurdering
av om en interpellasjon bør avvises fordi tilsvarende spørsmål allerede
ligger til behandling i komiteene eller Stortinget. Slik sett imøtekommer
forslaget også forslaget til arbeidsgruppens mindretall, medlemmet
Kielland Asmyhr, om at avvisningsgrunnene i gjeldende § 66 første
ledd annet punktum bokstav b, c og d oppheves. Presidentskapet ser
derfor ikke grunn til å gå videre med det sistnevnte forslaget.
I Dokument 14 (2012–2013) punkt 2.19 har et mindretall
i arbeidsgruppen, medlemmet Kielland Asmyhr, foreslått at fristen
for innlevering av spørretimespørsmål skal være kortere enn i dag,
og settes til senest kl. 12.00 siste mandag før spørretimen.
I likhet med arbeidsgruppens flertall
mener presidentskapets flertall, alle unntatt første
visepresident Øyvind Korsberg, at den gjeldende fristen på ca. seks
dager for å levere inn spørsmål til den ordinære spørretimen, er hensiktsmessig,
særlig for at statsrådene skal ha mulighet til å forberede seg og
kunne gi presise og utfyllende svar på spørsmålene. Flertallet ser
derfor ikke grunn til å forkorte denne fristen.
Første visepresident Øyvind
Korsberg støtter forslag til arbeidsgruppens mindretall,
og viser til begrunnelsen for dette i Dokument 14 (2012–2013) s.
14.
Arbeidsgruppen har ikke tatt stilling til når
eventuelle endringer i forretningsordenen bør tre i kraft.
Arbeidsgruppens forslag innebærer
ganske omfattende endringer av forretningsordenen og omnummerering
av de fleste paragrafene. Samtidig er det nå relativt kort tid igjen
av inneværende valgperiode. Etter presidentskapets mening bør
derfor endringene først tre i kraft 1. oktober 2013, det vil si
ved starten av neste valgperiode. Det nye storting vil dermed bygge
på den reviderte forretningsordenen, samtidig som den gjeldende
forretningsordenen kan bestå ut inneværende valgperiode.
Forslag fra presidentskapets medlem Øyvind Korsberg:
Forslag 1
Stortingets forretningsorden § 38 femte ledd
nytt tredje punktum skal lyde:
Forslag fremmet i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet kan tas opp igjen senere i samme
stortingssesjon.
Forslag 2
Stortingets forretningsorden § 73 annet ledd fjerde
og femte punktum skal lyde:
Spørsmål til en spørretime må innleveres senest kl. 12.00 siste mandag før
spørretimen. Faller en mandag på en høytidsdag,
er innleveringsfristen kl. 14.00 siste foregående hverdag.
Tilrådingen fremmes av et samlet presidentskap.
Stortingets presidentskap viser
til presidentskapets merknader ovenfor, og råder Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak:
I
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:
§ 3 første ledd annet punktum skal lyde:
Samtidig velger Stortinget også like mange varamedlemmer som medlemmer
i komiteen, og komiteens leder og nestleder.
§ 3 annet ledd oppheves. Nåværende tredje til sjette
ledd blir annet til femte ledd.
§ 6 annet ledd annet punktum skal lyde:
Ved senere valg i samme valgperiode foregår avstemningene
etter § 60 første ledd bokstav a, med
mindre vilkårene for avstemning ved sedler uten underskrift i § 60 første ledd bokstav d er oppfylt.
§ 6 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Oppnår ingen av kandidatene slikt flertall ved første
valg eller ved fritt omvalg, foretas bundet omvalg mellom de to
kandidatene som har fått størst stemmetall, jf. § 61 annet
ledd.
§ 14 nr. 1 skal lyde:
Arbeids- og sosialkomiteen: Saker om arbeidsmarked
og arbeidsmiljø, arbeidsrettete ytelser, pensjoner, sosiale stønader
og politikk overfor personer med nedsatt funksjonsevne.
§ 14 nr. 3 skal lyde:
Familie- og kulturkomiteen: Saker om familie, barn
og ungdom, likestilling mellom kvinner og menn, forbrukersaker, herunder saker om gjeldsordning, og saker
om kultur.
§ 14 nr. 4 skal lyde:
Finanskomiteen: Saker om økonomisk politikk, finansadministrasjon, finansmarked,
regnskap og revisjon, folketrygdens inntekter ogskatter, avgifter og toll. Om behandlingen
av statsbudsjettet og nasjonalbudsjettet vises til § 43.
§ 14 nr. 6 skal lyde:
Justiskomiteen: Saker om rettsvesen, kriminalomsorg, politiet, andre justisformål, sivil beredskap,
rettferdsvederlag, alminnelig forvaltningslovgivning, straffelovgivning,
prosesslovgivning og alminnelig sivillovgivning.
§ 14 nr. 8 skal lyde:
Kommunal- og forvaltningskomiteen: Saker om kommunal
forvaltning, regional- og distriktspolitikk, rammetilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, innvandringspolitikk, boligforhold,
bygningssaker, nasjonale minoriteter, samiske spørsmål unntatt reglene
om valg til Sametinget, saker om organisering og virkeområde for
statlig forvaltning, statens fellesadministrasjon, statlig personalpolitikk, herunder
lønnsforhold, og partistøtte.
§ 14 nr. 9 tredje punktum skal lyde:
Saker der Stortinget skal ta stilling til hvorvidt konstitusjonelt
ansvar skal gjøres gjeldende, herunder om Stortingets ansvarskommisjon
skal anmodes om å foreta nødvendige undersøkelser for å klarlegge
grunnlaget for slikt ansvar, jf. § 15 annet og tredje ledd og § 44.
§ 14 nr. 9 fjerde punktum bokstav e skal lyde:
§ 14 nr. 10 skal lyde:
Næringskomiteen: Saker om nærings-, industri- og
handelsvirksomhet, skipsfart, statlig eierskapspolitikk, statsgaranti ved eksport mv., konkurranse-
og prispolitikk, landbruk, jordbruksavtalen, maktpolitikk, fiskeri,
fangst, akvakultur og laksefiske.
§ 14 nr. 11 skal lyde:
Transport- og kommunikasjonskomiteen: Saker om
innenlands transport, post, generelle saker om
telekommunikasjonog elektronisk
kommunikasjon, og oppgaver under Kystverket.
§ 15 femte ledd oppheves. Nåværende sjette og syvende
ledd blir femte og sjette ledd.
§ 16 sjette ledd annet punktum oppheves. Nåværende
tredje punktum blir annet punktum.
§ 16 nytt syvende ledd skal lyde:
Den utvidete utenriks-
og forsvarskomité kan beslutte å holde fellesmøter med andre komiteer. Sjette
ledd gjelder også for slike fellesmøter. Fjerde ledd annet punktum
gjelder tilsvarende for varamedlemmer i komiteer som det holdes fellesmøte
med.
Nåværende § 16 syvende ledd blir åttende ledd.
§ 17 annet ledd skal lyde:
Europautvalget består av utenriks- og forsvarskomiteen
og medlemmene av den norske delegasjonen til parlamentarikerkomiteen
for EØS. Utenriks- og forsvarskomiteen eller dens leder kan dessuten
beslutte at en eller flere andre komiteer skal delta ved bestemte
konsultasjoner. Varamedlemmer i utenriks- og
forsvarskomiteen møter også i Europautvalget. Det samme gjelder varamedlemmer
i andre komiteer som deltar i konsultasjoner etter annet punktum.
§ 22 syvende ledd nytt annet punktum skal lyde:
Komiteene kan likevel inntil
to ganger i hver stortingssesjon ta opp en sak til debatt i Stortinget
utenom konkrete saker komiteen har fått til behandling, om tema
som faller innenfor komiteens ansvarsområde.
§ 25 første ledd skal lyde:
Innkalling til møte i komiteen skal inneholde dagsorden. Møtetidspunktet
skal kunngjøres på egnet måte.
§ 25 fjerde ledd oppheves.
Ny § 26 skal lyde:
§ 26 Avstemninger i komiteene
Et komitévedtak er gyldig
når minst tre femtedeler av medlemmene har vært til stede og avgitt stemme.
Komitévedtak fattes som hovedregel ved alminnelig
flertall. Bortsett fra ved valg er komitélederens stemme utslagsgivende
dersom en avstemning viser like mange stemmer for og imot. I komitélederens
fravær er fungerende komitéleders stemme utslagsgivende.
Ved valg gjelder § 61 annet ledd tilsvarende.
Nåværende § 26 blir § 27 og skal lyde:
§ 27 Komitéhøringer
Komiteen kan avholde høringer. Med høring menes
et møte i komiteen der den mottar muntlige forklaringer fra personer
som den selv anmoder om å komme, eller som søker om å få legge frem
opplysninger for komiteen. En tredjedel av
medlemmene i komiteen kan kreve at det skal avholdes høring i en
sak og beslutte hvem som skal anmodes om å møte til høring. En beslutning om å avholde høring som bare er støttet
av et mindretall av komitémedlemmene, kan ved beslutning i samme
møte av et mindretall på minst en tredjedel av komiteens medlemmer
bringes inn for presidentskapet til avgjørelse.
Spørsmålet om å avholde høring skal oppføres som
en egen sak i innkallingen til et komitémøte. Bare saker som er
til behandling i komiteen, og der det er valgt saksordfører, kan
være gjenstand for høring.
Det er ikke adgang til
å avholde høring under behandlingen av grunnlovsforslag i Stortinget. Det
er ikke adgang til å holde åpen kontrollhøring når det er møte i
Stortinget, bortsett fra under den ordinære spørretimen.
De som anmodes om å møte
til høring møter frivillig og avgjør selv om de vil besvare
komiteens spørsmål. Komiteen kan etter søknad få presidentskapets
samtykke til å dekke nødvendige utgifter for personer som deltar
i en høring etter anmodning fra komiteen.
Komiteens høringer foregår for åpne dører. Komiteen
kan likevel med vanlig flertall beslutte at høringen helt eller
delvis skal foregå for lukkete dører. Et medlem av komiteen kan
kreve at en åpen høring avbrytes for at komiteen skal behandle den
videre fremdriften, herunder forslag om at høringen skal avsluttes
eller fortsette for lukkete dører. Komiteen kan bare motta taushetsbelagte
opplysninger for lukkete dører. Under åpen høring må komiteens medlemmer
ikke gjengi eller vise til opplysninger underlagt lov- eller instruksfestet
taushetsplikt.
Meningsutveksling mellom komitémedlemmene skal
ikke finne sted under en åpen høring.
Åpne høringer skal kunngjøres senest 24 timer før
høringen. I ekstraordinære tilfeller kan åpen høring kunngjøres
med kortere varsel. Under en åpen høring skal det finnes plasser
for tilhørere. Antall tilhørere kan begrenses av plasshensyn. Tilhørere
som opptrer forstyrrende, kan bortvises.
Komiteen kan beslutte at det skal tas stenografisk
referat fra en åpen kontrollhøring, jf. reglement for åpne kontrollhøringer. Beslutning om
stenografisk referat fra andre høringer krever samtykke av presidentskapet.
For øvrig kan komiteen beslutte at høringen skal tas opp på lydbånd.
Komiteen kan beslutte at det ikke kan tas lyd- eller bildeopptak
i en høring som for øvrig er åpen.
Komiteen fastsetter selv den nærmere prosedyren
for sine høringer, herunder fordeling av taletid, rekkefølge og
antall hoved- og oppfølgingsspørsmål. Åpne kontrollhøringer skal foregå
etter reglement for åpne kontrollhøringer,
vedtatt av Stortinget.
Nåværende §§ 27 og 28 blir §§ 28 og 29.
Nye § 29 nytt tredje ledd skal lyde:
Presidentskapet kan etter
søknad gi samtykke til at én representant fra hvert parti som ikke
er representert i en komité, får tilgang til alle dokumenter i den
aktuelle komiteen. Regler om konfidensialitet og behandling av komiteens dokumenter
gjelder i så fall tilsvarende for den representanten som får slik
tilgang.
Nåværende § 29 blir § 30 og skal lyde:
§ 30 Særlig om komiteenes
behandling av
representantforslag
Hvis komiteen finner
at et representantforslag helt eller delvis bør imøtekommes og at
saken egner seg for avgjørelse i Stortinget uten nærmere utredning,
bør statsråden gis anledning til å uttale seg
om forslaget før realitetsinnstilling avgis. For
øvrig kan en tredjedel av komiteens medlemmer kreve at det sendes
brev til en statsråd med anmodning om statsrådens uttalelse om et
representantforslag.
Hvis komiteen mener at
Stortinget av formelle grunner ikke bør ta forslaget til realitetsbehandling,
gis innstilling om at forslaget avvises. Er det behov for
ytterligere utredning før det tas realitetsstandpunkt, kan komiteen gi innstilling om at forslaget
oversendes regjeringen til utredning og uttalelse. I
alle andre tilfeller gis det innstilling om at representantforslaget
vedlegges protokollen, eventuelt i tillegg til andre forslag.
Nåværende § 30 blir § 31.
Nye § 31 første ledd første punktum skal lyde:
Komiteene skal gi Stortinget skriftlig innstilling i alle saker de får til behandling.
Nye § 31 femte ledd første punktum skal lyde:
Forslag som omhandles og utformes i innstillingen,
jf. § 40 første ledd, skal stilles opp
summarisk og i nummerorden i et eget avsnitt i innstillingens premisser.
Nåværende § 31 blir § 32.
Nåværende § 32 blir § 33, der annet ledd fjerde punktum
skal lyde:
Det samme gjelder hvis dagsordenen bare omfatter saker som skal refereres.
Nåværende § 33 blir § 34, der første ledd annet punktum
skal lyde:
Presidentskapet kan beslutte at møtet etter
vanlig kunngjøring skal avsluttesog settes på nytt samme
dag.
Nåværende § 34 blir § 35.
Nåværende § 35 blir § 36, der tredje ledd skal lyde:
Referat fra forhandlingene føres inn i en egen protokoll
(jf. § 64), og både den og de referatkonseptene
som finnes, skal i forseglet stand legges i arkivet.
Nåværende § 36 blir § 37.
Nåværende § 37 blir § 38, der femte ledd skal lyde:
Når et forslag er
endelig avgjort, må forslaget ikke bringes
frem igjen eller tas opp på nytt i samme stortingssesjon. Er det
påtrengende nødvendig, eller fremmer regjeringen proposisjon eller
melding innenfor samme saksområde for Stortinget, kan Stortinget
likevel fatte vedtak om at et forslag tas
opp til ny behandling, forutsatt at det igjen
blir komitébehandlet.
Nåværende § 38 blir § 39, der annet ledd bokstav c
skal lyde:
Nåværende § 39 blir § 40.
Nye § 40 første ledd tredje og fjerde punktum skal
lyde:
Om slike forslag gjelder for øvrig de samme
reglene som for forslag som utformes i innstillingen, jf. § 31 sjette ledd. Forslag om at konstitusjonelt
ansvar skal gjøres gjeldende eller forslag om å iverksette undersøkelser
som nevnt i § 44 første ledd, skal likevel
sendes kontroll- og konstitusjonskomiteen dersom forholdet ikke allerede
har vært behandlet av eller forelagt for komiteen, jf. § 15 annet
til fjerde ledd.
Nye § 40 annet ledd skal lyde:
For behandling av forslag som fremsettes under en
debatt, gjelder § 39 annet ledd tilsvarende. Det
samme gjelder forslag som fremsettes i tilknytning til en debatt
om en redegjørelse etter § 45 som avholdes
i et senere møte.
Ny § 41 skal lyde:
§ 41 Behandling av forslag
om å utsette saken eller sende den tilbake til komité
Før debatten om en sak
er avsluttet, kan det fremsettes forslag om at saken sendes tilbake
til komiteen eller at Stortingets videre behandling av saken utsettes
til et senere møte i samme stortingssesjon. Forslag om utsettelse
av saken til et senere stortingsmøte må tas opp til behandling og
votering straks.
Nåværende § 40 blir § 42.
Nåværende § 41 blir § 43 og skal lyde:
§ 43 Behandlingen av statsbudsjett
og
nasjonalbudsjett
Kongelig proposisjon om statsbudsjett for det påfølgende
budsjettåret legges frem for Stortinget innen seks dager etter Stortingets
åpning, jf. § 8 i bevilgningsreglementet. Samtidig legges frem stortingsmelding
om nasjonalbudsjettet.
Etter at den kongelige proposisjonen om statsbudsjettet
er lagt frem for Stortinget, avgir presidentskapet innstilling om
fordelingen av budsjettkapitlene på de enkelte komiteer og om rammeområder.
Videre skal presidentskapet – etter at komitélederne har hatt anledning
til å uttale seg – fastsette og kunngjøre fristene for avgivelse
av budsjettinnstillingene og datoene for Stortingets behandling
av dem.
Senest 20. november skal finanskomiteen avgi innstilling
om nasjonalbudsjettet og statsbudsjettet, med forslag til rammevedtak
for bevilgninger i samsvar med inndelingen i rammeområder fastsatt
av Stortinget. Forslag til bevilgningsvedtak som utformes i innstillingen eller
fremsettes ved behandlingen av den, skal inneholde beløp for alle
rammer, og kan ikke gå under rammenivå. I Stortinget kan det ikke
voteres særskilt over enkelte deler av et slikt forslag.
Stortinget skal behandle innstillingen nevnt i tredje ledd innen
en uke etter avgivelse. Stortingets rammevedtak er bindende for
den etterfølgende budsjettbehandlingen samme år.
Deretter skal fagkomiteene avgi innstilling
om bevilgninger innen de rammeområdene de er tildelt. Forslag til
bevilgningsvedtak som utformes i en slik innstilling eller fremsettes
ved behandlingen av den, skal omfatte alle kapitler og poster innenfor
det enkelte rammeområde, og kan ikke fravike de rammene Stortinget
har vedtatt. I Stortinget kan det ikke voteres særskilt over enkelte
deler av et slikt forslag.
Fagkomiteenes budsjettinnstillinger skal behandles
av Stortinget senest 15. desember. De budsjettvedtakene Stortinget
gjør ved behandlingen av disse innstillingene, er endelige.
Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer
i statsbudsjettet legges frem senest 15. mai i budsjettåret, sammen
med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen
avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni. Ved behandling
av endringer i statsbudsjettet i budsjettåret kan det ikke voteres
særskilt over enkelte deler av et forslag, dersom forslagsstilleren
motsetter seg dette.
Nåværende §§ 42 til 49 blir §§ 44 til 51.
Nye § 51 første ledd annet punktum skal lyde:
Et slikt vedtak medfører at den enkelte taler
kan gis kortere taletid enn det som er fastsatt i § 52.
Nye § 51 tredje ledd skal lyde:
Ingen taler må ha ordet mer enn to ganger under debatten
om en sak, eller under hver del av debatten, dersom debatten er
delt. Fra dette gjelder følgende unntak:
a) Begrensningen
gjelder ikke for saksordførere og den statsråd saken hører under.
I alminnelige politiske debatter gjelder begrensningen ikke for statsministeren
og lederne i partigruppene.
b) Presidenten kan gi adgang til en kort
merknad.
c) Presidenten kan tillate at en taler
fra hver partigruppe får ordet mer enn to ganger.
d) I debatter i saker
etter § 22 syvende ledd annet punktum gis én representant fra hvert
parti adgang til et ubegrenset antall innlegg.
e) Etter forslag av presidenten kan Stortinget
vedta å gjøre unntak fra hovedregelen.
Nåværende § 50 blir § 52, der første ledd tredje punktum
skal lyde:
En muntlig redegjørelse av et regjeringsmedlem, jf.
§ 45, må ikke overskride én time.
Nåværende §§ 51 til 59 blir §§ 53 til 61.
Nye § 61 første ledd første punktum skal lyde:
Ved avstemning etter § 60 første
ledd bokstav a, b eller c avgjøres saken ved vanlig stemmeflertall,
dvs. over halvparten av avgitte stemmer, med mindre Stortinget har
bestemt noe annet.
Nye § 61 annet ledd første punktum skal lyde:
Ved avstemning etter § 60 første
ledd bokstav d er et relativt flertall, dvs. flere stemmer enn for noe
annet forslag, avgjørende for utfallet av valget, dersom det ikke
i lov eller reglement eller for det enkelte tilfelle er bestemt
at det skal kreves mer enn halvparten av stemmene for at noen skal
regnes for valgt.
Nåværende §§ 60 og 61 blir §§ 62 og 63.
Nåværende § 62 blir § 64, der annet ledd skal lyde:
Protokoller fra møter for lukkete dører som
ikke vedtas offentliggjort (jf. § 36 tredje
ledd), leses opp og vedtas før møtet heves.
Nåværende §§ 63 til 66 blir §§ 65 til 68.
Nye § 68 første ledd nytt fjerde punktum skal lyde:
Det gir ikke grunn til
avvisning etter bokstav b eller c at interpellasjonen gjelder noe
som er tatt opp i enkeltforslag i en mer omfattende sak.
Nye § 68 annet ledd første punktum skal lyde:
Presidenten kan også gripe inn mot formuleringer
som nevnt i § 55 tredje ledd.
Nåværende §§ 67 og 68 blir §§ 69 og 70.
Nye § 70 annet ledd første punktum skal lyde:
Presidenten bør avvise spørsmål om noe som faller
utenfor regjeringens ansvarsområde, og kan gripe inn mot formuleringer
som nevnt i § 55 tredje ledd.
Nye § 70 tredje ledd første punktum skal lyde:
I løpet av én kalenderuke kan en representant stille inntil to spørsmål til skriftlig besvarelse.
Nåværende §§ 69 og 70 blir §§ 71 og 72.
Nåværende § 71 blir § 73, der annet ledd annet punktum
skal lyde:
Dessuten kan presidenten gripe inn mot formuleringer
som nevnt i § 55 tredje ledd.
Nåværende §§ 72 og 73 blir §§ 74 og 75.
Nåværende § 74 blir § 76, der første punktum skal
lyde:
Representantene skal registrere de verv og økonomiske
interesser som fremgår av reglement om register
for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske
interesser, på den måte og under de vilkårene som er beskrevet der.
Nåværende §§ 75 til 77 blir §§ 77 til 79.
II
Endringene trer i kraft 1. oktober
2013.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 18. april 2013
Dag Terje Andersen |
Øyvind Korsberg |
Per-Kristian Foss |
Marit Nybakk |
Akhtar Chaudhry |
Laila Dåvøy |