Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Torgeir Dahl, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til endringer i konkurranseloven
Prop. 75 L (2012–2013), som Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har lagt fram overfor Stortinget.
Komiteen viser til at lovendringene
bygger på utredningen fra konkurranselovutvalget i NOU 2012:7 Mer
effektiv konkurranselov og på tilhørende høringsuttalelser.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår en rekke endringer i konkurranseloven som skal gjøre håndhevingen
mer effektiv både for konkurransemyndighetene og for foretakene,
og støtter dette.
Komiteen merker seg at regjeringen
viderefører lovens forbud mot konkurransebegrensende avtaler og
misbruk av dominerende stilling, og reglene om inngrep mot fusjoner
og oppkjøp som begrenser konkurransen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at lov om konkurranse
mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven)
ble fremlagt av Bondevik II-regjeringen i 2003. Loven har vært viktig
for norsk konkurransepolitikk, og av hensyn til norske forbrukere
la loven seg på en relativt streng linje. Disse medlemmer viser
til at loven nå har virket i ti år, og at det derfor har vært riktig med
en slik helhetlig gjennomgang som Konkurranselovutvalget i NOU 2012:7
gav.
Komiteen merker seg
videre at endringene vil ha positive administrative og økonomiske
konsekvenser for næringslivet. Dette gjelder spesielt den betydelige
hevingen av terskelverdiene for når en fusjon må meldes til Konkurransetilsynet.
Komiteen merker seg at det foreslås
endringer i praksis ved etterforsking av mulige lovbrudd, og støtter
forslaget til bevissikring § 25. Komiteen merker
seg spesielt endringene i annet ledd om at Konkurransetilsynet som
en hovedregel skal ta beslag i form av å ta kopier. Videre vil komiteen understreke
at det er positivt for foretakene å kunne motta kopi av det speilkopierte
beslaget og har rett til å være til stede ved tilsynets gjennomgang
av materialet.
Komiteen støtter departementets
forslag til endringer i §§ 12, 13 og 16.
Komiteen støtter departementets
forslag til endringer i § 18 a) og 18 b).
Komiteen merker seg at det i
loven gjøres endringer for kontrollen med oppkjøp og fusjoner, og
at terskelverdiene for når fusjoner må meldes til Konkurransetilsynet
foreslås heves betraktelig, jf. § 18. Komiteen støtter
at fusjoner skal meldes til tilsynet når samlet omsetning overstiger
1 mrd. kroner, og når minst to av de berørte foretakene hver for
seg har en samlet omsetning på minst 100 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at NHO under den åpne høringen i næringskomiteen uttrykte
støtte til hevingen av terskelen for meldeplikt for fusjoner, og
viste til at dette vil medføre både forenklinger og besparelser
for næringslivet, samt gi en bedre samordning med EU-regelverket.
NHO fremmet imidlertid forslag om at Konkurransetilsynets mulighet
i tid til å gå inn i sak under meldepliktterskelen bør reduseres
fra 3 måneder til 4 uker. Flertallet merker seg at NHO
mener at fristen bør reduseres av hensyn til foretakene. Flertallet mener
en reduksjon av fristen, slik NHO foreslår, vil kunne medføre en svekkelse
av fusjonskontroll. Flertallet vil derfor ikke tilrå
dette nå.
Komiteen mener det
var viktig at det ved konkurranseloven av 2004 ble innført en alminnelig
meldeplikt. Meldeplikten har vært et viktig konkurransepolitisk
verktøy. Komiteen mener det er viktig å ta tersklene
for meldeplikten opp til vurdering ved jevne mellomrom, for å ha
sikkerhet for at tersklene representerer den beste balanse mellom
byrder for næringslivet og hensynet til konkurranse også i lokale
markeder. Komiteen viser til at erfaringene med at
det frem til 2012 ikke har vært grepet inn mot sammenslutninger
som kun involverte lokale virksomheter, tyder på at det er behov
for å heve tersklene betydelig. Komiteen mener det
av forenklingshensyn er riktig å heve tersklene, og at disse samordnes
med EU-regelverket.
Komiteen ser det også som positivt
at det foreslås kortere saksbehandlingstid i fusjonskontrollen.
Dette innebærer blant annet at systemet med både alminnelig og fullstendig
melding på to ulike stadier av saksbehandlingstiden erstattes av
en ordning med en melding til Konkurransetilsynet.
Komiteen merker seg at reglene
for når en fusjon er i strid med konkurranseloven ikke foreslås endret,
og støtter dette. Dette innebærer at det ikke innføres en såkalt
forbrukervelferdsstandard i fusjonskontrollreglene.
Komiteen støtter endringen i
§ 19 om gjennomføringsforbud.
Komiteen støtter endringen i
§ 20 om vedtak og § 20 a) om klage og oppheving, samt endringene
i § 21, og i § 26 innsyn i overtredelsessaker.
Komiteen støtter endringene i
§ 27 Taushetsplikt, om kilders identitet og skylderklæringer i lempningssøknader.
Komiteen ser det som positivt
at det foreslås å styrke vernet til konkurransemyndighetenes kilder
som tipser om lovbrudd ved å lovfeste taushetsplikt om deres identitet.
Komiteen er positiv til departementets
forslag om begrensninger i partenes bruk av opplysningene om skylderklæringen
fra lempningssøknadene.
Komiteen støtter også departementet
i endringer i § 27 a), og endringene i § 29 om overtredelsesgebyr.
Komiteen støtter endringene i
§ 30 om hel lempning av overtredelsesgebyr av konkurranseloven § 10,
og viser til at endringene bidrar til økt forutsigbarhet og effektivisering
av lempningsordningen, samt en mer effektiv prosess rundt sanksjonene.
Komiteen viser videre til endringene
i § 31 om delvis lempning av overtredelsesgebyr for overtredelse
av konkurranseloven § 10.
Komiteen støtter endringene i
§ 32 om straff og viser til at foretaksstraffens bortfall får betydning
for avvisningsadgangen i offentlige anbudskonkurranser. Dette bør
om mulig kunne synliggjøres i en veileder fra departementet.
Komiteen støtter forslaget til
endringer i §§ 33 og 34 om betinget påtale og foreldelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at såkalt state
compulsion er behandlet kort i Prop. L 75 (2012–2013); kapittel
10.2, om problemstillinger som ikke behandles i lovproposisjonen.
For myndighetspålegg som innebærer at foretak pålegges handlinger
som bedømmes i strid med konkurransereglene, ansees det i forhold
til rettspraksis fra EU-domstolen å gjelde et snevert unntak der
foretakene ikke har noe valg med hensyn til hvordan de vil innrette
seg. Unntaket er forankret i at foretakenes adferd ikke skyldes
deres forretningsmessige autonomi, men offentlige regulering.
Disse medlemmer viser til brev
av 23. april 2013 til næringskomiteen fra Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet, hvor det i forlengelsen av omtalen av en
konkret sak uttales at:
«Men hadde man funnet at samarbeid hadde vært resultatet
av et lovhjemlet pålegg fra myndighetene, ville departementet måtte
vurdert om pålegget i medhold av en spesiell lov om å samarbeide
skulle gå foran forbudet i den generelle konkurranseloven mot å
samarbeide.»
Disse medlemmer mener dette godt
illustrerer behovet for en regel om state compulsion i Norge, og disse
medlemmer vil på denne bakgrunn foreslå at en slik regel
innføres.
Disse medlemmer viser til at
Konkurranselovutvalget foreslo at foretakenes selvinkrimineringsvern
ved håndhevelse av den norske loven skal tolkes i samsvar med EU-domstolens
praksis. EU-domstolen har i den såkalte Orkem-saken kommet til at
det følger av grunnleggende kontradiksjonsprinsipper i EU-retten
at foretak ikke kan pålegges å svare på spørsmål der svaret vil
være en innrømmelse av overtredelse av konkurransereglene. Disse
medlemmer viser til at utvalget ikke foreslo en lovfesting
av selvinkrimineringsvernet, men uttalte at et alternativ kunne
være å innta en formulering etter modell av Orkem-prinsippet. Disse
medlemmer mener at informasjonshensyn tilsier at selvinkrimineringsvernet
bør komme noe tydeligere frem i lovverket.
Disse medlemmer viser til brev
av 23. april 2013 til næringskomiteen fra Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet, hvor det fremgår at bestemmelsen kan lyde
slik:
«Et foretak er ikke forpliktet til å besvare spørsmål
som vil tvinge det til å innrømme en overtredelse av bestemmelser
i denne lov.»
Disse medlemmer viser til at
selvinkrimineringsforbudet også er nedfelt i straffeprosessloven
§§ 90, 122, 123, 230 og 232 og tvisteloven § 22-9. Verdipapirhandelloven
§ 15 tredje ledd gjengir også selvinkrimineringsvernet på det feltet
den loven gjelder. Disse medlemmer mener at forståelsen
av et selvinkrimineringsforbud som inntas i loven her av informasjonshensyn
skal tolkes i tråd med det som gjelder i norsk rett for øvrig, slik
at det ikke utvikles en egen rettspraksis på området.
Konkurranselovutvalget fant grunn til å påpeke at
enkelte forhold knyttet til det offentliges ervervsvirksomhet kan
være konkurranserettslig problematisk, men at det falt utenfor mandatet
til utvalget å foreslå regulering av dette. Disse medlemmer mener
dette er forhold som bør belyses nærmere. På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede de konkurranserettslige
sidene av offentlig ervervsvirksomhet.»
Komiteen slutter seg
for øvrig til alle foreslåtte lovendringer som fremkommer i proposisjonen.