Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, frå Framstegspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, frå Høgre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og frå Kristeleg Folkeparti, leiaren Knut Arild Hareide, viser til at prosjektet E39 Rogfast er ein viktig del av E39 ferjefri kyststamveg, og at dette er rekna å ha store positive konsekvensar for regionen og for samfunnet som heilheit. Komiteen viser vidare til at regjeringa ifølgje Nasjonal transportplan 2014–2023 har estimert prosjektet til å få ein samfunnsøkonomisk nytte +18 390 mill. kroner. I Statens vegvesen sin E39-rapport, Delprosjekt samfunn, har SNF-analysen og arbeidsnotat 33/12 vist at samla meirnytte av både Hordfast og Rogfast er rekna til ein verdi på heile 10,8 mrd. kroner årleg.

Komiteen har merka seg at prosjektet E39 Rogfast vil gje ferjefritt vegsamband mellom Nord-Jæren og Haugalandet. Prosjektet består av ein dobbeltløpa undersjøisk tunnel på om lag 25 km mellom Harestad i Randaberg kommune og Arsvågen i Bokn kommune og undersjøisk tunnel med eitt løp på om lag 4 km som arm til Kvitsøy.

Komiteen registrerer at det ligg føre godkjente kommuneplanar for prosjektet og at arbeidet med reguleringsplanar er i gang med venta ferdig godkjenning første halvår 2013.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristeleg Folkeparti, syner til at prosjektet er omtala i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, og at det her er lagt til grunn 250 mill. kroner i statlege midlar i perioden 2014–2017.

Fleirtalet registrerer at det sidan 1. april 2001 har vore førehandsinnkrevjing av bompengar i ferjesambandet Mortavika–Arsvågen for å delfinansiera prosjektet ff. 47 T-sambandet. Proposisjonen legg opp til at innkrevjinga til Rogfast skal starta når T- sambandet opnar for trafikk.

Fleirtalet har merka seg at departementet legg fram eit alternativt takst- og rabattsystem samanlikna med det som blei lagt fram for lokalpolitisk behandling. Opplegget er med dette i tråd med Eurovignett-direktivet. Forslaget om det reviderte takst- og rabattsystemet vil vidare bli lagt fram for lokale styringsmakter før Vegdirektoratet fattar eit nytt takstvedtak.

Fleirtalet føreset, i tråd med gjeldande retningsliner, at førehandsinnkrevjinga skal gjelda i inntil tre år, før eit eventuelt vedtak om bygging av prosjektet ligg føre.

Fleirtalet har merka seg at det blir lagt opp til dei same inntektene som i dagens innkrevjingsordning for T-sambandet, og at årlege bompengeinntekter er rekna til vel 85 mill. kroner.

Fleirtalet vil peika på at det ikkje er lagt opp til at Stortinget no skal ta stilling til prosjektet Rogfast, og vil understreka at dersom det ikkje blir vedteke utbygging av Rogfast, skal eventuelt overskytande midlar nyttast til utbetring av E39 på strekninga Arsvågen–Mjåsund.

Fleirtalet har merka seg at det er lokalpolitisk tilslutnad til å finansiera vidare planlegging og prosjektering ved førehandsinnkrevjing av bompengar i ferjesambandet Mortavika–Arsvågen

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at prosjektet er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 som en del av det nasjonale prosjektet Ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

Disse medlemmer viser til Dokument 8:80 S (2012–2013) som er et representantforslag fremmet av representanter fra Fremskrittspartiet om bygging av ferjefri E39 basert på prosjektfinansiering og prosjektorganisering, og til tilhørende innstilling som behandles samtidig med behandlingen av ny Nasjonal transportplan 2024–2023. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet vil bygge ferjefri E39 raskere enn regjeringens tidsanslag på 20 år og med full statlig finansiering. I Dokument 8:80 S (2012–2013) fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen godkjenne bygging av prosjekt ferjefri E39 slik det er beskrevet i hovedrapport datert desember 2012. Det gjøres utenfor rammen av ny Nasjonal transportplan 2014–2023 og med avklart, forutsigbar, langsiktig, statlig finansiering til prosjektet.

  • 2. Stortinget ber regjeringen sørge for prosjektorganisering av prosjekt ferjefri E39 slik det er beskrevet i hovedrapport datert desember 2012, gjennom etablering av et eget selskap.

  • 3. Stortinget ber regjeringen legge til grunn prosjektoppstart i 2013 og et mål for ferdigstilling på 15 år.

  • 4. Stortinget ber regjeringen legge til grunn at linjevalg for ferjefri fjordkryssing ivaretar prosjektets hovedmål om redusert transporttid og samtidig gir størst effekt på regionale arbeidsmarkedsregioner.

  • 5. Stortinget ber regjeringen legge til grunn bruk av statlige reguleringsplaner for å redusere planleggingstid og sørge for at det gjennomføres anbudsrunder med bred deltagelse fra store internasjonale anleggsfirma.

  • 6. Stortinget ber regjeringen legge til grunn årlig rapportering til Stortinget om fremdrift; første gang om oppstart, finansiering og organisering.»

Disse medlemmer vil derfor gå imot forhåndsinnkreving av bompenger til prosjektering av E39 Rogfast i Rogaland på fergesambandet Mortavika–Arsvågen som del av brukerfinansiering av prosjektet.

Disse medlemmer viser til brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 24. april 2013, med svar på spørsmål fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet om saken. Disse medlemmer viser til at svar på spørsmål 1 om forhåndsinnkreving til fv. 47 T-sambandet på en tydelig måte viser hvordan bilistene har måttet dekke inn en økende regning og et begrenset kontrollregime. Disse medlemmer viser videre til svar på spørsmål 2 om bompenger til finansiering av E39 Rogfast, og har merket seg de nye opplysningene om de foreløpige beregningene av tilleggsregningene til veibrukerne som ikke er omtalt i saken. Basert på 15 års etterskuddsinnkreving vil bompengebidraget til investeringskostnadene være 9 500 mill. kroner, finansieringskostnadene vil være 7–8 mrd. kroner, og innkrevingskostnadene 100–150 mill. kroner. Samlet regning til veibrukerne blir altså mellom 16 600 og 17 650 mill. kroner for et prosjekt som det skal koste 12 200 mill. kroner å bygge.

Disse medlemmer mener prosjektet, slik det er planlagt fra regjeringen, påfører veibrukerne en stor og unødvendig ekstrakostnad. Disse medlemmer minner om at virkningen av hele prosjektet Ferjefri E39 er en reduksjon i tids- og reisekostnader for veibrukerne på mellom 4 og 6 mrd. kroner årlig. I et 40-årsperspektiv tilsvarer dette mellom 160 og 240 mrd. kroner. En foreløpig prislapp på hele prosjektet er på 100–120 mrd. kroner. Prosjektet Ferjefri E39 fremstår ikke bare som et av de aller viktigste nasjonale samferdselsprosjekter i nyere tid, men også som et av de mest lønnsomme. E39 Rogfast inngår i dette nasjonale prosjektet, og en finansiering med bompenger fremstår som helt unødvendig.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget samtykker i at omtalt prosjekt, Rogfast i Rogaland, bygges som del av hovedprosjektet Ferjefri E39 og baseres på full statlig finansiering.»