Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, frå Framstegspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, frå Høgre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og frå Kristeleg Folkeparti, leiaren Knut Arild
Hareide, viser til at prosjektet E39 Rogfast er ein viktig
del av E39 ferjefri kyststamveg, og at dette er rekna å ha store
positive konsekvensar for regionen og for samfunnet som heilheit. Komiteen viser
vidare til at regjeringa ifølgje Nasjonal transportplan 2014–2023
har estimert prosjektet til å få ein samfunnsøkonomisk nytte +18 390
mill. kroner. I Statens vegvesen sin E39-rapport, Delprosjekt samfunn,
har SNF-analysen og arbeidsnotat 33/12 vist at samla meirnytte av
både Hordfast og Rogfast er rekna til ein verdi på heile 10,8 mrd. kroner
årleg.
Komiteen har merka seg at prosjektet
E39 Rogfast vil gje ferjefritt vegsamband mellom Nord-Jæren og Haugalandet.
Prosjektet består av ein dobbeltløpa undersjøisk tunnel på om lag 25
km mellom Harestad i Randaberg kommune og Arsvågen i Bokn kommune
og undersjøisk tunnel med eitt løp på om lag 4 km som arm til Kvitsøy.
Komiteen registrerer at det ligg
føre godkjente kommuneplanar for prosjektet og at arbeidet med reguleringsplanar
er i gang med venta ferdig godkjenning første halvår 2013.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, syner til at prosjektet er omtala
i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, og
at det her er lagt til grunn 250 mill. kroner i statlege midlar
i perioden 2014–2017.
Fleirtalet registrerer at det
sidan 1. april 2001 har vore førehandsinnkrevjing av bompengar i ferjesambandet
Mortavika–Arsvågen for å delfinansiera prosjektet ff. 47 T-sambandet.
Proposisjonen legg opp til at innkrevjinga til Rogfast skal starta
når T- sambandet opnar for trafikk.
Fleirtalet har merka seg at departementet
legg fram eit alternativt takst- og rabattsystem samanlikna med
det som blei lagt fram for lokalpolitisk behandling. Opplegget er
med dette i tråd med Eurovignett-direktivet. Forslaget om det reviderte
takst- og rabattsystemet vil vidare bli lagt fram for lokale styringsmakter
før Vegdirektoratet fattar eit nytt takstvedtak.
Fleirtalet føreset, i tråd med
gjeldande retningsliner, at førehandsinnkrevjinga skal gjelda i inntil
tre år, før eit eventuelt vedtak om bygging av prosjektet ligg føre.
Fleirtalet har merka seg at det
blir lagt opp til dei same inntektene som i dagens innkrevjingsordning
for T-sambandet, og at årlege bompengeinntekter er rekna til vel
85 mill. kroner.
Fleirtalet vil peika på at det
ikkje er lagt opp til at Stortinget no skal ta stilling til prosjektet Rogfast,
og vil understreka at dersom det ikkje blir vedteke utbygging av
Rogfast, skal eventuelt overskytande midlar nyttast til utbetring
av E39 på strekninga Arsvågen–Mjåsund.
Fleirtalet har merka seg at det
er lokalpolitisk tilslutnad til å finansiera vidare planlegging
og prosjektering ved førehandsinnkrevjing av bompengar i ferjesambandet
Mortavika–Arsvågen
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at prosjektet er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023 som en del av det nasjonale prosjektet Ferjefri
E39 mellom Kristiansand og Trondheim.
Disse medlemmer viser til Dokument
8:80 S (2012–2013) som er et representantforslag fremmet av representanter
fra Fremskrittspartiet om bygging av ferjefri E39 basert på prosjektfinansiering
og prosjektorganisering, og til tilhørende innstilling som behandles
samtidig med behandlingen av ny Nasjonal transportplan 2024–2023. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet vil bygge ferjefri
E39 raskere enn regjeringens tidsanslag på 20 år og med full statlig
finansiering. I Dokument 8:80 S (2012–2013) fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget
ber regjeringen godkjenne bygging av prosjekt ferjefri E39 slik
det er beskrevet i hovedrapport datert desember 2012. Det gjøres utenfor
rammen av ny Nasjonal transportplan 2014–2023 og med avklart, forutsigbar,
langsiktig, statlig finansiering til prosjektet.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for
prosjektorganisering av prosjekt ferjefri E39 slik det er beskrevet
i hovedrapport datert desember 2012, gjennom etablering av et eget
selskap.
3. Stortinget ber regjeringen legge til
grunn prosjektoppstart i 2013 og et mål for ferdigstilling på 15
år.
4. Stortinget ber regjeringen legge til
grunn at linjevalg for ferjefri fjordkryssing ivaretar prosjektets
hovedmål om redusert transporttid og samtidig gir størst effekt
på regionale arbeidsmarkedsregioner.
5. Stortinget ber regjeringen legge til
grunn bruk av statlige reguleringsplaner for å redusere planleggingstid
og sørge for at det gjennomføres anbudsrunder med bred deltagelse
fra store internasjonale anleggsfirma.
6. Stortinget ber regjeringen legge til
grunn årlig rapportering til Stortinget om fremdrift; første gang
om oppstart, finansiering og organisering.»
Disse medlemmer vil derfor gå
imot forhåndsinnkreving av bompenger til prosjektering av E39 Rogfast
i Rogaland på fergesambandet Mortavika–Arsvågen som del av brukerfinansiering
av prosjektet.
Disse medlemmer viser til brev
fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 24. april 2013,
med svar på spørsmål fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
om saken. Disse medlemmer viser til at svar på spørsmål 1
om forhåndsinnkreving til fv. 47 T-sambandet på en tydelig måte
viser hvordan bilistene har måttet dekke inn en økende regning og
et begrenset kontrollregime. Disse medlemmer viser
videre til svar på spørsmål 2 om bompenger til finansiering av E39
Rogfast, og har merket seg de nye opplysningene om de foreløpige
beregningene av tilleggsregningene til veibrukerne som ikke er omtalt
i saken. Basert på 15 års etterskuddsinnkreving vil bompengebidraget
til investeringskostnadene være 9 500 mill. kroner, finansieringskostnadene
vil være 7–8 mrd. kroner, og innkrevingskostnadene 100–150 mill.
kroner. Samlet regning til veibrukerne blir altså mellom 16 600
og 17 650 mill. kroner for et prosjekt som det skal koste 12 200
mill. kroner å bygge.
Disse medlemmer mener prosjektet,
slik det er planlagt fra regjeringen, påfører veibrukerne en stor
og unødvendig ekstrakostnad. Disse medlemmer minner
om at virkningen av hele prosjektet Ferjefri E39 er en reduksjon
i tids- og reisekostnader for veibrukerne på mellom 4 og 6 mrd.
kroner årlig. I et 40-årsperspektiv tilsvarer dette mellom 160 og
240 mrd. kroner. En foreløpig prislapp på hele prosjektet er på
100–120 mrd. kroner. Prosjektet Ferjefri E39 fremstår ikke bare
som et av de aller viktigste nasjonale samferdselsprosjekter i nyere
tid, men også som et av de mest lønnsomme. E39 Rogfast inngår i dette
nasjonale prosjektet, og en finansiering med bompenger fremstår
som helt unødvendig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at omtalt prosjekt,
Rogfast i Rogaland, bygges som del av hovedprosjektet Ferjefri E39
og baseres på full statlig finansiering.»