Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at den internasjonale Hongkong-konvensjonen – om sikker og miljømessig
forsvarlig gjenvinning av skip – ble vedtatt i FNs sjøfartsorganisasjon (International
Maritime Organisation, IMO) i Hongkong 15. mai 2009. Konvensjonen
har som formål å forebygge, redusere, og – så langt det er praktisk
mulig – eliminere ulykker, skader og andre uønskede virkninger på
helse og miljø som følge av skipsopphugging.
Gjennomføring av konvensjonen krever bevilgningsvedtak,
og Stortingets samtykke til tiltredelse er nødvendig i medhold av
Grunnloven.
Departementet viser til at Norge har vært en
aktiv pådriver for å få plass et internasjonalt bindende regelverk
om sikker og miljømessig opphugging av skip, og at det derfor er
ønskelig at Norge bidrar til konvensjonens ikrafttredelse ved å
tiltre så snart som mulig.
Hongkong-konvensjonen inneholder bindende krav
til både skip og skipsopphuggingsanlegg. Forbud mot bruk av visse
stoffer/materialer i skip finnes ikke i annet internasjonalt regelverk. Det
samme gjelder konvensjonens krav til skipsopphuggingsverksteder.
Konvensjonen skal også sikre at alle land som har tiltrådt konvensjonen,
har adgang til å be andre konvensjonsland om informasjon om på hvilket
grunnlag et skipsopphuggingsanlegg er godkjent.
Departementet viser til at konvensjonen først
og fremst vil ha betydning internasjonalt da opphugging av skip
som foregår i Norge, er begrenset. Det er i dag kun 5–10 anlegg
i Norge som har befatning med opphugging av skip, og forurensningsmyndigheten
kan med hjemmel i forurensningsloven og forskrifter knyttet til
denne, regulere og stille de nødvendige krav til ytre miljø for
skipsverft som også driver opphugging av skip. Men også for norske
skip vil bestemmelsene om krav til fullstendig oversikt over alle farlige
materialer og materialkomponenter og hvor de er i skipet, forbud
mot enkelte farlige stoffer, samt opphuggingsplan, representere
noe nytt.
Konvensjonen vil få virkning for alle skip over 500
bruttotonn registrert i flaggstater som har sluttet seg til konvensjonen
og alle opphuggingsverft i stater som har sluttet seg til konvensjonen. Konvensjonen
vil for det første medføre at det for alle skip skal utvikles en
fullstendig innholdsfortegnelse over materialer og materialkomponenter
for alle farlige stoffer og hvor de er i skipet, i tillegg til at
enkelte farlige stoffer forbys brukt i skip. Før opphugging skal
det etableres kontakt mellom skipet og det aktuelle skipsopphuggingsverkstedet
for å sikre at verkstedet kan håndtere de stoffene som finnes i
skipet.
Opphuggingsverkstedene skal være godkjente til formålet
av sine myndigheter, og det kreves blant annet at det utarbeides
planer for å ivareta miljø og sikkerhet for de ansatte. Flaggstaten
til skipet som skal hugges opp, skal utstede et opphuggingssertifikat
(«Ready for Recycling Certificate») når skipet er klart for opphugging,
som blant annet bekrefter at innholdsfortegnelsen over farlige stoffer
er i samsvar med konvensjonens krav. Opphuggingsstaten skal så godkjenne
hvert enkelt skips gjenvinningsplan, eksplisitt eller stilltiende.
Konvensjonen inneholder i tillegg krav som skal sikre
arbeidstakeres sikkerhet og opplæring samt rapportering av hendelser,
ulykker, yrkessykdommer og kroniske effekter m.m. Dette er i utgangspunktet
oppgaver knyttet til Arbeidstilsynets ansvarsområder, og kravene
i konvensjonen er dekket av arbeidsmiljøloven med forskrifter.
Konvensjonen krever at det etableres sanksjoner for
overtredelser av bestemmelsene her. Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr
i medhold av skipssikkerhetsloven for overtredelser av skipssikkerhetsloven
antas å oppfylle konvensjonens krav til sanksjoner for overtredelser.
Konvensjonen i engelsk originaltekst med oversettelse
til norsk følger som trykt vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm
og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 73 S (2012–2013) Samtykke til
tiltredelse av den internasjonale Hongkong-konvensjonen om sikker
og miljømessig forsvarlig gjenvinning av skip av 15. mai 2009, og anbefaler
Stortinget å ratifisere konvensjonen. Målt i verdi er Norge i dag
verdens femte største shipping-nasjon og har derfor et særlig ansvar for
å resulterer i et velfungerende regelverk som bidrar til strengere
miljøkrav og bedre arbeidsforhold ved resirkulering av skip. Komiteen er derfor
tilfreds med at Norge har vært en pådriver i arbeidet med å fremforhandle
konvensjonen, som ble vedtatt av 63 nasjoner i 2009.
Komiteen viser til at gjenvinning
av skip utføres i hovedsak i utviklingsland og er underlagt få krav
til helse, miljø og sikkerhet. Skipsopphugging foregår derfor ofte
med stor risiko for liv, helse og miljø. De siste årene har det
vært betimelig oppmerksomhet om gjenvinningspraksisen, blant annet
i Bangladesh og India. Det er grunn til å forvente at en større
andel av flåten vil bli skrapet de neste årene, som en følge av
stadig nye miljø- og sikkerhetskrav fra IMO, EU og USA. Denne trenden
aktualiserer Hongkong-konvensjonen ytterligere.
Komiteen merker seg at konvensjonen
ikke forbyr såkalt «beaching» av skip, det vil si at skipet kjøres
opp på stranden og deretter plukkes fra hverandre. Beaching kan
medføre uheldige utslipp og farlige arbeidsforhold. Komiteen ser imidlertid
at det er nødvendig å tillate denne praksisen hvis land som Bangladesh
og India skal tiltre konvensjonen. Det er i denne sammenheng viktig
å understreke at gjenvinning av skip er en viktig inntekts- og ressurskilde
for enkelte utviklingsland. Gjenvinning av skip dekker 50 prosent
av stålbehovet i Bangladesh i løpet av ett år, og representerer
betydelig verdiskaping. Samtidig er det helt nødvendig å underlegge beaching
strengere HMS-krav gjennom Hongkong-konvensjonen. Like viktig er
det at konvensjonen følges opp i praksis.
Komiteen har derfor merket seg
at norske myndigheter, i samarbeid med Rederiforbundet, ønsker å
etablere et kompetanse- og ressursprosjekt i Bangladesh der målet
er å bygge opp en opphuggingskapasitet i henhold til konvensjonens
krav. Det er inngått en intensjonsavtale mellom IMO og NORAD for
gjennomføring av et slikt prosjekt. Norge har satt av inntil 17,5 mill.
kroner til prosjektet, men per i dag har det dessverre vært liten
progresjon knyttet til igangsettelse og gjennomføring av dette. Komiteen mener
regjeringen må bidra til at prosjektet blir satt i gang i løpet
av 2013.
Komiteen viser til at Hongkong-konvensjonen er
av vesentlig betydning fordi den er vedtatt i IMO. Shipping er en
internasjonal bransje, som krever internasjonale reguleringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser i den forbindelse til
EUs Ship Recycling Regulation, som setter regionale krav til gjenvinning
av skip registrert i EU. Disse medlemmer er i utgangspunktet
meget positiv til EUs rolle som foregangsregion på miljøfeltet.
I denne sammenheng er disse medlemmer imidlertid bekymret
for at EUs særkrav til gjenvinning av skip vil føre til tilpasninger
og utflagging, og at færre land tiltrer Hongkong-konvensjonen. Det ville
være uheldig.
Komiteen merker seg
at 15 land som til sammen må representere 40 prosent av bruttotonnasjen
i verdens handelsflåte og 3 prosent av resirkuleringskapasiteten,
må ratifisere konvensjonen før den kan tre i kraft. Komiteen mener Norge
har et ansvar for å gå foran med et godt eksempel, og ratifisere
avtalen. Komiteen viser til proposisjonen, der regjeringen
skriver at det er «ønskelig at Norge bidrar til konvensjonens ikrafttredelse
ved å tiltre så raskt som mulig». Komiteen vil i
denne sammenheng påpeke at konvensjonen ble ferdigstilt i 2009,
og at regjeringen ikke har oppgitt noen årsak til at det har tatt
fire år å oversende konvensjonen til Stortinget. Komiteen mener
saken fremstår som lite kontroversiell og mener den med fordel burde
ha blitt fremmet tidligere.
Komiteen viser til at utenriksministeren
i svar til komiteen datert 12. april 2013 ikke oppgir noen grunn
for hvorfor det har tatt fire år å utarbeide en proposisjon på seks
sider, til tross for at komiteen eksplisitt spør om dette. Komiteen viser
videre til at saken ikke har vært på høring, nettopp fordi den oppfattes
å være lite kontroversiell. Komiteen mener Norge
burde ha ratifisert avtalen tidligere, og arbeidet for at også andre
land ratifiserte avtalen så raskt som mulig. Komiteen legger
til grunn at regjeringen nå vil benytte seg av de tilgjengelige
virkemidler den har for å bidra til at flere land ratifiserer konvensjonen,
og at den dermed kan tre i kraft så raskt som mulig.
Utenriks- og forsvarskomiteen viser til energi- og
miljøkomiteens utkast til innstilling datert 8. mai 2013 vedrørende
Prop. 73 S (2012–2013) Samtykke til tiltredelse av den internasjonale Hongkong-konvensjonen
om sikker og miljømessig forsvarlig gjenvinning av skip av 15. mai
2009.
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling til Prop.
73 S (2012–2013) og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i tiltredelse av den
internasjonale Hongkong-konvensjonen om sikker og miljømessig forsvarlig
gjenvinning av skip av 15. mai 2009.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 8. mai 2013
Erling Sande |
Nikolai Astrup |
leder |
ordfører |