Justis- og beredskapsdepartementet legger frem forslag
til endringer i politiregisterloven og andre lover i forbindelse
med iverksetting av lov 28. mai 2010 nr. 16 om behandling av opplysninger
i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven). Politiregisterloven
ble vedtatt 11. mars 2010. Proposisjonen er en oppfølging av Ot.prp.
nr. 108 (2008–2009), jf. Prop. 12 L (2009–2010).
I de ovennevnte proposisjonene har man kun fremmet
forslag til ny politiregisterlov uten at det er foreslått nødvendige
endringer i andre lover. Departementet har funnet det hensiktsmessig at
disse endringene samles i en egen proposisjon. Forslag til lovendringer
gjelder dels endringer som er en direkte følge av politiregisterloven, som
for eksempel overføring av taushetspliktsbestemmelsene fra henholdsvis
straffeprosessloven og politiloven samt opphevelse av strafferegistreringsloven.
Videre foreslås det enkelte endringer i straffeprosessloven uavhengig av
politiregisterloven, som politiregisterlovutvalget har foreslått
i NOU 2003:21 Kriminalitetsbekjempelse og personvern.
Departementet foreslår også enkelte endringer
i politiregisterloven. Disse er dels av redaksjonell art og dels
en konsekvens av at man under utarbeidelse av politiregisterforskriften
ble oppmerksom på enkelte forhold som tilsier endring i loven.
Endelig foreslås også overgangsregler som er nødvendig
før politiregisterloven iverksettes.
Politiregisterloven regulerer politiets, herunder Politiets
sikkerhetstjenestes og påtalemyndighetens behandling av opplysninger.
Loven inneholder blant annet betydelig omarbeidede regler om vandelskontroll
og politiattester. Videre er reglene om politiets og påtalemyndighetens
taushetsplikt og utlevering av opplysninger samlet i loven. Formålet
med politiregisterloven er å bidra til en effektiv løsning av politiets
og påtalemyndighetens oppgaver, og samtidig sikre at beskyttelsen
av personvernet ivaretas. Loven bygger på politiregisterutvalgets utredning
i NOU 2003:21 Kriminalitetsbekjempelse og personvern.
Forslagene til lovendringer medfører ikke økonomiske
eller administrative konsekvenser. Hva gjelder de økonomiske og
administrative konsekvensene av politiregisterloven, vises det til Ot.prp.
nr. 108 (2008–2009).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
at departementet i proposisjonen fremmer forslag til endringer i politiregisterloven
og andre lover i forbindelse med iverksetting av politiregisterloven. Komiteen støtter
det fremlagte forslaget og viser til departementets begrunnelser
i proposisjonen.
Komiteen understreker betydningen
av at politiregisterloven ivaretar viktige funksjoner. Lovens formål
er å bidra til effektiv løsning av politiets og påtalemyndighetens
oppgaver, beskyttelse av personvernet og forutberegnlighet for den
enkelte ved behandlingen av opplysninger.
Komiteen peker derfor på at det
er viktig at lovendringene på en tydelig og effektiv måte ivaretar
disse formålene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i politiregisterloven mv.
I
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene gjøres følgende
endringer:
§ 55 nytt fjerde ledd skal lyde:
Tilsettingsmyndigheten kan kreve fremleggelse av
uttømmende politiattest i forbindelse med utnevning av faste og
midlertidige dommere og tilsetting av dommerfullmektiger.
Nåværende fjerde ledd blir femte ledd.
§ 73 nytt annet ledd skal lyde:
For kontroll etter § 72 kan det foretas vandelsvurdering
etter reglene i politiregisterloven § 45.
§ 76 første ledd nytt fjerde punktum skal lyde:
Bestemmelsen i § 73 annet punktum gjelder tilsvarende.
§ 77 skal lyde:
Kongen kan gi forskrift om at Domstoladministrasjonen hvert
halvår skal kontrollere om medlemmene av utvalgene av lagrettemedlemmer
og meddommere og skjønnsmedlemmer er innført i fortegnelsen i strid
med § 72, herunder om adgang for Domstoladministrasjonen til å
begjære vandelsvurdering etter reglene i politiregisterloven § 45.
§ 78 nytt annet punktum skal lyde:
Retten kan i den forbindelse begjære at det foretas
vandelsvurdering etter reglene i politiregisterloven § 45.
Nåværende § 78 annet og tredje punktum blir tredje og
fjerde punktum.
I kapittel 4 skal ny § 79 lyde:
§ 79 Etter anmodning fra en domstol, kommune eller
fylkeskommune skal politiet gi opplysning om siktelse, tiltale eller
dom mot personer som er aktuelle ved valg av lagrettemedlemmer,
meddommere, skjønnsmedlemmer eller jordskiftemeddommere. Dersom
det er gitt opplysning om siktelse eller tiltale, skal det også
gis underretning om sakens avgjørelse.
§ 91 tredje ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Bestemmelsen i § 78 annet punktum gjelder tilsvarende.
§ 91 nytt femte ledd skal lyde:
Bestemmelsen i § 79 gjelder tilsvarende.
§ 220 fjerde ledd skal lyde:
Advokatbevilling kan bare gis til personer som har fylt
20 år og som godtgjør ved ordinær politiattest
at de har ført en hederlig vandel. Videre må det ikke foreligge
noe forhold som etter § 230 ville ført til at advokatbevillingen
ville blitt satt ut av kraft eller kalt tilbake. Er en tidligere
advokatbevilling kalt tilbake av grunner som nevnt i § 230 første
ledd nr 2 til 4, må ny bevilling ikke gis før det forhold som førte
til tilbakekallingen er brakt i orden.
§ 223 annet ledd skal lyde:
Autorisasjon gis av Tilsynsrådet for advokatvirksomhet.
Fullmektigen må ha juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap,
og det må godtgjøres ved ordinær politiattest
at vedkommende har ført en hederlig vandel. Videre må det ikke foreligge
noe forhold som etter § 230 ville ført til at autorisasjonen ville
blitt satt ut av kraft eller kalt tilbake. Er en tidligere autorisasjon
kalt tilbake av grunner som nevnt i § 230 første ledd nr 4, jf.
femte ledd, må ny autorisasjon ikke gis før det forhold som førte
til tilbakekallingen er brakt i orden.
II
I lov 1. juni 1917 nr. 1 om skjønn og ekspropriasjonssaker
gjøres følgende endringer:
§ 14 annet ledd skal lyde:
Ved oppnevningen skal det tas sikte på at utvalget får
en allsidig sammensetning, og at de som oppnevnes har kyndighet
på et eller flere områder som vanligvis berøres ved skjønn. Reglene
i domstolloven § 70, unntatt annet ledd nr. 1 om en øvre aldersgrense,
§§ 71 til 74 og § 79 gjelder tilsvarende. Det samme
gjelder retten til fritak på grunn av utført tjeneste etter domstolloven
§ 90 første ledd annet punktum.
III
I lov 17. juli 1953 nr. 28 om Heimevernet skal § 29
nytt annet ledd lyde:
Lokale heimevernsnemnder kan
kreve fremleggelse av uttømmende politiattest i forbindelse med opptak
av frivillige til Heimevernet.
IV
I lov 17. juli 1953 nr. 29 om verneplikt skal ny § 46 a
lyde:
§ 46 a Militære myndigheter
kan begjære at det foretas vandelsvurdering etter reglene i politiregisterloven
§ 45 av personer som tilhører rikets krigsmakt og om personer som
ennå ikke er utskrevet, til bruk for utskriving, rulleføring og
innkalling, og ved behandling av fritakssak etter lov 19. mars 1965
nr. 3 om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner.
Ved behandling av fritakssak etter militærnekterloven kan slik begjæring
også fremsettes av siviltjenesten.
V
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk skal § 27 første
ledd lyde:
Personer som skal ha offentlig godkjenning
som trafikklærere, må være fylt 21 år. De må være edruelige og godtgjøre
med ordinær politiattest at de har slik vandel
at de finnes skikket som trafikklærere. De må ha gyldig førerkort
for motorvogn av den gruppe som det skal gis undervisning i, samt
ha bestått en trafikklærerprøve. Departementet kan fastsette tilleggskrav
for visse motorvogngrupper.
VI
Lov 11. juni 1971 nr. 52 om strafferegistrering oppheves.
VII
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
gjøres følgende endringer:
§ 28 skal lyde:
§ 28 Utskrift av rettsbøker og andre dokumenter i
en avsluttet straffesakkan kreves
av
a) den siktede,
b) fornærmede,
c) etterlatte, og
d) enhver annen som det har rettslig interesse for.
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke personaliarapport
og andre dokumenter som kongen i forskrift bestemmer skal arkiveres
særskilt. Bestemmelsen gjelder heller ikke for dokumenter som inneholder
taushetsbelagte personopplysninger fra annet offentlig organ som
organet ikke har innhentet for bruk i straffesaken. Personer som
nevnt i første ledd kan ikke uten rettslig interesse kreve utskrift
av andre dokumenter med personopplysninger som ikke går frem av
dom i saken.
Enhver kan kreve utskrift av en dom i en bestemt straffesak
så langt som det ikke gjelder forbud mot offentlig gjengivelse av
dommen, eller, dersom det gjelder slikt forbud eller utskrift nektes
etter fjerde ledd, innsyn i domslutningen. Tilsvarende
gjelder også for kjennelser som avgjør anker og kjennelser om habilitet,
avvisning, gjenopptakelse, erstatning i anledning forfølgning og
heving. Kravet kan alltid avslås hvis avgjørelsen er
eldre enn fem år eller den som krever utskrift bare identifiserer avgjørelsen ved siktedes
navn. Utskrift av dom eller kjennelse kan gis selv om de
inneholder gjengivelser fra psykiatriske erklæringer, personundersøkelser
eller andre personopplysninger. Utskrift av kjennelser i saker som nevnt
i § 100 a skal ikke gis.
Utskrift skal nektes når det av hensyn til rikets sikkerhet
eller forhold til fremmed stat ville være betenkelig å gi utskrift,
eller når det er grunn til å frykte at utskriften vil bli nyttet
på urettmessig vis. Overfor andre enn partene gjelder det samme
når retten har gitt pålegg om hemmelighold. Utskrift kan nektes
på de vilkår som er fastsatt i § 242 a første ledd, jf. annet ledd.
Reglene i § 242 a tredje til syvende ledd gjelder tilsvarende så
lang de passer. Det kan ikke gis utskrift av
dokumenter som retten tidligere har nektet innsyn i etter reglene
i § 28 fjerde ledd, § 242 a, § 264 sjette ledd,
eller § 267 første ledd tredje punktum, jf. § 264 sjette ledd. Det kan
heller ikke gis utskrift av dokumenter som inneholder
opplysninger som påtalemyndigheten tidligere har begjært unntatt
fra innsyn etter disse bestemmelsene, dersom påtalemyndigheten har innstilt
forfølgningen etter § 72 første ledd annet punktum annet alternativ
fordi den ikke fikk medhold i begjæringen.
Det kan ikke gis utskrift av den delen av rettsboken som
er nevnt i §§ 21 a, 40 sjette ledd eller 52 tredje ledd.
Spørsmålet om retten til utskrift bedømmes i forhold til
hvert enkelt dokument.
Avslås en begjæring om utskrift etter paragrafen her, kan
spørsmålet begjæres forelagt retten til avgjørelse.
Kongen kan gi forskrifter om gjennomsyn og utlån av dokumentene
i en straffesak, og om rett til utskrift av dokumentene i tilfeller
som ikke omfattes av første eller tredje ledd.
Reglene i fjerde og femte ledd gjelder
tilsvarende for slike forskrifter. Forskriften kan på samme vilkår
regulere gjennomføringen av allmennhetens innsynsrett ved bruk av
informasjonsteknologi.
§ 55 nytt tredje ledd skal lyde:
Tilsettingsmyndigheten kan kreve fremleggelse av
uttømmende politiattest i forbindelse med utnevning og tilsetting
av embets- og tjenestemenn i påtalemyndigheten.
§§ 61 a til 61 e oppheves.
§ 161 a tredje ledd skal lyde:
Kriminalomsorgens behandling av personopplysninger ved
personundersøkelsen reguleres av straffegjennomføringsloven kapittel
1 a, jf. personopplysningsloven. Politiets behandling av
personopplysninger ved personundersøkelsen, herunder sletting av
slike personopplysninger, reguleres av politiregisterloven.
§ 242 nytt femte ledd skal lyde:
Den som har fremmet et borgerlig krav i saken, skal
på begjæring gis adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter
i den utstrekning det er nødvendig for at han skal kunne ivareta
sine interesser i saken, og så fremt det kan skje uten skade eller
fare for etterforskningens øyemed eller for tredjemann.
Nåværende femte ledd blir sjette ledd.
§ 468 annet ledd nytt annet punktum skal lyde:
For kontroll etter § 72 kan militære myndigheter begjære
at det foretas vandelsvurdering etter reglene i politiregisterloven
§ 45.
VIII
I lov 28. februar 1986 nr. 8 om adopsjon skal ny § 3 a
lyde:
§ 3 a Departementet skal kreve
fremleggelse av uttømmende politiattest ved behandling av søknad om
adopsjon.
IX
I lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og
annen inndriving av forfalte pengekrav skal § 5 sjette ledd lyde:
Politiattest etter paragrafen her
skal bare vise merknader om strafferettslige reaksjoner
for overtredelse av straffeloven kapittel 15, 18, 22, 24 til 28
og 31, inkassoloven, konkurranselovgivningen, konkurslovgivningen,
regnskapslovgivningen, selskapslovgivningen, skatte- og avgiftslovgivningen
og verdipapirlovgivningen. Overtredelsene
skal anmerkes i samsvar med politiregisterloven § 41 nr. 1. Fornyet vandelskontroll
kan foretas i samsvar med politiregisterloven § 43.
X
I lov 15. mars 1991 nr. 3 om megling i konfliktråd
skal § 17 lyde:
§ 17 Avgjørelse om overføring av en straffesak
til megling i konfliktrådet anmerkes ikke på
ordinær politiattest, jf. politiregisterloven § 40 nr. 3 bokstav e.
Avgjørelsen anmerkes likevel på uttømmende politiattest i samsvar
med politiregisterloven § 41 nr. 1 bokstav a.
XI
I lov 4. desember 1992 nr. 126 om arkiv skal § 21 nytt
annet ledd lyde:
Riksarkivaren kan krevje framlegging
av ordinær politiattest ved tilsetting i Riksarkivet eller statsarkiva.
XII
I lov 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler m.v.
skal ny § 30 a kapittel IX lyde:
§ 30 a Farmasøytisk industri,
legemiddelgrossister og apotek kan kreve fremleggelse av ordinær
politiattest, jf. politiregisterloven § 40. Attesten avgrenses til
å omfatte overtredelser av narkotikalovgivningen.
XIII
I lov 24. februar 1995 nr. 11 om lotterier m.v. skal
§ 4 c annet ledd nytt annet punktum lyde:
Lotteritilsynet kan kreve fremleggelse
av ordinær politiattest i forbindelse med autorisasjon som nevnt i
første ledd.
XIV
I lov 4. august 1995 nr. 53 om politiet gjøres skal § 24
lyde:
§ 24 Taushetsplikt
For politiets behandling av opplysninger til politimessige
formål, jf. politiregisterloven § 2 nr. 13, gjelder taushetsplikten
i kapittel 5 og 6 i politiregisterloven. For politiets øvrige virksomhet
gjelder forvaltningsloven §§ 13 til 13 f med de tillegg og begrensninger
som følger av paragrafen her.
Taushetsplikten gjelder for enhver som utfører tjeneste
eller arbeid for politiet. Politiet kan pålegge personer, private
institusjoner og andre offentlige organer taushetsplikt når det
innhentes opplysninger med hjemmel i § 14 d eller dersom reell identitet
til en person som benytter fiktive personopplysninger, er eller
vil bli avslørt.
Forvaltningsloven § 13 a nr. 1 gjelder ikke for opplysninger
som kan skade politiets arbeid med å forebygge eller avdekke lovbrudd
eller opprettholde ro og orden dersom de blir gjort kjent.
Taushetsplikt etter forvaltningsloven § 13 er
ikke til hinder for at opplysninger fra politiets forvaltningsvirksomhet
og sivile gjøremål gjøres kjent for andre tjenestemenn i politiet
og påtalemyndigheten i den utstrekning tjenestemessige behov tilsier
det, med mindre formålet med behandlingen av opplysningene er begrenset
i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov.
XV
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. skal
§ 20 a lyde:
§ 20 a Krav om politiattest
Helsepersonell som skal yte helse- og omsorgstjenester til barn
skal fremlegge politiattest som nevnt i politiregisterloven
§ 39 første ledd ved tilbud om stilling, ved inngåelse
av avtale etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 femte ledd,
tannhelsetjenesteloven § 4-2 første ledd og spesialisthelsetjenesteloven
§ 2-1 a sjette ledd, samt ved melding om åpning, overtagelse og
inntreden i privat virksomhet, jf. § 18.
Helsepersonell som skal yte helse- og omsorgstjenester
til personer med utviklingshemming skal i tilfeller som nevnt i
første ledd fremlegge politiattest som viser om vedkommende
er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for brudd
på overtredelse av straffeloven §§ 192, 193, 194, 195,
196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203 eller 204 a. Overtredelsene
skal anmerkes i samsvar med politiregisterloven § 41 nr. 1.
Plikten etter første og annet ledd omfatter
ikke personell som bare sporadisk yter slike tjenester og som i
alminnelighet ikke vil være alene med barn eller personer med utviklingshemming.
Politiattest som nevnt i første og annet ledd
skal ikke være eldre enn tre måneder.
Den som har vedtatt forelegg eller er
dømt for overtredelser som nevnt i annet ledd, er utelukket fra å
yte helse- og omsorgstjeneste til barn eller personer med utviklingshemming.
XVI
I lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret skal
ny § 15 a lyde:
§ 15 a Vandelskontroll
Forsvaret kan kreve fremleggelse av uttømmende politiattest
i forbindelse med uttak av personell i internasjonale operasjoner.
Militære myndigheter kan begjære om at det foretas
vandelsvurdering etter reglene i politiregisterloven § 45 av personer
som tilhører rikets krigsmakt eller som er i sivil tjeneste i Forsvaret,
dersom opplysningene kan ha betydning for avgjørelsen av om det
skal reageres mot vedkommende ved disiplinær refselse eller påtale
eller hvor det ellers er av særlig viktighet for de militære myndigheter
å få slike opplysninger på grunn av den tjeneste vedkommende utfører
eller som man overveier å pålegge vedkommende.
XVII
I lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler
skal § 4-9 første og annet ledd lyde:
(1) I studier der studenter kommer i
kontakt med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre som
del av klinisk undervisning eller praksisopplæring, kan det kreves
at studentene legger frem politiattest ved opptak til, eller underveis
i studiet. I studier der studenter kommer i kontakt med
mindreårige, skal det kreves at studentene legger frem politiattest som
nevnt i politiregisterloven § 39 første ledd.
(2) Politiattesten som nevnt i første ledd første punktum skal
vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle
overgrep, grove voldsforbrytelser eller straffbare forhold vedrørende
besittelse og bruk eller omsetning av narkotiske stoffer eller medikamenter.
Hvis det er gitt særlige regler om politiattest for bestemte typer
yrkesutøving, gjelder disse tilsvarende for studenter som deltar
i praksisopplæring eller klinisk undervisning.
XVIII
I lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel
skal ny § 12-15 lyde:
§ 12-15 Politiattest
(1) Tollmyndighetene kan kreve fremleggelse av ordinær
politiattest i forbindelse med tilsettinger.
(2) Departementet bestemmer i forskrift hvilke typer
tilsettinger det kan kreves fremlagt politiattest for.
XIX
I lov 28. mai 2010 nr. 16 om behandling av opplysninger
i politiet og påtalemyndigheten gjøres følgende endringer:
§ 5 første ledd annet punktum nr. 2 nytt
annet punktum skal lyde:
Bokstav d får også anvendelse i straffesaker.
§ 8 første ledd skal lyde:
Opplysninger kan uansett behandles i 4 måneder dersom det
er nødvendig for å avklare om kravene i § 4, § 5 nr. 1
og 2 og § 6 første ledd nr. 1 er oppfylt.
§ 10 første ledd skal lyde:
Politiet skal føre registre som gir en fortløpende og døgnkontinuerlig
oversikt over alle vesentlige opplysninger om
ordning og utførelse av polititjenesten på vedkommende sted. Registeret
kan brukes til politimessige, forvaltningsmessige og administrative formål.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Særlige regler for utlevering
av ikke-verifiserte opplysninger
Opplysningene skal så vidt mulig verifiseres før de utleveres.
Opplysningene skal fortrinnsvis utleveres i skriftlig form, og i
så fall skal det fremgå at de er ikke-verifiserte. Dersom ikke-verifiserte
opplysninger utleveres muntlig, bør det gjøres oppmerksom på at
opplysningene er ikke-verifiserte.
Ikke-verifiserte opplysninger kan utleveres når det
er nødvendig for å verifisere opplysningene.
Ved utlevering til bruk i den enkelte straffesak og ved
avvergende og forebyggende virksomhet, jf. §§ 26 og
27, gjelder kun første ledd annet punktum.
Bestemmelsen i § 53 gjelder tilsvarende.
§ 22 annet ledd skal lyde:
Opplysninger kan for øvrig utleveres til eller på annen
måte gjøres tilgjengelig for utenlandske myndigheter eller
internasjonale organisasjoner når dette følger av lov
eller konvensjon eller avtale som er bindende for Norge, eller av
avtale inngått mellom norske og andre nordiske myndigheter.
§ 27 fjerde ledd skal lyde:
Taushetsplikten er heller ikke til hinder for at politiet
utleverer opplysninger til andre offentlige organer og institusjoner
som inngår i et kriminalitetsforebyggende samarbeid når det er nødvendig
for å forebygge kriminalitet. Bestemmelsen i tredje ledd kommer
til anvendelse.
§ 28 første ledd skal lyde:
Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysninger
utleveres til offentlige organer og private i den utstrekning
det er nødvendig for utøvelsen av ordenstjenesten og politiets service-
og bistandsfunksjon.
§ 31 tredje ledd annet punktum oppheves.
§ 35 første ledd skal lyde:
Politiet eller påtalemyndigheten kan pålegge taushetsplikt
når mottaker får opplysninger undergitt taushetsplikt i forbindelse
med at de uttaler seg til eller på annen måte bistår politiet eller
påtalemyndigheten. Det samme gjelder når fornærmede, etterlatte og
deres representanter får opplysninger undergitt taushetsplikt, jf.
§ 25 første ledd.
§ 42 første ledd skal lyde:
Den Kongen bemyndiger, kan beslutte at færre opplysninger
skal anmerkes på politiattesten, dersom dette ikke strider mot formålet
med politiattesten.
§ 48 første ledd skal lyde:
Den behandlingsansvarlige har plikt til å informere den
registrerte om at det er utlevert personopplysninger til offentlige
organer og private i deres interesse, jf. §§
30 og 31.
§ 50 tredje ledd oppheves.
§ 51 fjerde ledd oppheves.
§ 57 syvende ledd annet punktum oppheves.
§ 69 første ledd nr. 2, 9 og 23 skal lyde:
2. særregler for behandling av
opplysninger i straffesaker,
9. tilgang, herunder til formål som nevnt i politiregisterloven
§ 29, og hvem som har tjenestemessig behov for opplysninger,
jf. § 21,
23. ansvarsfordelingen av tilsynsmyndighet etter § 58
mellom Datatilsynet og andre kontrollorganer, som har tilsynsmyndighet
fastsatt i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov,
§ 69 første ledd nåværende nr. 23 blir nr. 24.
§ 70 nytt annet ledd skal lyde:
Kongen kan gi nærmere overgangsregler.
XX
I lov 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og
omsorgstjenester m.m. skal § 5-4 lyde:
§ 5-4 Politiattest
Kommunen eller annen arbeidsgiver som yter tjenester etter
loven her, skal ved tilbud om stilling eller oppdrag kreve
politiattest i samsvar med helsepersonelloven § 20 a fra
personell som skal yte helse- og omsorgstjenester til barn eller
personer med utviklingshemning. Plikten omfatter ikke personell
som bare sporadisk yter slike tjenester og som i alminnelighet ikke
vil være alene med barn eller personer med utviklingshemming.
Den som har vedtatt forelegg eller er
dømt for overtredelser som nevnt i straffeloven §§ 192,
193, 194, 195, 196, 197, 199, 200 andre ledd, 201 bokstav c, 203
eller 204 a, er utelukket fra å utføre arbeid eller oppgaver
som omhandlet i første ledd.
XXI
Ikraftsettings- og overgangsregler
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan bestemme at ulike bestemmelser i loven skal tre i kraft til
forskjellig tid.
Kongen kan gi nærmere overgangsregler.
Oslo, i justiskomiteen, den 23. mai 2013
Per Sandberg |
Ulf Leirstein |
leder |
ordfører |