Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av siste utbyggingsetappe
på E18 gjennom Vestfold, strekningen mellom Bommestad og Sky. Det
legges opp til anleggsstart på strekningen høsten 2013 og åpning
for trafikk i 2017. Etter dette vil det være sammenhengende firefelts
veg mellom Oslo og Langangen i Telemark.
Siden utbyggingen av E18 gjennom Vestfold med
dette sluttføres, presenteres også endelig finansieringsopplegg
for utbyggingen av E18 på strekningene Gulli–Langåker og Bommestad–Sky–Langangen,
jf. pkt. 2 i proposisjonen.
Prosjektet E18 Bommestad–Sky omfatter bygging
av ny firefelts veg med vegbredde 23 meter over en strekning på
6,7 km. I prosjektet inngår bl.a. bygging av ei bru på ny E18 som
delvis går over Farrisvannet, samt to tunneler på om lag 2,8 km
og 1,3 km henholdsvis øst og vest for Farrisvannet. Videre inngår
bygging av nytt toplanskryss ved Farriseidet. I tilknytning til
krysset vil det skje en betydelig ombygging av lokalvegsystemet
i området med bygging av fem brukonstruksjoner av ulik størrelse
og 4,6 km gang- og sykkelveger, inkl. ombygging av dagens E18 til gang-
og sykkelveg mellom Bommestad og Lovisenlund. Det legges dermed
til rette for økt gang- og sykkelaktivitet i området. I tillegg
vil det bli etablert en kollektivterminal. Prosjektet omfatter også
betydelige landskapsarbeider ved Farriseidet. Ombygging av dagens
E18 til gang- og sykkelveg og andre etterarbeider vil bli utført i
løpet av en toårsperiode etter at ny E18 er åpnet for trafikk.
De største gevinstene av prosjektet er knyttet
til bedre trafikksikkerhet, jevnere trafikkflyt og en forbedring
av miljøet langs vegen, både for boligområder og for de viktige
friluftsområdene i Bøkeskogen og langs Farrisvannet. Det er lagt
til grunn skiltet hastighet på 100 km/t. Prosjektet bidrar sammen
med den øvrige utbyggingen til redusert kjøretid, bedre forutsigbarhet
og reduserte transportkostnader på E18 gjennom Vestfold.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektet. Kvalitetssikringen har omfattet prosjektstyringsunderlag,
kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag. Omregnet til 2013-prisnivå
blir styringsrammen 4 200 mill. kroner og kostnadsrammen 4 920 mill.
kroner. I styringsrammen inngår 8 mill. kroner til etablering av
en automatisk bomstasjon. Videre inngår allerede påløpte utgifter
på om lag 200 mill. kroner til planlegging, grunnerverv og forberedende arbeider
i 2010–2012.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet
til -2 500 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet
til -0,6.
På strekningen har dagens E18 en årsdøgntrafikk på
vel 17 000 kjøretøy øst for Farriseidet og 15 000 kjøretøy vest
for Farriseidet. Statens vegvesen har for proposisjonen utarbeidet
et nytt og oppdatert trafikkgrunnlag, bl.a. basert på data fra en
av bomstasjonene som er satt i drift.
Statens vegvesen vil følge opp trafikksituasjonen
på parallellvegnettet og i samråd med lokale myndigheter eventuelt
vurdere ytterligere behov for trafikkreduserende tiltak.
Tabell 4.1 i proposisjonen viser forventet årsdøgntrafikk
gjennom bomstasjonssnittene i sammenligningsåret 2016, uten og med bompengeinnkreving.
Prosjektet skal finansieres ved bompenger og statlige
midler.
I tråd med Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn 1 150 mill. kroner i statlige midler
til prosjektet i perioden 2014–2023, inkl. om lag 460 mill. kroner
i kompensasjon for økt merverdiavgift. I tillegg kommer 50 mill.
kroner i kompensasjon for økt merverdiavgift i 2013.
Bompengeselskapet har dekket allerede påløpte utgifter
på om lag 200 mill. kroner til planlegging, grunnerverv og forberedende
arbeider i 2010–2012, jf. St.prp. nr. 60 (2008–2009) og Prop. 56
S (2010–2011). Videre er det ventet at bompengeselskapet vil stille
til disposisjon om lag 300 mill. kroner i 2013.
Forslag til finansieringsplan er vist i tabell
6.1 i proposisjonen.
Tabell 6.1 Finansieringsplan for E18 Bommestad–Sky
| | | | Mill. 2013-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlige midler | 50 | 900 | 250 | 1 200 |
Bompenger | 500 | 2 500 | | 3 000 |
Sum | 550 | 3 400 | 250 | 4 200 |
I brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 25. april 2013,
blir det vist til en summeringsfeil i tabell 6.1 i proposisjonen. Brevet
er vedlagt innstillingen.
Det skal etableres en automatisk bomstasjon
i Vestmarka, og denne settes i drift når hovedprosjektet åpnes for
trafikk.
Fra 2017 vil sju automatiske bomstasjoner være i
drift på E18 i Vestfold, der bilistene betaler etter kjørt distanse.
Dette gir bedre sammenheng mellom betaling og nytte enn tradisjonelle bompengeopplegg.
Takstnivået ligger betydelig under det lokale myndigheter
har akseptert. Når siste etappe av E18 i Vestfold er ferdig utbygd
og de endelige kostnadene og den reelle trafikken gjennom de sju
bomstasjonene er kjent, vil departementet ta initiativ til en ny
vurdering av takstnivået.
Den maksimale gjelden etter utbygging av strekningen
Bommestad–Sky er beregnet til om lag 6,3 mrd. kroner. Vestfold fylkeskommune
har derfor fattet vedtak om fylkeskommunal garanti på 7 mrd. 2011-kr.
Garantien må godkjennes av Kommunal- og regionaldepartementet før
anleggsstart. Garantistens utlegg kan dekkes gjennom en økning av
realtakstene med inntil 20 pst. og en forlengelse av bompengeperioden
med inntil 5 år.
Det legges til grunn at Kommunal- og regionaldepartementet
godkjenner Vestfold fylkeskommunes garanti på 7 mrd. kroner før oppstart.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering
og utbygging av strekningen E18 Bommestad–Sky i Vestfold, vil det
bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd
med de forutsetninger som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy
de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud,
fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen,
Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars
Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig
Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til at proposisjonen
omhandler utbygging og finansiering av E18 på strekningen Bommestad–Sky
i Vestfold.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, er svært tilfreds med at man med
fremleggelse av proposisjonen foreslår utbygging og finansiering
av siste strekning av E18 gjennom Vestfold, strekningen mellom Bommestad
og Sky, med anleggsstart høsten 2013. Flertallet registrerer
med stor tilfredshet at man ved realisering av dette prosjektet
vil ha sammenhengende firefelts vei mellom Oslo og Telemark.
Flertallet er glad for at prosjektet
Bommestad–Sky innebærer økt trafikksikkerhet, jevnere trafikkflyt,
miljøforbedringer både for boligområder langs veien og for viktige
lokale friluftsområder. Flertallet er glad for at
man får ny og trygg vei til avløsning for den nåværende ulykkesbelastede
strekningen, og mener også at merkostnadene ved å ivareta viktige
lokale miljøhensyn kan forsvares.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, er
fornøyd med at regjeringen endelig har klart å legge frem proposisjonen
for vegstrekningen Bommestad–Sky. Dette flertallet vil
likevel peke på at når denne strekningen etter planen skal være
ferdig i 2017, så har det tatt 16 år fra den første strekningen
i Nordre Vestfold stod ferdig i 2001 og frem til siste strekningen
på den ca. 80 km lange veien er ferdigstilt. Dette flertallet vil
peke på at det å bruke så lang tid både har vært svært fordyrende
samtidig som utbyggingstiden har tatt altfor lang tid. Rapporter
bl.a. fra Rådgivende Ingeniørers Forening har vist at samfunnet
har tapt stort både med hensyn til utbyggingstid, men også med hensyn
til økonomi. Flere rapporter har pekt på dette. Blant annet har
en rapport utgitt av Rådgivende Ingeniørers Forening i 2013 på en
svært god måte tydelig dokumentert dette. Dette flertallet mener
derfor at man må ta lærdom av feilene man har gjort her, og sørge
for at man i fremtiden ikke gjør de samme feilene igjen.
Dette flertallet vil peke på
at det har vært noe uenighet forbundet med valg av løsning på strekningen
Bommestad–Sky. I 2010 stadfestet imidlertid Miljøverndepartementet kommunedelplanen
med lang tunnel mellom Bommestad og Farriseidet, og med den begrunnelse
at merkostnaden kan forsvares ut ifra at dette er det beste alternativet
for byutvikling, nærmiljø og friluftsliv. Reguleringsplanen ble også
godkjent i Larvik kommune i 2010.
Dette flertallet er kjent med
at Vestfold fylkeskommune flere ganger har tatt opp de ulempene
trafikkoverføringen til det lokale vegnettet vil kunne medføre som
følge av innkreving av bompenger på strekningene fra Sky V (Sky–Langangen)
til Ås Nord (Gulli–Aulerød). Forventet takst på strekningen, når
alle de sju bomstasjonene settes i drift, er beregnet til å bli
for lette kjøretøy 88 kroner, og for tunge kjøretøy 176 kroner per
veg før rabatt.
Dette flertallet vil peke på
at det i de opprinnelige avtalene mellom Vestfold fylkeskommune
og staten – for utbyggingen av strekningen fra Gulli–Langåker og
Bommestad–Sky–Langangen – var lagt til grunn at staten skulle bidra med
37 pst. av kostnadene i forbindelse med utbyggingen. Dette
flertallet har merket seg at den statlige andelen nå er
nede i 28,6 pst.
Komiteens medlemmer Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet registrerer at
det pågår en diskusjon om bompenger på E18 gjennom Vestfold. Når
dette prosjektet er ferdig, vil man sette opp automatiske bomstasjoner
og hvor man så betaler etter hvor langt man kjører. Disse
medlemmer vil også bemerke at bomtakstene vil ligge betydelig under
det lokale myndigheter la til grunn og aksepterte i 2011.
Disse medlemmer viser også til
at det vil bli foretatt en fornyet vurdering av takstnivået ved åpning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at også Nasjonal transportplan for perioden 2014–2023
tydelig viser at man også fremover vil fortsette med klattvis utbygging
i Norge på tross av festtaler om noe annet. Disse medlemmer vil
derfor peke på at Fremskrittspartiet i stedet for å fortsette med
dagens klattvise utbygging, ønsker å opprette et statlig vegselskap
som skal tilføres egenkapital og midler slik at man kan bygge ut
helhetlige strekninger. Disse medlemmer vil peke
på at da vil man ikke behøve å være avhengig av de årlige bevilgningene,
men får på plass forutsigbare og langsiktige finansieringsløsninger.
Dette for å sikre mye raskere fremdrift og til en langt lavere kostnad
enn det dagens utbygging bidrar til.
Disse medlemmer vil også peke
på at da man startet utbyggingen av E18 igjennom Vestfold, skulle
dette være et spleiselag mellom bilistene og staten. Resultatet
av det såkalte «spleiselaget» har vi nå til fulle fått dokumentert
gjennom flere proposisjoner i forbindelse med utbyggingen av E18
gjennom Vestfold. Proposisjonene viser klart at vegutbygging i Norge
ikke lenger er noe spleiselag. Disse medlemmer viser
til at det er bilistene som sitter igjen med nesten hele regningen
for utbyggingen av blant annet E18 gjennom Vestfold. Når man i tillegg
tar med både innkreving og rentekostnader, blir det enda tydeligere
at det er bilistene som har overtatt ansvaret for vegutbygging i
Norge gjennom ekstraskatten som bompenger nå er blitt.
Disse medlemmer vil peke på at
det blant annet er lokale krav som har medført at kostnadene i forbindelse
med disse prosjektene har sprukket med 2,6 mrd. kroner, og det er
følgelig bilistene som sitter igjen med hele regningen. Disse medlemmer er
kritiske til dette. Disse medlemmer mener derfor
at statsråden og departementet må se nærmere på dette, og vurdere
om ikke det er naturlig at også staten tar sitt ansvar og tar sin
rettmessige andel av overskridelsene. Disse medlemmer vil
også peke på at flere representanter fra regjeringspartiene i Aftenposten
den 30. april 2013 uttalte at de ønsket å se nærmere på om ikke
staten også burde ta sin del av ekstraregningen som kom som følge
av endringene på vegen. Disse medlemmer er derfor
skuffet over at ikke regjeringspartiene ser det urimelige i at hele
denne ekstraregningen bare skyves over på bilistene.
Disse medlemmer vil peke på at
det er statens ansvar å sørge for å bygge ut og vedlikeholde veinettet
i Norge. Bilistene i Norge vil i 2013 betale inn ca. 55 mrd. kroner
i bil- og bilrelaterte skatter og avgifter, mens man vil bruke kun
ca. 20 mrd. tilbake til veiformål. Dette viser at bilistene har
blitt en «melkeku» for staten. Disse medlemmer ser
også at omfanget av bompenger de siste åtte årene har økt kraftig
i omfang, og regjeringen legger opp til å fortsette økningen i stort
tempo.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget godkjenner utbygging av E18 på strekningen
Bommestad–Sky i Vestfold slik det er omtalt i Prop. 123 S (2012–2013).
Stortinget legger til grunn statlig fullfinansiering, og om nødvendig
med statlig forskottering, for å holde planlagt fremdrift i prosjektet.
Statlig finansiering dekkes inn i statsbudsjettet for 2014.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at synkende statlig kostnadsandel
og økende totalkostnad for prosjektet gir svært høye bomavgifter
gjennom fylket. Trafikkmodeller som er utarbeidet viser trafikklekkasjer
på enkelte steder over 10 000 biler per døgn til sideveiene på enkelte
strekninger, et antall som utvilsomt vil medføre økt ulykkesfrekvens
på disse sideveiene. Disse medlemmer mener derfor
at det er behov for ytterligere tiltak for å redusere takstene og dermed
også trafikklekkasjene.
Disse medlemmer viser til at
et samlet fylkesting i Vestfold over tid har vært svært bekymret
for økt ulykkesrisiko ved trafikklekkasjer. Fylkestinget har derfor
bedt regjeringen om tiltak for å avhjelpe dette i forbindelse med
den foreliggende finansieringsproposisjonen ved å legge en lavere
finansieringsrente til grunn og ved å øke innkrevingstiden til 20
år. Disse medlemmer viser i den forbindelse til at
trafikkutviklingen på E18 gjennom Vestfold øker atskillig mer enn
prognosene, slik at bommene i Sande avvikles denne høsten 2,5 år
før prognostisert tid. Disse medlemmer ser det også
som positivt at regjeringen i proposisjonen legger til grunn at
det kan benyttes en lavere rentesats enn 6,5 pst. i finansieringsberegningen
på bakgrunn av bomselskapets allerede inngåtte renteopsjoner og
hensyntatt gjeldende fastrenteavtaler. Disse medlemmer mener
at ved økt innkrevingstid og lavere finansieringsrente vil takstene
ytterligere kunne reduseres i en slik grad at lekkasjene til sideveiene
kan minimaliseres og ulykkesrisikoen minskes i sterk grad. Disse
medlemmer viser til at de første antennepunkter for innkreving
vil bli satt opp høsten 2014, et tidspunkt hvor rentebetingelsene
vil være konkret avklarte, og sammen med en lengre innkrevingstid
vil kunne gi grunnlag for en satsreduksjon slik fylkestinget enstemmig
har bedt om medvirkning til, av hensyn til ulykkesrisikoen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Regjeringen bes medvirke til at det innen høsten
2014 foretas en ny vurdering av bompengetakstene for E18 på hele
strekningen Gulli–Langangen basert på bompengeselskapets oppnådde
rentebetingelser, økt innkrevingstid til 20 år og anledning til
å fravike kravet om lik kilometersats for hele strekningen for å
kunne redusere trafikklekkasjer på de mest utsatte stedene.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at rapporten utgitt av Rådgivende Ingeniørers Forening i 2013
klart viser hvor avgjørende organiseringen av veiutbyggingen er
for utbyggingstid og de endelige kostnader. E18-utbyggingen gjennom
Vestfold ble i rapporten fremstilt som et eksempel på hvordan det
ikke bør gjøres. Disse medlemmer viser til at samferdselsutbygging
ved hjelp av offentlig-privat samarbeid, den såkalte OPS-modellen, flere
steder i Norge har gitt resultater med ned mot halvert byggetid
og sammenhengende utbygging over lengre strekninger. Den er ofte rimeligere
enn tradisjonell utbygging og gir garanterte utbyggingskostnader
slik at budsjettsprekker unngås, samtidig som det gis en garanti
fra entreprenør for vedlikehold i kontraktens løpetid som kan være
opp mot 25 år. Disse medlemmer viser til at Høyre
i sin transportplan går inn for å gjennomføre flere slike prosjekter
årlig. Vestfoldutbyggingen over altfor mange år er en sterk illustrasjon
på nødvendigheten av denne type nye ideer og bedre løsninger i samferdselssektoren.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget godkjenner utbygging av E18 på strekningen
Bommestad–Sky i Vestfold slik det er omtalt i Prop. 123 S (2012–2013).
Stortinget legger til grunn statlig fullfinansiering, og om nødvendig
med statlig forskottering, for å holde planlagt fremdrift i prosjektet.
Statlig finansiering dekkes inn i statsbudsjettet for 2014.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Regjeringen bes medvirke til at det innen høsten 2014
foretas en ny vurdering av bompengetakstene for E18 på hele strekningen
Gulli–Langangen basert på bompengeselskapets oppnådde rentebetingelser,
økt innkrevingstid til 20 år og anledning til å fravike kravet om
lik kilometersats for hele strekningen for å kunne redusere trafikklekkasjer
på de mest utsatte stedene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
1. Stortinget
samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån
og kreve inn bompenger for utbygging og finansiering av E18 på strekningen
Bommestad–Sky i Vestfold etter vilkårene i Prop. 123 S (2012–2013)
og i Innst. 349 S (2012–2013).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen.
Jeg viser til Prop. 123 S (2012-2013) Utbygging og
finansiering av E18 på strekningen Bommestad - Sky i Vestfold som
ble godkjent i statsråd 19. april 2013. Jeg vil gjøre Stortinget oppmerksom
på at det er funnet en feil i proposisjonen.
Forslag til finansieringsplan for E18 Bommestad –
Sky er vist i tabell 6.1, side 8. I tabellen er det lagt til grunn
i alt 3 300 mill. kr i statlige midler og bompenger i perioden 2014-2017.
Dette beløpet er en feilsummering. Samlet beløp skal være 3 400
mill. kr. Riktig tabell følger nedenfor.
Tabell 6.1 Finansieringsplan for E18 Bommestad
– Sky
Mill. 2013-kr
| 2010-2013 | 2014-2017 | 2018-2023 | Sum |
Statlige midler | 50 | 900 | 250 | 1 200 |
Bompenger | 500 | 2 500 | | 3 000 |
Sum | 550 | 3 400 | 250 | 4 200 |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 28. mai 2013
Knut Arild Hareide |
Bård Hoksrud |
leder |
ordfører |