Ved inspeksjonene i NSM sentralt, tre i 2012,
får utvalget generelle faglige orienteringer og oversikter om den
løpende virksomheten i direktoratet. Inspeksjonene av arkiver og
mapper handler i hovedsak om sikkerhetsklareringer. Utvalget har
i meldingsåret gjennomgått samtlige fremlagte klagesaker om sikkerhetsklarering
som er endelig avgjort av NSM som klageinstans, samt ikke påklagede
negative avgjørelser der direktoratet har fattet klareringsavgjørelser
i førsteinstans. Utvalget har også fortsatt sin praksis med å få
fremlagt stikkprøver blant ikke-påklagede negative avgjørelser fattet
av andre klareringsmyndigheter enn NSM. I tillegg har utvalget tatt
en rekke stikkprøver av henlagte saker, samt positive klareringsavgjørelser,
blant annet for å vurdere positive og negative avgjørelser opp mot
hverandre – ut fra prinsippet om likebehandling.
Utvalget har i 2012 sett flere eksempler på
at klareringsmyndigheter har kommet til ulike avgjørelser om samme
person, selv om vurderingsgrunnlaget ikke hadde endret seg i perioden mellom
klarering og reklarering. Som utvalget pekte på i meldingen for
2011, har ikke klareringsmyndighetene tilgang til et erfaringsarkiv som
viser forvaltningspraksis på området. Dermed kan klareringsmyndighetene
vanskelig justere egen praksis opp mot andres. NSM vil nå vurdere
å opprette en slik base. Utvalget ser positivt på dette.
Utvalget har i meldingsåret hatt oppmerksomhet rettet
mot saksbehandlingstid i klareringssaker, som utvalget mener i mange
tilfeller er alt for lang, spesielt i klagesaker. Utvalget har merket seg
at NSM erkjenner at flere klagesaker har tatt for lang tid og at
enkelte personer har måttet vente svært lenge på avgjørelsen. Utvalget
har blitt orientert om at normal saksbehandlingstid i klagesaker
i NSM er 100 dager. Fra førsteinstansens behandling og til behandlingen
av klager i NSM går det i gjennomsnitt 206 dager. Forklaringen på
lang saksbehandlingstid ligger ofte i sakenes kompleksitet og manglende
personell. Det er positivt at NSM vurderer å forenkle behandlingen
av enkelte typer saker, samtidig som kvalitet og sporbarhet i den
individuelle vurderingen opprettholdes, samt at vakanser skal fylles
opp.
Utvalget har i 2012 fortsatt vurdert terskelen
for å gjennomføre sikkerhetssamtaler. Sikkerhetsloven § 21 tredje
ledd siste punktum fastsetter at «[s]ikkerhetssamtale skal gjennomføres
der dette ikke anses som åpenbart unødvendig». Utvalget mener at
flere klareringsmyndigheter gjennomfører langt færre sikkerhetssamtaler
enn det loven legger opp til, noe som er et rettssikkerhetsproblem.
Utvalgets inntrykk er at dette ofte skyldes ressursmangler.
Utvalget har i 2012 mottatt én klage mot NSM vedrørende
ulovlig overvåking. Den rettet seg også mot PST, E-tjenesten og
FSA. Saken ble avsluttet uten oppfølging eller kritikk. I tillegg har
utvalget mottatt tre klager mot NSM i saker om sikkerhetsklarering.
Komiteen viser til
at EOS-utvalget har gjennomført fire inspeksjoner hos NSM. Komiteen merker
seg at saksbehandlingstiden for klagesaker om sikkerhetsklarering
fortsatt er for lang. Komiteen understreker viktigheten
av at saksbehandlingstiden i slike klagesaker reduseres.
Komiteen har merket seg at det
er behandlet tre klager mot NSM om sikkerhetsklarering og én om
ulovlig overvåking.