Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til utenriks- og forsvarskomiteen, datert 9. april 2013

Spørsmål fra Utenriks- og forsvarskomiteen - Prop. 57 L (2012-2013) endringer i forsvarspersonelloven

Jeg viser til spørsmål fra utenriks- og forsvarskomiteen av 22. mars 2013 om endringene i forsvarspersonelloven (fpl.), jfr. Prop. 57 L (2012-2013).

Forslaget i proposisjonen presiserer ordlyden i fpl. § 7 første ledd, slik at det fremgår klart av selve lovbestemmelsen at disponeringsadgangen også hjemler disponering fra stilling. Ordlyden nevner i dag ikke positivt disponering fra en stilling, men dette er lagt til grunn i både forarbeider og relevant rettspraksis. De foreslåtte endringene knyttet til disponering av befal fra stilling følger derfor allerede av gjeldende befalsordning, og innebærer i realiteten ingen endring av rettstilstanden. Lovfestingen er ment som et ledd i å skape større forutsigbarhet og klarhet om disponeringsreglene.

Yrkesbefal og avdelingsbefal tilsettes i militær grad og forsvarsgren. De disponeres deretter inn i eller fra stilling i Forsvaret. Disponeringsinstituttet er ment å ivareta Forsvarets behov for kvalifisert personell i samtlige tjenestestillinger. Av hensyn til personellets rettssikkerhet, anses det nødvendig å begrense adgangen til å disponere fra stilling til de tilfeller hvor disponeringen åpenbart er påkrevd, enten av helsemessige-, sikkerhetsmessig- eller andre årsaker. Det er arbeidsgiver som plikter å sannsynliggjøre dette. Adgangen til å disponere noen fra stilling forutsetter dessuten at det foreligger et reelt og saklig behov for endring. Disponering fra stilling endrer ikke tilsettingsforholdet til Forsvaret.

Betegnelsen andre årsaker er ment som en sikkerhetsventil for de tilfeller hvor situasjonen gjør det nødvendig å foreta disponering fra stilling av hensyn til Forsvarets behov. Disponering fra stilling innebærer som nevnt at vedkommende fortsatt beholder sitt tilsettingsforhold i Forsvaret. Det presiseres videre at disponering fra stilling på dette grunnlag ikke skal skje hvor forholdet åpenbart faller innenfor reglene om avskjed eller suspensjon etter tjenestemannsloven. Det vil imidlertid vanskelig la seg gjøre eller være en hensiktsmessig ordning, positivt å oppregne hvilke forhold som kan danne grunnlag for disponering fra stilling.