Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring,
omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. (energiloven). Endringene
gjelder § 4-2 om utenlandskonsesjon, § 3-1 annet ledd om konsesjon
på elektriske anlegg og § 5-6 om forhandlingsplikt for fjernvarmekonsesjonærer.
Departementet foreslår endringer i energiloven § 4-2
for å bringe bestemmelsen i samsvar med EØS-rettens krav. Det er
fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA) reist spørsmål om bestemmelsen om
konsesjon for utenlandshandel er forenlig med EØS-avtalen, blant
annet med henvisning til uklarhet rundt kriteriene for å få konsesjon
og behandlingen av konsesjonssaker etter § 4-2 (utenlandskonsesjon)
og § 3-1 (anleggskonsesjon).
Det vises til at et sentralt formål med utenlandskonsesjonsordningen
er å legge til rette for en mest mulig effektiv og sikker kraftutveksling mellom
Norge og utlandet, som skal ivareta allmenne samfunnsinteresser
som forsyningssikkerhet, miljø og ressursforvaltning. Det foreslås endringer
som skal klargjøre hva som er konsesjonspliktig, hvilke kriterier
som skal legges til grunn for vurderingen av om utenlandskonsesjon
skal gis, og hva som reguleres i henholdsvis anleggs- og utenlandskonsesjonene.
Det foreslås samtidig å lovfeste at utenlandskonsesjon
bare kan gis til den systemansvarlige eller et foretak hvor den
systemansvarlige har bestemmende innflytelse.
Departementet viser til at Statnett SF og Nord Pool
Spot har konsesjoner for utenlandshandel på sentralnettsnivå. Disse
konsesjonærene driver ikke egen produksjon eller salg av elektrisk
energi, men sørger for nødvendig infrastruktur for fysisk kraftutveksling
og markedsadgang for omsetning av energi. Dette inkluderer kraftutveksling
mot utlandet. Slik kraftmarkedet fungerer i dag, er derfor ordlyden
«utførsel og innførsel» ingen nøyaktig angivelse av hva som i praksis
anses som konsesjonspliktig virksomhet. Konsesjonsplikten omfatter
fysisk utførsel og innførsel av elektrisk energi, men ikke finansiell
handel, jf. Ot.prp. nr. 56 (2000–2001).
Departementet mener det bør fremgå av bestemmelsen
at den konsesjonspliktige virksomheten er begrenset til fysisk kraftutveksling
i form av å etablere (eie eller drive) infrastruktur for kraftutveksling
med utlandet. I et system som det nordiske, der kapasiteten i nettet
gjøres tilgjengelig for aktørene gjennom implisitte auksjoner, er
det Statnett SF som besørger fysisk utveksling. Lovteksten bør gjøre
det tydeligere at det er forhold ved selve infrastrukturen og tilrettelegging for
effektiv krafthandel som skal vurderes. Tilrettelegging for krafthandel
som forestås av Nord Pool Spot, vil ikke lenger være konsesjonspliktig
etter § 4-2. Vilkårene for krafthandel på organisert markedsplass,
herunder handel med utlandet, bør fastsettes i konsesjon etter energiloven
§ 4-5.
Det foreslås å fastsette vilkår for handel på
utenlandsforbindelser – i tråd med de krav som følger av grensehandelsforordningen
og dens vedlegg. Bestemmelsen gir hjemmel for ytterligere vilkår dersom
det er påkrevet av allmenne hensyn. Slike vilkår kan være en tidsbegrensning
av når konsesjonen må benyttes eller restriksjoner på bruk av forbindelsen
i perioder dersom det er påkrevet av hensyn til drifts- eller forsyningssikkerhet.
Vilkårene må være i samsvar med lovens formål, stå i saklig sammenheng
med de hensyn som inngår i vurderingen av om en konsesjon skal gis
og for øvrig være objektive, transparente og ikke-diskriminerende.
Det foreslås innført et nytt krav om informasjon til
departementet som gjør det mulig for departementet å ha samlet oversikt
over planlagte prosjekter. Departementet kan kreve ytterligere informasjon
for å gjøre en foreløpig vurdering av prosjektets forventede samfunnsøkonomiske lønnsomhet.
Det foreslås fastsatt en mulighet for forenklet konsesjonsvurdering
for lokale utenlandsforbindelser. Med lokal forsyning siktes det
til forbindelser på lavere nettnivå, eksempelvis tilhørende en områdekonsesjonær
etter energiloven § 3-2. Her får ikke EUs regler som gjelder transmisjon anvendelse,
og det kan være rasjonelt med en enklere behandling og forenklede
vilkår i slike saker. Det foreslås heller ikke krav om at systemansvarlig
eller foretak hvor den systemansvarlige har bestemmende innflytelse
må eie slike forbindelser.
Paragraf 3-1 i energiloven fastsetter konsesjonsplikt
for å bygge, eie og drive elektriske anlegg. Det finnes i dag en
forskriftshjemmel til å fastsette hvor høy spenningen for et elektrisk
anlegg skal være for at konsesjonsplikt inntrer. Som følge av endringsforslaget
vil konsesjonsplikten også kunne knyttes til installert effekt i
anlegget. Bakgrunnen for forslaget er at departementet ønsker å
legge til rette for at mindre vindkraftverk, som i dag konsesjonsbehandles
etter energiloven, kan behandles av kommunene etter lov 27. juni
2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven). Forslaget
til forskriftshjemmel er likevel generelt utformet, og inneholder
ingen begrensninger med hensyn til hvilke anlegg som kan omfattes av
en effektgrense.
Departementet ønsker å legge til rette for effektiv
utnyttelse av varmeressursene. Det foreslås derfor en forhandlingsplikt
for fjernvarmekonsesjonærer som mottar en forespørsel om leveranse
eller adgang til fjernvarmenettet fra tredjepart. Etter forslaget
kan departementet megle mellom partene i tvister mellom konsesjonær
og tredjepart som ønsker adgang eller å levere varme. Departementet
understreker at forslaget ikke innebærer noen plikt for fjernvarmekonsesjonæren
til å motta tredjepartsleveranser eller til å gi tredjepart adgang
til fjernvarmeanlegget. Departementets myndighet etter bestemmelsen
vil bli delegert til NVE.