Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring,
omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. (energiloven). Endringene
gjelder § 4-2 om utenlandskonsesjon, § 3-1 annet ledd om konsesjon
på elektriske anlegg og § 5-6 om forhandlingsplikt for fjernvarmekonsesjonærer.
Departementet foreslår endringer i energiloven § 4-2
for å bringe bestemmelsen i samsvar med EØS-rettens krav. Det er
fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA) reist spørsmål om bestemmelsen om
konsesjon for utenlandshandel er forenlig med EØS-avtalen, blant
annet med henvisning til uklarhet rundt kriteriene for å få konsesjon
og behandlingen av konsesjonssaker etter § 4-2 (utenlandskonsesjon)
og § 3-1 (anleggskonsesjon).
Det vises til at et sentralt formål med utenlandskonsesjonsordningen
er å legge til rette for en mest mulig effektiv og sikker kraftutveksling mellom
Norge og utlandet, som skal ivareta allmenne samfunnsinteresser
som forsyningssikkerhet, miljø og ressursforvaltning. Det foreslås endringer
som skal klargjøre hva som er konsesjonspliktig, hvilke kriterier
som skal legges til grunn for vurderingen av om utenlandskonsesjon
skal gis, og hva som reguleres i henholdsvis anleggs- og utenlandskonsesjonene.
Det foreslås samtidig å lovfeste at utenlandskonsesjon
bare kan gis til den systemansvarlige eller et foretak hvor den
systemansvarlige har bestemmende innflytelse.
Departementet viser til at Statnett SF og Nord Pool
Spot har konsesjoner for utenlandshandel på sentralnettsnivå. Disse
konsesjonærene driver ikke egen produksjon eller salg av elektrisk
energi, men sørger for nødvendig infrastruktur for fysisk kraftutveksling
og markedsadgang for omsetning av energi. Dette inkluderer kraftutveksling
mot utlandet. Slik kraftmarkedet fungerer i dag, er derfor ordlyden
«utførsel og innførsel» ingen nøyaktig angivelse av hva som i praksis
anses som konsesjonspliktig virksomhet. Konsesjonsplikten omfatter
fysisk utførsel og innførsel av elektrisk energi, men ikke finansiell
handel, jf. Ot.prp. nr. 56 (2000–2001).
Departementet mener det bør fremgå av bestemmelsen
at den konsesjonspliktige virksomheten er begrenset til fysisk kraftutveksling
i form av å etablere (eie eller drive) infrastruktur for kraftutveksling
med utlandet. I et system som det nordiske, der kapasiteten i nettet
gjøres tilgjengelig for aktørene gjennom implisitte auksjoner, er
det Statnett SF som besørger fysisk utveksling. Lovteksten bør gjøre
det tydeligere at det er forhold ved selve infrastrukturen og tilrettelegging for
effektiv krafthandel som skal vurderes. Tilrettelegging for krafthandel
som forestås av Nord Pool Spot, vil ikke lenger være konsesjonspliktig
etter § 4-2. Vilkårene for krafthandel på organisert markedsplass,
herunder handel med utlandet, bør fastsettes i konsesjon etter energiloven
§ 4-5.
Det foreslås å fastsette vilkår for handel på
utenlandsforbindelser – i tråd med de krav som følger av grensehandelsforordningen
og dens vedlegg. Bestemmelsen gir hjemmel for ytterligere vilkår dersom
det er påkrevet av allmenne hensyn. Slike vilkår kan være en tidsbegrensning
av når konsesjonen må benyttes eller restriksjoner på bruk av forbindelsen
i perioder dersom det er påkrevet av hensyn til drifts- eller forsyningssikkerhet.
Vilkårene må være i samsvar med lovens formål, stå i saklig sammenheng
med de hensyn som inngår i vurderingen av om en konsesjon skal gis
og for øvrig være objektive, transparente og ikke-diskriminerende.
Det foreslås innført et nytt krav om informasjon til
departementet som gjør det mulig for departementet å ha samlet oversikt
over planlagte prosjekter. Departementet kan kreve ytterligere informasjon
for å gjøre en foreløpig vurdering av prosjektets forventede samfunnsøkonomiske lønnsomhet.
Det foreslås fastsatt en mulighet for forenklet konsesjonsvurdering
for lokale utenlandsforbindelser. Med lokal forsyning siktes det
til forbindelser på lavere nettnivå, eksempelvis tilhørende en områdekonsesjonær
etter energiloven § 3-2. Her får ikke EUs regler som gjelder transmisjon anvendelse,
og det kan være rasjonelt med en enklere behandling og forenklede
vilkår i slike saker. Det foreslås heller ikke krav om at systemansvarlig
eller foretak hvor den systemansvarlige har bestemmende innflytelse
må eie slike forbindelser.
Paragraf 3-1 i energiloven fastsetter konsesjonsplikt
for å bygge, eie og drive elektriske anlegg. Det finnes i dag en
forskriftshjemmel til å fastsette hvor høy spenningen for et elektrisk
anlegg skal være for at konsesjonsplikt inntrer. Som følge av endringsforslaget
vil konsesjonsplikten også kunne knyttes til installert effekt i
anlegget. Bakgrunnen for forslaget er at departementet ønsker å
legge til rette for at mindre vindkraftverk, som i dag konsesjonsbehandles
etter energiloven, kan behandles av kommunene etter lov 27. juni
2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven). Forslaget
til forskriftshjemmel er likevel generelt utformet, og inneholder
ingen begrensninger med hensyn til hvilke anlegg som kan omfattes av
en effektgrense.
Departementet ønsker å legge til rette for effektiv
utnyttelse av varmeressursene. Det foreslås derfor en forhandlingsplikt
for fjernvarmekonsesjonærer som mottar en forespørsel om leveranse
eller adgang til fjernvarmenettet fra tredjepart. Etter forslaget
kan departementet megle mellom partene i tvister mellom konsesjonær
og tredjepart som ønsker adgang eller å levere varme. Departementet
understreker at forslaget ikke innebærer noen plikt for fjernvarmekonsesjonæren
til å motta tredjepartsleveranser eller til å gi tredjepart adgang
til fjernvarmeanlegget. Departementets myndighet etter bestemmelsen
vil bli delegert til NVE.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm
og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at det i proposisjonen fremmes
endringer i energiloven som gjelder § 4-2 om utenlandskonsesjon,
§ 3-1 annet ledd om konsesjon på elektriske anlegg og § 5-6 om forhandlingsplikt
for fjernvarmekonsesjonærer.
Komiteen viser til
at Norge er en del av et nordisk marked for elektrisitet, og at
vi gjennom linjer og kabelforbindelser også er en del av kraftmarkedet
i Europa. Dette styrker både egen forsyningssikkerhet og verdiskaping
gjennom muligheten for at Norge kan eksportere og importere kraft.
Komiteen vil understreke betydningen
av å tilrettelegge for en mest mulig effektiv og sikker kraftutveksling
mellom Norge og utlandet – på en måte som ivaretar både forsyningssikkerhet, miljø,
ressursforvaltning og verdiskaping. Den foreslåtte endringen i energiloven
§ 4-2 innebærer en klargjøring av hva som er konsesjonspliktig,
hvilke kriterier som skal legges til grunn for vurderingene av om
utenlandskonsesjon skal gis, og hva som reguleres i anleggs- og utenlandskonsesjonene.
Videre foreslås at utenlandskonsesjon bare kan gis til den systemansvarlige
eller et foretak hvor den systemansvarlige har bestemmende innflytelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens foreslåtte endring i energiloven § 4-2 om
at utenlandskabler kun skal bygges av Statnett, eller selskaper
hvor Statnett har bestemmende innflytelse. Med veldig høy andel
vannkraft i energimiksen er Norges kraftsituasjon sårbar i år med lite
nedbør. Det er derfor avgjørende å ha god kraftflyt mellom Norge
og våre naboland. Flertallet viser til at Norge i
dag har flere utenlandskabler, og at Statnett nylig har levert konsesjonssøknad
for ytterligere to forbindelser.
Flertallet mener det er svært
gode grunner til at Statnett skal eie eller ha kontroll over utenlandskablene.
Flertallet vil videre peke på
at etablering av utenlandskabler ofte fører til behov for opprustninger
og styrking av nettet også i Norge, på grunn av endret kraftflyt
i det innenlandske nettet. Flertallet understreker
betydningen av at eier og utbygger av utenlandskabler er den samme
som har ansvaret for systemintegriteten til det innenlandske nettet.
Det vil, slik flertallet ser det, bidra til at en
ser bygging av utenlandskabler i sammenheng med behovet og begrensningene
i nettet i Norge.
Flertallet vil også peke på at
ett av de store grepene som ble gjort i energiloven i 1991 var et skille
mellom produksjon og transmisjon av kraft. Denne typen regulering
er også ført videre i EUs 1., 2. og 3. elmarkedsdirektiv. Flertallet mener
det vil være uheldig å åpne for at aktører som produserer kraft
skal få tilgang til å eie og drifte transmisjon av kraft mellom
Norge og utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er uenig i at utenlandskonsesjon
(konsesjon til mellomlandsforbindelser) bare kan gis til den systemansvarlige
eller et foretak hvor den systemansvarlige har bestemmende innflytelse.
Disse medlemmer viser til at
myndighetene gjennom konsesjonsbestemmelsene vil ha kontroll med
hvem som får bygge mellomlandsforbindelser for kraftutveksling med
utlandet, og at myndighetene i disse prosessene kan vurdere samfunnsøkonomiske
hensyn, effekt på kraftprisene, eventuelle behov for forsterkninger
i det innenlandske sentralnettet og eventuelt andre hensyn som måtte
være relevante fra et samfunnsperspektiv.
Disse medlemmer mener det vil
være uheldig å gi den systemansvarlige TSO, det vil si Statnett,
monopol på eierskapet til mellomlandsforbindelsene. Dette betyr
i realiteten at myndighetene gir fra seg viktige verktøy for å redusere
risiko og kostnader for kundene. Dersom andre aktører enn Statnett
kunne bygge og eie mellomlandsforbindelsen, ville risikoen og finansieringen
bli delt på flere aktører enn bare nettkundene. Med den foreslåtte
lovendringen vil kundene måtte ta alle kostnader og risiko forbundet
med satsing på mellomlandsforbindelser gjennom sentralnettstariffen.
Videre vil et mer mangfoldig aktørbilde sannsynligvis drive frem bedre
prosjekter for sammenligning og i konkurranse med hverandre.
Disse medlemmer frykter at Norge
får et dyrere og dårligere utbygd nett og marked gjennom den monopoliseringsprosessen
som regjeringen gjennom dette forslaget til lovendring legger opp
til. Disse medlemmer mener det er viktigere at kapasiteten
til kraftutveksling med utlandet bygges ut enn hvem som eier denne. Disse
medlemmer frykter at Statnett vil få monopol også på fremtidige
analyser av kraftmarkedene, behov, prisanalyser mv. Disse medlemmer frykter
at dette vil redusere kvaliteten på informasjonstilgangen, og at
energinasjonen Norge vil redusere sine muligheter for videreutvikling
og vekst i et energimarked preget av store endringer både nasjonalt
og i en europeisk sammenheng.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at strømkundene, både private husholdninger og industrikunder,
ivaretas på en god måte. Disse medlemmer viser til
høringsuttalelsen fra Konkurransetilsynet, som påpeker at flere
utenlandskabler vil gjøre det vanskeligere for kraftselskapene å
bruke markedsmakt til å presse opp prisene. Konkurransetilsynet
skriver følgende:
«En direkte effekt av å bygge ut utenlandskabler er
at konkurransen i markedet vil kunne øke. Utbyggingen kan redusere
sannsynligheten for at det oppstår flaskehalser, noe som også reduserer potensialet
for utnyttelse av markedsmakt.»
Disse medlemmer frykter at en
monopolisering av eierskapet til hvem som kan bygge og eie mellomlandsforbindelsene
vil redusere kapasitetsutbyggingen og svekke kundenes situasjon.
Disse medlemmer går på denne
bakgrunn imot den foreslåtte endring i § 4-2, og fremmer følgende
alternative forslag:
«I lov 29. juni nr. 50 om produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. gjøres følgende
endring:
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2 (Utenlandsforbindelser)
For å eie eller drive utenlandsforbindelser
som er omfattet av § 3-1, kreves særskilt konsesjon fra departementet.
Ved vurderingen av om konsesjon bør gis, skal det legges vekt på
prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet, forholdet til eventuelle
konkurrerende prosjekter og transparente og ikke-diskriminerende
hensyn for øvrig.
Departementet kan i konsesjonen fastsette vilkår for
handel som innebærer bruk av utenlandsforbindelsen. I konsesjonen
kan det for øvrig settes andre vilkår som er påkrevet av allmenne
hensyn. Krav som følger av EØS-avtalens regler om grensekryssende
krafthandel, må være oppfylt.
Aktører som planlegger etablering av ny utenlandsforbindelse
skal snarest mulig informere departementet. Departementet kan kreve
informasjon fra enhver aktør med slike planer. Ved endringer av
prosjektets karakter i forhold til opplysninger gitt i forkant av
eller under konsesjonsbehandlingen, herunder hvis det inngås nye avtaler,
skal departementet underrettes.
For mindre utenlandsforbindelser til lokal forsyning
i grenseområder gjelder ikke kravet i første ledd annet punktum.
I slike tilfeller kan det gjøres en forenklet vurdering av om konsesjon
bør gis. Vilkår i konsesjonen kan tilpasses forbindelsens lokale
karakter.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at Norge, som en betydelig
energinasjon, kan utnytte et større verdipotensial ved å styrke
kapasiteten på mellomlandsforbindelsene og derved knytte seg tettere
opp mot Europa og bidra til at våre naboland klarer å innfri sine
energi- og klimamålsettinger. Gjennom elsertifikatordningen med Sverige
vil det komme mye ny fornybar energiproduksjon inn i det nordiske
markedet, og det er viktig å sikre en best mulig balansert markedsutvikling
mellom tilbud og etterspørsel. Gjennom elsertifikatmarkedet bygges
det opp en politisk styrt overkapasitet som har konsekvenser for
prisdannelsen fremover. Uten tilstrekkelig utvekslingskapasitet
bidrar dette til økende kraftoverskudd, prisfall og store verditap.
Disse medlemmer viser til at
Statnett ved den foreslåtte lovendringen i realiteten vil ha monopol
på krevende utbygginger av mellomlandsforbindelser, mens Statnett
allerede er på etterskudd i forsterkinger og utbygginger av det
norske sentralnettet innenlands.
Disse medlemmer viser til at
nærmest samtlige høringsinstanser er negative til at konsesjon til
mellomlandsforbindelser bare skal gis til den systemansvarlige eller
foretak der denne har avgjørende innflytelse. Disse medlemmer viser
til at aktørene i kraftbransjen mener dette vil ha vesentlige økonomiske
konsekvenser for kraftselskapene, men registrerer at olje- og energiministeren
i sitt svarbrev til energi- og miljøkomiteen, datert 8. mai 2013,
skriver:
«Jeg anser forslaget først og fremst som en presisering
av dagens praksis, og uten vesentlige økonomiske konsekvenser».
Disse medlemmer vil påpeke at
det her er en vesentlig forskjell i virkelighetsoppfatning mellom
olje- og energiministeren og en samlet kraftbransje.
Disse medlemmer registrerer også
at olje- og energiministeren ikke kan fremlegge noen faglig analyse
som bekrefter hans påstander om at lovendringen ikke har vesentlige
økonomiske konsekvenser for kraftbransjen, gjennom sitt svarbrev
til komiteen datert 14. mai 2013. Videre vil disse medlemmer påpeke
at sektormyndigheten NVE tidligere har startet konsesjonsbehandlingen
av både NorGer og NorthConnect som begge var/er eid av ikke-TSO-er.
Først etter at lovforslagene i Prop.113 L (2012–2013) ble fremmet,
har NVE stilt behandlingen av konsesjonssøknadene i bero i påvente av
behandlingen av lovforslaget. Dette viser at regjeringens påstand
om at lovforslaget først og fremst er en presisering av gjeldende
rett, ikke medfører riktighet.
Disse medlemmer viser til at
Den tredje energimarkedspakken ble vedtatt i EU den 13. juli 2009,
og at hoveddelen trådte i kraft i EU 3. mars 2011. Norge har ennå
ikke sendt forslag til implementering av denne pakken på høring,
og disse medlemmer vil påpeke at eventuelle lovforslag
knyttet til endringer i energiloven knyttet opp til eierskap av
mellomlandsforbindelsene burde avventet implementeringen av dette
direktivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er riktig at flere aktører enn Statnett eller selskaper hvor
Statnett har «bestemmende innflytelse» gis anledning til å søke
om utenlandskonsesjon, det vil si muligheten til å bygge og drive
mellomlandsforbindelser fra Norge. Samtidig er disse medlemmer kritiske
til en storstilt utbygging av utenlandskabler.
Disse medlemmer viser til at
økt kapasitet på overføringsnettet til utlandet kan få konsekvenser
for prisdannelsen for elektrisk kraft innenlands. Dersom kapasitetsøkningen
finner sted raskere enn utbygging av ny kraft, kan det føre til høyere
strømpriser for norske strømkunder. Dette er en utvikling som ikke
er ønsket av disse medlemmer, som derimot er av den
oppfatning at landets rike tilgang til naturressurser også skal
komme norske innbyggere og næringsliv til gode gjennom tilgang til
energi til en fornuftig pris.
Disse medlemmer kan vanskelig
se det som Norges oppgave å forsyne Europa med fornybar energi i
konkurranse med eksport av norsk naturgass. Etter disse medlemmers syn
kan dette hensynet ivaretas ved å avvente bygging av ny overføringskapasitet
til utlandet før en har et betydelig kraftoverskudd innenlands,
ettersom disse medlemmer er av den oppfatning at norske
kunder ikke skal måtte konkurrere med utenlandske kunder om den
samme kraften.
Disse medlemmer er bekymret over
at dyrere strøm som følge av utenlandskabler kommer i tillegg til
andre kostander som er ventet for forbrukeren i nær fremtid. For
eksempel skal de planlagte investeringskostnadene i sentralnettet de
neste 10 årene på mellom 50 og 70 mrd. kroner i all hovedsak dekkes
av forbrukerne gjennom nettleien.
Disse medlemmer viser til at
også Norsk Industri har uttrykt bekymring over kostnadsøkningene
i nettet. De frykter uforutsigbarhet for industrien og faren for
økt karbonlekkasje, det vil si at industri flytter ut av Norge.
I sin høringsuttalelse skriver Norsk Industri at de er «bekymret
over at nettkundene får det fulle økonomiske ansvaret for både kabelen
og de innenlandske følgekostnadene i nettet uten å ha innflytelse
på investeringsbeslutningen».
Komiteen viser til
de foreslåtte endringene i § 3-1 og vil understreke betydningen
av at det legges til rette for at mindre vindkraftverk som i dag
konsesjonsbehandles etter energiloven, kan behandles av kommunene
etter lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling (plan-
og bygningsloven).
Komiteen er enig i at det er
ønskelig at beslutninger som kan treffes lokalt i størst mulig grad skjer
på lokalt nivå, og viser til at endringsforslagene har blitt positivt
mottatt hos de fleste av høringsinstansene. Komiteen er
videre enig i at det på grunnlag av nettvurderinger er fornuftig
med en øvre grense basert på installert effekt for konsesjonsplikt
for vindkraftanlegg, og at dette gir forutsigbarhet med hensyn til
hva slags anlegg som må konsesjonsbehandles etter energiloven.
Komiteen viser til
betydningen av å tilrettelegge for en effektiv utnyttelse av varmeressursene. Aktører
som ønsker å levere varme har i dag ikke lovfestede rettigheter
til tilknytning eller til å inngå avtaler om leveranser eller adgang
til fjernvarmeanlegg. Det vises til at det er opp til aktørene selv
å inngå avtaler om tredjepartsleveranser eller tredjepartsadgang.
Komiteen vil understreke at de
foreslåtte lovendringene ikke endrer dette, men pålegger en forhandlingsplikt
for konsesjonærer som mottar en forespørsel om leveranse eller adgang
til fjernvarmenettet for tredjepart. Komiteen er enig
i at denne endringen vil styrke tredjeparts muligheter til å fremme
sine prosjekter for utnyttelse av varmeressurser og således kunne
bidra til et bedre tilbud til kundene. Komiteen har forståelse
for at denne forhandlingsplikten kan representere merarbeid for
konsesjonærene siden disse i utgangspunktet ikke har modeller for
prising av tredjepartsadgang. Dersom det viser seg at lovendringen
medfører en uforholdsmessig stor arbeidsbyrde, vil komiteen påpeke at
det kan være behov for å vurdere eventuelle forskningsmidler til
dette formålet.
Komiteen viser til at fjernvarmekonsesjonæren
har ansvar for systemintegriteten. Uavhengig av hvilke avtaler konsesjonæren inngår
om tredjepartsleveranser eller -adgang, vil konsesjonæren være bundet
av sine plikter i lovverket og konsesjonen, herunder plikten i energilovforskriften
§ 5-3, til å holde anlegget i tilfredsstillende driftssikker stand
til enhver tid. Komiteen forutsetter at en eventuell
avtale mellom konsesjonær og aktør som ønsker tredjeparts adgang,
regulerer forholdet mellom partene på dette punktet.
Komiteen er blitt kjent med at
departementet har satt i gang arbeid med en gjennomgang av fjernvarmereguleringen
– blant annet knyttet til spørsmål om tilknytningsplikt og fjernvarmepris. Komiteen mener
regjeringen i denne sammenheng også bør vurdere å se på hvorvidt aktørene
som ønsker tredjepartsadgang skal være underlagt egen konsesjon,
med egne plikter knyttet til forsyningssikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til komiteens høring 8. mai
2013, og innspillet fra Norsk Fjernvarme, hvor det påpekes at tredjepartsadgang
er et helt annet produkt enn tredjepartsleveranse, og med helt andre kostnadsmessige
og forsyningsmessige konsekvenser.
Disse medlemmer viser til at
tredjepartsadgang har vært drøftet og forkastet i Sverige, Finland
og Tyskland, med bakgrunn i at det vil gi høyere pris for kundene,
dårlig økonomi og mulig nedleggelse av fjernvarmeverk, og dermed uheldig
forsyningsmessig.
Disse medlemmer mener forskjellen
på tredjepartsleveranse og tredjepartsadgang er underkommunisert
i proposisjonen, og at departementet bør utrede dette i forbindelse
med den varslede gjennomgangen av fjernvarmereguleringen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
I lov 29. juni nr. 50 om produksjon, omforming, overføring,
omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. gjøres følgende endring:
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2 (Utenlandsforbindelser)
For å eie eller drive utenlandsforbindelser
som er omfattet av § 3-1, kreves særskilt konsesjon fra departementet.
Ved vurderingen av om konsesjon bør gis, skal det legges vekt på
prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet, forholdet til eventuelle
konkurrerende prosjekter og transparente og ikke-diskriminerende
hensyn for øvrig.
Departementet kan i konsesjonen fastsette vilkår for
handel som innebærer bruk av utenlandsforbindelsen. I konsesjonen
kan det for øvrig settes andre vilkår som er påkrevet av allmenne
hensyn. Krav som følger av EØS-avtalens regler om grensekryssende
krafthandel, må være oppfylt.
Aktører som planlegger etablering av ny utenlandsforbindelse
skal snarest mulig informere departementet. Departementet kan kreve
informasjon fra enhver aktør med slike planer. Ved endringer av
prosjektets karakter i forhold til opplysninger gitt i forkant av
eller under konsesjonsbehandlingen, herunder hvis det inngås nye avtaler,
skal departementet underrettes.
For mindre utenlandsforbindelser til lokal forsyning
i grenseområder gjelder ikke kravet i første ledd annet punktum.
I slike tilfeller kan det gjøres en forenklet vurdering av om konsesjon
bør gis. Vilkår i konsesjonen kan tilpasses forbindelsens lokale
karakter.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i energiloven
I
I lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. gjøres følgende
endringer:
§ 1-4 skal lyde:
§ 1-4 (Statens anlegg)
Lovens bestemmelser i §§ 2-2 annet og tredje ledd, 3-2,
3-3, 3-4, 3-6 og 10-3 gjelder ikke for statens
anlegg.
§ 3-1 annet ledd skal lyde:
Departementet fastsetter ved forskrift hvor
høy spenning eller hvilken installert effekt et
elektrisk anlegg skal ha for at første
ledd får anvendelse. Departementet kan ved forskrift fastsette
unntak fra konsesjonsplikt eller nærmere angitte begrensninger
for konsesjonsfrie anlegg.
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2 (Utenlandsforbindelser)
For å eie eller drive utenlandsforbindelser som er
omfattet av § 3-1, kreves særskilt konsesjon fra departementet.
Konsesjon kan bare gis til den systemansvarlige etter § 6-1 eller
til foretak hvor den systemansvarlige etter § 6-1 har bestemmende
innflytelse. Ved vurderingen av om konsesjon bør gis, skal det legges
vekt på prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet, forholdet til
eventuelle konkurrerende prosjekter og transparente og ikke-diskriminerende
hensyn for øvrig.
Departementet kan i konsesjonen fastsette vilkår for
handel som innebærer bruk av utenlandsforbindelsen. I konsesjonen
kan det for øvrig settes andre vilkår som er påkrevet av allmenne
hensyn. Krav som følger av EØS-avtalens regler om grensekryssende krafthandel,
må være oppfylt.
Aktører som planlegger etablering av ny utenlandsforbindelse
skal snarest mulig informere departementet. Departementet kan kreve
informasjon fra enhver aktør med slike planer. Ved endringer av
prosjektets karakter i forhold til opplysninger gitt i forkant av
eller under konsesjonsbehandlingen, herunder hvis det inngås nye
avtaler, skal departementet underrettes.
For mindre utenlandsforbindelser til lokal forsyning
i grenseområder gjelder ikke kravet i første ledd annet punktum.
I slike tilfeller kan det gjøres en forenklet vurdering av om konsesjon
bør gis. Vilkår i konsesjonen kan tilpasses forbindelsens lokale
karakter.
§ 5-6 skal lyde:
§ 5-6 (Forhandlingsplikt)
Konsesjonæren plikter, på forespørsel fra noen som
ønsker å inngå avtale om tredjepartsleveranse eller tredjepartsadgang
til fjernvarmeanlegget, å forhandle med vedkommende i god tro og
med det formål å komme til enighet. Dersom partene ikke kommer til
enighet, skal konsesjonæren gi en begrunnelse for hvorfor tredjepartsleveranse
eller tredjepartsadgang avslås.
Plikten til å forhandle etter første ledd gjelder
likevel ikke dersom tredjepartsleveranse eller tredjepartsadgang
av åpenbare tekniske grunner ikke kan gjennomføres. Konsesjonæren
skal beskrive hvilke åpenbare tekniske grunner som foreligger og
gi en begrunnelse for avslaget.
Tvister mellom konsesjonæren og noen som ønsker
å inngå avtale som nevnt i første ledd, kan bringes inn for departementet
etter skriftlig begjæring fra en av partene. Departementet kan megle
i saken etter at partene er gitt adgang til å uttale seg. Departementet
kan ved forskrift fastsette nærmere bestemmelser om slik megling.
Nåværende § 5-6 blir ny § 5-7.
§ 10-2 oppheves.
§ 10-3 sjette ledd oppheves.
§ 10-7 første ledd nr. 1 skal lyde:
1. kapittel 3-9, § 10-1 annet ledd og tredje ledd
første punktum samt pålegg gitt i medhold av
disse bestemmelsene når det i pålegget er særskilt bestemt at overtredelse
kan medføre overtredelsesgebyr.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 30. mai 2013
Erling Sande |
Siri A. Meling |
leder |
ordfører |