Stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr,
Åse Michaelsen, Ulf Leirstein og Per Sandberg fremmet 11. april
2013 følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til lovbestemmelse som kriminaliserer tigging på offentlig
sted.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en tiltaksplan
mot tiggerrelatert kriminalitet. En slik plan bør blant annet omfatte
økt oppmerksomhet på og straffeskjerpelse for menneskehandel, økt grensekontroll,
samt forslag til kommunale tiltak mot tigging.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
forslagene i Dokument 8:96 S (2012–2013).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at de fleste som tigger er i en vanskelig livssituasjon. En
aktiv justispolitikk er derfor ikke alene tilstrekkelig for å fjerne
tigging. Rus, psykiske problemer, nød og fattigdom fører til at
tigging kan oppleves som den eneste muligheten til å skaffe seg
og sine en inntekt. Sosialpolitiske problemer skal løses med sosialpolitiske
virkemidler.
Komiteen viser til
at tiggingen framstår som mer organisert enn tidligere, og at den
kan oppleves aggressiv og skape utrygghet. Politiet har påvist sammenheng
mellom omreisende tiggere og utøvelse av kriminalitet. Dette gjelder
lovbrudd som lommetyveri, butikktyveri, innbrudd og alvorlige ran.
Dette skaper utrygge lokalsamfunn. Ifølge Europol kan organiserte
tiggergrupper også knyttes til menneskehandel.
Komiteen understreker at tigging
først og fremst er et sosialt problem, hvor det er tiggerne som trenger
hjelp – uansett om de er norske eller utenlandske. Komiteen er
imidlertid også oppmerksom på at tigging kan settes i sammenheng
med alvorlig kriminalitet. Komiteen legger vekt på
at kampen mot menneskehandel må fortsette med uforminsket styrke.
Mennesker som tigger på gatene er en sammensatt gruppe, der mange
lever under vanskelige forhold.
Komiteen viser til at det er
mange og ulike årsaker til tigging. Komiteen viser
derfor til det enkelte partis satsing for å bekjempe fattigdom,
tilby rusbehandling, gjøre en tidlig innsats, hindre frafall i skolen,
arbeidsmarkedstiltak osv. Fattigdomsproblemene i Europa må løses
gjennom en kombinasjon av nasjonale tiltak og internasjonalt samarbeid.
Mange land, humanitære og religiøse organisasjoner bidrar i land
med utpreget fattigdom. Komiteen mener at Norge må
bidra til å finansiere målrettede tiltak som kan avhjelpe underliggende
årsaker til tigging, som nød og fattigdom i hjemlandet til tiggerne.
Den avtalen Romania og Norge har inngått om bruk av EØS-midler er
et eksempel på dette. Tiltak mot organisert kriminalitet og menneskehandel
er særlig viktige.
Komiteen minner om at organisert
tigging begått av omreisende tiggere ikke var et aktuelt problem
i Norge da løsgjengerloven ble opphevet i 2006. Truende tigging
er ulovlig i henhold til generelle bestemmelser i straffeloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til forslaget om å forby tigging og om å fremme en handlingsplan
om tiggerelatert kriminalitet.
Flertallet mener at tiggere først
og fremst er mennesker som trenger hjelp, uansett om de er norske
eller utenlandske. Flertallet viser til at det er mange
og sammensatte årsaker til at menneske ser seg nødt til å tigge.
De fleste som tigger er i en vanskelig livssituasjon. Rus, psykiske
problem, nød og fattigdom fører til at noen opplever det å tigge
som den eneste muligheten de har til å skaffe seg og sine et innkomme.
Flertallet er uroet over at tigging
kan settes i sammenheng med annen alvorlig kriminalitet. Flertallet legger
vekt på at kampen mot menneskehandel må holde fram med uforminsket
styrke. Mennesker som tigger på gatene våre er en sammensatt gruppe,
der mange lever under vanskelige forhold. Flertallet mener
at det å tigge i Norge ikke skal være løsningen for fattige, verken
fattige fra Norge eller fra andre deler av Europa. På generelt grunnlag
mener flertallet at fattigdom og sosial nød må møtes
med velferdspolitiske og arbeidsmarkedspolitiske virkemidler, både
i hjemlandet og i Norge, med rettigheter som andre EØS-borgere,
og ikke med kriminalpolitiske virkemidler.
Flertallet viser for øvrig til
sine merknader i innstillingen til Prop. 152 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til lovbestemmelse som kriminaliserer tigging på
offentlig sted.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om en tiltaksplan mot tiggerrelatert kriminalitet. En slik plan
bør blant annet omfatte økt oppmerksomhet på og straffeskjerpelse
for menneskehandel, økt grensekontroll, samt forslag til kommunale
tiltak mot tigging.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
lovbestemmelse som kriminaliserer tigging på offentlig sted.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en tiltaksplan mot tiggerelatert kriminalitet. En slik plan bør
blant annet omfatte økt oppmerksomhet på og straffeskjerpelse for
menneskehandel, økt grensekontroll, samt forslag til kommunale tiltak
mot tigging.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:96 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Åse Michaelsen,
Ulf Leirstein og Per Sandberg om handlingsplan mot tigging – vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Hans Frode Kielland Asmyhr, Åse Michaelsen, Ulf Leirstein og Per
Sandberg.
Forslagstillerne gir uttrykk for bekymring over den
økte og organiserte tiggingen vi opplever i Norge. Det gis også
en redegjørelse for hvordan enkelte kommuner har innført registreringsplikt,
og forslagsstillerne referer kort synspunkter fra representanter for
Oslo politidistrikt.
Justis- og beredskapsdepartementet ba i et høringsbrev
15. februar i år om innspill til forslag om endringer i politiloven
som hadde til hensikt å redusere tigging på offentlig sted. I høringsbrevet
ble det gitt en relativt detaljert oversikt over utviklingen i den
organiserte tiggingen de senere år, og om hvordan politiet beskriver
sammenhenger mellom tigging og kriminalitet.
Høringsbrevet drøftet hvordan man fra justismyndighetenes
side kan møte situasjonen. Vi kan søke å regulere virksomheten ved
å sette begrensninger på når og hvor det kan samles inn penger på
offentlig sted i Norge, vi kan pålegge de som samler inn penger
å melde seg for politiet, eller man kan innføre et forbud. Høringsinstansene
gav ulike synspunkter på de forskjellige spørsmålene. Departementet
har avholdt eget møte med Oslo politidistrikt for å drøfte spørsmålene
reist i høringsbrevet.
Forslagsstillerne synes å mene at politiet skulle være
i en posisjon som gjør at man bør følge de råd etaten fremsetter,
ved at de sier at «man bør være meget varsom med å ignorere klare
oppfatninger fra den etaten som arbeider med denne problematikken
daglig.» Jeg ignorerer ikke politiets oppfatninger. De vil alltid
veie tungt. Men ser vi på andre viktige samfunns-spørsmål som berører
politiet sterkt, blant annet skjenkepolitikken, tror jeg forslagsstillerne
vil være enige i at politiets synspunkter må vurderes opp mot andre
hensyn.
I forhold til forslaget vil jeg særlig bemerke:
3. Regjeringen vil ikke
fremme forslag om et nasjonalt forbud mot tigging på offentlig sted.
Selv om en del av tiggingen er en organisert virksomhet, ser vi
med all mulig tydelighet at den springer ut av sosial nød. Det prinsipielle
utgangspunkt om at vi som samfunn og enkeltborgere må tåle å se nøden
på våre gater, gjelder fremdeles. Regjeringen oversendte 7. mai
et lovforslag til Stortinget, der vi foreslår endringer i politiloven
som vil gi adgang for kommunene til å regulere tid og sted for tigging
på offentlig sted, og innføre meldeplikt /registreringsordning,
i de lokale politivedtektene.
4. Regjeringen lanserte 7. mai også andre
tiltak for å møte utfordringer knyttet til tigging, blant annet
et forslag om en tilskuddsordning for humanitære tiltak relatert
til tigging.
Det er viktig at kommune, politi og andre myndigheter
og organisasjoner samarbeider om hvordan man best møter de utfordringer
tiggingen bringer med seg. I mange kommuner vil man med relativt
enkle midler kunne avhjelpe uheldige utslag av tigging, og dempe
publikums frykt og usikkerhet i møte med tiggerne.
Foreløpig er det ikke grunnlag for å tro at
en skjerping av strafferammen for menneskehandel, der grove tilfeller
allerede gir inntil 10 års fengsel, vil være egnet til å redusere
forekomsten av utnytting. Det sentrale nå er at politiet prioriterer
å etterforske og avdekke menneskehandel uansett hvor den finner sted,
enten dette er i tiggergrupperinger eller andre steder. Hoveddelen
av de som tigger er i dag EØS-borgere med adgang til å passere grensen
inn til Norge, og til å oppholde seg her en periode. Jeg tror derfor
ikke økt grensekontroll vil være et effektivt virkemiddel for å
forebygge tiggerelatert kriminalitet.
Oslo, i justiskomiteen, den 4. juni 2013
Per Sandberg |
Anders Werp |
leder |
ordfører |