I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
lik rett til grunnpensjon/garantipensjon i folketrygden uavhengig
av sivil status og ektefelles/samboers inntekt.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 23. april 2013 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 8. mai 2013 følger
vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Frøydis
Elisabeth Sund, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til at Representantforslag
103 S (2012–2013) foreslår å endre dagens praksis slik at pensjonsbeløpet
som utbetales, ikke påvirkes av ektefelles inntekt eller sivil status. Folketrygden
skal sikre innbyggerne en god og trygg pensjon, og det er viktig
at systemet er bærekraftig og stimulerer til arbeidsinnsats.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at nivået på pensjonene er økt særlig for gifte pensjonister og for
enslige minstepensjonister, blant annet som en følge av regelendringer.
Flertallet viser til at opptjeningsreglene
for folketrygdens alderspensjon ble lagt om i forbindelse med pensjonsforliket.
Opptjeningen skjer fra første krone og baseres på inntekten gjennom
hele yrkeskarrieren. Inntektspensjonen i den nye alderspensjonen
er lagt opp slik at lik inntekt skal gi tilnærmet lik pensjon uavhengig
av sivilstand. Inntektspensjonen påvirkes ikke av sivil status.
Flertallet viser til at garantipensjonen
i folketrygden skal sikre alle en anstendig inntekt i alderdommen
uavhengig av tidligere opptjente rettigheter. Garantipensjonen differensieres
etter sivilstand. Flertallet merker seg i svaret
fra statsråden at frem til 2003 utgjorde grunnpensjonen for gifte
og samboende 75 pst. av folketrygdens grunnbeløp, mens den i dag
er 85 pst. av grunnbeløpet. Tilsvarende sats for enslige utgjør
100 pst. Flertallet mener garantipensjonen, i tråd
med pensjonsforliket, bør være høyere for enslige da det er rimelig
å anta at en rekke utgifter er høyere for de som bor alene enn for gifte
og samboende. Dette ivaretar også prinsippet om at garantipensjonen
skal være en sosial sikring for å garantere alle anstendige levevilkår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
alderspensjon fra folketrygden som en rettighet som er opptjent
enten i forhold til inntekt, botid eller lovfestet regelverk på
annen måte. Disse medlemmer er klar over at mange minstepensjonister/garantipensjonister
ikke har opptjent pensjonsrettigheter i forhold til inntekt, men opparbeider
seg rett til en alderspensjon gjennom botid i Norge. Dette illustreres
blant annet, slik disse medlemmer ser det, ved at
pensjonen beregnes i forhold til antall år i Norge eller som x/40.
I den tidligere alderspensjonen i folketrygden, som fremdeles vil
gjelde for nåværende og fremtidige pensjonister frem til 1963-kullet
kan ta ut pensjon i 2025, vil også pensjonister som har grunnpensjon
og inntektspensjon bli rammet av avkortingen i varierende grad.
At ny alderspensjon fra folketrygden ikke innebærer avkorting for
personer med kun inntektspensjon, er derfor ikke noe argument for
å gå imot forslaget om å fjerne avkortingen, slik disse medlemmer ser det.
Disse medlemmer mener det ikke
er politikernes oppgave å legge til grunn en vurdering av hvilke
utgifter husholdningen har, og at en slik holdning ville måtte innebære
at også lønnsinntekter skulle baseres på om arbeidstakeren bodde
alene eller sammen med andre. En familie med foreldre og to voksne
barn som alle hadde inntekt, og som valgte å leve sammen for å spare
utgifter, burde også få sine lønninger redusert med denne besparelsen
dersom man skal følge flertallets argumentasjon. Etter disse
medlemmers syn er ikke en lovfestet rett til opparbeidet
pensjon en sosial ytelse som politikere kan legge slike vurderinger
til grunn for utmålingen av. En ytelse som supplerende stønad kan
for eksempel ikke sammenlignes med en opparbeidet pensjonsytelse
fra folketrygden, men må betraktes som nettopp en sosial ytelse
som politikere kan fastsette størrelse av fordi brukeren ikke har
noen opptjent rettighet.
Disse medlemmer viser til at
fra 2003 ble avkortingen redusert for første gang, fra 25 pst. til
15. pst. over tre år. Fremskrittspartiet stilte den gang dette som
betingelse for å støtte regjeringen Bondevik II sitt forslag til
statsbudsjett for 2003. Siden 2005 er Fremskrittspartiets forslag
om ytterligere nedtrapping blitt konsekvent nedstemt av alle de
andre partiene i Stortinget.
Disse medlemmer viser videre
til Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Om lov
om endringer i folketrygdloven (Ny alderspensjon), hvor stortingsflertallet
vedtok at garantipensjonen skulle utformes med utgangspunkt i dagens regler
for minstepensjon, men slik at den avkortes gradvis mot opptjent
inntektspensjon. I ny alderspensjon ytes derfor garantipensjonen
etter en ordinær sats og en høy sats. Satsene utformes slik at de
angir garantipensjonsnivået ved uttak av full pensjon fra 67 år
og med full trygdetid. Dersom garantipensjonen tas ut før eller
etter 67 år eller den tas ut gradvis, skal beløpet justeres for
uttaksalder og uttaksgrad.
Disse medlemmer mener det er
liten vil om at ny alderspensjon i folketrygden som trådte i kraft 1. januar
2011, har ført til en ytterligere urettferdighet når det gjelder
avkorting for gifte/samboende pensjonister. Avkortingen videreføres
i den nye ordningen, men gjelder nå bare de som har hatt lav inntekt
i yrkeslivet.
Disse medlemmer vil illustrere
dette på følgende måte: Bussjåføren med snitt inntekt på kr 378 000
(tilsvarer sluttlønn på kr 420 000) og gift med renholdsarbeideren
i deltidsstilling, vil begge oppleve full avkorting fordi de er
gift eller samboere. Mens direktøren med ei snittlønn på kr 900 000,
gift med legen som har sluttlønn kr 700 000, vil begge slippe avkorting
grunnet sivilstand, da 80 pst. av deres inntektspensjonsbeholdning
vil være høyere enn hele garantipensjonsbeholdningen, noe som medfører
at garantipensjonen bortfaller, og det ikke er noen garantipensjon
å avkorte imot. Disse medlemmer har problemer med
å forstå at dette er rettferdig omfordelingspolitikk.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
lik rett til grunnpensjon/garantipensjon i folketrygden uavhengig
av sivil status og ektefelles/samboers inntekt.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om lik rett til grunnpensjon/garantipensjon i folketrygden uavhengig
av sivil status og ektefelles/samboers inntekt.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:103 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson om lik rett til alderspensjon
uavhengig av sivil status og ektefelles inntekt – bifalles ikke.
Jeg viser til brev fra Arbeids- og sosialkomiteen 23. april
d.å. der komiteen ber om min vurdering av følgende representantforslag
fra Robert Eriksson (Dokument 8:103 S (2012-2013)):
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om lik
rett til grunnpensjon/garantipensjon i folketrygden uavhengig av
sivil status og ektefelles/samboers inntekt.
Folketrygdens alderspensjonen kombinerer to grunnleggende
hensyn. Det ytes en grunnsikring uavhengig av tidligere inntekt.
Videre ytes det en standardsikring som skal stå i et visst forhold
til tidligere inntekt som yrkesaktiv.
Grunnsikringen skriver seg tilbake fra den tidligere
alderstrygden av 1936. Meningen er at alle skal være sikret en minsteinntekt
i aldersdommen. Nivået er ment å reflektere hvor mye personer som
ikke kan forsørge seg selv på grunn av alder bør ha i inntekt for
å kunne leve noenlunde bra.
Begrunnelsen for at minstesikringen differensieres
etter sivilstand er at to personer som bor sammen kan dele på en
rekke utgifter som enslige må dekke alene. OECD har anslått at to
personer som bor sammen har om lag 1,7 ganger kostnadene til en
person som lever alene under ellers like forutsetninger. Gifte og
samboende pensjonister vil med andre ord ikke ha behov for to ganger
inntekten til en enslig pensjonist for å sikres samme levestandard.
I dag ytes folketrygdens grunnpensjon uavhengig av
om det er tjent opp pensjonspoeng, mens tilleggspensjonen beregnes
ut fra den enkeltes opptjening. Fram til 2003 utgjorde grunnpensjonen
for gifte og samboende 75 prosent av folketrygdens grunnbeløp. Grunnpensjonen
til gifte og samboende pensjonister er nå 85 prosent av grunnbeløpet,
mens tilsvarende sats for enslige utgjør 100 prosent. Grunnpensjonen, sammen
med særtillegg eller pensjonstillegg, er ment å utgjøre den økonomiske
grunnsikring i dagens alderspensjon.
I forbindelse med pensjonsreformen er opptjeningsreglene
for folketrygdens alderspensjon lagt om. Opptjeningen skjer fra
første krone og baseres på inntekten gjennom hele yrkeskarrieren.
Inntektspensjonen i den nye alderspensjonen er individualisert. Det
vil si at lik inntekt skal gi tilnærmet lik alderspensjon uavhengig
av sivilstand. Siden inntektspensjonen finansieres av den enkelte
selv er det etter mitt syn rimelig at denne ytes kun etter inntektshistorikk og
ikke ut fra sivil status.
I folketrygdens nye alderspensjon er grunnsikringen
videreført i form av garantipensjonen. Garantipensjonen avkortes
mot opptjent inntektspensjon og ytes kun til personer med lav eller
ingen egen pensjonsopptjening. Garantipensjonen skal fortsatt differensieres
etter sivilstand. Det vil si at enslige også i den nye folketrygden
får en noe høyere minstesikring enn det gifte og samboende vil få.
Videreføringen av et noe bedre sikkerhetsnett for enslige er en del
av det brede pensjonsforliket i Stortinget (Stortingets vedtak 26. mai
2005 og 23. april 2007).
Jeg synes det er rimelig at staten tar hensyn
til den enkeltes behov og reelle forskjeller i kostnadsnivået mellom
enslige og gifte pensjonister når størrelsen på minstenivåene i
folketrygdens alderspensjon fastsettes. Det er ikke tvil om at to
personer som lever sammen kan dele på en rekke utgifter som enslige
er alene om, og som dermed gjør det dyrere å bo alene. Dersom en
skulle gi lik grunnpensjon til alle vil det være et åpent spørsmål
om, og eventuelt hvordan, en skulle kompensere enslige for de relativt
sett høyere levekostnadene de har.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 4. juni 2013
Robert Eriksson |
Torbjørn Røe Isaksen |
leder |
ordfører |