Regjeringa vil
arbeide for ei jamnare
regional fordeling av statlege arbeidsplassar
vidareutvikle ein statleg tenesteproduksjon,
som i størst mogleg grad sikrar folk i alle delar av landet god
tilgang på statlege tenester
at lokaliseringa av statlege arbeidsplassar
skal medverke til å byggje opp profesjonelle fagmiljø også utanom
dei større pressområda i landet
Ei rekkje omstillings- og fristillingsprosessar
dei seinare tiåra har ført til ei endring i kva som er omfatta av
statleg sektor.
Statlege arbeidsplassar er ikkje jamt geografisk fordelte.
I høve til alle sysselsette er det fleire statstilsette desto meir
sentralt området er.
I sum har det dei siste tiåra skjedd ei sentralisering
av statlege arbeidsplassar. Det har likevel vore vekst i talet på
statlege arbeidsplassar i alle delar av landet dei siste ti åra,
med unntak av dei mest spreiddbygde områda. Talet på tilsette i
statsforvaltninga har auka med snautt 14 500 tilsette i perioden 2006–2011,
noko som svarer til ein samla vekst på over 12 pst. Regjeringa har
til samanlikning sidan 2005 gjort vedtak om at om lag 700–800 statlege
arbeidsplassar skal lokaliserast utanfor Oslo. Dette talet er irekna
Forsvaret. Talet er irekna lokalisering av både nye verksemder og
flytting av verksemder ut av Oslo.
Utviklinga i staten dei siste åra samanlikna
med utviklinga i sysselsetjinga totalt, syner ein relativt lik vekst
i statlege arbeidsplassar for alle regiontypane med unntak av dei
mest spreiddbygde områda. Samstundes har utviklinga i sysselsetjinga
totalt vore positiv også i spreiddbygde område. Talet på statstilsette
er her så lågt at det har relativt lite å seie for utviklinga i
sysselsetjinga i desse områda. I Osloregionen har veksten i same
periode vore om lag som snittet for heile landet. I prosent var
veksten likevel større i fleire andre storbyregionar, og størst
i Tromsø.
Den relative veksten i statlege arbeidsplassar
har vore nokolunde jamn dei siste åra. Den ujamne fordelinga mellom
regiontypar er ikkje blitt endra.
Auken i statlege arbeidsplassar i storbyregionar og
mellomstore byregionar kan først og fremst forklarast med veksten
i universitets- og høgskulesektoren. I tillegg har fleire store
etatar, mellom anna politiet og skatteetaten, gjennomført omorganiseringar som
har ført til færre, større og meir sentralt lokaliserte einingar.
Det blir i meldinga peikt på at ei moglegheit
for å tenkje alternativt om lokalisering er å skilje mellom tenester
som krev nærleik til brukarane, og administrative eller faglege
funksjonar. Slike staduavhengige oppgåver kan lokaliserast utanfor
dei store byområda og dermed medverke til å spreie statlege arbeidsplassar.
Det krev auka merksemd om korleis handlingsrommet kan nyttast.
Teknologien gjev større rom for å lokalisere
tenesteverksemder kvar som helst i landet. Somme tenester fordrar
framleis geografisk nærleik til mottakaren, som politi eller høgskular
og universitet. Men utviklinga av digitaliserte tenester har gjort
stadig fleire verksemder uavhengige av geografisk nærleik til tenestemottakarane.
Samstundes har dei også blitt lettare tilgjengelege for publikum
gjennom digitale løysingar. Departementet meiner det bør vere eit
mål å vidareføre og utvikle ei desentralisert organisering av statleg
verksemd også i tilfelle der oppgåveløysinga er endra.
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har
undersøkt oppfatningar om desentralisert organisering i ulike statlege
etatar. Informantane i undersøkinga såg utfordringar knytte til
mellom anna robuste fagmiljø og kommunikasjon internt i verksemda
for å kompensere for avstand.
Det blir i meldinga vist til at ei desentralisert
organisering samstundes kan ha fordelar for verksemda. Fjernarbeid
kan vere ei løysing for å halde på ei desentralisert organisering
eller for ei meir systematisk utlokalisering av arbeidsplassar innanfor
ei verksemd.
Ein kan òg vurdere lokaliseringa av statlege verksemder
ut frå eit individperspektiv med tanke på potensialet for fjernarbeid.
Det er opp til den einskilde statlege verksemda å leggje til rette
for at arbeidstakarane kan jobbe utanfor arbeidsstaden, i hovudsak gjennom
bruk av heimekontor. Ved hjelp av moderne teknologi kan arbeidsgjevaren
som alternativ leggje til rette for kontorfellesskap for arbeidstakarane,
til dømes gjennom samlokalisering med anna offentleg eller privat
verksemd. Dette kan vere eit godt alternativ til permanent heimekontor.
Her kan samarbeid med kommunen vere relevant. Kommunal- og regionaldepartementet
vil i samarbeid med Fornyings-, administrasjons- og kyrkjedepartementet
vurdere behov for tiltak for auka bruk av fjernarbeid i statlege verksemder.
Dei siste tiåra er ein del staduavhengige oppgåver
flytta ut av Oslo-regionen. Det har skjedd ut frå både faglege og
regionalpolitiske vurderingar. Asplan Viak har på oppdrag frå departementet
undersøkt rekrutteringa til nyetablerte eller relokaliserte einingar
i ordinær drift i arbeidsmarknader av ulik storleik. I alle dei
undersøkte regiontypane har verksemdene rekruttert den kompetansen
dei har behov for, men i dei mindre regionane opplever verksemdene
større utskifting av medarbeidarane. Utgreiinga syner også at dei
undersøkte verksemdene i alle regiontypar i stor grad har rekruttert
arbeidskraft frå regionen dei er flytta til eller blei etablerte
i.
Utgreiinga syner òg at det er mogleg å etablere høgkompetente
verksemder på stader som til dømes Sogndal og Leikanger. Sjansen
for god rekruttering er best der lokaliseringa forsterkar eksisterande
kompetansemiljø. Utgreiinga seier ikkje noko om overgangsutfordringane
ei flytting kan skape når berre eit fåtal medarbeidarar flytter
med verksemda, men den syner få problem med rekruttering av kompetanse
til nyetableringar eller til eksisterande verksemder.
Dei statlege arbeidsplassane i dei undersøkte verksemdene
har i hovudsak kome i tillegg til arbeidsplassane som var der før,
og har difor i liten grad fortrengt andre. Asplan Viak peikar også
på at presset på den lokale arbeidsmarknaden synest å vere ei kortvarig
utfordring. Utvidinga av tilbodet av arbeidsplassar gjennom etableringa
av dei statlege verksemdene kan gjere det lettare å rekruttere personar
også til andre verksemder. Utgreiinga indikerer òg at statlege verksemder
som rekrutterer arbeidskraft utanfor den lokale arbeidsmarknaden
medverkar positivt til arbeidsmarknaden fordi det tilfører nye typar
kompetanse.
Retningslinjer for lokalisering av statlege
arbeidsplassar og statleg tenesteproduksjon gjeld for institusjonar
som ligg direkte under staten, slik som statlege forvaltningsorgan,
etatar og forvaltningsverksemder. Retningslinjene er grunnlag for
regjeringa sitt arbeid med å spreie statlege arbeidsplassar. Dei
fastset mål for lokaliseringspolitikken og lokaliserings- og avvegingskriterium
og utgreiingskrav i samband med lokalisering av statlege arbeidsplassar og
statleg tenesteproduksjon.
Det er ikkje nyetableringar eller omorganiseringar
som har hatt størst innverknad på den geografiske fordelinga av
statlege arbeidsplassar. Endringane skjer i all hovudsak gjennom
vekst eller nedbygging i eksisterande verksemder. Dette skjer gjennom
årlege budsjetta og sektorvise avgjerder om utvikling av verksemdene.
Det er difor viktig at desse avgjerdene er i tråd med og stør opp
under politikken for lokalisering av statlege arbeidsplassar.
Mange avgjerder som påverkar statleg lokalisering
i sum, blir tekne i etatane utan politisk handsaming i departement
eller regjering. Det er viktig at regjeringa har verktøy i lokaliseringspolitikken
som fangar opp utvidingar i eksisterande verksemder. Det må skje
ved at også lokaliseringspolitikken som eit tverrsektorielt mål
blir teken vare på i styringa av underliggjande etatar. Hovudprinsippa
for styring av underliggande verksemder er at departementa skal styre
etter mål og resultat og ikkje etter aktivitetar og talet på tilsette
i ulike delar av verksemda. Dette krev særskild merksemd frå regjeringa
og departementa for å sikre oppfølging av mål som går på tvers av
sektorane. Regjeringa vil ha større merksemd om stegvise endringar
i staduavhengige oppgåver og arbeidsplassar i eksisterande verksemder
for å nå dei lokaliseringspolitiske måla.
Departementa har difor eit viktig ansvar for
å sikre at underliggjande verksemder medverkar til å nå måla for
lokaliseringspolitikken gjennom ei geografisk lokalisering av oppgåver
og arbeidsplassar, både når det gjeld nye einingar, og når det gjeld
stegvise endringar. Det er særleg viktig at departementa sikrar at
underliggjande verksemder er merksame på korleis utviklinga i lokalisering
av staduavhengige oppgåver kan vere med på å byggje opp profesjonelle fagmiljø
også utanom dei større pressområda. Dette må vere ein integrert
del av arbeidet med å utvikle organiseringa av verksemda, tilpassa
skilnader mellom sektorane i eksisterande lokaliseringsmønster og oppgåver.
Målet er at lokaliseringspolitikken i aukande grad skal vurderast
i samband med den stegvise utviklinga av staduavhengige oppgåver
i eksisterande verksemder, på linje med andre omsyn. Departementa
følgjer opp arbeidet i styringsdialogen, medan Kommunal- og regionaldepartementet
vil formidle erfaringar og kunnskap om ulike løysingar for lokalisering
av staduavhengige oppgåver.
Ved konkret lokalisering av statlege verksemder er
det viktig at den stør opp under utviklinga av attraktive byar og
stader, ikkje påverkar miljøet negativt og medverkar til å redusere
miljøutslepp, jf. rikspolitiske retningslinjer for areal- og transportplanlegging.
Komiteen viser til
meldingens mål for statlig lokaliseringspolitikk. Komiteen mener
det er viktig å arbeide for en jevnere regional fordeling av statlige
arbeidsplasser. Statlig tjenesteproduksjon må videreutvikles på
en måte som i størst mulig grad sikrer folk i alle deler av landet
god tilgang på statlige tjenester. Komiteen støtter
at lokaliseringen av statlige arbeidsplasser skal medvirke til å
bygge opp profesjonelle fagmiljøer også utenom de større pressområdene
i landet.