Presidentskapet viser
til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Fra 1. oktober 2013 fastsettes grunntilskuddet
til kr 4 134 400 per år, opposisjonstilskuddet fastsettes til kr 2 584 000
per år og representanttilskuddet fastsettes til kr 682 186 per år.
Beregningen av rådgivertilskuddet til partiet med presidentskapsvervet
videreføres uendret.
II
Gruppene får videreført gjeldende tilskuddsberegning
ut 2013 dersom det gir et høyere tilskudd enn ny beregningsmodell.
Dette gjelder ikke opposisjonstilskuddet ved eventuelt regjeringsskifte.
III
Følgende retningslinjer gjøres gjeldende for all bruk
av tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper og uavhengige representanter:
Bruk av tilskudd til partigruppene
§ 1 Formål
Stortinget gir partigruppene
tilskudd for at gruppene skal kunne drive sin virksomhet slik at
stortingsrepresentantene kan utøve sitt stortingsverv.
§ 2 Virkeområde og definisjoner
Disse reglene gjelder all bruk av tilskudd fra Stortinget til
stortingsgrupper og uavhengige representanter.
Med virksomhet i § 1 menes drift av
et politisk og administrativt støtteapparat for stortingsgruppene, samt
anskaffelse av varer og tjenester som gruppene finner nødvendig
for å ivareta sine funksjoner i Stortinget.
§ 3 Rettslig stilling
Partienes stortingsgrupper og uavhengige representanter er å
betrakte som egne juridiske enheter med ansvar for eget personell
og egen økonomi.
Stortingsgruppene vedtar selv regler for sin økonomistyring.
Det er gruppenes ansvar å påse at tilskuddet blir brukt som forutsatt
i retningslinjene. Er man i tvil, forelegges saken for presidentskapet.
§ 4 Tilskuddets størrelse
Gruppetilskuddets størrelse beregnes ut fra et grunntilskudd
og et tilskudd per representant. Grupper som er i opposisjon, det
vil si grupper som ikke er med i regjering, og har to representanter
eller flere, får i tillegg et opposisjonstilskudd.
Grupper i opposisjon med én representant får ikke tillegg. Den gruppen som har
presidentvervet, får i tillegg dekket et beløp tilsvarende 50 prosent
av en rådgiverstilling.
Ved regjeringsskifte vil opposisjonstillegget falle bort for
partier som går inn i regjering, og komme i tillegg for partier
som går over i opposisjon, fra den 1. i måneden etter at regjeringsskiftet
har funnet sted.
Representanter som trer ut av sin stortingsgruppe og blir uavhengige,
mottar 50 prosent av det til enhver tid gjeldende representantbaserte
tilskuddet. Representanter som går over fra én gruppe til en annen,
tar med seg 50 prosent av det representantbaserte tilskuddet. Tilskuddet
til den stortingsgruppen de har trådt ut av reduseres med 100 prosent
av det representantbaserte tilskuddet.
Grupper som reduseres etter et stortingsvalg, opprettholder sitt
grunn- og representantbaserte tilskudd ut året. Deretter korrigeres
tilskuddet i henhold til det nye antall representanter.
Grupper som faller helt ut av Stortinget etter et stortingsvalg,
opprettholder sitt grunn- og representantbaserte tilskudd ut året.
Deretter stoppes tilskuddet. Grupper som faller helt ut, skal tilbakebetale
til Stortinget de tilskuddsmidlene som står ubrukt etter at alle
avviklingskostnader er dekket.
§ 5 Forhold til egen partiorganisasjon
Det skal være et klart skille mellom den offentlige støtten som
går til partiorganisasjonene, og det tilskuddet som
bevilges over Stortingets budsjett til stortingsgruppene.
Ingen midler skal overføres til partiorganisasjonen
sentralt. Gruppene kan likevel kjøpe følgende tjenester fra eget
parti:
1. lønnskjøring,
2. regnskapsføring,
3. kommunikasjonstjenester og
4. HR-tjenester.
Honoraret for kjøp av slike tjenester skal
kun dekke kostnadene partiet har ved å yte gruppen slike tjenester. Honorarets
størrelse skal presiseres i egen note i regnskapsrapporten til presidentskapet.
Ansatte i stortingsgruppene skal i hovedsak ha sin
arbeidsplass i Stortinget og ikke i partiorganisasjonen sentralt
eller ved partikontorer lokalt i distriktene. Det er likevel anledning
til å disponere personell noe friere fra 1.
mai i valgår.
§ 6 Reiser og arrangementer
Representantenes utgifter til reiser og arrangementer dekkes
over Stortingets driftsbudsjett i samsvar med bestemmelser om stortingsrepresentantenes
godtgjørelser.
§ 7 Godtgjørelser og naturalytelser til representanter
Bortsett fra eventuell tilleggsgodtgjørelse til parlamentarisk
leder og inntil to nestledere skal tilskuddsmidler
ikke utbetales som godtgjørelse eller benyttes til naturalytelser
til stortingsrepresentanter. Innberetningspliktige ytelser skal
spesifiseres i egen note i regnskapsrapporten, slik at det framgår
hva hver enkelt har mottatt. Det legges til grunn at de ytelser
det her er snakk om må ha karakter av faste ordninger som kan ses
som en form for godtgjørelse til vedkommende representant, og at
situasjonsbestemte ytelser, som for eksempel åremålsgaver/tilstelninger
og lignende, faller utenfor.
Gruppene kan likevel tilby representantene
forsikringsordninger. Forsikringsordningens kostnader skal presiseres
i egen note i regnskapsrapporten til presidentskapet.
§ 8 Politisk reklame
Gruppetilskuddet skal ikke brukes til kjøp av politisk reklame
for partier eller stortingsgrupper i media. Med politisk reklame
menes annonser, kommersielle kampanjer og markedsføring av politiske standpunkter,
verdier og budskap. Med medier menes alle former for medier, for
eksempel aviser, radio, fjernsyn, nett, kino og boards. Gruppetilskuddet
kan dog brukes til kjøp av stillingsannonser og lignende.
§ 9 Regnskapsføring og revisjon
Stortingsgrupper og uavhengige representanter skal føre regnskap.
Årlig regnskapsrapport sendes til presidentskapet innen 15. mai
påfølgende år. Antall ansatte i stortingsgruppen skal framgå av
regnskapsrapporten. Regnskapsrapporten skal følge kontantprinsippet
og vise påløpte utgifter. Presidentskapet gir nærmere bestemmelser
om regnskapsrapportens utforming, slik at rapportering kan skje
etter en ensartet mal.
Regnskapene til stortingsgruppene og uavhengige representanter
skal årlig revideres av en statsautorisert revisor oppnevnt av Stortingets
presidentskap. Revisjonsberetningen for hvert grupperegnskap framlegges
for presidentskapet sammen med regnskapsrapportene.
Revisor skal kunne bistå partigruppene med nødvendige avklaringer.
Revisor fakturerer hver enkelt gruppe direkte for sine tjenester.
Regnskapsrapporten og revisjonsberetningen gjøres offentlig tilgjengelige
når de fremmes for presidentskapet.
§ 10 Tildeling
Hver enkelt gruppe mottar et tilskuddsbrev
en gang i året der beregningen av tilskuddet framkommer.
Tilskuddet utbetales månedlig, med ca. 1/12 av det totale årsbeløpet.
§ 11 Regulering
Gruppetilskuddet reguleres årlig, hvorav 80 prosent følger årslønnsveksten
i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget, og
20 prosent reguleres med konsumprisindeksen slik den framgår av
Statistisk sentralbyrås beregninger. Gruppetilskuddet rundes av
til nærmeste hele tusen kroner.
§ 12 Utfyllende bestemmelser
Stortingets presidentskap kan utfylle disse
retningslinjene.
§ 13 Ikrafttreden
Retningslinjene trer i kraft fra 1.oktober
2013.
IV
Retningslinjene trer i kraft 1.
oktober 2013.