Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole
Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen,
Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar
Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild
Tenden, viser til at finansministeren har uttalt seg om
forslaget i brev av 16. mai 2013 til finanskomiteen. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til statsrådens uttalelse av 16. mai 2013, tidligere svar
av 31. mars 2011 på Dokument 8:113 S (2010–2011) og svar 21. mars
2013 på spørsmål nr. 989 fra stortingsrepresentanten Robert Eriksson.
Flertallet viser til at formålet
med den generelle kompensasjonsordningen for kommunesektoren er
å nøytralisere de konkurransevridninger merverdiavgiften kan gi
opphav til når kommunene står overfor valget mellom å produsere
avgiftspliktige tjenester selv, eller å kjøpe tjenestene fra private
virksomheter. Kompensasjonsordningen er således ikke en statlig
støtteordning. Ordningen er finansiert av kommunene selv ved trekk
i de statlige overføringene tilsvarende omfanget av ordningen da
den ble innført, og er dermed provenynøytral. En utvidelse av ordningen
vil bryte med dens grunnleggende formål.
Flertallet viser til at det har
vært hevdet at det har skjedd en innskjerping av regelverket gjennom skatteetatens
praksis. Ut fra de opplysninger komiteen har, vises imidlertid til
at kompensasjonsordningens grenser siden den trådte i kraft 1. januar
2004, har vært omdiskutert. Høyesterett har i den forbindelse avsagt
to dommer, nærmere bestemt dommen om Stiftelsen Utleieboliger i
Alta og den nylig avsagte dommen om Torneby Sameie. Ordningen har
også vært gjenstand for Riksrevisjonens undersøkelser mht. feilutbetalinger.
Det er i den sammenheng ikke unaturlig med presiseringer av hvordan
loven skal forstås fra forvaltningens side. Flertallet ser
det som viktig at det klargjøres hvem som er kompensasjonsberettiget
slik at merverdiavgiftskompensasjonsordningen kan virke etter formålet,
og har merket seg at det kun er virksomheter som utfører visse lovpålagte
oppgaver etter tildelingsvedtak fra kommunen som kan gis merverdiavgiftskompensasjon.
Flertallet viser til det arbeidet
Finansdepartementet har varslet i Prop. 112 L (2011–2012). Der er det
uttalt at for å gjøre kompensasjonsregelverket klarere og mer brukervennlig
kan det være behov for å vurdere enkelte presiseringer og eventuelle
endringer i den generelle kompensasjonsordningen. Dette omfatter
bl.a. å vurdere utformingen av regelverket nærmere når det gjelder
private og ideelle virksomheters rett til kompensasjon ved oppføring
av omsorgsboliger mv. Departementet uttaler at det vil vurdere disse
spørsmålene nærmere og eventuelt komme tilbake med konkrete lovforslag
på et senere tidspunkt, etter at saken har vært på høring. Flertallet imøteser
en gjennomgang av status i nasjonalbudsjettet for 2014.
Flertallet vil ellers bemerke
at det er utviklet en omfattende låne- og tilskuddsordning, blant
annet for at flere funksjonshemmede skal få økonomisk anledning
til å bo i egen bolig. Blant annet gis tilskudd basert på brutto
anleggskostnader, noe som innebærer at merverdiavgiften medregnes
ved utmålingen av tilskudd.
Flertallet viser også til at
Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) har foreslått at kompensasjonsloven
bør endres slik at det ikke lenger gis kompensasjon for merverdiavgift
på anskaffelser til boliger med helseformål eller sosiale formål
som er beregnet på å være permanente hjem. NFUs begrunnelse er at
kompensasjonsordningen bidrar til en overinvestering i kommunale
boliger med helse- og sosiale formål (institusjonslignende kompleks),
da sett opp mot uttalte politiske målsettinger om at mennesker med
utviklingshemning i størst mulig grad skal ha ordinære hjem i en
ordinær bebyggelse.
Flertallet vil be Finansdepartementet
vurdere innspillet fra NFU og om avgrensningene av kompensasjonsordningen
på dette området er hensiktsmessige ut fra formålet. Flertallet vil
vise til det pågående arbeidet med å vurdere utvidet avgiftsplikt på
fast eiendom, og at en eventuell utvidelse av avgiftsplikten kan
få konsekvenser også for omfanget av merverdiavgiftskompensasjonsordningen
på området fast eiendom. Flertallet viser til at
en eventuell utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget på fast eiendom,
trolig vil ha konsekvenser for merverdiavgiftskompensasjonsordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
etter gjeldende regler er kun «virksomheter» som kan gis merverdiavgiftskompensasjon,
og ikke privatpersoner. Disse medlemmer mener det
fremstår som urimelig at eierstruktur eller organisering av boligene
skal være avgjørende for hvorvidt det gis merverdiavgiftskompensasjon.
Det avgjørende bør være at private og kommunale myndigheter kan
samarbeide om å sikre et best mulig tjenestetilbud til menneskene som
trenger det, uten hinder av rigide regler.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener at de aktuelle lovbestemmelsene
bør endres, slik at privatpersoner som bygger omsorgsbolig for egne
barn som ikke har egen boevne, enten alene eller i fellesskap med
flere, blir omfattet av ordningen med merverdiavgiftskompensasjon
dersom boligene det søkes om er godkjent av vertskommunen som en
del av kommunens boligsosiale handlingsplan. Alternativet vil jo
nettopp være at man belaster øvrig tjenestetilbud i regi av kommune
eller andre, og at nødvendige boliger og tjenester dermed enten
ikke blir etablert eller opplever unødige forsinkelser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringsforslag slik at privatpersoner som bygger omsorgsbolig,
enten alene eller i fellesskap med flere, for egne utviklingshemmede
barn som ikke har egen boevne, blir omfattet av ordningen med merverdiavgiftskompensasjon
på lik linje med andre private tiltak som samarbeider med kommunene
om å drive et helse- og omsorgstilbud dersom boligene det søkes
om er godkjent av vertskommunen som en del av kommunens boligsosiale
handlingsplan.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at de aktuelle lovbestemmelsene bør endres, slik at privatpersoner
som bygger omsorgsbolig for egne barn som ikke har egen boevne,
enten alene eller i fellesskap med flere, blir omfattet av ordningen
med merverdiavgiftskompensasjon på lik linje med andre private tiltak
som samarbeider med kommunene om å drive et helse- og omsorgstilbud.
Alternativet vil jo nettopp være at man belaster øvrig tjenestetilbud
i regi av kommune eller andre.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringsforslag slik at privatpersoner som bygger omsorgsbolig,
enten alene eller i fellesskap med flere, for egne utviklingshemmede
barn som ikke har egen boevne, blir omfattet av ordningen med merverdiavgiftskompensasjon
på lik linje med andre private tiltak som samarbeider med kommunene
om å drive et helse- og omsorgstilbud.»