Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Prop. 159 L (2012–2013) om endringer i sivilombudsmannsloven
(nasjonal forebyggende mekanisme). I proposisjonen foreslår departementet endringer
i sivilombudsmannsloven som anses nødvendige og hensiktsmessige
for at Sivilombudsmannen skal kunne utøve sin rolle som «nasjonal
forebyggende mekanisme». Dette skjer som ledd i oppfølgingen av
at Stortinget 14. mai 2013 samtykket i ratifikasjon av valgfri protokoll
av 18. desember 2002 til FN-konvensjonen av 19. desember 1984 mot
tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling
eller straff, jf. Innst. 225 S (2012–2013) og Prop. 56 S (2012–2013).
Komiteen viser til at konvensjonspartene
forplikter seg til å opprette et nasjonalt besøksorgan for forebygging
av tortur. Formålet med OPCAT er å forebygge tortur og annen grusom,
umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff gjennom
regelmessige besøk fra uavhengige organer til steder for frihetsberøvelse,
som lukkede asylmottak, fengsler, politiarrester, militære arrester,
barneverninstitusjoner og psykiatriske institusjoner.
Komiteen viser til at proposisjonen
foreslår at Sivilombudsmannen skal utpekes som norsk nasjonal forebyggende
mekanisme. Dette en oppfølging av merknaden fra en enstemmig kontroll-
og konstitusjonskomité i Innst. 264 S (2009–2010) der komiteen «…
ber (…) regjeringen legge til rette for at Sivilombudsmannen skal kunne
oppfylle de krav OPCAT stiller, slik at OPCAT snarest mulig kan
ratifiseres».
Komiteen slutter seg til de foreslåtte
endringene i sivilombudsmannsloven, men vil i tillegg foreslå en
endring i § 4 bokstav e. Bestemmelsen viser blant annet til at ombudsmannens
arbeidsområde ikke omfatter «Ombudsmannsnemnda eller Ombudsmannen
for sivile tjenestepliktige». Ettersom den sivile verneplikten som
en alternativ tjeneste til den militære verneplikten ble avviklet
med virkning fra 1. juni 2012, foreslår komiteen at
bestemmelsen i § 4 bokstav e endres til bare å omfatte Ombudsmannsnemnda
eller Ombudsmannen for Forsvaret.
Komiteen har merket seg at Sivilombudsmannen
har anslått utgiftene for at oppgaven skal kunne utføres på en tilfredsstillende
måte til 6,2 mill. kroner på årsbasis. Komiteen viser
til at det er foreslått nødvendige bevilgninger i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett, jf. Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2013 og legger til grunn at
Sivilombudsmannen blir tilført tilstrekkelige midler.
Komiteen viser for øvrig til
Innst. 472 S (2012–2013) vedrørende endringene i Instruksen for
Sivilombudsmannen om etableringen av et rådgivende utvalg m.m.
Komiteen viser samtidig til at
det har framkommet ulike syn på hvordan rollen som nasjonal forebyggende
mekanisme best kan ivaretas. Komiteen viser i den
forbindelse til Prop. 56 S (2012–2013) Samtykke til ratifikasjon
av valgfri protokoll av 18. desember 2002 til FN-konvensjonen av
10. desember 1984 mot tortur og annen grusom, umenneskelig eller
nedverdigende behandling eller straff, som ble behandlet i Stortinget
14. mai 2013. Der framgår det blant annet at noen sentrale organisasjoner
på menneskerettighetsfeltet primært har ønsket at det etableres
en ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter.
Komiteen viser til at regjeringen
i Prop. 56 S (2012–2013) uttaler følgende:
«Departementet er enig i at både staten og den nasjonale
forebyggende mekanismen selv jevnlig må vurdere hvorvidt den valgte
løsningen fungerer som forutsatt, i lys av synspunktene til Underkomiteen
for forebygging, og foreta grep for å styrke ordningen dersom det
blir nødvendig. Departementet anser at evaluering bør skje fortløpende,
særlig på basis av Sivilombudsmannens årsrapport, som behandles
av Stortinget og som også vil kunne danne grunnlag for innspill fra
sivilt samfunn og andre relevante aktører.»
Komiteen støtter dette og forutsetter
at man i en slik løpende evaluering om nødvendig, på lengre sikt
også kan vurdere ønskeligheten av å skille rollen som nasjonal forebyggende
mekanisme ut som en ny institusjon for menneskerettigheter.