I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at fratredelsesplikten for ansatte som har
passert særaldersgrensen, i statlige selskaper og virksomheter staten
er eneeier eller majoritetseier i, opphører.
2. Stortinget ber regjeringen fremlegge en særskilt gjennomgang
av særaldersgrensene i offentlig og privat sektor, slik pensjonsreformen
forutsetter, innen utgangen av 2013.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 7. mai 2013 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 24. mai 2013 følger
vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til at Representantforslag 124 S (2012–2013)
foreslår å fjerne aldersgrenser for fratredelser i statlige selskaper
og virksomheter.
Komiteen har merket seg at statsråden
i sitt svarbrev av 24. mai 2013 påpeker at de fleste særaldersgrenser
ble fastsatt for lang tid siden, og at arbeidsoppgavene tilknyttet
yrkene med særaldersgrenser kan ha endret seg siden lovene ble vedtatt. Samtidig
er levealderen økt og den generelle helsetilstanden i befolkningen
bedret. Komiteen er enig med både statsråden og forslagsstillerne
i at slike faktorer kan tilsi at det i mange tilfeller er både mulig
og forsvarlig for arbeidstakere å arbeide lenger enn det som ble
lagt til grunn da særaldersgrensene ble vedtatt.
Komiteen viser til blant annet
Innst. 246 S (2012–2013), jf. Representantforslag 16 S (2012–2013),
og konstaterer at det er bred politisk enighet om at lovbestemte
aldersgrenser i størst mulig grad bør harmoniseres med pensjonsreformen.
Dette inkluderer lovbestemte særaldersgrenser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig
å se på aldersgrensene i lovverket samlet. Flertallet viser
i denne sammenheng til vedtak 420 i Innst. 246 S (2012–2013) om
at regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med en vurdering
av konsekvensene av en heving eller fjerning av 70-årsgrensen i
arbeidslivet. Flertallet er av den oppfatning at
det er naturlig også å vurdere konsekvensene av å heve eller fjerne
de ulike særaldersgrensene i lovverket. Flertallet mener
det er formålstjenlig å avvente disse utredningene slik at man får
på plass et helhetlig og forutsigbart system for alle arbeidstakere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at aldersgrenser for de fleste medlemmer av Statens pensjonskasse
ble fastsatt av Stortinget 14. desember 1995 med Stortingets behandling
av St.prp. nr. 38 (1994–1995) Aldersgrenser for offentlige tjenestemenn
m.fl., jf. Innst. S. nr. 77 (1995–1996). Stortingets vedtak ble
gitt med virkning fra 1. januar 1996, og at Stortinget og departementet/regjeringen
har truffet et meget begrenset antall vedtak om aldersgrenser etter
dette tidspunkt.
Disse medlemmer er kjent med
at følgende virksomheter i staten er innlemmett, når det gjelder fratredelsesplikt:
AVINOR AS,
Baneservice AS,
Den Norske Opera,
Institutt for energiteknikk,
MESTA AS,
Norsk Tipping AS,
NSB AS,
CargoNet AS,
Ekspressgods AS,
Malmtrafikk AS,
Mantena AS,
Trafikkservice AS,
Oslo Hovedflyplass AS,
Overenskomstlønte sjøfolk,
Secora AS,
Statskog SF,
skogsarbeidere og stillinger ved tidligere
statssykehus (nå statlige helseforetak).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i forbindelse
med Stortingets behandling av St.meld. nr. 5 (2006–2007) Opptjening
og uttak av alderspensjon i folketrygden heter, sitat:
«Stortingsvedtaket om pensjonsreform legger opp til
at særaldersgrensene i offentlig og privat sektor skal vurderes.
Særaldersgrenser som system bygger på en forutsetning om at grupper
av arbeidstakere, sett under ett, ikke kan fortsette i arbeid ut
over en gitt alder. Dagens system tar ikke hensyn til individuelle
variasjoner når det gjelder fysisk og psykisk helse. Systemet tar
heller ikke hensyn til at kravene til tjenesten kan endre seg over
tid. En del av dem som fratrer sin stilling ved oppnådd særaldersgrense,
fortsetter å arbeide i omtrent samme omfang som tidligere, men i
andre stillinger.»
Disse medlemmer viser til at
regjeringen ved behandling av St.meld. nr. 5 (2006–2007) uttalte
at spørsmålene knyttet til særaldersgrenser ville bli tatt opp
i forbindelse med gjennomgangen av offentlige tjenestepensjoner.
Det er nå gått tre år siden Stortinget behandlet lov om avtalefestet
pensjon (Prop. 107 L (2009–2010), uten at temaet er berørt. Det
er heller ikke lagt frem noen resultater av prosjektet om kartlegging
av ulike yrkesgrupper i privat og offentlig sektor.
Disse medlemmer viser videre
til en undersøkelse av Midtsundstad (2005) som viste at drøyt 50 pst.
av de pensjonerte innen politi og forsvar med en særaldersgrense
på 60 år, var i arbeid. Dette tyder på at en del arbeidstakere som
har gått av ved særaldersgrensen, fortsatt har arbeidsevne.
Disse medlemmer har merket seg
at Sykehuset Innlandet uttalte i et brev til sine ansatte tidligere
i år, jf. oppslag i Seniorpolitikk.no, sitat:
«Du har nå passert særaldersgrensen for din yrkesgruppe
og du har opparbeidet deg 30 års tjenestetid i KLP. Du har da en
rett og plikt til å si opp din faste stilling i Sykehuset Innlandet.»
Og videre:
«Med bakgrunn i ovennevnte ber jeg deg om å si opp
stillingen din. Du har anledning til å fratre etter en måneds oppsigelsestid
ettersom du allerede har passert særaldersgrensen. Dersom du selv
ønsker det kan du stå i stillingen i tre måneder fra du mottok dette
brevet. Dersom oppsigelsen ikke foreligger innen 10 dager, vil arbeidsgiver
iverksette en oppsigelsesprosess.»
I ovennevnte tilfelle, og i mange andre lignende tilfeller,
bruker arbeidsgiver altså alder som begrunnelse for hvem som skal
slutte og hvem som skal fortsette. Disse medlemmer mener
dette er en personalpolitikk som har gått ut på dato, og viser samtidig
til anslagene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) om at Norge de nærmeste
15 årene vil mangle mellom 30 000 og 40 000 sykepleiere og helsefagarbeidere.
Med bakgrunn i den politiske målsettingen om
å legge til rette for at flere kan stå lenger i arbeid, mener disse
medlemmer det vil være viktig at regjeringen legger frem
den bebudede gjennomgangen av særaldersgrensen så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en særskilt gjennomgang
av særaldersgrensene i offentlig og privat sektor, slik pensjonsreformen
forutsetter, i løpet av 1. halvdel av 2014.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at man er kjent med bestemmelsene knyttet til særaldersgrenser fremforhandlet
i hovedtariffavtalen, og vil understreke at dette representantforslaget
primært ikke handler om å avskaffe særaldersgrensene, men at man
i virksomheter og selskaper der staten er majoritetseier eller eneste
eier tar initiativ for å fjerne plikten til å måtte fratre ved oppnådd
særaldersgrense.
Disse medlemmer mener det er
en vesentlig forskjell på å ha rett til å gå av, og det å måtte
gå av ved en bestemt alder.
Disse medlemmer fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag slik at fratredelsesplikten for ansatte som har passert
særaldersgrensen, i statlige selskaper og virksomheter staten er
eneeier eller majoritetseier i, opphører.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at andelen personer mellom
55 og 66 år kommer til å øke kraftig i tiden fremover. Det må legges
til rette for at så mange som mulig kan stå lenger i arbeid. Det
er samtidig viktig med gode ordninger for arbeidstakere som på grunn
av slitasje må trappe ned eller slutte tidligere enn den generelle
pensjonsalderen. En god seniorpolitikk skal både hindre utstøting
og motivere seniorene til å stå lenger i arbeid. Personalpolitikken,
både i offentlig og i privat sektor, må sette arbeidsmiljøet og
kompetanseutvikling for seniorene på dagsordenen. Disse medlemmer mener
derfor at det bør foretas en gjennomgang av særaldersgrensene for
å se om de bør heves eller fjernes for enkelte grupper.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremlegge en særskilt gjennomgang
av særaldersgrensene i offentlig og privat sektor, slik pensjonsreformen
forutsetter, i løpet av 1. halvdel av 2014.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag
slik at fratredelsesplikten for ansatte som har passert særaldersgrensen,
i statlige selskaper og virksomheter staten er eneeier eller majoritetseier
i, opphører.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:124 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Anders Anundsen og
Harald T. Nesvik om fjerning av aldersgrense for fratredelse i statlige
selskaper og virksomheter –vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Arbeids- og sosialkomiteen av
7. mai 2013 der komiteen ber om min vurdering av følgende representantforslag
fra Robert Eriksson, Anders Anundsen og Harald T. Nesvik (Dokument
8: 117 S (2012 – 2013):
1. Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige forslag slik at fratredelsesplikten for ansatte som
har passert særaldersgrensen, i statlige selskaper og virksomheter
staten er eneeier eller majoritetseier i, opphører.
2. Stortinget ber regjeringen
fremlegge en særskilt gjennomgang av særaldersgrensene i offentlig og
privat sektor, slik pensjonsreformen forutsetter, innen utgangen
av 2013.
I henhold til lov 21. desember nr. 21 om aldersgrenser
for offentlige tjenestemenn er den alminnelige aldersgrensen 70
år. Nådd aldersgrense innebærer både en plikt til å fratre stillingen
og en rett til pensjon.
Aldersgrensen kan likevel settes lavere enn
70 år dersom stillingen medfører uvanlig fysisk eller psykisk belastning
slik at den enkelte normalt ikke makter å skjøtte arbeidet forsvarlig
til 70 år. Alternativt er det et krav at stillingen stiller spesielle
krav til fysiske eller psykiske egenskaper, som normalt blir sterkere
svekket før fylte 70 år enn det en forsvarlig utførelse av tjenesten
tilsier. Hovedbegrunnelsen for særaldersgrenser er således å skjerme
arbeidsgiver og samfunnet fra konsekvensene av at noen står i stilling
uforsvarlig lenge.
De fleste særaldersgrensene i offentlig sektor
ble fastsatt for en god del år tilbake. I mange tilfeller er innholdet
i de aktuelle stillingene noe annerledes i dag enn den gang aldersgrensene
ble fastsatt. Manuelle oppgaver kan ha blitt automatisert. Videre
har levealderen i befolkningen økt over tid, og mye tyder på at
helsetilstanden i eldre aldersgrupper jevnlig har blitt bedre. Etter
mitt syn kan det derfor argumenteres for at det i de fleste tilfeller
er både mulig og forsvarlig å stå lenger i arbeid enn det som ble
lagt til grunn da flere av dagens særaldersgrenser ble fastsatt.
Et sentralt mål med pensjonsreformen er nettopp å
få folk til å stå lenger i arbeid. Å videreføre et system med lave
særaldersgrenser for store yrkesgrupper støtter ikke opp om dette
målet.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at det i
forlengelsen av pensjonsreformen bør foretas en gjennomgang av særaldersgrensene
i offentlig og privat sektor, og tar sikte på å starte opp et slikt
arbeid. Gjennomgangen bør også omfatte den såkalte 85-årsregelen,
som innebærer at man kan ta ut alderspensjon inntil tre år før aldersgrensen
dersom summen av alder og tjenestetid er minst 85 år.
Jeg er imidlertid skeptisk til å fjerne fratredelsesplikten
for de med særaldersgrenser, uten å se dette i sammenheng med øvrige
deler av regelverket, som blant annet retten til pensjon. Jeg mener
videre at det ikke er hensiktsmessig å begrense eventuelle justeringer
i særaldersgrensene til statlige selskaper og virksomheter staten
er eneeier eller medeier i.
Det må også tas hensyn til at særaldersgrensene innebærer
både rettigheter og plikter for de som er omfattet. Endringer i
særaldersgrensene bør derfor etter mitt syn håndteres i samråd med
partene i arbeidslivet. Ved en slik gjennomgang må det også tas nærmere
stilling til behov for eventuelle overgangsordninger.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 11. juni 2013
Robert Eriksson |
Sylvi Graham |
leder |
ordfører |