Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel
og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Innst. 390 S (2011–2012)
Klimaforliket, og partienes respektive merknader i denne, som Stortinget
vedtok i juni 2012. Her ble det vedtatt en rekke tiltak for å redusere
utslippene av klimagasser. Komiteen viser til at
forslagene i Dokument 8:132 S (2012–2013) i stor grad omhandler
saker som ble drøftet og vedtatt i forbindelse med klimaforliket.
Miljøvernministeren skriver i sitt svarbrev
til komiteen 30. mai 2013 (vedlagt) at regjeringen
vil fremme en nasjonal, tverrsektoriell biogass-strategi. Komiteen er
tilfreds med dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brev fra miljøvernministeren av 30. mai 2013 der det pekes
på at regjeringen er godt i gang med å gjennomføre klimaforliket,
men at det likevel tar noe tid å gjennomføre noen av tiltakene. Flertallet forutsetter
at regjeringen fortsetter arbeidet med alle vedtak i klimaforliket.
Flertallet er tilfreds med at
Enova nettopp kunngjorde et program for støtteordninger for utfasing
av oljefyr i husholdninger, slik det etterlyses i foreliggende representantforslag. Flertallet har merket
seg at regjeringen vil komme tilbake i Prop. 1 S (2013–2014) med
en konkretisering når det gjelder virkemidler for å utløse betydelig
energieffektivisering og energiomlegging i private husholdninger,
jf. vedtak i klimaforliket.
Flertallet har videre merket
seg at Fondet for klima, fornybar energi og energiomlegging ble
styrket med 10 mrd. kroner i statsbudsjettet for 2013, og at disse
pengene er plassert som kontolån i tråd med Stortingets vedtak i
klimaforliket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at miljøvernministeren
i brev til komiteen, datert 30. mai 2013, skriver at midlene i fondet
for klima, fornybar energi og energiomlegging er plassert som kontolån
til staten med en rente som tilsvarer renten på statsobligasjoner
med 10 års bindingstid og at renten på innskuddet i 2013 er 2,2
prosent.
Disse medlemmer legger til grunn
en årlig avkastning fra dette fondet tilsvarende avkastningen for
Statens pensjonsfond utland, som er satt til 4 prosent årlig, og
at denne avkastningen årlig skal kunne forvaltes av Enova i tråd
med fondets formål. Legges en slik avkastning til grunn, vil det
årlig være tilgjengelig nesten dobbelt så store midler til en miljøvennlig
omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi-
og klimateknologi enn med regjeringens modell.
Når det gjelder forslaget om skattefradrag
for utgifter til energieffektivisering, viser komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
til brev fra finansministeren til finanskomiteen, datert 27. april
2012, i forbindelse med behandling av Dokument 8:92 S (2011–2012). Flertallet vil
peke på at det gis støtte til energieffektivisering av boliger gjennom
Enova, Husbanken og kommunale tiltak, samtidig som flertallet vil
vise til at regjeringen skal legge fram forslag om tiltak i neste
års statsbudsjett.
Flertallet vil peke på at bilavgiftene
vurderes i forbindelse med statsbudsjettet, og at det har skjedd en
betydelig endring i retning av å gjøre det mer lønnsomt å velge
biler med nullutslipp eller lavt utslipp av klimagasser samt å velge
klimavennlig drivstoff. Flertallet mener at dette
er en viktig omlegging som har gitt gode resultater og som må fortsette, i
tråd med klimaforliket.
I forbindelse med Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023 er det signalisert en sterk satsing på belønningsordning
for kollektivtrafikken, samt bymiljøpakker og satsing på sykkel. Flertallet er
tilfreds med dette, og vil peke på at satsingen er vesentlig større
enn det som var lagt til grunn i klimaforliket.
Flertallet viser til at Stortinget
gjennom klimaforliket har et mål om å bevege seg mot et lavutslippssamfunn
mot midten av dette århundret. I tråd med dette arbeider regjeringen
med å innfase kjøretøy og fartøy med lavere direkte utslipp av klimagasser.
Et eventuelt krav om at alle nye drosjer, ferjer og rutebåter skal
gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen
av 2022, vil kreve nærmere vurdering av teknologiutvikling og kostnader
fremover. Flertallet mener at en slik vurdering bør gjennomføres
av regjeringen.
Når det gjelder elektrifisering av jernbanenettet, viser flertallet til
forslaget til ny Nasjonal transportplan. Der varsles det at det
vil bli satt i gang en utredning av konsekvensene av elektrifisering
av gjenværende dieselstrekninger på jernbanenettet.
I tråd med det langsiktige målet om at Norge
skal bli et lavutslippssamfunn, mener flertallet det
er viktig at regjeringen vil følge utviklingen framover når det
gjelder kommunale, fylkeskommunale og statlige kjøretøyer slik at
mest mulig miljøvennlige alternativer velges.
Flertallet er enig i at landstrøm
for cruiseskip og andre skip bidrar til reduserte klimagassutslipp
og mindre lokal luftforurensning. Flertallet støtter
at mandatet for Transnova er oppdatert slik at Transnova kan gi
støtte til etablering av anlegg for landstrøm.
Regjeringen la fram mål for energieffektivisering i
bygg i Prop. 33 S (2012–2013). Flertallet viser til
følgende omtale i proposisjonens punkt 5.2:
«Regjeringa vil at bygg i framtida skal vere utforma
etter beste praksis når det gjeld design, konstruksjon og drift.
Regjeringa sitt overordna og langsiktige mål er at nye bygg skal
vere berekraftige med eit lågt avtrykk på miljø i heile byggets
levetid. Fram mot 2040 vil regjeringa leggje til grunn ei tenking
for bygg der materialar, forbruk av energi og vatn, innemiljø, forureining,
transport og avfall vert sett i ein heilskapleg samanheng. Regjeringa
sin ambisjon er at energibruken i bygg per kvadratmeter skal vere
vesentleg lågare i 2040 enn i dag. Det finst fleire ulike studiar
som identifiserer eit potensial for energieffektivisering i eit
slikt langsiktig perspektiv. Det er likevel knytt stor uvisse til
desse. Regjeringa legg til grunn at frå 2010 til 2020 vil dei iverksette
verkemidla gje ein effekt på 15 TWh energieffektivisering i bygg.
I klimameldinga og i byggemeldinga har regjeringa gjort greie for
tiltak som vil gjere dette mogleg. Fleire av desse verkemidla vil
ha klart større effekt etter 2020. Dette gjeld mellom anna dei byggtekniske
krava.»
Når det gjelder overskuddskvoter i EUs kvotemarked,
viser flertallet til at Norge støtter EU-kommisjonens
forslag for å heve prisene i det europeiske kvotesystemet. Miljøvernministeren
sendte 1. mars 2013 et høringsinnspill til EU om dette, der det
ble pekt på at overskuddet bør reduseres gjennom sletting av kvoter. Flertallet støtter
dette.
Når det gjelder forslaget om å unnta veibruksavgift
for alternative drivstoff, vil flertallet peke på at
også biler som ikke slipper ut klimagasser påfører samfunnet kostnader
i forbindelse med veislitasje, ulykker, kø og støy. Flertallet vil
prinsipielt peke på at en bærekraftig samferdselspolitikk må innebære
at bilbruken reduseres, selv om det er snakk om utslippsfrie privatbiler.
Det er derfor viktig at CO2-avgiften
avspeiler klimakostnadene og at veibruksavgiften avspeiler øvrige
utgifter knyttet til bilbruk. For øvrig vil flertallet vise
til at regjeringen har varslet at unntakene fra veibruksavgift skal
vurderes i 2015 og at regjeringen ikke har planer om å endre veibruksavgiftene
for alternative drivstoff før denne evalueringen.
Flertallet viser til at regjeringen
arbeider med planlegging av fullskala CO2-håndtering
på Mongstad med sikte på at beslutningsgrunnlag for dette skal behandles
i Stortinget senest i 2016. Flertallet forutsetter
at Stortinget holdes oppdatert om framdriften i dette arbeidet.
Når det gjelder CO2-håndtering
ved kullkraftverk i Longyearbyen, viser flertallet til
brevet fra miljøvernministeren til komiteen 30. mai 2013, der det redegjøres
for at Longyearbyen lokalstyre skal vurdere om man skal prosjektere
et nytt kraftverk, og at en viktig del av dette vil være å vurdere
hvilke energibærere man skal benytte i framtida.
Komiteen viser til
miljøvernministerens svar til komiteen 30. mai 2013. Komiteen viser
til at mulighetene for å realisere CO2-fangst
i Norge utover Mongstad gjøres av Gassnova gjennom arbeidet med
mulighetsstudien for CCS.
Komiteen tar til etterretning
at Gassnovas arbeid med å vurdere CO2-rensing
ved kullkraftverket i Longyearbyen vil avvente beslutning fra lokalstyret og
Justis- og beredskapsdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil imidlertid samtidig understreke
behovet for fortgang i dette arbeidet. Kullkraftverket i Longyearbyen
på Svalbard er over 30 år gammelt, ustabilt og tilfredsstiller ikke
dagens utslippskrav. Anlegget slipper ut sot, SO2,
NOx og ca. 85 000 tonn CO2 årlig.
Forskning viser at utslipp av partikler og sot i polare strøk ikke
bare bidrar til lokal luftforurensning, men det er også et bidrag
til raskere oppvarming av kloden.
Disse medlemmer understreker
videre at selv om utredningen av CO2-håndtering
fra et eventuelt nytt kraftverk i Longyearbyen gjennomføres etter
CCS-mulighetsstudien, må dette ikke på noen måte gjøre prosjektet
mindre aktuelt å gjennomføre, dersom forholdene ellers ligger til
rette for det.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det er bred enighet
nasjonalt og internasjonalt om at klimautfordringene er en av vår
tids største utfordringer. Til tross for dette er man fortsatt langt
unna å finne robuste globale løsninger som kan begrense utslippene av
klimagasser og hindre at oppvarmingen kommer ut av kontroll. FNs
klimapanel har slått fast at utslippene av klimagasser må reduseres
med 50–80 prosent innen 2050 dersom man skal klare å begrense oppvarmingen
til 2 grader.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget gjennom to påfølgende klimaforlik har satt ambisiøse
mål for den nasjonale klimapolitikken. Norge er i dag langt unna
å nå disse målene. Norges utslipp av klimagasser ligger i dag 5,8
prosent over 1990-nivå. Det er godt over Kyoto-forpliktelsen om
å begrense utslippene til maksimalt 1 prosent over 1990-nivå som
et gjennomsnitt for perioden 2008–2012. Disse medlemmer viser
til at Norges naboland Danmark og Sverige til sammenlikning har
klart å redusere sine nasjonale utslipp av klimagasser med henholdsvis
20 og 16 prosent sammenliknet med 1990-nivå.
Disse medlemmer mener det gjøres
for lite for å redusere utslippene av klimagasser i Norge. I den
nylig fremlagte perspektivmeldingen Meld. St. 12 (2012–2013) viser
de tekniske framskrivingene at utslippene av klimagasser, dersom
virkemiddelbruken forblir uendret, kommer til å ligge relativt stabilt fram
mot 2020, for deretter å avta noe i 2030. Regjeringen styrer med
andre ord i retning av stabilisering av norske utslipp av klimagasser
frem mot 2020, ikke mot en kraftig reduksjon slik Stortinget har
vedtatt.
Disse medlemmer viser til klimaforliket
i Stortinget 11. juni 2012 i Innst. 390 S (2011–2012), hvor det
ble enighet om en rekke nye klimatiltak. Oppfølgingen av disse tiltakene
har, etter forslagsstillernes mening, ikke vært tilstrekkelig. I
statsbudsjettet for 2013 manglet oppfølging av flere konkrete vedtak,
herunder vedtaket om støtteordninger til konvertering og utskifting
av oljefyr fra 2013. Disse medlemmer er glad for
at en slik støtteordning nå er kommet på plass i regi av Enova.
En rekke andre tiltak som ble vedtatt i klimaforliket er imidlertid ikke
fulgt opp av regjeringen, og vil neppe bli fulgt opp i inneværende
stortingsperiode.
Disse medlemmer viser til at
effekten av de nye tiltakene som ble vedtatt i klimaforliket ikke
er beregnet og innarbeidet i utslippsframskrivingen i perspektivmeldingen,
til tross for at disse tiltakene er vedtatt politikk og må anses
som dagens virkemiddelbruk. Disse medlemmer tolker
dette som et uttrykk for at regjeringen er usikker på hvor stor
effekt tiltakene vil ha på de nasjonale klimagassutslippene.
Disse medlemmer mener det er
behov for å intensivere innsatsen for å redusere de nasjonale utslippene
av klimagasser, og tar opp forslag fremsatt i Dokument 8:132 S (2012–2013).
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i statsbudsjettet for 2011 varslet at det skulle komme en
helhetlig gjennomgang av avgiftene på både kjøretøy og drivstoff
i kommende budsjetter. Disse medlemmer viser til
at regjeringen allerede i statsbudsjettet for 2012 avlyste denne
gjennomgangen. Disse medlemmer viser til at de eneste
signalene regjeringen har gitt om framtidige avgifter ble gitt i
statsbudsjettet for 2012, hvor det stod følgende:
«Innen 2020 skal alle drivstoff ilegges veibruksavgifter
etter energiinnholdet i drivstoffet. I 2015 skal unntakene fra veibruksavgiftene
evalueres. I evalueringen skal det legges vekt på statens inntekter,
klima- og miljøhensyn og næringslivet i distriktene. Regjeringen
har ikke planer om å endre veibruksavgiftene for alternative drivstoff
før evalueringen i 2015. Regjeringen har heller ikke nå konkrete planer
om å endre rammebetingelsene for elbiler.»
Disse medlemmer slutter seg til
målet i klimaforliket om reduksjon i de gjennomsnittlige utslippene
fra nye personbiler i 2020 til 85/km, men viser til at det må foretas
betydelige endringer i bilavgiftene dersom målet skal nås.
Disse medlemmer viser til rapporten
«Norske bilavgifter fram mot 2020» utarbeidet av NAF, NBF og BIL.
Av rapporten fremgår det at målet forutsetter en økning i elbilenes
andel av nybilsalget fra dagens nivå på 2,9 prosent til 10 prosent
i 2020 (16 000 elbiler), og at plug-in-hybridens andel må øke fra
0,1 prosent til 18,8 prosent i samme periode. I tillegg må gjennomsnittsutslippet
fra fossilt drevne biler være på maks 109 gram i 2020. Nøkkelen
for å få til en slik utvikling i bilsalget er ifølge bilorganisasjonene
å legge til rette for en hurtigere utskifting av bilparken gjennom
reduserte bilavgifter på de mest miljøvennlige bilene, slik at gjennomsnittsalderen
på norske biler kommer ned på EU-nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Norge har den
eldste bilparken i Vest-Europa. Gjennomsnittlig levealder på biler
i Norge er ifølge rapporten 19 år, mot et gjennomsnitt i EU på 14–15
år. I Norge er 3 av 4 biler som selges, bruktbiler. Nesten halvparten
av alle biler som årlig omsettes i Norge, er 12 år gamle eller eldre.
Mer enn 600 000 biler som ruller på norske veier er eldre enn gjennomsnittlig
levealder for biler i Vest-Europa på 14,3 år, dvs. 1997-modell eller
eldre. Dersom disse 600 000 eldste bilene ble tatt av veien og erstattet med
nye biler, ville de samlede CO2-utslippene
fra veitrafikken bli redusert med snaut 10 prosent.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener på denne bakgrunn det er behov
for å gjennomgå bil- og drivstoffavgiftene med formål å gjøre det
mer lønnsomt å velge biler med lave utslipp eller som bruker alternative
utslippsfrie eller utslippsnøytrale drivstoff, som hybrider, elbiler
og biodrivstoff. Disse medlemmer mener dagens unntak
fra veibruksavgift for alternative drivstoff bør videreføres frem
til 2020.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev til komiteen datert 30. mai 2012, hvor det i kommentaren
til forslag nummer 12, står følgende:
«Regjeringen er bekymret over den lave kvoteprisen,
og mener kvoteoverskuddet må reduseres gjennom raske tiltak. Vi
må finne en europeisk løsning for utfordringene i det europeiske
kvotesystemet […] Gradvis reduksjon av kvotemengden kan også øke
kvoteprisen på lengre sikt. Det vil være klart mer effektivt med
felleseuropeiske tiltak for fjerning av kvoteoverskuddet enn med
en ensidig norsk kvotesletting.»
Samtidig som statsråden avviser ensidig norsk sletting
av EU-kvoter, vises det i svarbrevet til at regjeringen heller ønsker
å kjøpe kvoter generert i prosjekter under Den grønne utviklingsmekanismen,
et kvotemarked som statsråden selv understreker i enda sterkere
grad er preget av for lav etterspørsel på grunn av utilstrekkelige
ambisjoner i klimapolitikken globalt. Disse medlemmer finner
statsrådens argumentasjon lite konsistent.
Disse medlemmer mener at sletting
av overskuddskvoter i det europeiske kvotemarkedet (ETS), som ledd
i Norges arbeid for å innfri målet for utslippsreduksjoner frem
mot 2020, vil være et godt og virkningsfullt tiltak med betydelig
effekt på de europeiske utslippene av klimagasser. I mangel på enighet
om sletting av kvoter i EU, ville en norsk strategi om frivillig
sletting av kvoter, kombinert med en oppfordring til andre land
om å gjøre det samme, kunne ha større effekt enn dagens politikk, hvor
regjeringen faktisk selger ubrukte EU-kvoter inn i markedet, og
erstatter dem med billigere kvoter kjøpt under Den grønne utviklingsmekanismen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
stimulere til bredere forskning og en åpen, kritisk debatt rundt
årsaker til – og omfang av – klimaendringer. Disse medlemmer mener
en god forståelse av utfordringen er viktig for at man bedre skal
kunne prioritere samfunnets knappe ressurser til ulike formål, som
å forebygge eller bedre tilpasse oss uønskede endringer i naturen.
Disse medlemmer er kritisk til
å bruke klimapolitikken til å øke skatter, avgifter og utgifter
for innbyggere og bedrifter, ofte med liten eller ingen påviselig
miljøeffekt, og der innbetalingene heller ikke øremerkes til effektive
miljøtiltak, Disse medlemmer vil understreke at man
skal ha respekt for skattebetalernes penger og innbyggernes ønske
om forutsigbarhet og fleksibilitet i hverdagen.
Disse medlemmer mener at Stortinget
i langt større grad bør bruke «gulrot fremfor pisk» for å legge
til rette for miljøvennlig atferd. Disse medlemmer mener
den enkelte forbruker har et ansvar for, og en mulighet til, å gjennomføre
fornuftige miljøtiltak gjennom bevisste valg. Disse medlemmer er
overbevist om at folk flest ønsker å velge miljøvennlige produkter,
men at rasjonelle mennesker veier den antatte miljøfordelen opp
mot kostnader og mulige ulemper.
Disse medlemmer vil peke på at
norsk næringsliv allerede er langt fremme når det gjelder miljøvennlig
produksjon med lavt ressurs- og energiforbruk. Disse medlemmer vil
at staten skal stimulere til videre forskning, utvikling og implementering av
ny energi- og miljøvennlig teknologi, med sikte på å styrke norske
næringsklyngers konkurranseevne. Disse medlemmer er
svært opptatt av norsk næringslivs konkurranseevne, og legger derfor
til grunn at Norge ikke skal ha strengere krav til sitt næringsliv enn
våre viktigste handelspartnere i EU. Av denne grunn er disse
medlemmer kritiske til forslaget om et kvantifiserbart nasjonalt
mål for energieffektivisering for 2020 og 2040.
Disse medlemmer støtter en aktiv
vurdering av prosjekter for fangst og lagring av CO2 basert på
positiv bedrifts- og samfunnsøkonomi. Disse medlemmer vil
imidlertid understreke at teknologien fortsatt er umoden, samt at
Mongstad har endt opp som et pengesluk. Disse medlemmer mener
derfor at i stedet for å sette tidsfrister for når et fullskala
anlegg for fangst og lagring skal realiseres, bør det heller oppmuntres
til at flere aktører kan delta på en «no cure, no pay»-basis. Et
godt eksempel på dette er etter disse medlemmers mening
Siemens' samarbeid med Industrikraft Møre.
Disse medlemmer støtter en gjennomgang av
bil- og drivstoffavgiftene med sikte på å gjøre det mer lønnsomt
å velge biler med lave utslipp, eller som bruker alternative utslippsfrie
eller utslippsnøytrale drivstoff, som hybrider, elbiler og biodrivstoff. Disse
medlemmer understreker imidlertid at endringene ikke må
medføre at biler som går på vanlig drivstoff får høyere avgifter.
Disse medlemmer mener belønningsordningen
må innrettes slik at den i større grad stimulerer til bedre fremkommelighet,
miljø og helse i byområdene ved å øke antallet kollektivreiser. Disse medlemmer er
imidlertid kritiske til at belønningsordningen fokuserer på å øke
kostnaden ved å bruke privatbil, samt at ordningen nå har fått karakter av
en «straffeordning» til de byer som ikke retter seg etter implisitte
krav fra regjeringen.
Disse medlemmer er sterkt kritiske
til sletting av overskuddskvoter i det europeiske kvotemarkedet. Disse
medlemmer støtter kvotehandel, men mener da at kvotene må
brukes, ikke slettes. Disse medlemmer mener sletting
av overskuddskvoter ikke er en samfunnsøkonomisk lønnsom løsning.