Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til Prop. 178 S (2012–2013) om statens eierskap
i Cermaq, der regjeringen ber om fullmakt til både å kjøpe og selge
aksjer i Cermaq.
Komiteen viser til at Cermaq
er et av verdens ledende havbruksselskaper, der staten eier 43,54 pst.
Statens målsetting med eierskapet i Cermaq er beskrevet i eierskapsmeldingen,
Meld. St. 13 (2010–2011) Aktivt eierskap – norsk statlig eierskap
i en global økonomi:
«Målet med statens eierskap i Cermaq ASA er å bidra
til utviklingen av et viktig miljø for oppdrett, fôr, og forskning
på fôr i Norge og internasjonalt. Staten er opptatt av at selskapet
er en vesentlig aktør i videreutviklingen av norsk oppdrettsnæring.
Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag».
Komiteen er kjent med at det
nå foreligger et bud på Cermaq fra Marine Harvest, som har gitt tilbud
på alle utestående aksjer i Cermaq. I en pressemelding 10. juni
2013 anbefaler Cermaqs styre sine eiere å avslå tilbudet, og ber
aksjonærene vente på mulige alternative løsninger.
Komiteen registrerer at også
regjeringen er tydelig på at budet fra Marine Harvest ikke gjenspeiler
verdiene i selskapet. Komiteen merker seg at det
gjennom media per 17. juni 2013 skal foreligge ytterligere interesse
for Cermaqs fôrdivisjon Ewos. Komiteen viser videre
til at regjeringen ber om fullmakter fra Stortinget for å oppnå
et handlingsrom slik at man kan ivareta verdiene i selskapet på
en god måte for staten og øvrige aksjonærer. Komiteen viser
til at det i den forbindelse bes om fullmakt til at staten kan kjøpe
aksjer i Cermaq opp til en eierandel på 65 pst., og at staten kan
selge samtlige av sine aksjer.
Komiteen viser til at Stortinget
tidligere har gitt fullmakt til en reduksjon av statens eierandel i
Cermaq til 34 pst. som en del av en industriell løsning, jf. Innst.
S. nr. 27 (2000–2001) og St.prp. nr. 1 (2007–2008).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, merker seg at
en utvidelse av salgsfullmakten vil sikre at staten kan velge å
la Cermaq bli slått sammen med en annen aktør, med frihet til å
velge hensiktsmessig oppgjørsform.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter forslaget til vedtak, og merker seg at det omhandler en
fullmakt til at departementet kan kjøpe aksjer, og en fullmakt til
salg eller bytte av aksjer som en del av en industriell løsning.
Komiteen deler regjeringens
syn i at det er viktig å sikre at verdiene i Cermaq ivaretas på
en best mulig måte.
Komiteen peker på at marin sektor
er et viktig strategisk satsingsområde for Norge.
Komiteen viser til at oppdrettsnæringen
i årene fremover kan bli del av en betydelig vekst. Komiteen vil
i den forbindelse vektlegge at man gjennom en eventuell transaksjon
vurderer mulighetene for et strategisk eierskap hvor hovedkontorfunksjoner,
forskning og strategiske funksjoner får en hovedbase i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter at Stortinget gir en slik fullmakt, slik at staten som eier
skal kunne bidra til en industrielt god løsning for selskapet og
en forsvarlig pris for aksjene i Cermaq.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, merker
seg at regjeringen er åpen for ulike løsninger. Dersom staten skal
kjøpe seg opp til over 50 pst. eierandel i Cermaq, er det regjeringens
mål at dette skal være for å gjennomføre en senere transaksjon til
aksjonærenes beste hvor statens eierandel kan bli redusert. Dette
flertallet støtter dette. Dette flertallet understreker
at fullmaktene som gis av Stortinget i denne saken skal gi staten
økt handlingsrom i eierskapsutøvelsen og ikke er ment som et pålegg
om gjennomføring.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter proposisjonens
forslag romertall III om nedsalg og viser til sine tilsvarende forslag
under behandlingen av eierskapsmeldingen i 2011, Innst. 3925 (2010–2011)
og i forbindelse med den rettede emisjonsfullmakten i mai 2013,
Innst. S 284 (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser at et oppkjøp til 65 pst. kan skaffe selskapet
fleksibilitet til å etablere andre industrielle løsninger enn det
som nå foreligger for aksjonærene, men mener at det å bruke 2 mrd.
kroner av skattebetalernes penger til et slikt oppkjøp fremtrer
som et prosjekt med en betydelig risiko. Disse medlemmer mener
det vil være høyst usikkert om en kommer seg ut av selskapet igjen
om en skulle ønske det, og ikke minst til hvilken pris, da verdiene
i en så konjunkturutsatt næring kan være svært variable både når
det gjelder markedspriser på produktene, markedsadgang hos våre
handelspartnere, markedets syn på produktkvaliteten og sykdomsutbrudd
på fisk. Disse medlemmer har dessuten heller ikke
noe grunnlag eller informasjon gjennom proposisjonen som svekker
disse risikobetraktningene.
Disse medlemmer vil understreke
at selv om marin sektor er et viktig strategisk satsingsområde for
Norge, så betyr ikke det at det må være et satsingsområde for statlig
forretningsdrift. Disse medlemmer viser til at staten
i Cermaq er en betydelig eier med konkurranseflater mot mange privateide
aktører, samtidig som staten er forvaltnings-, konsesjons- og tilsynsmyndighet for
oppdrettsnæringen, noe som kan bidra til å svekke inntrykket av
uavhengighet i gitte situasjoner.
Disse medlemmer mener det er
svært positivt at det nå er interesse fra private investorer til
å kjøpe statens aksjer i Cermaq ASA. Dette viser at oppdrett og
fiskefôrproduksjon har stor interesse, og at betalingsviljen for
å kunne få hånd om denne typen næringsvirksomhet er relativt stor. Disse
medlemmer har lenge ønsket å legge til rette for et salg
av statens aksjer i Cermaq ASA dersom det skulle vise seg at det
var interesse for det, og at både den industrielle løsningen for
selskapet og prisen en var villig til å betale var god. Cermaq ASA
er kategorisert som et kategori 1-selskap innen statens eierskapsforvaltning.
Dette innebærer at målet med statens eierskap i selskapet er å bidra
til utviklingen av et viktig miljø for oppdrett, fôr og forskning
på fôr i Norge og internasjonalt. Det bemerkes videre i eierskapsmeldingen,
Meld. St. 13 (2010–2011), at:
«staten er opptatt av at selskapet er en vesentlig aktør
i videreutviklingen av norsk oppdrettsnæring. Selskapet skal drives
på forretningsmessig grunnlag».
I forbindelse med behandlingen av Prop. 119
S (2012–2013) Cermaq ASA – statlig deltakelse i fortrinns emisjon,
uttalte medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre følgende:
«Disse medlemmer vil presisere at det ikke er noen
politiske grunner til at staten skal være eier av denne typen selskaper
utover viktigheten av det å ha hovedkontor i Norge og dermed sikre
ytterligere utvikling av virksomheten i Norge.
De samme partier fremmet så følgende forslag:
«Stortinget gir regjeringen fullmakt til å selge statens
aksjer i Cermaq ASA»
Dette forslaget fikk ikke tilslutning fra regjeringspartiene
og ble således ikke vedtatt. Disse medlemmer har
med interesse merket seg at regjeringen i proposisjonen nå ber om
denne typen fullmakt i tillegg til også å be om en fullmakt til
å eventuelt kunne kjøpe seg opp i selskapet til 65 pst.
Disse medlemmer går derfor imot
proposisjonens forslag romertall I og II om å kjøpe seg opp til
65 pst. i selskapet.
Disse medlemmer vil gi sin tilslutning
til at regjeringen får fullmakt til å kunne selge seg helt eller
delvis ut av selskapet dersom pris og industriell løsning skulle
tilsi at dette er fornuftig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg den interessen som nå er til stede for å kunne sikre
seg aksjene i oppdretts- og fôrproduksjonsselskapet Cermaq ASA.
Dette viser at det både finnes kapital og vilje til å kjøpe statens
aksjer i dette selskapet. Cermaq ASA har en betydelig portefølje
innen oppdrett og fôrproduksjon ikke bare i Norge, men også i Chile, Canada,
Skottland og Vietnam. Oppdrettsvirksomheten drives gjennom forretningsområdet Mainstream
og fôrproduksjonen drives gjennom forretningsområdet EWOS. Den interessen
for selskapet vi nå ser, har pågått over en viss periode. Dette
ble imidlertid ikke allment kjent før styret i Cermaq ASA kunngjorde
at en ønsket å få hånd om selskapet COPEINCA i Peru for å sikre
seg råvarer til sin fôrproduksjon. Etter at dette ble kunngjort,
meldte blant annet selskapet Marine Harvest ASA seg på banen og
varslet at de ville legge inn et bud på selskapet.
Disse medlemmer vil også gi sin
tilslutning til at man kan splitte opp selskapet og selge ut deler
av virksomheten dersom dette vil kunne medføre en bedre pris. Det
er særlig innenfor Mainstream-virksomheten dette vil kunne være fornuftig
dersom aktører i Chile eller Skottland skulle ønske å kjøpe deler
av virksomheten.
Disse medlemmer er imidlertid
av den formening at når det gjelder fôrproduksjon gjennom EWOS er
det viktig at man sørger for fortsatt norsk kontroll på dette selskapet,
slik at en kan opprettholde hovedkontorfunksjon samt forskning og
utvikling i Norge. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til at tilgangen til fiskefôr kan komme til å bli den største utfordringen
for oppdrettsnæringen i årene som kommer. Det er på denne bakgrunn
viktig å sikre at konkurransen i dette markedet da fungerer på en
tilfredsstillende måte slik at ikke enkelte store aktører blir for
dominerende.
Disse medlemmer har videre merket
seg regjeringens ønske om å kunne kjøpe seg opp i selskapet til
inntil 65 pst. eierandel. Disse medlemmer mener at
det ikke er grunn til å kjøpe seg ytterligere opp.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen i Meld. St. 13 (2010–2011)
har plassert selskapet Cermaq ASA i kategori 1 av selskaper med
statlig eierskap. På side 39 i stortingsmeldingen beskrives denne selskapskategorien
på følgende måte:
«For selskapene i denne kategorien er målet med det
statlige eierskapet bedriftsøkonomisk lønnsomhet, høy verdiskaping
og størst mulig avkastning over tid. Dette innebærer blant annet at
selskapene ikke gis pålegg som svekker selskapenes langsiktige verdiskaping
og konkurransekraft. For enkelte av selskapene i kategori 1 kan
det være aktuelt med endringer i statens eierandel dersom det kan
bidra til at selskapet får en bedre industriell og kommersiell utvikling
og at statens verdier ivaretas på en god måte. I relevante tilfeller
kan mulige tiltak bestå i statlig nedsalg, støtte til industrielle
løsninger eller andre grep som innebærer at staten går ned i eierandel
eller selger seg ut av et selskap. Det kan også være situasjoner
som tilsier at statens eierandel bør økes eller at staten bør bidra
med kapital ved oppkjøp eller fusjoner slik at statens eierandel
opprettholdes.»
Dette medlem konstaterer med
tilfredshet at departementet i Prop. 178 S (2012–2013) dermed opptrer
i fullt samsvar med retningslinjene i eierskapsmeldingen når det
bes om fullmakt til kjøp av aksjer opp til en eierandel på maksimalt
65 pst., og salg av samtlige av statens aksjer som del av en industriell
løsning.
Dette medlem vil likevel påpeke
at Stortinget ved to anledninger i inneværende stortingsperiode
har stemt imot fullt nedsalg av statens aksjer i Cermaq ASA. Det
skjedde første gang da Stortinget behandlet Meld. St. 13 (2010–2011)
den 9. juni 2011. Dette medlem viser i den forbindelse
til Kristelig Folkepartis merknad om statens eierandel i Cermaq
ASA i komitéinnstillingen til denne saken. Også under Stortingets
behandling av Prop. 119 S (2012–2013) den 14. mai 2013 ble et forslag
om fullt nedsalg av statens aksjer i Cermaq ASA nedstemt.
Dette medlem viser til at regjeringen
i Meld. St. 13 (2010–2011) gir ulike begrunnelser for statlig eierskap.
Regjeringen beskriver også hvilke forventninger som stilles til
selskaper der staten har eierinteresser. Blant disse er forventning
om utøvelse av samfunnsansvar. På side 56 i meldingen konkretiseres
dette blant annet i følgende punkter:
«Regjeringen forventer at:
(…)
Selskaper med internasjonal
virksomhet knytter seg til FNs Global Compact, og at selskaper med internasjonal
leverandørkjede vurderer det samme.
Selskaper med internasjonal virksomhet
eller internasjonal leverandørkjede setter seg inn i og følger OECDs
retningslinjer for flernasjonale selskaper.
Selskaper med internasjonal virksomhet
eller internasjonal leverandørkjede legger ILOs åtte kjernekonvensjoner
til grunn for sin virksomhet.»
Dette medlem viser til at Cermaq
ASA har lokalisert hoveddelen av sin forretningsvirksomhet utenfor
landets grenser, og at majoriteten av selskapets ansatte ikke er
bosatt i Norge. Dette medlem viser videre til at
Cermaq ASA gjennom forretningsområdet EWOS har en global markedsandel
på 36 pst. innen fiskefôr, og gjennom forretningsområdet Mainstream
en global markedsandel på ca. 6 pst. innenfor oppdrett av laks og
ørret. Dette medlem vil understreke at de nevnte
forhold gjør at selskapet Cermaq ASA til daglig forholder seg til
viktige etiske og praktiske avveininger når det gjelder behandling
av arbeidstakere i land med andre arbeidsrettslige forhold, forvaltning
av knappe fiskeressurser som råstoff for fiskefôr og betydelige
miljøutfordringer knyttet til fiskeoppdrett.
Dette medlem konstaterer at fortsatt
statlig eierskap i Cermaq ASA også vil gi storting og regjering
mulighet til å stille klare forventninger til selskapet om samfunnsansvar
på de nevnte områder i fremtiden. Ved et eventuelt fullt nedsalg
av statens aksjepost vil denne muligheten bortfalle.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti gjentatte ganger i inneværende stortingsperiode har påpekt
de store miljøutfordringene som er knyttet til norsk oppdrettsnæring.
Kristelig Folkeparti har også tatt til orde for at statlige investeringer
i ulike selskaper som opererer i det internasjonale marked, i sterkere
grad må baseres på etiske vurderinger av selskapenes forretningsdrift. Dette
medlem vil i denne sammenheng understreke at Cermaq ASA
i sine årsrapporter legger stor vekt på fyldig og god rapportering
om arbeidsforhold for egne ansatte, bærekraft og etterlevelse av
nasjonale og internasjonale lover og reguleringer. Dette
medlem ser dette som svært positivt, og i samsvar med de
forventninger om samfunnsansvar som stilles av staten som deleier
i selskapet.
Dette medlem mener at fortsatt
statlig eierskap i ett av verdens største selskaper innen fiskeoppdrett
og produksjon av fiskefôr i seg selv kan begrunnes med muligheten
dette gir til å stille forventninger til selskapet om samfunnsansvar
og etisk forsvarlig forretningsdrift.
På dette grunnlag vil dette medlem stemme imot
romertall III i forslag til vedtak i Prop. 178 S (2012–2013).