Cermaq ASA (Cermaq) er et av verdens ledende havbruksselskaper.
Staten eier 43,54 pst. av selskapets aksjekapital, og eierskapet
forvaltes av Nærings- og handelsdepartementet.
Marine Harvest fremsatte 6. juni et frivillig tilbud
på alle utestående aksjer i Cermaq, med oppgjør i både aksjer og
kontanter: Per aksje i Cermaq ble det tilbudt 8,6 aksjer i Marine
Harvest samt 53,25 kroner i kontanter.
Etter departementets syn gjenspeiler ikke dette budet
verdiene i selskapet. Cermaqs styre har kunngjort at det vurderer
alternativer til budet fra Marine Harvest. For å ivareta verdiene
for staten og øvrige aksjonærer i Cermaq på en best mulig måte i
en situasjon der selskapet er satt i spill, har staten behov for
fleksibilitet og handlingsrom for sitt eierskap. Det foreslås derfor
en fullmakt til både å kjøpe og selge aksjer i Cermaq. Regjeringen
mener at med en slik fullmakt vil staten bedre kunne bidra til å
oppnå en industrielt god løsning for selskapet og en forsvarlig
pris for aksjene i Cermaq, ved en eventuell transaksjon. Regjeringen
er åpen for ulike løsninger, og det vil fortsatt kunne være aktuelt
med et strategisk eierskap i bransjen. I tilfelle staten skulle
kjøpe seg opp til over 50 pst. eierandel i Cermaq, er det regjeringens
mål at dette skal være for å gjennomføre en senere transaksjon til
aksjonærenes beste hvor statens eierandel kan bli redusert.
Det legges i proposisjonen derfor frem forslag om
at Nærings- og handelsdepartementet gis fullmakt til å kjøpe aksjer
i Cermaq opp til en eierandel på maksimalt 65 pst., og en fullmakt
til å selge samtlige av statens aksjer som del av en industriell
løsning.
Departementet vurderer budet fra Marine Harvest
på 107 kroner som lavt. Videre vurderes det som viktig av hensyn
til selskapet at dagens situasjon avklares og at det ikke foreligger
langvarig usikkerhet om selskapets industrielle retning eller eiersituasjon.
En fullmakt til regjeringen til å kjøpe og selge aksjer
i Cermaq vil gi staten økt handlingsrom i en situasjon hvor selskapet
er i spill. Et kjøp av aksjer opp til 66,7 pst. eierandel vil for
eksempel kunne garantere at ikke andre aksjonærer kan oppnå negativ
kontroll i Cermaq og da for eksempel kunne hindre vedtektsendringer
eller strategiske transaksjoner. Normalt vil imidlertid 65 pst.
av aksjene gi tilstrekkelig kontroll på generalforsamlingen. Regjeringen
søker derfor fullmakt til å kjøpe seg opp til inntil 65 pst. eierandel
i Cermaq.
Regjeringen ønsker å benytte en salgsfullmakt dersom
det oppnås en god løsning for staten og andre aksjonærer. Dersom
Cermaq skal inngå i et nytt selskap kan det være aktuelt med et
strategisk eierskap i et eventuelt slikt selskap.
Risikoen forbundet med at staten eventuelt kjøper
seg opp i Cermaq fremstår som moderat. Departementet anser at det
fremover vil foreligge muligheter for å realisere aksjeposten til tilfredsstillende
priser og bytteforhold dersom staten ønsker det.
Statlig kjøp av aksjer i Cermaq ASA foreslås bevilget
på kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 96 Aksjer. Kjøp
av aksjer innebærer en endring i statens formuesplassering. Dette
finansieres ved låneopptak eller trekk på statens konto i Norges
Bank. Nærings- og handelsdepartementet forventer en markedsmessig
avkastning på investeringen i Cermaq ASA, selv om dette ikke kan
garanteres.
Per 7. juni 2013 ble Cermaq-aksjen handlet til 108,50
kroner. Faktisk pris ved eventuelle kjøp eller salg vil avhenge
av markedsforholdene. Likevel kan denne kursen benyttes for illustrasjonsformål.
I et regneeksempel basert på en slik kurs, ville det å øke statens
eierandel med 21,46 prosentpoeng til 65 pst. koste 2 154 mill. kroner.
Departementet vil presisere at fullmaktene som søkes
er ment for å gi staten økt handlingsrom og ikke innebærer noe pålegg
om gjennomføring.