90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 8
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Forsvarsdepartementet |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 407 461 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 376 287 000 |
| 73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 31 174 000 |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | 4 787 571 000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | 3 034 794 000 |
| 46 | Ekstraordinært vedlikehold, kan overføres | 164 366 000 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 1 588 411 000 |
1716 | | Forsvarets forskningsinstitutt | 180 600 000 |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt | 180 600 000 |
1719 | | Fellesutgifter og tilskudd til foretak
under Forsvarsdepartementet | 606 016 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 254 421 000 |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres | 6 330 000 |
| 71 | Overføringer til andre, kan overføres | 71 865 000 |
| 78 | Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres | 273 400 000 |
1720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | 3 872 711 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 872 711 000 |
1721 | | Felles ledelse av Forsvarets spesialstyrker | 32 363 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 32 363 000 |
1723 | | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | 198 466 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 198 466 000 |
1725 | | Fellesinstitusjoner og -utgifter under
Forsvarsstaben | 2 155 156 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 013 488 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 135 875 000 |
| 70 | Renter låneordning, kan overføres | 5 793 000 |
1731 | | Hæren | 5 240 804 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 5 240 804 000 |
1732 | | Sjøforsvaret | 3 427 384 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 427 384 000 |
1733 | | Luftforsvaret | 4 403 498 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 4 403 498 000 |
1734 | | Heimevernet | 1 190 838 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 190 838 000 |
1735 | | Etterretningstjenesten | 1 145 733 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 145 733 000 |
1740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | 2 087 765 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 087 765 000 |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg
og nyanlegg | 9 078 555 000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
kap. 1760, post 45 | 1 017 568 000 |
| 44 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert
andel,
kan overføres | 38 302 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under
kap. 1761, post 45 | 7 908 100 000 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert
andel,
kan overføres | 26 500 000 |
| 75 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd
til NATOs
investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres,
kan nyttes under
kap. 1760, post 44 | 88 085 000 |
1761 | | Nye kampfly med baseløsning | 1 202 341 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 83 257 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 966 182 000 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 152 902 000 |
1790 | | Kystvakten | 1 028 239 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 028 239 000 |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | 857 541 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 857 541 000 |
1792 | | Norske styrker i utlandet | 851 525 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 851 525 000 |
1795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | 270 719 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 268 307 000 |
| 72 | Overføringer til andre | 2 412 000 |
| | | |
| | Sum utgifter rammeområde 8 | 43 025 286 000 |
|
| | | |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4700 | | Forsvarsdepartementet | 2 246 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 2 246 000 |
4710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | 4 049 754 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 3 882 404 000 |
| 47 | Salg av eiendom | 167 350 000 |
4719 | | Fellesinntekter til foretak under Forsvarsdepartementet | 750 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 750 000 |
4720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | 67 925 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 67 925 000 |
4723 | | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | 4 868 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 4 868 000 |
4725 | | Fellesinstitusjoner og -inntekter under
Forsvarsstaben | 55 134 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 55 134 000 |
4731 | | Hæren | 62 998 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 62 998 000 |
4732 | | Sjøforsvaret | 51 904 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 51 904 000 |
4733 | | Luftforsvaret | 175 133 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 175 133 000 |
4734 | | Heimevernet | 5 747 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 5 747 000 |
4740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | 130 384 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 130 384 000 |
4760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg
og nyanlegg | 27 535 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 035 000 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter | 26 500 000 |
4790 | | Kystvakten | 1 031 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 031 000 |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten | 794 292 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 794 292 000 |
4792 | | Norske styrker i utlandet | 10 368 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 10 368 000 |
4795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | 9 256 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 9 256 000 |
4799 | | Militære bøter | 500 000 |
| 86 | Militære bøter | 500 000 |
| | | |
| | Sum inntekter rammeområde 8 | 5 449 825 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde 8 | 37 575 461 000 |
Regjeringen Solberg la 8. november frem Prop. 1
S Tillegg 1 (2013–2014) med endringer av forrige regjerings budsjettforslag
i Prop. 1 S (2013–2014). Det foreslås endringer i kapitlene 1700, 1719,
1725, 1734 og 1790. Endringene er nærmere beskrevet i tilleggsproposisjonen.
Ved vedtak i Stortinget 26. november 2013 er netto
utgiftsramme for rammeområde 8 endelig fastsatt til kr 37 579 261 000,
jf. Innst. 2 S (2013–2014). De fremsatte bevilgningsforslag i innstillingen
bygger på denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 43. Stortingets
behandling av Innst. 388 S (2011–2012) til Prop. 73 S (2011–2012)
viser at det er bred enighet om hovedlinjene i norsk sikkerhets-
og forsvarspolitikk. 2013 er det første året i den nye langtidsplanen
for Forsvaret (Innst. 388 S (2011–2012)).
I proposisjonens del III gis det en omtale av
følgende tema:
Informasjonssaker
Sektorovergripende miljøvernpolitikk
Oppfølging av § 1a i likestillingsloven
NATOs vurdering av Norge – resultatmåling
Lederes ansettelsesvilkår i heleide statlige
foretak under Forsvarsdepartementet
Det vises også til proposisjonens fem vedlegg vedrørende:
Ordninger tilknyttet
verneplikten
Standardiserte nøkkeltall for forvaltningsorganer
med særskilte fullmakter – Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Budsjettstatistikk for perioden 2011–2014
Nøkkeltall for perioden 2011–2014
Forsvarets fremtidige styrkestruktur
Komiteen vil understreke
betydningen av at Norge har et moderne og leveringsdyktig forsvar med
høy operativ evne. Forsvaret skal utgjøre en krigsforebyggende terskel
og ivareta et bredt spekter av oppgaver nasjonalt og internasjonalt. Norge
skal være en aktiv, konstruktiv og troverdig alliert, og skal vise
evne og vilje til å ivareta vår egen sikkerhet, bidra til våre alliertes
sikkerhet, samt sikkerheten og stabiliteten i våre nærområder. Komiteen vil
anerkjenne den store innsatsen Forsvarets personell gjør i tjeneste
både hjemme og ute.
Personellet gjennomfører krevende oppdrag med
engasjement og høy grad av profesjonalitet. Komiteen merker
seg at norske styrker nyter stor respekt internasjonalt.
Komiteen viser til at langsiktig
satsing på forsvarssektoren, kombinert med omfattende omstilling
og modernisering, har resultert i at Forsvaret i dag er et relevant
sikkerhetspolitisk instrument som bidrar til å ivareta norske interesser
og verdier både nasjonalt og internasjonalt. Den nye langtidsplanen
for forsvarssektoren ble behandlet i Stortinget 14. juni 2012, jf.
Innst. 388 S (2011–2012) til Prop. 73 S (2011–2012) Et forsvar for
vår tid. Langtidsplanen hviler på en nøktern og stram økonomisk
ramme, og en rekke viktige forutsetninger.
Komiteen viser til at den globale
finanskrisen fortsatt påvirker samarbeidet i NATO. Flere land i
alliansen kutter sine forsvarsbudsjetter, og byrdefordelingen mellom
USA og alliansens øvrige medlemmer må forbedres. Komiteen vil
vise til at Norge prioriterer å modernisere og videreutvikle sine
militære kapasiteter slik at Forsvaret kan levere bidrag av høy
kvalitet hjemme så vel som ute. Storting og regjering har fulgt
opp vedtatte planer med nødvendige forslag til bevilgninger og har
økt forsvarsbudsjettene i en tid hvor de fleste allierte reduserer. Samlet
sett er det norske forsvaret i en privilegert situasjon sammenlignet
med mange andre land.
Komiteen viser til at fellesskapets
midler skal forvaltes på en god og ansvarlig måte. Forsvarets utvikling
må derfor være preget av fremsynthet, langsiktighet, forutsigbarhet
og tilpasningsevne. Opprettholdelse av et robust og tidsriktig forsvar krever
et vedvarende og målrettet fokus for å sikre at Forsvaret har evne
til å utføre sine pålagte oppgaver på en effektiv og troverdig måte
i fred, krise og krig.
Komiteen merker seg at den forsvarspolitiske hovedprioritering
i 2014 er å følge opp gjeldende langtidsplan for forsvarssektoren
for 2013–2016 i samsvar med Stortingets vedtak. Komiteen vil
understreke det kontinuerlige arbeidet med å realisere langtidsplanens
mål gjennom en reell styrking av operativ virksomhet og øvrige prioriterte
områder.
Komiteen viser til at Forsvaret
i 2014 fortsatt er engasjert i ISAF-operasjonen i Afghanistan, og
at dette er et avgjørende år for å sluttføre omleggingen av Norges
militære bidrag i landet. Norge har samtidig personell også i andre
internasjonale operasjoner, og komiteen vil understreke
viktigheten av at arbeidet for å ivareta våre veteraner før, under
og etter tjeneste følges opp med full kraft.
Komiteen mener det er svært viktig
at arbeidet med kompetansereformen i forsvarssektoren videreføres
i 2014 med full tyngde, basert på Stortingets behandling av Innst.
384 S (2012–2013) til Meld. St. 14 (2012–2013) Kompetanse for en ny
tid.
Sentralt står fortsatt utvikling
av Forsvaret i tråd med målene i inneværende langtidsplan om reell balanse
mellom ressurser, struktur og oppgaver. Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, er fornøyd med at regjeringen vil vurdere behovet
for nødvendige strukturtilpasninger, økte ressurser og ytterligere moderniserings-
og reformtiltak i sektoren som en del av den kontinuerlige langtidsplanleggingen
og arbeidet med å skape reell balanse mellom oppgaver og ressurser
i sin helhet. Flertallet er kjent med at dette også
inkluderer en gjennomgang av forutsetninger og beslutningsunderlag
i den gjeldende langtidsplanen. Flertallet støtter
dette, og forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med eventuelle forslag til endringer som krever fornyet behandling
i Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti og Venstre,støtter det fremforhandlede forslag mellom
regjeringen og partiene Kristelig Folkeparti og Venstre, om at netto ramme
for rammeområde 8 settes til 37 579 261 000 kroner, som er en reell
økning på 17,7 mill. kroner fra Prop. 1 S (2013–2014) til forrige
regjering.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, er
fornøyd med at regjeringen starter arbeidet med å lukke avstanden
mellom retorikk og realitet sammenlignet med den rød-grønne regjeringens
budsjettforslag. Dette flertallet har merket seg
at regjeringen gjennom regjeringsplattformens målsettinger vil utvikle
et sterkt og moderne forsvar med evne til å løse nasjonale oppgaver
og bidra effektivt i alliert og internasjonalt samarbeid for sikkerhet
og fred. Videre at maktbruk eller trussel om maktbruk mot Norge ikke
skal kunne gi avgjørende innflytelse på noen del av norsk politikk. Dette
flertallet er positivt til at regjeringen vil sikre at Norge
har et reelt terskelforsvar med robuste og fleksible operative avdelinger
som kan håndtere skiftende utfordringer i lys av det til enhver
tid gjeldende trusselbildet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i behandlingen av finansinnstillingen primært foreslo
å bevilge 37 344 761 000 kroner under rammeområde 8, noe som er
230 700 000 mindre enn det som følger av regjeringen Solbergs forslag
i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Dette medlem viser til at Venstres
helhetlige alternative statsbudsjett for 2014, jf. finansinnstillingen,
tar utgangspunkt i budsjettforslaget fra den avgåtte regjeringen,
jf. Prop. 1 S (2013–2014), samt den nye regjeringens tilleggsproposisjon,
jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Dette medlem viser til at Venstres
primære forslag til bevilgninger på ramme 8 ikke fikk flertall og
følgelig ikke ble vedtatt ved behandlingen av finansinnstillingen. Dette
medlem viser til at regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti
og Venstre har inngått en avtale om statsbudsjettet for 2014, noe
som medfører at Venstre danner flertall med nevnte øvrige partier for
de vedtatte rammene på statsbudsjettet for 2014. Venstres primære
standpunkt, slik det fremgår av Venstres alternative statsbudsjett,
er dog synliggjort i merknader til det enkelte kapittel og i generelle
merknader i denne innstillingen.
Dette medlem vil på generelt
grunnlag understreke at norsk sikkerhet best ivaretas gjennom å bidra
til fred, frihet og demokrati i flest mulig land, kombinert med
reell vilje til en rettferdig internasjonal utvikling. Økt handel,
samkvem, samarbeid og dialog er de beste virkemidlene for fred mellom
ulike stater. NATO og det transatlantiske samarbeidet skal forbli
hjørnesteiner i norsk sikkerhetspolitikk, samtidig som det forsvarspolitiske
samarbeidet i Norden og med EU videreutvikles.
Dette medlem har som utgangspunkt
at Norges ressursmessige rikdom og geopolitiske plassering krever
både et selvstendig norsk forsvar og et forpliktende internasjonalt
forsvarssamarbeid. Det er viktig at Norge er i stand til å hevde suverenitet,
suverene rettigheter og utøve myndighet i norske områder.
Dette medlem viser til at gjeldende
langtidsplan for Forsvaret ble behandlet av Stortinget våren 2012. Dette
medlem viser til Venstres posisjoner til denne planen, slik
disse fremkommer av debatt i Stortinget 14. juni 2012.
Dette medlem viser til at Venstres
budsjettalternativ for 2014 ikke innebærer omfattende endringer
av budsjettopplegget for rammeområde 8 i 2014, med unntak av noen
få justeringer – hvorav økt salg av forsvarseiendom og en utsettelse
i utstyrsanskaffelser og vedlikehold har størst budsjettmessig konsekvens.
På sikt, dvs. i budsjettbehandlingene for 2015 og fremover, varsler dette
medlem et sterkere fokus fra Venstres side på å sikre tilfredsstillende
driftsvilkår for Forsvaret innenfor vedtatte rammer.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 238 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 2 246 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 2 246 000 |
Komiteen registrerer
at Forsvarsdepartementets driftsbudsjettramme for 2014 økes med
2,8 mill. kroner i forhold til det opprinnelige forslaget i Prop.
1 S (2013–2014). Komiteen merker seg at økningen
knytter seg til tilbakeføring av midler vedrørende stilling som
forsvarsråd ved ambassaden i Madrid fra Utenriksdepartementets budsjettramme.
Komiteen merker seg videre at
tildelingen dekker Forsvarsdepartementets ordinære driftsutgifter
som lønn og godtgjørelser, reiser i inn- og utland, representasjon,
kompetanseoppbygging, utgifter til husleie, vedlikehold og drift
av bygningsmassen. I tillegg dekker posten Forsvarsdepartementets
utgifter til Norges delegasjon til NATO, departementets spesialutsending til
den norske ambassaden i Washington og en stilling som assisterende
forsvarsråd i EU-delegasjonen.
Når det gjelder post 73 Forskning og utvikling, noterer komiteen seg
at posten er foreslått videreført på samme reelle nivå som saldert
budsjett for 2013. Komiteen merker seg særlig at resultatene
fra den omfattende levekårsundersøkelsen for å gi innsikt i forhold
knyttet til veteranenes livssituasjon, gir et viktig bidrag for arbeidet
i 2014. Komiteen støtter dette viktige arbeidet som
vil gi grunnlag både for tiltak og videre forskning for bedre ivaretakelse
av veteraner og deres nærmeste. Komiteen vil understreke
betydningen av å videreutvikle forskningen om denne gruppen for
å kunne sikre en best mulig oppfølging av Forsvarets veteraner.
Komiteen merker seg også at kompensasjonsordningen
til skadde veteraner fra internasjonale operasjoner nå er omgjort
til en overslagsbevilgning og anser dette som et svært viktig grep. Komiteen er
opptatt av at skadede veteraner som har fått tilkjent kompensasjon ikke
skal være nødt til vente på penger de har krav på. Denne forenklingen,
som gjør at pengene følger vedtaket uten opphold, er derfor meget
positiv.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 4 073 026 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 4 049 754 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 4 049 754 000 |
Komiteen viser til at Forsvarsbygg
er et forvaltningsorgan underlagt Forsvarsdepartementet og er gitt
et stort ansvar som totalleverandør av eiendomstjenester til forsvarssektoren
og forvalter forsvarssektorens eiendommer, bygg og anlegg (EBA).
Forsvarsbygg dekker sine utgifter gjennom husleie fra brukerne,
betaling for utførte oppdrag og bevilgninger.
Komiteen viser til at det i Prop.
1 S (2013–2014) understrekes at effektiviseringsarbeidet i Forsvarsbygg
skal fortsette og at tildelte ressurser skal forvaltes forsvarlig. Komiteen forutsetter
at eiendomsforvaltningen, herunder både vedlikehold, anskaffelser
og avhendinger, skjer i samsvar med regelverket og på en måte som sikrer
Forsvarets verdier og realiserer inntektspotensialet ved salg.
Komiteen vil videre understreke
betydningen av at man prioriterer arbeidet med å forbedre tilstanden
i sektorens bygningsmasse. Når det gjelder avhending av EBA, forutsetter komiteen at
dette innebærer avhending av utrangert EBA, og ikke sanering av
funksjonell EBA som forsvarssektoren eller kommunen eventuelt senere
vil kunne ha bruk for.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ser behovet for en forvaltningsmodell for forsvarssektorens EBA-portefølje
som synliggjør faktiske kostnader knyttet til bruk og forvaltning. Flertallet er usikker
på om dagens modell og implementeringen av den fungerer på en tilstrekkelig
god måte. Flertallet er opptatt av at forvaltningen
må skje på en kostnadseffektiv måte overfor brukerne i Forsvaret
i tråd med behov, bestilling og intensjon. Flertallet mener
det bør vurderes hvorvidt en langt sterkere koordinering (eventuelt
integrasjon) mellom Forsvarsbygg og Statsbygg skal utredes.
Videre mener komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet at det er muligheter for
å se på andre finansieringsformer og gjennomføringen av investeringer.
Komiteens medlem fra Venstremerker seg at inntekter fra salg av forsvarseiendom
er estimert til å ligge på samme nivå i 2014 som i 2013. I lys av
den senere tids avsløringer knyttet til salg av forsvarseiendom,
samt ønske om å få til hurtigere salgsprosesser, viser dette
medlem til at det legges til grunn i Venstres alternative
statsbudsjett at salg av forsvarseiendom økes fra 167,3 mill. kroner
til 285 mill. kroner i 2014.
Komiteen merker seg
at regjeringens forslag til basisfinansiering av Forsvarets forskningsinstitutt
(FFI) er videreført på samme nivå som for året 2013.
Komiteen merker seg videre at
det legges opp til en effektiviseringseffekt som vil gi en økning på
posten med 0,9 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2013.
Komiteen registrerer at i overkant
av 20 pst. av FFIs virksomhet finansieres av basisbevilgningen og
at dette er en viktig forutsetning for instituttets langsiktige
kompetanseoppbygging. Videre vil komiteen understreke
viktigheten av instituttets selvstendige rådgivende rolle overfor
Forsvarsdepartementet.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om at utgiftene til kompensasjonsordningen fra og med 2014
bevilges på kap. 1719 Fellesutgifter og tilskudd til foretak under
Forsvarsdepartementet, (ny) post 21 Spesielle driftsutgifter.
Videre er komiteen fornøyd med
at post 43 økes med 8,5 mill. kroner, slik at etableringen av Marinejegerkommandoen
på nasjonal beredskap sikres permanent finansiering på en måte som ikke
får uheldige konsekvenser for andre deler av sektoren.
Komiteen vil vise til den viktige
jobben de frivillige organisasjonene innenfor forsvarssektoren gjør
for å ivareta våre veteraner. Komiteen har merket
seg organisasjonen SIOPS organisasjonsutviklingsprosjekt «Utviklingsprosjekt
2014» som har et todelt mål om økt kunnskap og forståelse, og å
bedre SIOPS økonomiske forutsigbarhet i sitt arbeid med skadde.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 54 343 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 67 925 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 67 925 000 |
Komiteen vil understreke viktigheten
av en sterk og tydelig militær ledelse der Forsvarets operative
hovedkvarter (FOH) har kapasitet og evne til å planlegge og lede
nasjonale og internasjonale operasjoner og fellesoperasjoner. Som operativ
ledelsesenhet må FOH sørge for at oppgaveporteføljen som er gitt,
løses på en forsvarlig måte. Det at FOH knytter seg nærmere til NATOs
nye kommandostruktur vil være et viktig grep for å gi alliansen
en mer synlig rolle i nord og tydeliggjøre viktigheten av nordområdene.
Komiteen viser til at investeringer
i Cyberforsvaret skal gi en mer helhetlig styring og ledelse innen
informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), slik at Forsvaret
kan få en mer effektiv informasjonsutveksling, felles situasjonsforståelse
og økt tempo og presisjon i kommandokjeden. Det vil gi økt operativ
evne å ha IKT-systemer som samvirker både nasjonalt og internasjonalt. Komiteen støtter
derfor tiltak som reduserer sårbarheten i samfunnet, og ser at utskifting
av gamle systemer til fordel for nye mer optimale løsninger vil
bidra til dette.
Komiteen vil også understreke
viktigheten av god sanitetsstøtte før, under og etter militære operasjoner
i nasjonal og internasjonal tjeneste og ser positivt på kompetanseoppbygging
i et flernasjonalt samarbeid og samarbeid med det sivile helsevesenet.
Komiteen viser til at Troms militære
sykehus (TMS) gjennom Stortingets behandling av Prop. 73 S (2011–2012),
jf. Innst. 388 S (2011–2012), ble vedtatt nedlagt som militær avdeling,
og at Forsvaret i stedet skal bidra med sine ulike helsetjenester
inn i et samarbeid med kommunene i indre Troms, koordinert av Bardu
kommune. Samarbeidet mellom Forsvaret og kommunene gjennom Indre
Troms medisinske samhandlingssenter (ITMS) vil komme til erstatning
for samarbeidet som i dag eksisterer ved TMS.
Komiteen merker seg at den formelle
nedleggelsen av TMS som militær avdeling skal finne sted i 2014,
og understreker viktigheten av at overgangsordningen som nå etableres
ivaretar roller, ansvar og kostnader på en slik måte at befolkningen
i området sikres et godt helsetilbud, og at samarbeidet mellom Forsvaret
og Helse Nord videreutvikles i tråd med forutsetningene og intensjonene.
I tillegg mener komiteen det er viktig at man i overgangsperioden
2014–2016 ivaretar kompetanse, kapasitet og tilbud som sikrer Forsvarets
personell i Indre Troms et allmennhelsetjenestetilbud etter Forsvarets
behov.
Komiteen ser fordelen med at
det etableres en egen driftsenhet for Forsvarets spesialstyrker
og ser meget positivt på den permanente økte finansieringen av Marinejegerkommandoen
for å styrke den nasjonale beredskapen. Komiteen mener
det er viktig at regjeringen sørger for permanent finansiering av
viktige nasjonale beredskapstiltak på en måte som ikke rammer annen operativ
virksomhet i Sjøforsvaret, eller annen prioritert virksomhet i sektoren.
Komiteen registrerer at dette
nye virksomhetsområdet budsjetteres med 32 363 000 kroner i 2014. Komiteen ser
med forventning fram til om omorganiseringen og etablering av felles
sjef for Forsvarets spesialstyrker vil svare til intensjonen om
den styrkede likestilte rolle og det utvidede virksomhetsområde
til MJK og FSK/HJK som ligger til grunn for omorganiseringen.
Komiteen er glad for at det i
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) sikres en styrket bevilgning på 8,5
mill. kroner til MJK, uten at dette medfører at andre poster reduseres. Komiteen ser
dette som en viktig del av satsingen på å styrke den nasjonale beredskapen,
ved å sette MJK på nasjonal beredskap for å kunne bistå politiet
i løsningen av kontraterroroppgaver.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 2 771 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 4 868 000 |
Prop. 1 S (2013-2014) med tillegg | kr 4 868 000 |
Komiteen viser til at Nasjonal
sikkerhetsmyndighet (NSM), Etterretningstjenesten og Politiets sikkerhetstjeneste
utgjør de tre nasjonale etterretnings- og sikkerhetstjenestene.
Komiteen er enig i at det må
legges stor vekt på samfunnets samlede evne til sikkerhet i det
digitale rom, og støtter derfor videreutviklingen av NSM som det
sentrale direktorat for beskyttelse av informasjon og infrastruktur
av betydning for kritiske samfunnsfunksjoner.
Komiteen merker seg at posten
har en reell bevilgningsøkning på 20,9 mill. kroner i forhold til
saldert budsjett 2013. Økningen innebærer blant annet en styrking
av NSMs NorCERT-funksjon (Norwegian Computer Emergency Respons Team)
og objektsikringsarbeid. Dette er i tråd med Langtidsplanen for
Forsvaret og bidrar til at NSM gjennom NorCERT blir bedre i stand til
å forebygge trusler og sårbarheter, samt å oppdage og håndtere alvorlige
dataangrep. Komiteen viser til at dette vil bidra
til å bedre muligheten for effektiv håndtering av alvorlige IKT-hendelser,
gi økt kapasitet til analyse av skadevare og strategisk analyse
av IKT-risikobildet, samt styrke koordineringen av samarbeidet innenfor
cybersikkerhet.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 60 192 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 55 134 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 55 134 000 |
Komiteen viser til at kapitlet
omfatter Forsvarsstaben, Forsvarets sikkerhetsavdeling, Forsvarets
militærgeografiske tjeneste, Forsvarets skole i etterretnings- og
sikkerhetstjeneste, Forsvarets mediesenter, Forsvarets Forum, Feltprestkorpset,
Forsvarets regnskapsadministrasjon, Forsvarets lønnsadministrasjon,
Vernepliktsverket, Forsvarets personelltjenester, NATO-stillinger
i Norge og i utlandet, Forsvarets veteransenter på Bæreia og Regional
støttefunksjon i Oslo.
Komiteen merker seg at post 1
reduseres nominelt med 2,2 mill. kroner i forhold til saldert budsjett
2013. I tillegg kommer en reell reduksjon med 22,5 mill. kroner
som delvis kompenseres i form av effektiviseringseffekt på 5,3 mill. kroner,
slik at faktisk reduksjon utgjør 17,2 mill. kroner i forhold til
saldert budsjett 2013.
Komiteen viser til at Forsvarsstaben
i 2014 vil vektlegge tiltak for å realisere målsettingene i Langtidsplanen
for Forsvaret.
Komiteen registrerer at bevilgningen
til avgangsstimulerende tiltak foreslås redusert, at Forsvarsstabens
spesialoperasjonsavdeling nedlegges og ressursene overføres til
ledelsen av Forsvarets spesialstyrker.
Komiteen er tilfreds med at Veteranavdelingen som
skal ivareta Forsvarets ansvar for oppfølging av personell i internasjonale
operasjoner er etablert med virkning fra 1. august 2013 og at en oppfølgingsplan
for virksomheten er under utvikling.
Komiteen merker seg for øvrig
at den todelte sesjonsordningen skal videreføres og evalueres opp
mot målene om økt rekruttering av kvinner og betydelig redusert
frafall fra førstegangstjenesten.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 61 642 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 62 998 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 62 998 000 |
Komiteen merker seg at reduksjonen
i budsjettet i hovedsak skyldes overføring av Forsvarets spesialkommando/Hærens
jegerkommando til eget virksomhetsområde.
Komiteen merker seg at man i
2014 viderefører den justeringen av Hærens konseptuelle innretning
som Stortinget sluttet seg til gjennom behandlingen av Innst. 388
S (2011–2012), jf. Prop. 73 S (2011–2012), hvor to av brigadens manøverbataljoner
endrer innretning. Panserbataljonen får et større innslag av vervede
og derigjennom økt operativ evne. Logistikk- og støtteorganisasjonene
omorganiseres i samsvar med denne endringen og videreutvikles for
å kunne bygge opp relevante og tidsriktige operative enheter tilpasset
dem man understøtter.
Komiteen støtter at Hæren skal
videreutvikle brigadens evne til gjennomføring av taktiske samvirkeoperasjoner
i en fellesoperativ ramme og ser positivt på tilførselen av nytt
materiell som vil bidra til økt egenbeskyttelse og større ildkraft.
Komiteen merker seg at trenings-
og øvingsnivået fra 2013 videreføres.
Komiteen støtter at Hæren vil
fortsette videreutviklingen av Hærstaben og brigadestaben for samordnede
funksjoner og effektivisering av ledelses- og styringsfunksjoner
og forutsetter at denne samordningen vil føre til ressursfrigjøring som
kan bidra til økt operativ evne i den spisse enden av organisasjonen.
Komiteen ser positivt på at HMKG
skal kunne bistå politiet innenfor rammen av Bistandsinstruksen
og trene på dette i lag med relevante avdelinger i Forsvaret og
politiet, for på denne måten å kunne bidra til å øke den nasjonale
beredskapen.
Komiteen støtter prøveordningen
med differensiert førstegangstjeneste med 18 mnd. tjeneste for utvalgte
kategorier for bedre ressursutnyttelse av personellet.
Komiteen viser for øvrig til
sin Innst. 388 S (2011–2012), jf. Prop. 73 S (2011–2012), vedrørende
den videre utvikling av Hæren.
Komiteen er likevel bekymret
for manglende oppfyllingsgrad i avdelingene i den vedtatte strukturen
og de konsekvenser dette vil ha for den operative evnen, og forutsetter
at man i løpet av 2014 skaffer en realistisk oversikt over en eventuell
ubalanse mellom ressurser, oppdrag, struktur og operativ evne.
Komiteen viser til at det er
et viktig mål å tilby allierte trening og øving i Norge. Komiteen vil i
denne sammenheng særskilt understreke de gode treningsmuligheter
som finnes i Nord-Norge. Komiteen vil vise til de
øvingsmuligheter som eksisterer knyttet til alliert treningssenter
og viktigheten av å videreutvikle disse.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 50 787 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 51 904 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 51 904 000 |
Komiteen viser til at det i
Prop. 1 S (2013–2014) foreslås å bevilge 3 427 384 000 kroner under
kap. 1732 Sjøforsvaret.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at Sjøforsvarets kapasiteter skal kunne løse et mangfold av oppgaver.
Dette fordrer igjen at nødvendig materiell forefinnes og at man
evner å ha det nødvendige volum av kvalifiserte mannskaper.
Komiteen er positiv til at Sjøforsvarets
struktur og organisasjon videreføres med unntak av at Marinejegerkommandoen
(MJK), som organisatorisk overføres til en ny driftsenhet i Forsvaret. Se
omtale under kap. 1721 Felles ledelse av Forsvarets spesialstyrker.
Komiteen er positiv til at Sjøforsvaret
i 2014 skal delta med en fregatt i øvelsen Rim of the Pacific (RIMPAC),
som er verdens største marineøvelse. Komiteen er
også positiv til at Sjøforsvaret vil stille med en fregatt og påta
seg rollen som styrkesjef i Standing NATO Maritime Group (SNMG)
i første halvår 2014.
Komiteen merker seg også at Minedykkerkommandoen
skal delta i flere internasjonale operasjoner i 2014, og at oppdateringen
av mineryddingsfartøyer og undervannsbåter fortsetter i 2014.
Komiteen registrerer at et nytt
logistikk- og støttefartøy er bestilt. Komiteen er
også innforstått med at det er et nødvendig fokus på rekruttering
til Sjøforsvaret og ivaretagelse av eksisterende kompetanse. Dette
er helt nødvendig for at Sjøforsvaret skal kunne løse sine oppgaver
på en tilfredsstillende måte. Komiteen legger til
grunn at arbeidet med å rekruttere og utdanne, beholde og re-rekruttere
tilstrekkelig antall kompetent personell i Sjøforsvaret prioriteres
høyt.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 171 363 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 175 133 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 175 133 000 |
Komiteen merker seg at posten
økes nominelt med 104,5 mill. kroner i forhold til saldert budsjett
for 2013. Komiteen oppfatter at budsjettet foreslås
vesentlig styrket for å videreføre helikopterberedskapen i Nord-Norge,
samt innfase og driftsette nye transportfly og maritime helikoptre.
Komiteen viser til at Luftforsvaret
i 2014 og påfølgende år står overfor en omfattende og krevende moderniserings-
og rasjonaliseringsprosess. Komiteen vil understreke
betydningen av at denne gjennomføres på en god måte, samtidig som
operative leveranser kan fortsette på et akseptabelt nivå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener at dette også vil kreve at Luftforsvarets ledelse i omstillingsperioden
innrettes på den måte som er best egnet til å gjennomføre denne
prosessen.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 5 623 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 5 747 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 5 747 000 |
Komiteen vil fremheve Heimevernets
betydning for målsettingen om et forsvar med tilstedeværelse i hele
landet, og for Norges beredskap. Komiteen er derfor
glad for økte bevilgninger til Heimevernet.
Komiteen viser til at Heimevernet
med sin landsdekkende og lokalt forankrede organisasjon spiller
en sentral rolle i den nasjonale beredskapen. Komiteen er
fornøyd med at regjeringen vektlegger dette og at den derfor foreslår
å øke omfanget av årlig trening og øving. Dette er avgjørende for
å gi økt kvalitet på beredskap, løse militære oppdrag og på en god måte
støtte sivile myndigheter ved behov.
Komiteen ser at gjennom å øke
denne posten med 7 mill. kroner i forhold til forslaget fra regjeringen
Stoltenberg II, får HV muligheten til å øke aktivitet og stridsevne
for fem av HVs innsatsstyrker til ca. 30 dagers årlig trening for om
lag 200 befal og mannskaper.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ber regjeringen vurdere å gjeninnføre særlige skarpe styrker innenfor
innsatsstyrkene med kortere klartid knyttet til befolkningssentra
og særlig viktige objekter, samt øke Heimevernets militære evne
gjennom å prioritere innsatsstyrkene.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener videre at det
i tillegg eksisterer et klart behov for å øke Heimevernets innsats-
og beredskapsevne for skarpe oppdrag, ikke minst i lys av beredskapsmangler
som har kommet frem etter terrorangrepet 22. juli 2011.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale i Prop. 1 S (2013–2014) for Forsvarsdepartementet, hvor
det foreslås en styrket satsing på trening av Heimevernet, bl.a.
som en følge av frigjorte midler etter avvikling av vårt ISAF-engasjement. Dette
medlem støtter dette forslaget, men mener at bevilgningsøkningen dette
innebærer også må kunne dekke økt øving for Heimevernets innsatsstyrker
uten en ekstra bevilgning, jf. omtale av sistnevnte i Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014). Dette medlem viser til at en slik
disponering av midlene er gjennomført i Venstres alternative statsbudsjett.
Dette medlem viser til at det
i Venstres alternative statsbudsjett foreslås å redusere bevilgningen
til Heimevernsungdommen med 6 mill. kroner. Dette medlem vil
understreke at i den grad tilbudet ønskes opprettholdt, bør det
skje innenfor den til enhver tid vedtatte driftsramme, i tråd med
Forsvarssjefens virksomhetsplan og disponeringer, eventuelt baseres
på støtteordninger for frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner.
Komiteen viser til
at regjeringen, i tråd med langtidsplanen og styrkingen av Etterretningstjenestens
budsjett, legger opp til å prioritere tjenestens tekniske, operative
og personellmessige kapasitet, bl.a. for å møte utfordringene som følger
av den teknologiske utviklingen. Komiteen har merket
seg at tjenesten i større grad vil følge utviklingen av internasjonale
islamistiske nettverk, samt at den i større grad også følger utviklingen
av andre ekstremistiske miljøer i et Europa preget av stadig mer
sosial og økonomisk uro. Dette er etter komiteens syn av
stor betydning for nasjonens sikkerhet.
Komiteen viser til at E-tjenesten
skal holde Forsvarsdepartementet og andre departement orientert
om relevante endringer i den militære og politiske situasjonen i
norske interesseområder, og bidra til kampen mot internasjonal terrorisme,
trusler i det digitale rom og hindre spredning av masseødeleggelsesvåpen. Komiteen vil
understreke at for å ivareta oppdragene som er tillagt tjenesten,
vektlegges høy faglig kompetanse tilpasset det nye trusselbildet
samt videreutvikling av tjenestens tekniske nivå og evne til å prosessere
informasjon. Komiteen har videre merket seg at det
for å ivareta behov for økt operativt samarbeid og bedret informasjonsutveksling
mellom E-tjenesten og Politiets sikkerhetstjeneste (PST) innenfor
grenseoverskridende terrorisme, og som ledd i oppfølgingen av 22. juli-kommisjonens
rapport, skal etableres et felles kontraterrorsenter mellom de to
tjenestene.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 127 577 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 130 384 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 130 384 000 |
Komiteen merker seg at posten
økes med 43,1 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2013, men
at den reelle reduksjonen er 17,3 mill. kroner. Komiteen oppfatter
at effekten av interneffektivisering reduserer den faktiske reduksjonen
til 2,6 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2013.
Komiteen viser til at hovedoppgavene
til FLO er å ivareta eierskapsforvaltning av materiell, utføre vedlikehold,
levere forsyningstjenester for Forsvaret samt fremskaffe materiellkapasiteter gjennom
investeringsprosjekter over kap. 1760.
Komiteen er opptatt av at Forsvarets
operative kapasitet til enhver tid skal være så optimal som mulig
ut fra de forutsettinger som er lagt for organisasjonen.
Komiteen mener det er viktig
at FLO har en innretning og form som gjenspeiler de faktiske behovene
i Forsvaret. Komiteen er tilfreds med at et fokusområde
fremover vil være å ivareta Forsvarets behov for logistikk og forvaltningstjenester
gjennom samarbeid med næringslivet, andre offentlige aktører og
med andre land når dette et totaløkonomisk lønnsomt.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 68 000 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 27 535 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 27 535 000 |
Komiteen vil understreke betydningen
av behovet for betydelige investeringer for å videreføre moderniseringen
av Forsvaret og for å sikre tilfredsstillende operativ evne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er opptatt av at det etableres og opprettholdes en god balanse mellom
investeringer og drift i forsvarsbudsjettet.
Komiteen viser til
post 1 driftsutgifter, der gjennomføringskostnader knyttet til investeringsvirksomheten
i Forsvarets logistikkvirksomhet har en reell økning på 117,6 mill.
kroner, og slutter seg til denne styrkingen. Komiteen vil
påpeke at en høy investeringsandel må følges opp med en god omsetningsevne
for gjennomføring av anskaffelser, samt for innfasing av materiell
og drift av dette i Forsvaret.
Komiteen merker seg at det legges
frem tre nye kategori 1-prosjekter for godkjenning: nyanskaffelser
av en del materiellkategorier innen soldatutrustning, oppdatering
av maskinvare og programvare til våpensystemet AEGIS og anskaffelse
av et nytt helikopterbærende ytre kystvaktfartøy for de nordlige
havområdene. Komiteen gir sin tilslutning til disse
prosjektene. Når det gjelder status og fremdrift i kategori 1-prosjektene,
vil komiteen si seg tilfreds med at viktige anskaffelser
som nytt logistikk- og støttefartøy og Taktisk Data-Link 16 er planlagt
levert og avsluttet i henhold til tidsplan henholdsvis i 2016 og
2014.
Komiteen vil videre påpeke at
for mange av materiellanskaffelsene fortsatt er tidels betydelig forsinket,
noe som i hovedsak skyldes forhold hos leverandørene. Komiteen er
bekymret for dette, og vil påpeke at dette er uheldig for Forsvarets
operative evne. Hensynet til kvalitet og ytelse i leveransene er
av overordnet betydning og må balanseres best mulig mot leveringstidspunkt.
Når det gjelder LOS-programmet og den delen av
det integrerte forvaltningssystemet som angår logistikk, vil komiteen understreke
betydningen av at det er tatt grep for å redusere risiko og sikre
kontroll med kostnadsutviklingen og gjennomføringen. Komiteen registrerer
at de siste to resterende deler av logistikkprosjektet først blir
levert primo 2018 og innenfor vedtatt kostnadsramme. Komiteen har
merket seg Riksrevisjonens kritikk av prosjektet, og forutsetter
at denne følges opp.
Videre merker komiteen seg at
det har oppstått til dels betydelige forsinkelser ved prosjektet Landbasert
indirekte ildstøtte. Det skyldes forhold hos leverandøren relatert
til kvalitetsavvik og tekniske utfordringer, noe som kan innebære økte
driftskostnader for Hæren og at leveransen tidligst kan forventes
ferdigstilt i 2016. Prosjektet er derfor til fornyet vurdering fra
norsk side. Komiteen viser til tilleggsproposisjonen
der dette prosjektet er omtalt særskilt under saker til informasjon
og merker seg at vurderingen av de ulike aspektene ved prosjektets
fremdrift og leveranser er mer tidkrevende enn først antatt, og at
regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med nærmere omtale
av prosjektet i 2014.
Vedrørende fregattprosjektet merker komiteen seg
at hovedkontrakten ble avsluttet i 2013 etter at partene kom til
enighet om sluttoppgjør. Komiteen registrerer at
prosjektet blir avsluttet under kostnadsrammen, men med økte gjennomføringskostnader
på grunn av forsinket levering og medgått tid til å rette opp feil
og mangler.
Komiteen er bekymret for de betydelige
forsinkelser på levering av nye NH90 helikoptre, noe som skaper
store problemer for Forsvaret. Komiteen vil bemerke
at fortsatt er kun tre av 14 maskiner levert, mens alle 14 maskiner
etter foreliggende plan er forutsatt å være fullt operative i 2017. Komiteen merker
seg at det etter en vurdering av alternativer til dette helikopteret
er konkludert med inntil videre å videreføre prosjektet og at fremdriften
blir vurdert fortløpende.
Komiteen vil med hensyn til fremtidige prosjekter
særlig peke på behovet for utskifting av de øvrige helikopterbærende
kystvaktfartøyene i Nordkappklassen.
Komiteen vil peke på behovet
for en overordnet, langsiktig plan for fremtidens kystvakt og fartøystruktur,
og at Stortinget holdes informert om dette arbeidet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at posten knyttet til større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
i Forsvaret har hatt en betydelig økning både nominelt og reelt
de senere år. Dette medlem viser til at nevnte post
i Venstres alternative statsbudsjett er redusert med 100 mill. kroner
av budsjettmessige årsaker. Det legges til grunn at dette vil kunne
medføre utsettelser av noen utbetalinger innen totalporteføljen
av prosjekter.
Komiteen viser til
at arbeidet med anskaffelsen av inntil 52 F-35 kampfly med baseløsning,
som Stortinget sluttet seg til ved behandlingen av langtidsplanen
for 2013–2016, jf. Innst. 388 S. (2011–2012) til Prop. 73 S (2011–2012)
Et forsvar for vår tid, videreføres i 2014. Stortinget har gitt
fullmakt til anskaffelse av ti F-35 med tilhørende tilleggsutstyr
og tjenester. Komiteen viser til at regjeringen i
denne proposisjonen fremmer anmodning om fullmakt til å kunne bestille
ytterligere seks F-35 med nødvendig tilleggsutstyr og tjenester,
med planlagt leveranse i 2018, og merker seg videre at det i tillegg
er behov for bestillingsfullmakter for øvrig innenfor det totale
kampflyprogrammet. Komiteen vil særskilt understreke
viktigheten av at arbeidet følges opp i tråd med den leveranseplanen
regjeringen informerte om i Prop. 136 S (2012–2013).
Komiteen tar til etterretning
at det i 2014 vil være utbetalinger knyttet til allerede bestilte
fly med nødvendig tilleggsutstyr og tjenester. Komiteen viser
til at regjeringen varsler oppstart av bygg- og anleggsarbeid knyttet
til etableringen av hovedbasen for kampfly på Ørland og den fremskutte
basen på Evenes. Komiteen vil understreke viktigheten
av gjennomføringskraft i det videre arbeidet med anskaffelsen av
kampfly med baseløsning, og at dette vil utgjøre en avgjørende og
integrert del av forutsetningene for å kunne realisere etableringen
av et nytt og betydelig styrket kampflyvåpen iht. til den tidsplan
som er lagt.
Komiteen vil følge den videre
utviklingen i det samlede kostnadsbildet nøye. Det er etter komiteens vurdering
positivt at tidligere kostnadsanslag for anskaffelsen, fremlagt
for Stortinget i Prop. 1 S (2012–2013), fortsatt er gyldige. Komiteen merker
seg at en usikkerhetsanalyse gjennomført våren 2013 identifiserer
enkelte usikkerheter knyttet til våpenanskaffelsene i programmet,
herunder siste del av utviklingen av «Joint Strike Missile» (JSM). Komiteen forutsetter
at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte om
den videre utviklingen av JSM. Komiteen har merket
seg at oppdaterte tall fra det flernasjonale F-35-programmet viser en
positiv utviklingstrend i produksjonskostnaden for flyene som understøtter
antakelsen om at prisen vil bli lavere etter hvert som produksjonsantallet
øker. Komiteen har merket seg at det som varslet
i Prop. 136 S (2012–2013) legges til grunn en leveranseplan for
hovedleveransen som innebærer at det vil leveres seks fly hvert
år fra 2017 til 2024, totalt inntil 48 fly. Det er etter komiteens syn
viktig at de nye kampflyene tilfredsstiller de strenge operative
krav Norge har, og komiteen vil påpeke betydningen
av at arbeidet med utvikling og integrasjon av bremseskjerm, samt
JSM, og APEX følges opp. Komiteen vil understreke
at det er svært viktig for norsk forsvarsindustri at arbeidet med
å sikre industriavtaler knyttet til anskaffelsen prioriteres.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre har vært kritiske til informasjonsflyten til Stortinget
i forbindelse med beslutning om anskaffelsen av treningsfly i 2011. Dette
medlem står fortsatt fast på at Stortinget på daværende
tidspunkt ble gitt et magert grunnlag for å fatte en svært viktig
politisk og økonomisk beslutning. Dette medlem legger
til grunn at regjeringen Solberg vil gjøre sitt ytterste for å holde
Stortinget godt informert i den videre prosess med anskaffelse av
nye kampfly.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 … | kr 1 009 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) … | kr 1 031 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg … | kr 1 031 000 |
Komiteen viser til
Prop. 1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014). Komiteen vil understreke
det viktige arbeidet Kystvakta gjer. Hovudfunksjonen til Kystvakta
er å hevde suverenitet og å utøve myndigheit. Komiteen viser til
viktigheten av at Kystvakta er til stades i dei nordlege havområda.
Kystvakta gir viktige bidrag for ressursforvaltning, redningsberedskap,
sjøtryggleik, oljevernberedskap og andre sivile oppgåver.
Komiteen vil understreke Kystvaktas
viktighet for å sikre at Forsvaret har god situasjonsforståelse
og operativ evne langs hele kysten, og særlig i nordområdene.
Komiteen ser positivt på at regjeringen
i tilleggsproposisjonen øker budsjettrammen for Kystvakta med 13,9
mill. kroner sammenlignet med regjeringen Stoltenbergs forslag for
2014, noe som gir en økning av antall patruljedøgn.
Komiteen ser på bevilgningen
som et ledd i økt satsing på nordområdene for å sikre nasjonale
verdier og interesser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
anser at dette bringer aktiviteten opp mot vedtatt ambisjonsnivå, noe
som bidrar til tydeligere tilstedeværelse, økt operativ evne og
høynet beredskap med hensyn til suverenitetshevdelse og myndighetsutøvelsen i
nordområdene.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 511 148 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 794 292 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 794 292 000 |
Komiteen viser til
at budsjettet foreslås økt i forhold til 2013 i forbindelse med
prosjektet SeaKing 2020 med hensikt å sikre fortsatt god og forutsigbar
tilgjengelighet av dagens redningshelikoptre frem til nye redningshelikoptre tas
i bruk. Komiteen viser til at utgifter til drift av
redningshelikoptertjenesten fordeles etter en fastlagt fordelingsnøkkel
som er formalisert i en driftsavtale mellom Justis- og beredskapsdepartementet
og Forsvarsdepartementet.
Komiteen har merket seg at regjeringen
etter en omfattende anskaffelsesprosess de siste årene har besluttet
å innlede sluttforhandlinger med selskapet AgustaWestland Ltd. om
levering av nye redningshelikoptre til erstatning for dagens Sea
King. Komiteen er svært fornøyd med at man nå kommer
videre i arbeidet med å få på plass nye redningshelikoptre, og merker
seg at innfasingen av nye redningshelikoptre vil starte i 2017. Komiteen vil
understreke at det vil være av avgjørende betydning for sikkerhet
og beredskap over hele landet at regjeringen lykkes i gjennomføringen
av planene om at de nye helikoptrene innen 2020 skal ha overtatt
for Sea King over hele landet.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 10 368 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 10 368 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 10 368 000 |
Komiteen noterer at posten reduseres
nominelt med 311 mill. kroner, og at dette i hovedsak skyldes endret
behov som følge av tilbaketrekking av norske styrker i Afghanistan.
Inntekter | Kroner |
Saldert budsjett 2013 | kr 9 057 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) | kr 9 256 000 |
Prop. 1 S (2013–2014) med tillegg | kr 9 256 000 |
Komiteen viser til at kulturelle
og allmennyttige formål er en viktig del av Forsvarets oppgaver,
og at kapitlet omfatter Forsvarets avdeling for kultur og tradisjon,
herunder Forsvarets musikk, Forsvarets museer og Forsvarets kommandantskap. Komiteen legger
til grunn at kulturvirksomheten i Forsvaret videreføres i tråd med
føringene som ble lagt i bl.a. St.meld. nr. 33 (2008–2009), jf.
Innst. S. nr. 295 (2008–2009). Komiteen vil understreke
viktigheten av at det er samsvar mellom budsjettene for Forsvarets
kulturvirksomhet og målsettingene uttrykt av Stortinget.
Komiteen merker seg at bevilgningen
over kapitlet for 2014 foreslås styrket på grunn av bidrag til grunnlovsjubileet
og gjennomføring av Norsk Militær Tattoo, og at det det legges opp
til at seremonielle aktiviteter fortsatt skal prioriteres.
Komiteen merker seg videre orienteringen
i proposisjonen om de planlagte prioriteringer for 2014, herunder
festningsverkenes rolle i forbindelse med grunnlovsjubileet, økning
i stillinger og materiellinvesteringer i Forsvarets musikk, samt
videreført satsing på modernisering og utvikling av formidlingsaktiviteten
ved Forsvarets museer. Komiteen merker seg også brev
fra statsråden til komiteen datert 12. november 2013 hvor det fremkommer
at regjeringen – gjennom overføring til Stiftelsen Akershus festning
for kunst og kultur (SAKK) – vil bidra til å finansiere oppsetningen
av det historiske spillet «Kongeblod».
Komiteen merker seg at inntektene
gjelder militære bøter og er basert på erfaringstall fra de senere
årene.