Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Greta
Johanne Solfall og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid
Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, har merket seg at bakgrunnen
for Riksrevisjonens undersøkelse er at sysselsettingsnivået for
personer med nedsatt funksjonsevne i en årrekke har vært lavt. Samtidig
har det vært en politisk målsetting å øke sysselsettingsnivået for
denne gruppen.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at personer med nedsatt arbeidsevne blir inkludert i arbeidslivet.
Mange uføretrygdede og mennesker med nedsatt arbeidsevne som ønsker
å komme i arbeid står i dag utenfor arbeidslivet. Spesielt urovekkende
er det økende antall unge mennesker med nedsatt funksjonsevne som
ikke får innpass i arbeidslivet.
Komiteen viser til at tilretteleggingsgarantien skal
bidra til at flere som har funksjonsnedsettelser og har behov for
bistand fra Nav, skal kunne forbli i arbeid eller få hjelp til å
komme i arbeid eller arbeidsrettede tiltak. Garantien skal sørge
for et koordinert tilbud fra arbeids- og velferdsetaten og nødvendig
oppfølging.
Komiteen vil peke på at målet
for undersøkelsen har vært å vurdere hvordan tilretteleggingsgarantien
blir brukt, å belyse forhold som kan forklare eventuelle variasjoner
i bruken og å vurdere i hvilken grad ordningen blir fulgt opp av overordnet
myndighet. Komiteen har merket seg Riksrevisjonens
funn og konklusjoner:
Tilretteleggingsgarantien
er lite brukt
Innholdet i tilretteleggingsgarantien er
uklart
Nav Fylke har ikke i tilstrekkelig grad
prioritert arbeidet med tilretteleggingsgarantien
Ledelsen ved Nav-kontorene følger i begrenset grad
opp arbeidet med ordningen
Det er svakheter i styringsinformasjon
og oppfølging av ordningen
Komiteen viser til at antall
tilretteleggingsgarantier har vært svært lavt i hele perioden 2008–2011,
selv om det har vært en klar økning fra år til år. Etter at «Jobbstrategi
for personer med nedsatt funksjonsevne» ble innført fra 2012, har det
imidlertid skjedd en markert vekst. Dette indikerer at behovet har
vært der hele tiden.
Komiteen har også merket seg
at det er store fylkesvise forskjeller i bruken av ordningen. Det gjelder
både antall tilretteleggingsgarantier som er inngått, avslutning
av garantier og hvem som får innvilget tilretteleggingsgaranti.
Nav-kontorenes oppfølging av brukerne varierer også stort, og ordningen
synes å være for dårlig kjent blant aktuelle målgrupper. Tilretteleggingsgarantien
for arbeidsgivere er nesten ikke benyttet. Kontorene bruker ulike
kriterier for utvelging av hvem som skal tilbys tilretteleggingsgaranti.
Et formål med tilretteleggingsgarantien er at den skal sørge for
et koordinert tilbud til arbeidsgivere og arbeidstakere som har
behov for bistand fra flere enheter i arbeids- og velferdsetaten.
Undersøkelsen viser imidlertid at dette i liten grad blir vektlagt
når garantier blir innvilget. Det kan synes som om det hersker stor
usikkerhet om innholdet i ordningen og arbeidsmetodikken.
Komiteen viser til at Nav Fylke
de siste fem årene har fått tildelt midler til en koordinatorstilling
for tilretteleggingsgarantien, men at ikke alle fylkeskontorene
bruker midlene som forutsatt. Komiteen finner grunn
til å påpeke at midler skal brukes etter forutsetningene. Dette
er særlig kritikkverdig i en situasjon hvor mye tyder på at innsatsen
fra fylkeskontorenes side ikke har vært tilstrekkelig. Fylkeskontorene
har også en oppgave i å hjelpe de lokale Nav-kontorene slik at de
får bedre kompetanse lokalt.
Komiteen har videre merket seg
at ordningen med tilretteleggingsgaranti i liten grad blir brukt av
personer som er arbeidssøkere. Det er derfor grunn til å stille
spørsmål ved om mulighetene som ligger i ordningen når godt nok
ut til de som er utenfor arbeidslivet i dag.
Komiteen mener Riksrevisjonens
rapport viser at arbeids- og velferdsetaten ikke har lyktes med å
sikre riktig bruk av tilretteleggingsgarantien, slik at flere personer
med nedsatt funksjonsevne kommer i arbeid eller blir værende i arbeid.
Komiteen har merket seg at det
er lite systematisk styringsinformasjon om tilretteleggingsgarantien
og at det ikke er gjennomført evaluering av ordningen etter at den
ble landsdekkende i 2008. Kunnskapsgrunnlaget og arbeidet med implementeringen
av ordningen synes så langt å ha vært utilstrekkelig til å forvalte
ordningen på en god og målrettet måte. Svakheter i styringsinformasjonen
svekker grunnlaget for systematisk og god oppfølging og mulighetene
for å sette i verk korrigerende tiltak for den samlede forvaltningen
av ordningen.
Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at det er behov for økt kunnskap om hvordan ordningen er praktisert,
om virkningen av ordningen og en systematisk oppfølging med korrigerende
tiltak.
Komiteen viser til at statsråden
opplyser i brev til Riksrevisjonen at evaluering av tilretteleggingsgarantien
inngår i evaluering av «Jobbstrategi for personer med nedsatt funksjonsevne». Komiteen forutsetter
at de funn som fremkommer i Riksrevisjonens rapport også blir belyst
i denne forbindelse, og at Riksrevisjonens tilrådinger blir tatt
hensyn til og vektlagt i den videre oppfølging.