Målet med undersøkelsen har vært å vurdere hvordan
skatte- og avgiftsmyndighetenes kontrollarbeid bidrar til å nå Stortingets
mål om korrekt fastsettelse av merverdiavgift. Undersøkelsen omfatter
perioden 2010–2012.
I 2012 ble det til sammen fastsatt merverdiavgift for
221 mrd. kroner, noe som utgjorde om lag 30 pst. av de samlede skatte-
og avgiftsinntektene fra Fastlands-Norge.
Skatteetaten er ansvarlig avgiftsmyndighet ved innenlands
omsetning, mens toll- og avgiftsetaten har ansvaret for fastsettelse
av merverdiavgift ved innførsel av varer til Norge. Skatteetaten
ble i 2008 reorganisert for å legge til rette for bedre kontrollinnsats,
særlig mot de mer krevende delene av næringslivet. Merverdiavgiftssystemet
er basert på tillit mellom myndighetene og næringslivet, da det
er næringsdrivende selv som deklarerer avgift som skal betales eller
utbetales. Et slikt system åpner for en betydelig risiko for både
ubevisste og bevisste feil hos den avgiftspliktige.
I 2012 mottok skatteetaten 1,6 millioner merverdiavgiftsoppgaver,
og toll- og avgiftsetaten behandlet 5,2 millioner innførselsdeklarasjoner. Med
så mange innleverte merverdiavgiftsoppgaver og innførselsdeklarasjoner
stilles det store krav til omfang og kvalitet i skatte- og avgiftsmyndighetenes
arbeid på området. En effektiv kontroll er også avhengig av informasjonsutveksling
og samarbeid mellom kontrolletatene.
Det er behov for
en mer effektiv utvelgelse av avgiftsoppgaver og deklarasjoner for
kontroll av merverdiavgift i henholdsvis skatteetaten og toll- og
avgiftsetaten.
Det er behov for forenklet informasjonsutveksling
og økt samhandling internt i skatteetaten og mellom etatene i kontrollen
av merverdiavgift.
Toll- og avgiftsetatens IKT-systemer begrenser effektiviteten
i kontrollen av merverdiavgift.
Skatteetaten ivaretar ikke kravet om likebehandling
ved bruk av tilleggsavgift.
Skatteetaten har ikke styrket kontrollen
av merverdiavgiftsregisteret.
Det er stor variasjon i kontrolldekningen
av merverdiavgiftsrevisjoner i toll- og avgiftsetaten.
Det er behov for bedre kunnskap om effekter
av informasjon- og veiledningstiltak.
I et prosjekt gjennomført av skatteetaten anslås det
at 12 pst. av innleverte merverdiavgiftsoppgaver inneholder feil
i fastsatt avgift på mer enn kr 3 000. Legges denne feilprosenten
til grunn, innebærer det at nærmere 200 000 oppgaver har feil grunnlag
for beregning av merverdiavgift. Etter Riksrevisjonens vurdering
gir dette klare indikasjoner på at staten kan gå glipp av betydelige
inntekter fra merverdiavgiften, og at en effektiv kontroll er viktig
for å sikre mer korrekt fastsettelse av merverdiavgift.
Skatteetaten bruker forskjellige metoder for
å velge ut merverdiavgiftsoppgaver til kontroll. Den mest benyttede
metoden er bruk av såkalte filter, det vil si at det gjennom ulike
fastsatte parametere automatisk velges ut oppgaver som er aktuelle
for kontroll. Filtrene stopper langt flere merverdiavgiftsoppgaver
enn det skatteetaten følger opp med kontroll. Merverdiavgiftsoppgaver
som stoppes av filter inneholder ikke nødvendigvis feil som medfører
endret avgiftsbeløp. I perioden 2010–2012 har årlig mellom 90 000 og
120 000 oppgaver blitt stoppet i filtre. Riksrevisjonen merker seg
at bare litt over 10 pst. av disse oppgavene blir fulgt opp med
kontroll. Det er den enkelte saksbehandler som ut fra et faglig skjønn
vurderer om et filterutslag skal følges opp med kontroll.
Etter Riksrevisjonens vurdering vil slik bruk
av filter, som gir så mange utslag, medføre unødvendig ressursbruk
på manuell utvelgelse av oppgaver til kontroll. Det gir videre risiko
for at mange merverdiavgiftsoppgaver som burde vært kontrollert,
ikke blir det. Riksrevisjonen har merket seg at Skattedirektoratet
mener det er et klart behov for å forbedre arbeidet med å velge ut
oppgaver til kontroll, og at det arbeides med å gjøre filtrene mer
treffsikre.
Toll- og avgiftsetaten velger ut deklarasjoner
til dokumentkontroll ved hjelp av kontrollmasker i TVINN. En deklarasjon
blir automatisk stoppet av en maske dersom den tilfredsstiller på forhånd
fastsatte parametere. I perioden 2010–2012 ble rundt 750 000 innførselsdeklarasjoner stoppet
av masker årlig. Om lag 600 000 av disse ble ikke fulgt opp med
dokumentkontroll.
Riksrevisjonen registrerer at Toll- og avgiftsdirektoratet
mener dagens system med en grovsortering gjennom masker, for deretter
ut fra et faglig skjønn å finsortere utplukket manuelt, gir gode
resultater. Riksrevisjonen mener likevel at kontrollmaskene, slik
de er innrettet i dag, medfører unødvendig ressursbruk på manuell
utvelgelse av deklarasjoner for kontroll. Det vil også være risiko
for at mange deklarasjoner som burde vært kontrollert, ikke blir
det.
Det er etablert samarbeidsordninger mellom skatteetaten
og toll- og avgiftsetaten i alle regionene. Skatteetaten og toll-
og avgiftsetaten ser likevel behov for å forenkle informasjonsutvekslingen
mellom etatene, og for at informasjon utveksles i større grad og
blir tilgjengelig på et tidligere tidspunkt. Etatene har ingen systematisk
oversikt over omfanget av kontrollimpulser som utveksles, og i hvor
stor grad disse leder til kontroller. Med kontrollimpulser menes
varsler om eventuelle overtredelser av etatenes regelverk. Konsekvensene
kan være at viktige kontrollimpulser går tapt, og at unndragelser ikke
blir avdekket.
Økt og bedre tilgang mellom etatenes systemer kan
gi mer effektiv kontroll av merverdiavgiften. Riksrevisjonen har
merket seg at Finansdepartementet avventer etatenes samarbeid om
hvordan utvidet systemtilgang kan og bør gjennomføres, før departementet
vil vurdere eventuelle tiltak.
Det er også behov for økt samhandling mellom skatteetaten
og toll- og avgiftsetaten for å avdekke merverdiavgiftssvindel ved
fiktive utførsler. Slik svindel finner sted når det oppgis at en
vare er eksportert, mens varen i realiteten aldri er brakt ut av
landet og blir omsatt svart innenlands. Toll- og avgiftsetatens
regelverk begrenser også mulighetene for å avdekke slik svindel,
siden det ikke stilles krav til verken tid eller sted for utførsel.
Riksrevisjonen merker seg at Finansdepartementet avventer mer presise forslag
til regelverksendringer fra Toll- og avgiftsdirektoratet.
Revisjonen viser også at det innad i skatteetaten er
behov for mer utveksling av kontrollimpulser, og at etaten i liten
grad har oversikt over omfanget og oppfølgingen av impulsene. God
kommunikasjon og oppfølging av kontrollimpulser er viktig for å
sikre en effektiv innretning av kontrollen av merverdiavgift. Riksrevisjonen mener
at Skattedirektoratet ikke har lagt tilstrekkelig til rette for
intern samhandling, blant annet med krav til utveksling og oppfølging
av kontrollimpulser.
Toll- og avgiftsetaten benytter en rekke ulike systemer
i sin kontroll av merverdiavgift, og tollregionene etterlyser forbedringer
i toll- og avgiftsetatens IKT-systemer. Det vises blant annet til
at flere av systemene som benyttes i etatens kontrollvirksomhet,
ikke har tilstrekkelig funksjonalitet og kompatibilitet. Det medfører
at kontrollarbeidet blir mer ressurskrevende enn nødvendig. Manglende
funksjonalitet i IKT-systemene medfører også at arbeidsoppgaver
må gjøres manuelt, noe som øker risikoen for feil.
Ifølge Finansdepartementet er det gjennomført vesentlige
funksjonelle og teknologiske endringer i etatens IKT-systemer i
de senere årene. Revisjonen viser likevel at IKT-systemene fortsatt begrenser
effektiviteten i etatens kontroll av merverdiavgift.
Årlig blir det i rundt 1 000 saker, som et resultat av
kontrollarbeidet, ilagt tilleggsavgift som en reaksjon på overtredelser
av merverdiavgiftsloven. Det er imidlertid store variasjoner mellom
regionene i bruk av tilleggsavgift. I 2012 ble det i én region ilagt
tilleggsavgift i 30 pst. av kontrollene som avdekket feil, mens
tilsvarende andel i en annen region var 4 pst.
Det er lite tilfredsstillende at skatteetaten
ikke ivaretar kravet om likebehandling ved bruk av tilleggsavgift
i oppgavekontrollen på en langt bedre måte. Riksrevisjonen har merket
seg at Finansdepartementet mener at denne praksisen er uheldig,
og at departementet forutsetter at Skattedirektoratet følger opp
dette overfor regionene.
Det har vært en uttrykt målsetting å styrke
alle ledd i kontrollen av merverdiavgift, også kontrollen av merverdiavgiftsregisteret.
Det er derfor positivt at skatteetaten har innført minstekrav til
kontrollnivå for registerføring. Revisjonen viser imidlertid at
det har vært en økning i antall avgiftspliktige, samtidig som regionenes
ressursbruk til kontroll av registeret er redusert med om lag 11
pst. fra 2010 til 2012.
En betydelig del av skattekontorenes ressursbruk på
merverdiavgiftsregisteret, 70 pst., blir brukt til å behandle søknader
om nyregistrering. På landsbasis blir en liten og synkende andel
nektet registrert, samtidig som det er store variasjoner mellom
regionene. Den regionen som har lavest ressursbruk per mottatt søknad,
er også den regionen som har lavest andel nektelser. Regionene har
ulik praktisering og rapportering av registerkontrollen. Begrenset
kompatibilitet mellom systemer som benyttes i registerkontrollen,
gjør også at en del av arbeidet må utføres manuelt.
Svakheter i registerkontrollen kan medføre unødig
ekstraarbeid senere i kontrollkjeden, og god kvalitet på registeret
er viktig for å kunne stoppe merverdiavgiftssvindel nasjonalt og
internasjonalt. Revisjonen viser at skatteetaten har forbedringspunkter
i kontrollen av merverdiavgiftsregisteret, og at etaten ikke har klart
å styrke kontrollen som forutsatt. Det er også indikasjoner på at
kontrollen med vilkårene for registrering praktiseres ulikt mellom
regionene, noe som etter Riksrevisjonens vurdering er uheldig.
Revisjonen viser at antallet særskilte merverdiavgiftsrevisjoner
som utføres i toll- og avgiftsetaten, har økt i perioden 2010–2012.
Det er imidlertid store variasjoner mellom regionene, sett i sammenheng
med antall virksomheter som deklarerer merverdiavgift. Én region
har i hele perioden vesentlig lavere kontrollandel enn de øvrige
regionene. I 2012 varierte kontrollandelen blant regionene fra 0,08
til 0,41 pst. Riksrevisjonen registrerer at Toll- og avgiftsdirektoratet
begrunner denne variasjonen med at kravene til antall merverdiavgiftsrevisjoner
blir fastsatt med utgangspunkt i risikovurderinger og ulike satsinger
i regionene.
Det er positivt at toll- og avgiftsetaten har
en egen styringsparameter for kontroll av merverdiavgift, og at
antallet slike kontroller har økt. Riksrevisjonen mener det over
tid ikke er grunnlag for de relativt store variasjonene i kontrolldekningen
mellom regionene. Lav kontrolldekning over tid kan svekke etterlevelsen
av regelverket og øker risikoen for merverdiavgiftsunndragelser.
Det framgår av styringsdokumenter for både skatteetaten
og toll- og avgiftsetaten at bruk av informasjon og veiledning er
viktig for å gjøre publikum kjent med regelverket som etatene håndhever,
og for å sikre etterlevelse og korrekt fastsettelse av merverdiavgift.
Revisjonen viser at regionene i skatteetaten i liten grad måler
effekter av informasjons- og veiledningsarbeidet, mens det er variasjon
i tollregionenes måling av slike effekter.
Etatene mener at det er utfordrende å måle effekter
av informasjons- og veiledningstiltak. Riksrevisjonen vil likevel
peke på at kunnskap om virkningene av informasjons- og veiledningstiltak
er viktig for å vurdere om tiltakene sikrer effektiv ressursbruk
og etterlevelse av regelverket.
Finansdepartementet
bør vurdere tiltak som legger til rette for økt samhandling mellom
skatteetaten og toll- og avgiftsetaten, for å sikre effektiv kontroll
og korrekt fastsettelse av merverdiavgift.
Finansdepartementet bør følge opp at skatteetaten
iverksetter tiltak som sikrer likebehandling ved bruk av tilleggsavgift
i oppgavekontrollen.
Skatteetaten og toll- og avgiftsetaten
bør vurdere tiltak for en mer effektiv utvelgelse av avgiftsoppgaver
og deklarasjoner for kontroll av merverdiavgift.
Skatteetaten bør vurdere å styrke kontrollen
av merverdiavgiftsregisteret og å sikre en mer likeartet kontroll
ved registrering.
Skatteetaten og toll- og avgiftsetaten
bør i større grad initiere tiltak for å kunne måle effekter av informasjons-
og veiledningsarbeidet.
Statsråden mener at undersøkelsen kan gi inntrykk
av at skatteetatens og toll- og avgiftsetatens kontrollarbeid på
enkelte områder ikke fungerer eller prioriteres, og at dette ikke
gir et dekkende bilde av etatenes kontrollarbeid. Departementet
vurderer etatenes kontrollarbeid som tilfredsstillende, men med
områder hvor det er potensial for forbedringer. Ifølge departementet
må etatene, basert på risiko og vesentlighet, fordele og prioritere
ressursene mellom alle ansvarsområder og arbeidsoppgaver. Dette
innebærer at etatene ikke kan gjøre ubegrenset innsats på noe enkeltområde.
Statsråden mener Riksrevisjonen ikke i tilstrekkelig grad har tatt hensyn
til denne problemstillingen.
Når det gjelder Riksrevisjonens anbefaling om tiltak
for mer effektiv utvelgelse av deklarasjoner og avgiftsoppgaver
til kontroll, opplyser departementet at det er en bevisst handling
fra Skattedirektoratet at filtrene stopper mange oppgaver, og at
dette medfører ressursbruk til manuell vurdering av hvilke oppgaver
som skal kontrolleres. Ressursbruken kunne vært redusert ved å ha
større masker i filtrene, men det øker ifølge Finansdepartementet
risikoen for at potensielt kontrollverdige oppgaver ikke blir gitt
en vurdering av om kontroll skal gjennomføres. Når det gjelder resultatene
fra skatteetatens prosjekt Pilot systematisk utvalg (PSU), viser
statsråden til at denne informasjonen ikke må brukes feil, da dette
er et enkeltstående forsøk hvor grunnlaget for fastsettelsene må
analyseres bedre før det gis indikasjon om kontrollpotensialet.
Når det gjelder Riksrevisjonens uttalelse om
at et stort antall deklarasjoner som automatisk stanser i TVINN
ikke blir kontrollert, viser departementet til at Toll- og avgiftsdirektoratet
erkjenner at utvelgelsen alltid kan bli bedre, men at det er svært
krevende å innrette maskene i TVINN på en måte som fører til at
alle stansede deklarasjoner blir kontrollert. Departementet opplyser videre
at det etter Toll- og avgiftsdirektoratets vurdering er foretatt
en riktig fordeling av ressurser på etatens ansvarsområder.
Statsråden mener at en effektiv utvelgelse av
objekter for kontroll er viktig, og at etatene kontinuerlig må arbeide
med å forbedre objektutvelgelsen. Statsråden forutsetter derfor at
Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet viderefører sitt
arbeid på området, og vurderer hensiktsmessige tiltak. Departementet
vil følge opp etatenes arbeid i styringsdialogen med den enkelte
etat.
Statsråden understreker at det per i dag forekommer
betydelig informasjonsdeling mellom skatteetaten og toll- og avgiftsetaten,
og at etatene har tilgang til hverandres systemer der dette er relevant.
Statsråden opplyser at det generelt er ønskelig å legge til rette
for mest mulig effektiv utnyttelse av data mellom etater og deres
samarbeidspartnere. I denne sammenheng presiserer departementet
at det ikke har inntatt en passiv rolle i arbeidet med informasjonsutveksling
mellom etatene. Departementet vektlegger samarbeid mellom kontrolletatene
i styringsdialogen med hver enkelt kontrolletat. Dersom etatene møter
begrensninger for samordning og informasjonsutveksling, legges det
til grunn at departementet involveres.
Finansdepartementet viser til at Toll- og avgiftsdirektoratet
er enig med Riksrevisjonen i at regelverket knyttet til kontroll
for å avdekke fiktiv utførsel kunne vært kontrollfaglig bedre. Direktoratet
påpeker at alt regelverk som en kontrolletat etterlever, er utformet
som et kompromiss mellom næringslivets behov og ønsker og myndighetenes
kontrollbehov. Statsråden forventer at Toll- og avgiftsdirektoratet
vil vurdere om det er hensiktsmessig å foreslå en eventuell regelverksendring
som åpner for at det kan stilles krav til angivelse av tid og sted
for utførsel.
Finansdepartementet opplyser at Skattedirektoratet
mener det er et forbedringspotensial i behandlingen og spredningen
av informasjon innad i etaten. Til tross for at det er gjennomført
diverse tiltak, mener direktoratet at utarbeidelse av rutiner og
systemer kan effektivisere og forbedre spredning av kontrollimpulser
mellom funksjonsområdene.
Statsråden anser det som viktig at to kontrolletater
under Finansdepartementet ikke har unødige flaskehalser i sin utveksling
av kontrollimpulser, og at det er avgjørende at tjenestemenn i begge
etater er bevisst på viktigheten av å formidle relevant informasjon
til den andre etaten. Regelverk, rutiner og opplæring er viktige
elementer i dette arbeidet. Statsråden mener også det er viktig
at det blir enklere for tjenestemenn i begge etater å få tilgang
til relevant informasjon fra hverandres IKT-systemer. Departementet
vil derfor vektlegge muligheten for samhandling mellom etatene i
all pågående og framtidig IKT-utvikling som påvirker kontrollområdet.
Eventuelle regelverksendringer for kontrolletater må vurderes opp
mot konsekvensene for næringslivet og for transportlogistikken.
Finansdepartementet viser til at toll- og avgiftsetaten
erkjenner at det er forbedringspotensial i bruk av IKT-støtte i
etatens kontrollutvelgelse. Statsråden mener det er svært viktig
at IKT brukes fornuftig i alle etatens virksomhetsprosesser, inkludert
på kontrollområdet. Departementet opplyser at det i arbeidet med IKT-fornyingsprosesser
i toll- og avgiftsetaten vil bidra til at kontrollområdet vies tilstrekkelig oppmerksomhet.
Finansdepartementet mener det er uheldig at skatteetaten
ikke ivaretar kravet om likebehandling ved bruk av tilleggsavgift
i oppgavekontrollen. Statsråden forutsetter at Skattedirektoratet
følger opp dette overfor regionene. Finansdepartementet vil følge
opp dette gjennom styringsdialogen.
Ifølge statsråden er høy kvalitet på merverdiavgiftsregisteret
en forutsetning for å få korrekt fastsettelse av merverdiavgift.
Slik merverdiavgiftsregisteret omtales i dokumentet, kan det oppfattes
som om kvaliteten er dårlig, og at skatteetaten ikke prioriterer
kontroll av registeret. Statsråden mener at dette ikke gir et riktig
bilde av kvaliteten på merverdiavgiftsregisteret og skatteetatens
arbeid med registeret. Videre peker statsråden på at nedgang i ressursbruk
og antall avslag ikke kan legges til grunn for en konklusjon om
at skatteetaten ikke har prioritert kontroll av registeret.
Statsråden forutsetter at Skattedirektoratet
fortsetter arbeidet med å forbedre kvaliteten på merverdiavgiftsregisteret,
og arbeider for at regionene får en mer likeartet kontroll ved registrering.
Finansdepartementet opplyser at dette er presisert i tildelingsbrevet
til skatteetaten for 2013, og vil bli fulgt opp i styringsdialogen
med Skattedirektoratet.
Når det gjelder toll- og avgiftsetatens særskilte merverdiavgiftsrevisjoner,
viser Finansdepartementet til at dette ikke er ment å være en kontrollform
med tilnærmet lik kontrolldekning i alle tollregioner. Det er de
øvrige toll- og avgiftsrevisjonene og deklarasjonskontrollene som
er ment å ivareta de mer løpende merverdiavgiftskontrollene i regionene.
Statsråden mener det er viktig at det ikke er så store variasjoner
i kontrolldekningen mellom regionene at det i enkelte regioner gir
økt risiko for svekket etterlevelse av regelverket. Statsråden mener
likevel at det er mindre viktig at kontrolldekningen er helt lik
i alle regioner, enn at den er tilpasset regionale ulikheter og
regionale risikovurderinger. Det er ifølge statsråden opp til toll-
og avgiftsetaten å finne gode løsninger på disse motstridende hensynene.
Departementet vil i styringsdialogen følge opp etatenes arbeid med
en hensiktsmessig kontrolldekning av merverdiavgiften.
Statsråden er enig med Riksrevisjonen i at det
er viktig å ha kunnskap om virkning av informasjons- og veiledningstiltak
for å vurdere om tiltakene sikrer effektiv ressursbruk og etterlevelse. At
regionene i skatteetaten i liten grad måler effekter av informasjons-
og veiledningstiltak indikerer ifølge statsråden ikke nødvendigvis
at etaten ikke har kunnskap om hvilke informasjons- og veiledningstiltak
som er mest effektive og som gir god etterlevelse.
Når det gjelder Riksrevisjonens anbefaling om
at skatteetaten og toll- og avgiftsetaten i større grad bør initiere
tiltak for å kunne måle effekter av informasjons- og veiledningsarbeidet,
forventer statsråden at etatene viderefører sitt arbeid på dette
området. Videre forventer statsråden at både Skattedirektoratet
og Toll- og avgiftsdirektoratet iverksetter og vurderer hensiktsmessige tiltak
som kan måle effektene av informasjons- og veiledningsarbeid. Departementet
vil følge opp etatenes arbeid i styringsdialogen med den enkelte
etat.
Riksrevisjonen er innforstått med at både skatteetaten
og toll- og avgiftsetaten alltid vil stå overfor krevende utfordringer
i prioriteringene mellom en rekke ansvarsområder og arbeidsoppgaver
hvor det er satt krav til utførelsen. For å sikre helhetlig styring
er det viktig med god kunnskap om måloppnåelse og ressursbruk for sentrale
områder. Riksrevisjonens undersøkelse viser at det er klare forbedringspunkter
i både skatteetaten og toll- og avgiftsetaten i kontrollen av merverdiavgift.
Riksrevisjonen konstaterer at Finansdepartementet vil følge opp
Riksrevisjonens merknader og anbefalinger.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, vil understreke at det er svært
viktig med et korrekt system for fastsettelse av merverdiavgift. Komiteen vil
peke på at merverdiavgiften utgjør om lag 30 pst. av de samlede
skatte- og avgiftsinntektene fra Fastlands-Norge. Komiteen er
derfor tilfreds med at Riksrevisjonen har undersøkt skatte- og avgiftsmyndighetenes
kontroll av merverdiavgift.
Riksrevisjonens undersøkelse peker på flere svakheter
ved kontrollen av merverdiavgiften og har funnet flere forbedringspunkter
de mener bør følges opp. Komiteen registrerer at
departementet vil følge opp Riksrevisjonens merknader og anbefalinger
gjennom styringsdialogen med de ansvarlige skattemyndigheter.
Merverdiavgiftssystemet er bygget på tillit
mellom myndighetene og næringslivet, og må etter komiteens mening
være gjenstand for relevant og god kontroll. Komiteen mener
at merverdiavgiftssystemets kontrollregime må ta flere hensyn. Et
system som bygger på tillit vil alltid først og fremst stole på
at den enkelte næringsdrivende følger reglene og deklarerer korrekt.
Det kan føre til både ubevisste og bevisste feil. Derfor må kontrollen
være så omfattende at fristelsen til å omgå reglene reduseres, samtidig
som tilliten til den enkelte bevares.
Riksrevisjonens funn handler om både utvelgelse
av deklarasjoner for kontroll, forenklet informasjonsutveksling
internt og mellom etatene, IKT-systemer som begrenser effektiviteten
og kontrollen av merverdiavgiftsregisteret, for å nevne noen.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
og Finansdepartementet vekter alvorlighetsgraden av svakhetene noe
ulikt. Komiteen er tilfreds med at det likevel er
stor enighet om viktigheten av at de svakheter som er avdekket,
rettes opp.
Komiteen er også tilfreds med
at det er enighet om at det er uheldig at kravet om likebehandling ved
bruk av tilleggsavgift ikke er ivaretatt. Komiteen mener
at en omgåelse eller unnlatelse av korrekt innbetaling selvsagt
må følges av sanksjoner. Og sanksjonene som brukes i form av tilleggsavgifter,
må være ensartete. Komiteen mener det derfor er svært
alvorlig når det avdekkes at kravet om likebehandling ikke ivaretas. Komiteen er
derfor glad for at dette tas alvorlig og at Finansdepartementet
vil følge opp saken.
Komiteen er innforstått med at
både skatteetaten og toll- og avgiftsetaten alltid vil stå overfor krevende
utfordringer i sine prioriteringer av arbeidsoppgaver for å kunne
sikre et rettferdig og godt system for kontroll av merverdiavgift. Komiteen er
derfor tilfreds med Riksrevisjonens undersøkelse og at departementet
følger opp.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 3:11 (2012–2013) – Riksrevisjonens undersøkelse
av skatte- og avgiftsmyndighetenes kontroll av merverdiavgift –
vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 10. desember 2013
Martin Kolberg
|
leder og ordfører
|