Bevilgningen på posten gjelder ordinære driftsutgifter
ved Statsministerens kontor (SMK), herunder utgifter til Regjeringens
biltjeneste. Det er behov for å øke utgiftene til beredskapsarbeidet
ved SMK med 0,5 mill. kroner.
Som følge av regjeringsskiftet er det videre
behov for å anskaffe nytt kontorutstyr, IKT-utstyr og inventar til
en samlet kostnad på 1,5 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 20 post 1
økt med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen under kap. 21 post 1 gjelder utgifter
til regjeringens medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere
samt enkelte andre utgifter knyttet til den politiske ledelse i
departementene.
Ved endringer i regjeringen blir det behandlet søknader
om fratredelsesytelser (etterlønn) i tråd med gjeldende regelverk
om arbeidsvilkår for departementenes politiske ledelse. Det foreslås bevilget
15,9 mill. kroner til fratredelsesytelser for medlemmer av regjeringen,
statssekretærer og politiske rådgivere som har gått av etter framleggelsen
av Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2013.
Som følge av økte utgifter til midlertidig bolig for
pendlere foreslås det å øke bevilgningen på posten med 0,4 mill.
kroner.
Det er behov for å bedre beredskapstiltakene
for regjeringen, jf. omtale under kap. 20 post 1 ovenfor. Etablering
av et sikkerhets- og beredskapselement ved SMK medfører engangsutgifter
på 1,5 mill. kroner i 2013. Videre har regjeringsskiftet gjort det
nødvendig å iverksette enkelte alarm- og sikringstiltak som beløper
seg til 2,1 mill. kroner. Til sammen utgjør utgiftsøkningen til
beredskapstiltak 3,6 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap.
21 post 1 med 19,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på kap. 41 post 70 gjelder tilskudd til
partigruppenes sekretariater på Stortinget. Det er behov for å øke
bevilgningen med 2,4 mill. kroner. Utgiftsøkningen skyldes at et
nytt parti ble representert på Stortinget i høst samt at Stortinget
har vedtatt en regelendring for beregning av tilskudd, som innebærer
at partiene i en overgangsperiode på tre måneder etter valget får
beholde gammelt tilskuddsnivå. Bevilgningen under kap. 41 post 70
foreslås derfor økt med 2,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har overtatt
ansvaret for en del støttefunksjoner for Sameskolen i Midt-Norge.
Driftsbevilgningen til DFØ foreslås økt med 55 000 kroner. Det vises til
forslag om tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 222
Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat post
1 Driftsutgifter i Prop. 14 S (2013–2014) Endringer i statsbudsjettet
2013 under Kunnskapsdepartementet. Det vises også til Prop. 1 S
Tillegg 1 (2013–2014) Endring av Prop. 1 S (2013–2014) Statsbudsjettet
2014, der helårsvirkningen av overføringen er foreslått innarbeidet.
Bevilgningen under kap. 1605 post 1 foreslås på denne bakgrunn økt
med 55 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten dekker skatteetatens driftsutgifter,
herunder utgifter for bruk av elektronisk ID (eID) på høyt sikkerhetsnivå
utstedt av private leverandører. Hver gang en innbygger bruker en
eID utstedt av private leverandører, vil det utløse et betalingskrav
som skal dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten. Utbetalingene
skjer over kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI)
post 22 Betaling av elektronisk ID til private leverandører. Det
blir foretatt avregninger av transaksjonsvolumet for den enkelte
virksomhet. Skatteetaten vil bli belastet for færre transaksjoner
enn forutsatt. For 2013 vil det derfor bli tilbakeført 257 000 kroner til
skatteetaten. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
kap. 1618 post 1 økes med 257 000 kroner. Det vises til forslag
om tilsvarende utgiftsreduksjon under kap. 1560 post 22 i Prop.
9 S (2013–2014) Endringer i statsbudsjettet 2013 under Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter utgifter i forbindelse
med innfordring av skatter og avgifter. En stor del av utgiftene
gjelder gebyrer ved skatteoppkrevernes eller skatteetatens bruk
av den alminnelige namsmann til å utføre innfordringsoppdrag. På
grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen på kap. 1618 post 21
økt med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Kommuner og fylkeskommuner kompenseres for merverdiavgift
på anskaffelser av varer og tjenester. Hensikten er at merverdiavgiften
i minst mulig grad skal påvirke kommunenes beslutninger om enten
å produsere avgiftspliktige tjenester med egne ansatte eller kjøpe
dem fra private.
Merverdiavgiftsloven inneholdt tidligere et
fritak ved omsetning av tjenester som gjelder offentlig veg. I Prop.
1 LS (2012–2013) ble dette fritaket opphevet slik at det nå beregnes
ordinær merverdiavgift ved omsetning av tjenester til statlige og
kommunale veganlegg.
Fjerning av fritaket medfører økte utgifter
til merverdiavgift for staten og for kommuner og fylkeskommuner
ved bygging og drift av kommunale veger og fylkesveger. Siden de
økte bevilgningene motsvares av økte merverdiavgiftsinntekter er
omleggingen provenynøytral for staten. Den forventede utgiftsøkningen
lå til grunn for bevilgningsanslaget på kap. 1632 post 61 i Prop. 1
S (2012–2013). Basert på regnskapstall så langt i år vil utgiftene
til merverdiavgiftskompensasjon i 2013 bli lavere enn tidligere
lagt til grunn. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen under
kap. 1632 post 61 med 1 500 mill. kroner. Statens inntekter fra
merverdiavgiften vil isolert sett reduseres tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
For ikke å skape konkurransevridninger mellom kommunal
og privat produksjon av velferdstjenester er private og ideelle
organisasjoner omfattet av kompensasjonsordningen for merverdiavgift.
Utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon for private og ideelle
virksomheter bevilges under kap. 1632 post 72.
Regnskapstall viser at utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon
vil bli lavere enn anslaget som ligger til grunn for bevilgningen
i saldert budsjett 2013. Bevilgningen under kap. 1632 post 72 foreslås
derfor redusert med 70 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
For 2013 er det bevilget et driftstilskudd på 10,6 mill.
kroner på kap. 1645 post 70. Det legges opp til at Statens finansfond
skal avvikles i løpet av første kvartal 2014, jf. Meld. St. 30 (2012–2013)
Finansmarkedsmeldinga 2012. Finansdepartementet tar sikte på at
eventuelle kapitalinnskudd som ikke er innløst per utløpet av 2013,
skal overføres til Folketrygdfondet. Avviklingen vil redusere driftsutgiftene
i 2013. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 1645 post
70 reduseres med 7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter
på statslån med ulike rentebetingelser, samt statlige fond og ordinære
kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av
blant annet lavere rentenivå enn forutsatt og avvikling av fondene
Romanifolkets/Taternes kulturfond, Samefolkets fond og Fond for
miljøvennlig gassteknologi vil renteutgiftene på eksisterende lån
bli 756,7 mill. kroner lavere enn tidligere anslått.
I Prop. 21 S (2013-2014) Endringar i statsbudsjettet
2013 under Samferdselsdepartementeter det
foreslått kapitalinnskudd under kap. 1331 Infrastrukturfond, post
95 Innskudd av fondskapital på 10 mrd. kroner. Kapitalinnskuddet
i 2013 påfører staten renteutgifter. I tråd med vanlig praksis for
lignende statlige fond legges det til grunn at innskuddet får en
rente tilsvarende gjeldende rente på statsobligasjoner med ti års
bindingstid på innskuddstidspunktet. Et kapitalinnskudd på 10 mrd.
kroner i 2013 tilsier renteutgifter for staten på 11,1 mill. kroner
i 2013. Bevilgningen under kap. 1650, post 89 Renter og provisjon
mv. på innenlandsk statsgjeld foreslås derfor økt med 11,1 mill.
kroner.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 1650 post
89 redusert med 745,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til
blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter.
Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til rettferdsvederlag.
I bevilgningen på posten i saldert budsjett for 2013 er det også tatt
høyde for delbetaling ved kontraktsinngåelse om anskaffelse av nye
redningshelikoptre. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse
med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter
pådras gjennom året. I saldert budsjett for 2013 var bevilgningen
på kap. 2309 post 1 på 14 821 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert
med 630 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2013.
Ved behandlingen av Prop. 165 S (2012–2013) vedtok
Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 800 mill. kroner
til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. På grunnlag av beregninger
fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet viser det
seg at utgiftene blir på 793,7 mill. kroner. I Prop. 166 S (2012–2013) ble
det foreslått utgiftsøkninger på i alt 6,4 mrd. kroner som følge
av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygda mv., mens
det i Prop. 167 S (2012–2013) ble foreslått økte utgifter på 7 mill.
kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige.
Våren 2013 fikk regjeringen fullmakt til å endre bevilgningen til kommunene
og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi
fra 1. juli 2013 i tråd med eventuelle avtaler med Den norske legeforening,
Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund fra samme dato.
Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer
økte utgifter i 2013 med 88 mill. kroner. Merutgiftene til inntekts-
og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet sett 7 294,3 mill. kroner i 2013.
Etter en sterk vekst i utbetalingene til rettferdsvederlag
i perioden 2007–2009 med årlige utbetalinger opp mot 230 mill. kroner,
har utbetalingene gått ned i senere år. Det anslås et samlet behov
på 64 mill. kroner til utbetaling av rettferdsvederlag i 2013.
Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette
utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er
gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved
kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen
av statsregnskapet.
Det legges opp til at det skal stå igjen 120
mill. kroner på bevilgningen etter nysalderingen, som skal dekke
de mindre, utforutsette utgiftene samt utbetaling av rettferdsvederlag.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 14 071 mill.
kroner i nysalderingen, hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 7 294,3 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
165 S (2012–2013), jf. Innst. 505 S (2012–2013), ble det bevilget
800 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet
fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster
med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene
for statsbudsjettet for 2013 av lønnsoppgjøret i 2013 er 7,3 mill.
kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 3. Det foreslås derfor
at bevilgningen på kap. 2315 post 1 reduseres med 7,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2013 ble det på kap.
2800 post 50 bevilget 373 185,2 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Bevilgningen foreslås redusert med 25 956 mill. kroner i denne proposisjonen,
slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 347 229,2 mill. kroner.
Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt
endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2013, basert på
regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra vinningsavståelse
for brudd på verdipapirloven. På posten føres også inntekter fra
overtredelsesgebyr ilagt ved for sent leverte regnskap eller overtredelser
av bestemmelsene om melde- og flaggeplikt i verdipapirhandelloven,
samt noen andre gebyrer som Finanstilsynet har lovfestet adgang
til å ilegge. På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger
foreslås det å øke bevilgningen under kap. 4602 post 86 med 1 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra
refusjon av pante- og tinglysingsgebyr som skatteetaten eller skatteoppkreverne
har betalt til den alminnelige namsmannen, og som dekkes av skattyter
eller den avgiftspliktige når innfordringen fører fram. På grunnlag
av regnskap og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under
kap. 4618 post 1 redusert med 5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På posten inntektsføres gebyrinntekter fra utleggsforretninger
som skattekontorene selv utfører. Basert på regnskap og forventede innbetalinger
foreslås bevilgningen under kap. 4618 post 5 økt med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra gebyrer
for bindende forhåndsuttalelser fra Skattedirektoratet og skattekontorene.
På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger foreslås
bevilgningen under kap. 4618 post 7 økt med 0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra trafikkgebyr,
parkeringsgebyr og overlastgebyr utstedt av politiet og Statens
vegvesen. På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger
foreslås bevilgningen under kap. 4634 post 87 redusert med 10 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter innbetalinger av
forsinkelsesgebyr ilagt av Regnskapsregisteret. På bakgrunn av regnskapstall
og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 4634
post 88 økt med 30 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra salg
av klimakvoter. EUs reviderte kvotedirektiv ble innlemmet i EØS-avtalen
i juli 2012. Etter det reviderte kvotedirektivet skal salg av EU-kvoter
fra 2013 skje gjennom auksjoner, hvor også Norge skal delta. Som
følge av uavklarte EØS-rettslige spørsmål har Norge ennå ikke kunnet
starte salg av kvoter gjennom den felleseuropeiske auksjonsplattformen.
Salget av EU-kvoter blir derfor forskjøvet til 2014, jf. omtale
i Prop. 1 S (2013–2014) Finansdepartementet. På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen under kap. 4638 Salg av klimakvoter post 1 Salgsinntekter
redusert med 170 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På dette kapitlet inntektsføres uforutsette
inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert
budsjett for 2013 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29 Ymse, bevilget 50 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 50 mill.
kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013.
Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter
på posten per 30. september 2013, anslås inntektene nå til 275 mill.
kroner i 2013. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29, foreslås derfor økt med 175 mill. kroner, til 275 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger
på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift
(kap. 2445-2490). Forslag til endring av bevilgningen under kap.
2490 NVE Anlegg, post 24 Driftsresultat, i Prop. 20 S (2013–2014)
Endringar i statsbudsjettet 2013 under Olje- og energidepartementetinnebærer økte avskrivninger på 0,5 mill.
kroner. Bevilgningen på kap. 5491 post 30 foreslås derfor økt med
0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Inntekter fra innbetalinger fra enhetene under
tilsyn av Finanstilsynet bevilges over denne posten. Som kompensasjon
for virkningene av lønnsoppgjøret i 2013 er Finanstilsynet tildelt 3,1 mill.
kroner. Finanstilsynet er selvfinansiert gjennom inntekter fra sektoravgifter.
Det foreslås derfor å øke inntektsbevilgningen på kap. 5580 Sektoravgifter
under Finansdepartementet, post 70 Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene
med 3,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
På denne posten føres inn- og utbetalinger av
utgåtte avgifter. Avgifter i matforvaltningen falt bort med virkning
fra 1. januar 2012. Mattilsynet har i 2013 innbetalt 455 000 kroner
som gjelder krav fra 2011 eller tidligere. I tillegg har Toll- og avgiftsdirektoratet
tilbakebetalt 311 000 kroner i for mye betalte avgifter som gjelder
utgåtte avgifter. Det foreslås på denne bakgrunn en bevilgning under
kap. 5584 Andre avgifter, post 70 Etterslep, utgåtte avgifter på
netto 144 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av renter på
statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift
(kap. 2445-2490). Forslag til endring av bevilgningene under kap. 2470
Statens pensjonskasse, post 24 Driftsresultat, i Prop. 7 S (2013–2014)
Endringar i statsbudsjettet 2013 under Arbeidsdepartementet og under
kap. 2490 NVE Anlegg, post 24 Driftsresultat, i Prop. 20 S (2013–2014)
Endringar i statsbudsjettet 2013 under Olje- og energidepartementetinnebærer økte renter på til sammen 0,3 mill.
kroner. Bevilgningen på kap. 5603 post 80 foreslås derfor økt med
0,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Innestående på statskassens foliokonto forrentes på
bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer.
På grunn av vesentlig lavere rentenivå enn tidligere lagt til grunn
vil det ikke bli inntektsført midler på kap. 5605 post 80 i 2013.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 5605 post
80 reduseres med 1 002,2 mill. kroner til null.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder renteinntekter som
staten får på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål.
Blant annet på grunn av økt egenbeholdning av statspapirer forventes inntektene
å bli høyere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås på denne
bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 5605 post 82 med 475,1 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
De regionale helseforetakene kan ta opp lån
i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges
lånene gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under
Helse- og omsorgsdepartementets kap. 732 post 83 og post 91. Kap.
5605 post 84 er den motsvarende inntektsposten. I tillegg inntektsføres
renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen
på denne posten. På grunn av nye anslag forventes renteinntektene
å bli høyere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås på denne bakgrunn
å øke bevilgningen under kap. 5605 post 84 med 52,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Ordningen med bytte av statspapirer mot obligasjoner
med fortrinnsrett innebærer at staten og bankene bytter statskasseveksler
mot norske boligobligasjoner. Deltakerne mottar statskassevekselrente
mens de betaler en markedsrente basert på NIBOR. Blant annet på
grunn av lavere rentenivå enn tidligere lagt til grunn reduseres renteinntektene
med 968,5 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen under kap. 5605 post 85 med 968,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
En oppdatert renteberegning tilsier at renteinntektene
på kap. 5605 post 87 blir 15,8 mill. kroner høyere enn tidligere
lagt til grunn. Økningen skyldes at flere banker løser inn sine
lån tidligere enn antatt. Førtidig innløsning innebærer at renter
som skulle vært betalt i 2014, betales i 2013. Det foreslås på denne
bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 5605 post 87 med 15,8 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Innbetalinger under post 89 gjelder garantiprovisjon
på lån fra Norges Bank til Island ved den islandske sentralbanken.
Utestående lån er nå på 199 mill. euro. Staten mottar 2,5 pst. garantiprovisjon
av det til enhver tid utestående lånebeløp. Lånet har kvartalsvis
forfall. I budsjettet for 2013 ble det lagt til grunn at garantiprovisjonen i
4. kvartal 2012 ville bli bokført i 2013. Beløpet ble likevel innbetalt
på statens konto i 2012. Dette reduserte den bokførte garantiinntekten med
9,3 mill. kroner. Videre har endringer i valutakursen økt garantiinntekten
med anslagsvis 3,5 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn
å redusere bevilgningen under kap. 5605 post 89 med 5,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte til
medlemslandene i forhold til innskutt kapital. Størrelsen på utbyttet
blir vedtatt av styret i banken på grunnlag av virksomhetens resultat
året før. Etablert budsjetteringspraksis for utbytte fra Den nordiske
investeringsbank er for kommende år å føre opp sist utbetalte utbytte.
Da det i 2012 ikke ble vedtatt utbytte for 2011, ble det således ikke
bevilget midler på posten i saldert budsjett for 2013. Den nordiske
investeringsbank har utbetalt 73,5 mill. kroner i utbytte i 2013
på grunnlag av resultat året før. Det foreslås derfor at det bevilges
på 73,5 mill. kroner under kap. 5692 post 85.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett
for 2013 bevilget 123 663,3 mill. kroner som overføring fra Statens
pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet
på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på
116 939,5 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler
til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett
for 2013. Samlet foreslås derfor overføringen fra Statens pensjonsfond
utland redusert med 6 723,8 mill. kroner i denne proposisjonen,
til 116 939,5 mill. kroner.
Komiteen foreslår
at overføringen fra Statens pensjonsfond utland økes med 400 mill.
kroner i forhold til regjeringens forslag, til 117 339,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet
for 2013, jf. pkt. 3 over.
Bevilgningen knyttet til statslånemidler er
en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert
lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet
brutto finansieringsbehov på 140 872,3 mill. kroner foreslås samme
beløp bevilget på kap. 5999 post 90.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteen viser til
det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet
for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke
bevilgningen til Høykommissæren for flyktninger (UNHCR) med 100
mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, for å bistå nabolandenes mottak
av flyktninger som følge av krigen i Syria.
Komiteen viser til
det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet
for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke
det norske bidraget til den 17. kapitalpåfyllingen i Verdensbankens
utviklingsfond for de fattigste landene (IDA 17) med 150 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.
Komiteen viser til
det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet
for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke
bevilgningen til vedlikehold av jernbanenettet med 150 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.