Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung Stensland, Tone Wilhelmsen Trøen
og Christopher Wand, fra Fremskrittspartiet, lederen Kari Kjønaas Kjos,
Harald T. Nesvik og Morten Wold, og fra Kristelig Folkeparti, Olaug
V. Bollestad, viser til at kvinners rett til selvbestemt
abort før utgangen av svangerskapets 12. uke er hjemlet ved vedtak
i abortloven ved endring datert 16. juni 1978. Loven regulerer også
at regionale helseforetak skal «organisere sykehustjenesten slik
at kvinnen innen helseregionen til enhver tid kan få utført svangerskapsavbrudd,
jf. lov om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a. Ved organiseringen skal
det tas hensyn til helsepersonell som av samvittighetsgrunner ikke
ønsker å utføre eller assistere ved slike inngrep».
Flertallet viser til at regjeringen
har varslet at den vil sende på alminnelig høring et forslag til endringer
i helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven
som gir hjemmel til å gi forskrifter om reservasjonsmulighet for
fastleger. Flertallet har merket seg at regjeringen
i høringsnotatet også vil foreslå forskriftsendringer som gir regler
om fastlegers mulighet for å reservere seg mot å henvise til abort
og om rett for pasienter til å bytte fastlege når fastlegen har
reservert seg. Etter at saken har vært på høring og høringsinstansenes
uttalelser er vurdert, har regjeringen varslet at det vil bli fremmet
et lovforslag for Stortinget. I lovproposisjonen vil regjeringen
også omtale forslagene til endringer i forskriftene.
Flertallet vil understreke at
regjeringens forslag om fastlegers reservasjonsadgang i spørsmål
om liv og død ikke handler om retten til selvbestemt abort eller
endringer i abortloven.
Flertalletmener
det er verdifullt for samfunnet at fastleger har høy etisk bevissthet
og reflekterer over etiske spørsmål, at samfunnet er tjent med at
det er rom for ulike overbevisninger, og at fastleger ikke føler
seg tvunget til å handle i strid med sin samvittighet. Flertallet har
merket seg at regjeringen i høringsforslaget vil foreslå at fastleger
har adgang til å reservere seg, men at adgangen skal være begrenset
til og forbeholdt situasjoner med alvorlige samvittighetskonflikter
knyttet til liv og død. Regjeringen vil foreslå at fastleger skal
ha mulighet for å reservere seg mot å henvise til abort. Flertallet har
videre merket seg at dersom det skulle bli tillatt med aktiv dødshjelp
i Norge, bør fastleger også kunne reservere seg mot dette. Flertallet vil
understreke at regjeringens forslag ikke vil omfatte forskrivning
av prevensjon eller henvisning til assistert befruktning.
Flertallet mener at en klar forutsetning
for at fastleger skal kunne reservere seg er at den konkrete reservasjonsordningen
ikke innebærer en urimelig ulempe for kvinnene det vil gjelde. Det er
viktig at fastlegenes samvittighetsfrihet og utøvelsen av den ikke
påfører kvinnene en uforholdsmessig belastning eller ulempe. Flertallet understreker
at regjeringen har varslet at ved den nærmere utformingen av ordningen
vil hensynet til kvinnene veie tungt. En klar hovedregel skal være
at pasientene kan regne med å få tilbud om alle de allmennlegetjenester
som de har behov for hos sin faste lege. Fastlegene skal ivareta det
offentliges interesse av at alle innbyggere får tilbud om en fast
lege som gir allmennlegetjenester, informasjon og veiledning, og
som fyller rollen som hjelper og veiviser for pasientene inn mot
den øvrige helsetjenesten.
Flertallet viser til at spørsmålet
om svangerskapsavbrudd anerkjennes som et så dyptgripende moralsk
spørsmål at helsepersonell i spesialisthelsetjenesten har fått en
lovbestemt rett til å reservere seg mot å ta del i slike handlinger
av samvittighetsgrunner. Flertallet merker seg at
siden selvbestemt abort ble vedtatt i 1978, har det vært praktisert
fritak fra henvisning for et fåtall leger uten at dette har vært lovfestet.
Flertallet mener det er rimelig
å hevde at konsultasjonen hos henvisende lege for noen kan være
en like stor del av abortprosessen som selve aborten. Den etiske
forskjellen mellom å stå for henvisningen og utførelsen av abort
kan oppleves særlig liten i dag da de aller fleste aborter skjer
ved at kvinnen får en abortpille på klinikken og reiser hjem for
å abortere. Flertallet er opptatt av at kvinnen skal
oppleve støtte og trygghet i en sårbar situasjon. Samtalen mellom
lege og pasient er da av stor viktighet, og det er sentralt at kvinnen
forlater legekontoret i trygg forvissning om at hun har fått støtte
for det valget hun har tatt.
Flertallet mener regjeringens
varslede forslag vil skape større åpenhet rundt hvilke leger som av
samvittighetsårsaker ønsker å reservere seg mot å henvise til abort.
En generell henvisningsplikt, som i dag, skjuler hvem disse legene
er. Flertallet viser til at det til nå har skjedd
uten et regelverk med konkrete krav til hvordan pasientene skal
informeres, og hvordan legene skal sørge for at kvinnene får oppfylt
sine rettigheter. Flertallet mener dette kan medføre utfordringer
for kvinner i en sårbar situasjon som trenger fordomsfri veiledning
og samtale for et vanskelig valg. Flertallet mener
at ved å innføre en reservasjonsmulighet med klare rammer sikres
pasientenes rettigheter og behov for informasjon bedre enn tidligere.
Flertallet merker seg at fastlegene
ikke skal få en rett til å reservere seg, men en mulighet. Kommunene
har ansvaret for å organisere fastlegeordningen og skal sørge for
tilbud om allmennlegetjenester og at et tilstrekkelig antall leger
deltar i fastlegeordningen, slik at alle som ønsker det, får tilbud
om plass på en fastleges liste. Det skal derfor etter forslaget
være kommunene som vurderer ut fra lokale forhold om det er tilstrekkelig
tilgang til fastleger til at én eller flere av fastlegene kan reservere
seg. Flertallet mener regjeringens forslag vil innebære at
man åpner for at legen kan be om fritak, men at kommunen ikke har
noen plikt til å innvilge dette.
Flertallet mener at regjeringens
varslede forslag kan være en løsning som på en praktisk måte kombinerer
to viktige hensyn; både fordomsfri legehjelp til kvinner som ønsker
abort, og samtidig åpning for å gi leger en mulighet til å følge
sin samvittighet i spørsmål som i den norske samfunnsdebatten er
akseptert som dype etiske dilemmaer.
Flertallet har merket seg at
regjeringens forslag innebærer en rekke viktige tiltak som bidrar
til å sikre kvinners rettigheter. Dette gjelder blant annet at pasienter
til fastleger som benytter seg av reservasjonsmuligheten, umiddelbart
skal tilskrives og få bytte lege straks om det ønskes. Videre skal
det på HELFOs sider være informasjon om fastleger som har benyttet seg
av reservasjonsmuligheten. Det skal også informeres bedre om at
alle kvinner kan henvende seg direkte til sykehus for å få utført
abort, og at det ikke er krav om å gå om fastlege. Jenter under
16 år vil dessuten kunne få mulighet til å skifte fastlege uten
samtykke fra sine foreldre. Flertallet understreker
videre at helsestasjonstjenesten og skolehelsetjenesten er viktige veiledere
for ungdom som trenger råd og hjelp knyttet til spørsmål rundt seksualitet,
prevensjon, svangerskap og abort.
Flertallet ser frem til at den
varslede saken om reservasjonsmulighet for fastleger sendes ut på høring
og utredes forsvarlig, og at lovproposisjon deretter fremmes for
Stortinget.
Flertallet vil stemme mot det
fremsatte forslaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Ruth Mari Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Freddy de
Ruiter og Karianne O. Tung, fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, viser til
at abortloven fra 1975 bare gir helsepersonell rett til å reservere
seg mot å utføre selve abortinngrepet. Senere i 1978 fikk kvinnen selvbestemt
abort. Det er dermed kvinnen selv som begjærer abort etter å ha
mottatt informasjon av sin lege. I etterkant av informasjonen underskriver
legen at informasjonen er gitt, og kvinnen kan underskrive begjæringen.
Normalt vil legen sende kvinnens begjæring til det lokale sykehuset,
der inngrepet skjer. Disse medlemmer viser til at
etter fastlegereformen vil kvinnen gjerne benytte enten sin fastlege
eller den legen som opptrer på vegne av fastlegen, som ledd i kollegial
fraværsdekning.
Disse medlemmer mener det i et
åpent og liberalt samfunn er viktig at den enkelte får ha personlige
meninger og handle i tråd med disse, selv når de er i strid med
majoritetens syn. Det er viktig å ha toleranse for at verdisyn varierer. Disse medlemmer viser
derfor til at det i dag eksisterer en reservasjonsadgang for leger.
Denne går ut på at leger av samvittighetsgrunner kan avstå fra å
utføre eller assistere i inngrep som abort og assistert befruktning
dersom de er prinsipielle motstandere av det. Disse medlemmer mener det
er en stor prinsipiell forskjell på det å utføre et inngrep og å
henvise pasienter til et lovpålagt tilbud. Den prinsipielle forskjellen
gjelder til dels grad av deltakelse fra legens side, men først og
fremst handler det om hvordan pasienten påvirkes av de to ulike
leddene – utførelse av inngrep eller henvisning.
Disse medlemmer mener at fastlegen
er navet i pasientens kontakt med helsevesenet. Alle innbyggere
kan ha en fast lege, som skal være deres primære kontaktpunkt med
øvrige deler av norsk helsetjeneste. Det er fastlegens ansvar å
gi pasienter det helsetilbudet de har krav på. Disse medlemmer understreker
at fastlegetjenesten skal representere et universelt tilbud til
befolkningen.
Disse medlemmer legger til grunn
at det ikke er mulig for pasienter å vite om fastleger praktiserer
noen form for reservasjon. Det betyr, slik disse medlemmer ser
det, at gravide kvinner som befinner seg i en sårbar situasjon,
risikerer å møte en moralsk fordømmelse fra fastlegen og derigjennom
en belastende avvisning, når de står overfor et vanskelig valg. Disse
medlemmer viser til at det ikke er dokumentert at praksisen som
ble avslørt med enkelte leger som reserverte seg, var uproblematisk. Disse
medlemmer viser til at det er usikkert hvor mange kvinner som
velger å ikke stå frem med ubehagelige møter med fastleger som tydelig
ikke har ønsket å henvise til tjenester kvinnen selv har ønsket.
Disse medlemmer merker seg at
enkelte hevder at reservasjonsadgang for henvisning for fastleger
kan innføres ved at kvinnene informeres på forhånd. Disse
medlemmer er meget skeptisk til dette – av flere grunner.
For det første skyver en slik reservasjonsadgang ansvaret over på
kvinnene for å holde seg orientert om reservasjonsstatusen til sin
fastlege. For det andre opptrer en fastlege i svært mange ulike
roller, blant annet på helsestasjoner, i skolehelsetjenesten og
når legene, ved fravær, dekker for hverandres pasienter. For det
tredje sender det et negativt signal til innbyggerne at fastlegeordningen
skal være en arena for å spre informasjon til innbyggerne om enkeltpersoners
syn på Stortingets lovvedtak. For det fjerde har unge kvinner automatisk
sin mors fastlege. Disse medlemmer mener det ikke
kan forventes at de vil ha kunnskap om reservasjonsstatusen til
en lege som moren kanskje valgte lang tid tilbake. For mange er
det også vanskelig å bytte fastlege. Disse medlemmer viser
til at det handler både om at det i mange kommuner er få fastleger og
lange avstander, og at det kan være belastende for unge kvinner
plutselig å føle at alle vet de har byttet til en mer «liberal»
fastlege langt unna.
Disse medlemmer understreker
at abort er kun én av flere problemstillinger knyttet til temaet
reservasjon. Andre problemstillinger kan være prevensjon og assistert
befruktning. Disse medlemmer viser til at vi allerede
har fastleger som reserverer seg mot prevensjon og assistert befruktning
av homofile. Disse medlemmer vil gi ros til helse-
og omsorgsministeren for at han anerkjenner at det ville være diskriminerende
å gi adgang til å nekte å henvise homofile til assistert befruktning. Disse
medlemmer vil samtidig understreke at det vil være like
negativt og diskriminerende å nekte kvinner bistand til begjæring
om abort. Disse medlemmer viser til at Norge i årene
som kommer vil få en mer heterogen legestand, verdimessig, kulturelt
og religiøst. Det er nødvendig at fastlegetjenesten, pasientenes
dør inn i helsetjenesten, møter pasienten med en enhetlig stemme. Disse medlemmer mener
fastlegen skal gi deg det helsetilbudet du har rett til å motta,
ikke det fastlegen finner for godt å sympatisere med.
Disse medlemmer merker seg at
Norsk gynekologisk forening blant annet opplyser om at fastlegens
oppgave egentlig ikke dreier seg om en henvisning, men kun en signatur
om at informasjon er gitt på kvinnens egenbegjæring. Disse
medlemmer mener at regjeringen ved å legge opp til en reservasjonsadgang
for denne informasjonsoppgaven lager en vanskelig ordning for kvinnene,
for å avlaste fastlegen oppgaver som ikke kan sammenlignes med å
utføre et abortinngrep.
Disse medlemmer er videre bekymret
for helse- og omsorgsministerens og Legeforeningens uttalelser om
at avgjørelser om reservasjonsadgang, eller henvisningsnekt som
det i realiteten vil være, skal tas i hver enkelt kommune. Disse
medlemmer understreker at det er Stortinget som vedtar landets
lover, og abortloven er ikke en lov som egner seg for kommunevis
variasjon. Disse medlemmer vil anta at ulike flertall
i kommunestyrene vil ha ulike oppfatninger om hvorvidt det skal
gis reservasjonsadgang – noe som vil kunne bli en svært varierende
praksis. For eksempel har tidligere byrådsleder i Bergen, nåværende
næringsminister Monica Mæland, vært tydelig motstander av en reservasjonsadgang
for fastlegene. Disse medlemmer legger derfor til
grunn at Bergen vil kunne være eksempel på en kommune som ikke vil
legge til rette for henvisningsnekt for leger.
Disse medlemmer har merket seg
at helse- og omsorgsministeren har uttalt at et eventuelt lovforslag
også vil omfatte aktiv dødshjelp. Disse medlemmer viser
til at aktiv dødshjelp er ulovlig i Norge i dag. Disse medlemmer mener at
å trekke aktiv dødshjelp inn i debatten kan oppfattes som om regjeringen
forsøker omkamp om abortloven. Disse medlemmer vil
ta avstand fra å sammenligne mellom abort og drap. Drap, inkludert
aktiv dødshjelp, er i dag regulert av straffeloven, og disse
medlemmer ser det som meningsløst å gi kommunene mulighet
til å la fastlegene i sin kommune reservere seg mot handlinger som
Stortinget allerede har vedtatt er straffbart. Disse medlemmer ønsker
også å gjøre oppmerksom på at et storting uansett ikke kan hindre
nye lovvedtak fra et fremtidig storting med mindre det gjøres som
en grunnlovsendring.
Disse medlemmer viser til at
abort er et etisk krevende tema med mange ulike oppfatninger. Disse
medlemmer viser likevel til at det er et stort flertall
i Norge som støtter abortloven.
Disse medlemmer merker seg at
daværende stortingsrepresentant Bent Høie og partiet Høyre lovte
før stortingsvalget 2013 at de ikke skulle innføre en reservasjonsadgang
for fastleger, men at regjeringen nå har trosset velgerne i byttehandel
for å oppnå flertall for andre saker.
Disse medlemmer mener det nå
bør skapes ro om abortloven. Regjeringserklæringen uttaler at abortloven
ikke skal svekkes. Disse medlemmer mener at intensjonen
om ikke å svekke abortloven også må gjelde de delene av abortloven
som omhandler helsepersonells reservasjonsadgang. Disse medlemmer er
opptatt av at regjeringen heretter tar hensyn til kvinnene framfor
fastlegene i dette spørsmålet.
Disse medlemmer mener det i Norge
ikke bør legges til rette for å utvide legers reservasjonsrett,
reservasjonsmulighet, reservasjonsadgang eller henvisningsnekt når
det gjelder henvisning til abort, utskriving av resept på p-piller
eller henvisning til assistert befruktning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprettholde klargjøringen
om at det ikke foreligger en rett til å nekte henvisning til abort,
prevensjon, assistert befruktning eller andre normale prosedyrer.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, er glad for at representantforslaget anerkjenner
reservasjonsretten som en grunnleggende rettighet og verdi i et
liberalt samfunn. Spørsmålet er hvilken rekkevidde reservasjonsretten
skal ha. Dette medlem støtter ikke en utvidet reservasjonsrett
for fastleger. Dette medlem ønsker en fortsettelse
av den praksis som har vært ført i alle år, og som har vært akseptert
av Helsetilsynet og, inntil 2009, av Helse- og omsorgsdepartementet.
Leger som av sterke overbevisningsgrunner ikke ønsker å henvise
til abort, bør fortsatt ha en mulighet for å reservere seg, under
helt bestemte forutsetninger, dersom kvinnenes lovmessige rettigheter ivaretas
og kommunen aksepterer det. Reservasjonsmuligheten har også, siden
1980-tallet, vært nedfelt i Legeforeningens profesjonsetiske regler
(§ 6, 2. ledd).
Dette medlem vil understreke
at reservasjonsretten alltid vil være et etisk dilemma – legens rett
til å reservere seg mot behandling som strider mot egen overbevisning
og pasientens juridiske rett til å motta behandling. Dette
medlem har respekt for at enkelte leger finner det uetisk og
i strid med egen overbevisning å henvise til abort. Dette
medlem viser til høringsuttalelse fra Rådet for legeetikk,
som beskriver henvisning til abort som krevende konsultasjoner,
mens selve abortinngrepet – som legene i dag har en juridisk reservasjonsrett
for – nå vanligvis skjer ved at kvinnen får en abortpille og reiser
hjem for å abortere. Dette viser at det er en overforenkling når
representantforslaget beskriver en stor prinsipiell forskjell på
det å utføre inngrep og det å henvise. Dette medlem vil
også vise til at Rådet for legeetikk de siste 16 årene ikke har mottatt
klager på leger som har møtt kvinner på en moraliserende, respektløs
eller lite empatisk måte. Det er naturlig at kvinner selv ikke klager, men
rådet får jevnlig klager på leger fra kolleger på vegne av pasienter
som er blitt møtt på en lite ivaretakende måte. Rådet har heller
ikke mottatt den typen klager i abortsaker.
Dette medlem viser til FNs erklæring
om menneskerettigheter artikkel 18, der det står klart at «Enhver
har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet». Europarådets
resolusjon 1763 (2010) aktualiserer dette for fastleger ved å si
at «Ingen person, sykehus eller institusjon skal bli presset, holdt
ansvarlig eller diskrimineres på bakgrunn av at man nekter å utføre,
tilrettelegge, assistere eller henvise til abort». Dette
medlem vil bemerke at resolusjonen ikke bare omhandler fritak
mot å utføre selve abortinngrepet, men den tydeliggjør også at dette gjelder
henvisning.
Dette medlem vil også vise til
følgende uttalelse fra Den norske legeforening:
«Legeforeningen mener at alvorlige samvittighetsgrunner
knyttet til liv og død kan gi grunnlag for at leger gis reservasjonsmuligheter for
deltakelse i henvisning og behandling. Legers reservasjonsmulighet
skal ikke være til hinder for befolkningens lovbestemte rettigheter.
Reservasjonsmulighetene må derfor vurderes lokalt i helsetjenesten
på en slik måte at disse hensyn ivaretas. Pasientene skal alltid møtes
med forståelse og respekt. Forutsigbarhet for pasientene må sikres
gjennom god informasjon.»
Dette medlem slutter seg til
disse vurderingene i spørsmålet om fastlegenes henvisning til abort.
Dette medlem vil understreke
at reservasjonsdebatten ikke kan føres med vikarierende argumentasjon
avhengig av om man er for eller mot de forskjellige helsetjenester.
Reservasjonsdebatten handler om å respektere pasientenes rettigheter,
men også om å respektere at helsevesenet ikke er verdinøytralt.
Samfunnet må beskyttes med åpenhet rundt liv og død, ikke med diktat. Dette
medlem vil understreke at reservasjonsadgang ikke rokker
ved abortloven; den står fast.
Dette medlem vil presisere at
fastlegeforskriften ikke krever at legen selv må utføre alle prosedyrer. Dette
medlem imøteser regjeringens varslede høringssak om reservasjonsmulighet.
Reservasjonsmulighet må innrettes slik at den bare skal kunne gis
dersom bestemte vilkår er oppfylt, og det må kunne synliggjøres
og etterprøves at kvinners rettigheter blir ivaretatt på en god
måte.
Dette medlem vil fremheve at
det i abortforskriften § 1 står at begjæring om svangerskapsavbrudd
skal fremsettes overfor lege eller sykehus som er godkjent. Dette
medlem er kjent med at det er markerte regionale forskjeller i
sykehusenes praksis for å ta imot abortsøkende kvinner direkte,
og at dette er en mulighet som for mange kvinner er lite kjent. Dette
medlem mener at helse- og omsorgsministeren må sørge for
lik praksis i alle helseforetak og bedre opplysning om denne muligheten.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
stemme mot det fremsatte forslaget og vil opplyse om at Senterpartiets
stortingsgruppe er fristilt i denne saken.