Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
ein heimel i pasientskadelova for at Kongen i forskrift kan bestemme
kva for institusjonar under den kommunale helse- og omsorgstenesta
som skal vere omfatta av pasientskadelova.
Pasientskadelova gjeld i dag skade påført i
institusjon under kommunehelsetenesta, det vil seie sjukeheimar
og døgnplassar for akutt hjelp. Lova omfattar i dag ikkje institusjonar
som tidlegare var omfatta av sosialtenestelova, det vil seie barnebustader,
rusinstitusjonar og aldersheimar.
Ny lov om kommunale helse- og omsorgstenester
tok til å gjelde 1. januar 2012, og samstundes blei sosialtenestelova
og kommunehelsetenestelova oppheva. I samband med den nye lova om kommunale
helse- og omsorgstenester blei det vedteke ei endring av pasientskadelova
§ 1 første ledd bokstav a. Endringa innebar at omgrepet «kommunehelsetenesta»
skulle erstattast av omgrepet «den kommunale helse- og omsorgstenesta»,
slik at lova skulle gjelde skade påført i institusjon under spesialisthelsetenesta og
den kommunale helse- og omsorgstenesta. Etter ordlyden innebar endringa
ei utviding av verkeområdet for pasientskadelova til også å omfatte
institusjonar som tidlegare var regulerte i sosialtenestelova, det
vil seie barnebustader, rusinstitusjonar og aldersheimar.
Forslaget må sjåast i samanheng med Helse- og omsorgsdepartementet
sitt forslag til forskrift, der det går fram at alle institusjonar
etter helse- og omsorgstenestelova, også barnebustader, rusinstitusjonar
og aldersheimar, skal reknast som institusjon etter pasientskadelova.
Forslag om ein heimel i pasientskadelova for
at Kongen i forskrift kan bestemme kva som skal reknast som institusjon
under den kommunale helse- og omsorgstenesta, vart sendt på høyring i
desember 2012 med høyringsfrist i februar 2013. 27 høyringsinstansar
har kome med realitetsmerknader.
Forslaget vil i seg sjølv ikkje ha økonomiske eller
administrative konsekvensar. Departementet finn grunn til å tru
at ei utviding av pasientskadelova til å omfatte barnebustader,
aldersheimar og rusinstitusjonar vil få svært avgrensa økonomiske
konsekvensar. Eventuelle erstatningsutbetalingar knytte til institusjonane som
no blir foreslått omfatta av pasientskadeordninga, vil bli dekte
gjennom innbetalingar frå kommunane tilsvarande andre erstatningsutbetalingar
knytte til kommunale institusjonar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Mari Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Freddy de
Ruiter og Karianne O. Tung, fra Høyre, Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung
Stensland, Tone Wilhelmsen Trøen og Christopher Wand, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson
Barstad, viser til Prop. 177 L (2012–2013) Endring i pasientskadelova. Pasientskadeloven
gjelder i dag skade påført i institusjon under kommunehelsetjenesten,
det vil si sjukehjem og døgnplasser for akutt hjelp. Komiteen viser
til at Helse- og omsorgsdepartementet foreslår en hjemmel i pasientskadeloven for
at Kongen i forskrift kan bestemme hvilke institusjoner under den
kommunale helse- og omsorgstjenesten som skal være omfattet av pasientskadeloven. Komiteen er
enig i at forslaget må sees i sammenheng med Helse- og omsorgsdepartementets
forslag til forskrift, der det går fram at alle institusjoner etter
helse- og omsorgstjenesteloven, også barneboliger, rusinstitusjoner
og aldershjem, skal regnes som institusjon etter pasientskadeloven. Komiteen merker
seg at forslaget til forskrift ble sendt på høring sammen med lovforslaget. Komiteen merker
seg videre at Helse- og omsorgsdepartementet tar sikte på å fastsette
forskrift slik at den kan tre i kraft samtidig med endringer i pasientskadeloven,
gitt at Stortinget vedtar forskriftshjemmelen i pasientskadeloven.
Komiteen mener at også barneboliger,
aldershjem og rusinstitusjoner bør omfattes av pasientskadeloven
for å gi et sterkere vern ved pasientskade.
Komiteen har merket seg høringsinnspillet
fra Norsk Forbund for Utviklingshemmede som viser til at hjelpebehovene
på barne- og avlastningsboliger ofte er komplekse og krevende, slik
at erstatningsreglene bør utformes uten hensyn til hvem som har
gitt helsehjelpen. Komiteen mener at gjeldende regelverk
om at pasientskadeloven omfatter skade utført av helsepersonell,
eller andre som opptrer på vegne av helsepersonell, bør opprettholdes. Komiteen vil
følge med på utviklingen og vurdere om det er behov for endringer. Komiteen ser
at det kan være utfordrende å skille mellom helsehjelp og annen
hjelp i en institusjon.
Komiteen viser til høringsinnspill
fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) som etterlyser regler for
eldre skader. Komiteen mener at endringen skal gjelde
for skader oppstått etter at forskriftene er trådt i kraft.
Komiteen mener det er en fordel
for pasienter, andre brukere og pårørende at forskriftene presiserer
hvilke typer institusjoner som omfattes av pasientskadeloven.
Komiteen viser til proposisjonen
og merknadene og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak til lov
om endring i pasientskadeloven (institusjon under den
kommunale helse- og omsorgstenesta):
I
I lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader
mv. blir følgjande endring gjort:
§ 1 nytt tredje ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift bestemme hva som skal regnes
som institusjon under den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
II
Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 28. januar 2014
Kari Kjønaas Kjos
|
Ruth Mari Grung
|
leiar
|
ordførar
|