I Stortingets høring i nevnte sak mottok arbeids- og
sosialkomiteen et felles innspill fra arbeidstakerorganisasjonene
i offentlig sektor. Notatet ligger vedlagt.
Arbeidstakerorganisasjonene viser til at beregningene
i regjeringens proposisjon bygger på tall fra et utvalg av medlemmene
i Statens Pensjonskasse, mens tilsvarende beregninger basert på medlemsmassen
i Kommunal Landspensjonskasse viser at de foreslåtte løsningene
slår helt annerledes ut. Organisasjonene fremmer på denne bakgrunn
konkrete forslag til endringer i regjeringens forslag.
Arbeiderpartiets medlemmer i arbeids- og sosialkomiteen
viser til innspillet og ber om statsrådens kommentarer til innvendingene
mot beregningsgrunnlaget som er lagt til grunn for regjeringens
forslag til endringer i regelverket. Vi ber også om en vurdering
av de økonomiske konsekvensene av arbeidstakerorganisasjonenes konkrete
forslag til endringer.
I forbindelse med komiteens behandling av saken
har Arbeiderpartiet fått en henvendelse om to forhold. Det ene gjelder
80 prosent-regelen og bortfall av uførepensjon. Det andre gjelder
foreldelsesfristen for å framsette krav om tjenestepensjon. Vi vil
gjerne ha statsrådens kommentarer til disse innspillene.
Vi ble presentert for noen typetilfeller med
ulikt pensjonsgrunnlag i folketrygden og i den offentlige tjenestepensjonen.
I to av tilfellene med uføregrad på hhv. 20 og 100 pst i den offentlige tjenestepensjonen,
ble resultatet likevel null i utbetalt tjenestepensjon. Et tredje
eksempel gjaldt en person med ulønnet permisjon fra stilling i offentlig
sektor, der uførepensjonen fra tjenestepensjonen bortfalt ved en
utbetalingsgrad på 42 pst.. Et fjerde eksempel gjaldt et tilfelle
der vedkommende økte sin inntekt i offentlig stilling etter uførheten,
fikk en utbetalingsgrad under 20 pst, som likevel ikke opphørte.
Har departementet foretatt liknende beregninger av typetilfeller med
samme resultat, eller er dette eksempler på utilsiktede virkninger?
Som alternativ ble vi presentert for et forslag
om å knytte 80 prosent-regelen til utbetalingsgrad i forhold til
all tidligere inntekt. Vi vil gjerne ha statsrådens vurdering av
dette forslaget.
Det andre forslaget gjaldt å utvide eksisterende foreldelsesfrist
i de lovfestede ordningene til å bli mer lik fristene i foreldelseslovens
§ 6, for å hindre store forskjeller mellom offentlig ansatte. Det
ble blant annet vist til foreldelsesfristen i KLP, som er på 10
år, og til at SPK hadde varslet at de fra 2015 kommer til å stramme
inn på bruken av unntaksbestemmelsen, som hittil er blitt brukt
i relativt mange saker. Vi vil gjerne ha statsrådens kommentar til
dette innspillet.
Av hensyn til framdriften i Stortingets behandling,
ber vi om at svar foreligger innen utgangen av januar 2014.