Jeg viser til brev datert 15. januar fra Arbeiderpartiets
stortingsgruppe hvor Arbeiderpartiets medlemmer i arbeids- og sosialkomiteen
ber om svar og kommentarer på enkelte spørsmål i forbindelse med
Stortingets behandling av prop. 202 L (2012–2013) Endringer i lov
om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning).
De temaene som tas opp er:
a) Kompensasjonsnivået
i den foreslåtte nye uførepensjonsordningen, og beregningsgrunnlaget
som er lagt til grunn for forslaget
b) De økonomiske konsekvensene av arbeidstakerorganisasjonenes
forslag til endringer
c) 80-prosent regelen og bortfall av uførepensjon
d) Foreldelsesfristen for å fremsette krav
om uførepensjon i de lovfestede offentlige tjenestepensjonsordningene.
Bakgrunnen for Arbeiderpartiets brev er et notat fra
arbeidstakerorganisasjonene i forbindelse med Stortingets høring
i nevnte sak og en henvendelse som er sendt til Arbeiderpartiets
stortingsgruppe uten at henvendelsen er lagt ved.
Arbeidstakerorganisasjonene viser i sitt notat
til at beregningene i proposisjonen bygger på tall fra et utvalg
av medlemmene i Statens pensjonskasse (SPK), mens tilsvarende beregninger
basert på medlemsmassen i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) viser
at de foreslåtte løsningene slår annerledes ut. Organisasjonene fremmer
på denne bakgrunn konkrete forslag til endringer i lovforslagene.
Denne saken ble lagt fram av regjeringen Stoltenberg
II, og den nåværende regjering valgte som kjent ikke å trekke proposisjonen,
jf. brev fra Statsministeren til Stortingets presidentskap 8. november
2013. Før proposisjonen ble lagt fram ble det gjennomført en offentlig
høring. Arbeidstakerorganisasjonene kommenterte også da beregningsgrunnlaget
som var lagt til grunn for forslaget i den offentlige høringen,
og etterlyste beregninger for kommunal sektor. Etter den offentlige
høringen ble det foretatt beregninger for hvordan forslaget vil
slå ut i kommunesektoren. Arbeidstakerorganisasjonene er kjent med
disse beregningene, og en del av tallene er gjengitt i proposisjonen.
Beregningene viser at enkelte grupper i kommunesektoren
kommer dårligere ut med den foreslåtte ordningen sammenliknet med
dagens ordning. Dette er grupper som har svært høye kompensasjonsnivåer
i dag. Med de nye reglene vil ansatte i kommunal sektor som mottar
både uførepensjon fra KLP og uføretrygd fra folketrygden få en gjennomsnittlig
kompensasjonsgrad på 85 prosent etter skatt. Kompensasjonsgraden
varierer en god del med stillingsandelen. For tidligere heltidsansatte
i kommunal sektor med full tjenestetid er kompensasjonsgraden i
snitt 78,4 prosent etter skatt. Kompensasjonsgraden er betydelig
høyere for deltidsansatte. For tidligere deltidsansatte i fellesordningen
i KLP er kompensasjonsgraden etter skatt i snitt 97,2 prosent med
nye regler, mot 105 prosent med dagens regler. Disse kompensasjonsnivåene
er før eventuelle barnetillegg.
Jeg mener at disse kompensasjonsnivåene er svært
høye, særlig for tidligere deltidsansatte. Tidligere deltidsansatte
vil med forslaget i gjennomsnitt få et kompensasjonsnivå etter skatt som
ligger tett opp mot 100 prosent. De som forsørger barn under 18
år vil få en høyere utbetaling etter skatt som uføre enn de hadde
som lønnsmottakere. Jeg mener det vil være et brudd på arbeidslinjen
å øke kompensasjonsnivået til denne gruppen ytterligere.
Selv om beregningsgrunnlaget som ble brukt for å
illustrere effektene av de foreslåtte reglene var basert på medlemsmassen
i SPK, mener jeg at beregningene foretatt på kommunalt ansatte viser
at forslagene til nye regler gir svært gode kompensasjonsnivåer
også i kommunal sektor.
Arbeidstakerorganisasjonenes forslag er i prioritert
rekkefølge:
Heving av taket for
den inntektsuavhengige parameteren fra 6 til 10 pst. av pensjonsgrunnlaget
Heving av den inntektsuavhengige parameteren fra
0,25 G til 0,3 G
Å heve taket for den inntektsuavhengige parameteren
fra 6 til 10 pst. av pensjonsgrunnlaget (uten å heve kronebeløpet)
vil øke uførepensjonen for alle nye uføretilfeller som har pensjonsgrunnlag
under 4,17 G. Hvor høy økning dette gir i uførepensjonen kommer
an på pensjonsgrunnlaget. Den største økningen i kroner vil være
for personer med pensjonsgrunnlag på 2,5 G som vil få økt sin uførepensjon
med 0,1 G (8 525 kroner med gjeldende G).
Å heve den inntektsuavhengige parameteren fra 0,25 G
til 0,3 G (i tillegg til å øke taket for den inntektsuavhengige
parameteren) vil øke uførepensjonen for alle med pensjonsgrunnlag over
2,5 G. For personer med pensjonsgrunnlag over 3 G (dvs. det store
flertallet av SPK sine medlemmer) vil økningen i uførepensjonen
være på 4 262 kroner med gjeldende G. Å øke kronebeløpet fra 0,25 G
til 0,3 G vil kun gjelde nye uføretilfeller, og de økonomiske kostnadene
av dette vil derfor øke gradvis etter hvert som en større og større
andel av uførepensjonistene er omfattet av nytt regelverk.
På sikt (dvs. når alle uførepensjonister er
omfattet av nytt regelverk) vil den årlige kostnadsøkningen knyttet
til de aktive medlemmene (dvs. at vi ser bort fra de med oppsatte
rettigheter) i SPK være om lag 170 millioner kroner. Jeg har ikke
grunnlag for å tallfeste virkningen i kommunesektoren, men den er
trolig i samme størrelsesorden.
Det fremgår av brevet fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe
at stortingsgruppen har fått en henvendelse om 80-prosent regelen
og bortfall av uførepensjon. Det vises til noen typetilfeller som ikke
er lagt ved, og det er derfor ikke mulig å kommentere disse.
80-prosentregelen innebærer at det ikke utbetales
pensjon når inntekten etter uførhet utgjør mer enn 80 pst. av samlet
inntekt for uførhet, jf. forslaget i lov om Statens pensjonskasse
§ 29 femte ledd. I noen tilfeller kan dette gi resultater som kan
synes ulogiske. For eksempel vil det kunne være tilfeller hvor inntektsbortfallet
i den offentlige stillingen er større enn 20 pst. hvor det ikke
vil bli utbetalt uførepensjon, og det vil være tilfeller hvor utbetalingsgraden
i den offentlige ordningen er lavere enn 20 pst. hvor det likevel vil
bli utbetalt uførepensjon. Dette gjelder hvis deler av inntekten
før og/eller etter uførhet kommer fra arbeid i privat sektor. Utformingen
av 80-prosentregelen i lovforslaget er etter mitt skjønn likevel
fornuftig, fordi det er det samlede inntektsbortfallet som følger
av uførheten som skal være overordnet for hvorvidt det utbetales uførepensjon/uføretrygd
eller ikke. Slik lovforslaget er utformet vil det sikre nettopp
dette.
Reglene om foreldelse gjelder dels det å framsette
et krav om en uførepensjon og dels foreldelse av den utbetalte ytelsen.
Selve ytelsen foreldes etter foreldelseslovens alminnelige foreldelsesfrist
på tre år, med en tilleggsfrist i særlige tilfeller på ti år. Disse
reglene er felles for Statens pensjonskasse og KLP.
Spørsmålet som er tatt opp gjelder foreldelse
av krav om uførepensjon. Lov om Statens pensjonskasse § 27 fjerde
ledd, som i Prop. L 202 (2012-2013) er foreslått videreført i § 30,
lyder:
«Krav om uførepensjon må settes fram innen ett år
etter at medlemmet er fratrådt eller har fått permisjon fra sin
stilling uten lønn eller med avkortet lønn. Når særlige grunner
gjør det rimelig, kan Pensjonskassens styre etter søknad fra medlemmet
tilstå uførepensjon selv om krav herom ikke er satt fram innen fristens
utløp.»
Som det framgår av bestemmelsen faller retten til
uførepensjon bort hvis krav om uførepensjon ikke er satt fram innen
ett år (fristen løper først fra fratredelsen, som gjerne er fra
opphør av sykelønn eller senere). Dersom særlige grunner gjør det
rimelig kan det ses bort fra fristen, slik at retten fortsatt er
i behold.
Forsikringsavtaleloven § 18-6, som er i samsvar med
foreldelsesloven § 6, bestemmer at retten til pensjon normalt foreldes
ti år fra siste termin ble utbetalt, eventuelt fra første gang det
kunne vært krevd utbetaling. KLP har i sine vedtekter for fellesordningen
§ 12-6 vist til denne bestemmelsen.
For pensjonsordninger som reguleres av forsikringsavtaleloven,
foreldes krav på uførepensjon således etter ti år, uten noen dispensasjonsadgang,
mens det etter lov om Statens pensjonskasse gjelder en ettårsfrist,
men med dispensasjonsadgang.
Jeg kjenner ikke til at SPK har varslet at det
fra 2015 vil bli strammet inn på bruken av unntaksbestemmelsen,
som hittil er blitt brukt i relativt mange saker. Så lenge ettårsfristen
er supplert med en dispensasjonsadgang, vil det i praksis ikke være
særlig forskjell mellom Statens pensjonskasse og ordninger som er
bundet av forsikringsavtaleloven.