Riksrevisjonen kontrollerer forvaltningen av statens
interesser i selskaper m.m., jf. lov om Riksrevisjonen § 9 tredje
ledd. Kontrollen er utført i samsvar med lov og instruks om Riksrevisjonen
og Riksrevisjonens standarder og retningslinjer for kontrollarbeidet.
Riksrevisjonens kontroll for 2012 har omfattet 44
heleide aksjeselskaper, 31 deleide aksjeselskaper, 8 allmennaksjeselskaper
(ASA), 4 regionale helseforetak, 8 statsforetak, 6 selskaper som
er organisert ved særskilt lov og 24 studentsamskipnader. En fullstendig
oversikt over selskapene som er kontrollert, finnes i Vedlegg 1.
For 2012 har Riksrevisjonen funnet grunnlag
for merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser
under Helse- og omsorgsdepartementet, Kunnskapsdepartementet, Nærings-
og handelsdepartementet og Samferdselsdepartementet. Videre har
Riksrevisjonen merknader til gjennomføringen av regjeringens eierpolitikk.
Riksrevisjonens kontroll omhandler utvalgte saksforhold
innen utøvelsen av regjeringens eierpolitikk, slik denne er formulert
i Meld. St. 13 (2010–2011) Aktivt eierskap.
I denne meldingen har regjeringen understreket viktigheten av å styrke
og profesjonalisere eierskapsforvaltningen. Riksrevisjonen har gjennomført
fire kontroller av om statens forvaltning av eierinteressene er
i samsvar med overordnede prinsipper for god eierstyring. Kontrollene
viser at arbeidet med å profesjonalisere eierstyringen er i en positiv
utvikling.
Riksrevisjonen vil likevel vise til følgende
forhold:
Selskapene har lovpålagt
plikt til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme
likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn, etnisitet/nasjonal
opprinnelse og nedsatt funksjonsevne. Det har vært en positiv utvikling på
variablene kjønn og etnisitet i den undersøkte perioden. Samtidig
er det flere selskaper som ikke kjente til aktivitets- og rapporteringsplikten for
disse områdene. Arbeidet med å fremme likestilling og hindre diskriminering
har i ulik grad vært tema i eierdialogen. En mer aktiv oppfølging
fra eierdepartementene kan etter Riksrevisjonens vurdering gi enda
bedre resultater.
Riksrevisjonens kontroller av eierskapsutøvelsen
viser at flere av departementene har utfordringer når det gjelder
styrevalgarbeid. Dette gjelder særlig tidsfrister og hensynet til
likebehandling av aksjonærer.
Blant de kontrollerte eierdepartementene
er det stor forskjell i dokumentasjonen av eierdialogen. Mens Nærings-
og handelsdepartementet gjennomgående har gode rutiner, har Samferdselsdepartementet
svakere og mindre systematisk dokumentasjon av eierdialogen. Internt
i Samferdselsdepartementet håndteres eierskapsutøvelsen ulikt i
de forskjellige eierseksjonene.
Riksrevisjonens kontroll viser at det har
vært en positiv utvikling med mer langsiktighet og forutsigbarhet
i prosessene for fastsettelse av helseforetakenes rammer og krav
i perioden 2010–2012. Riksrevisjonen tar likevel opp praksisen med
at nasjonale krav stilt av departementet i noen tilfeller videreføres
til det enkelte helseforetak uten at det synes å være foretatt en tilpasning
til foretakets egenart og risiko. Riksrevisjonen stiller spørsmål
ved om dette gir likeverdige helsetjenester.
Styret i Helse Sør-Øst RHF fastsetter ikke
resultatkravet til underliggende helseforetak og overlater i stor
grad oppfølgingen til administrasjonen. Riksrevisjonen vil understreke
viktigheten av at RHF-styrene forvalter eierinteressene i de underliggende
helseforetakene i samsvar med statens overordnede prinsipper for
god eierstyring.
Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige
selskaper for 2012 har omfattet fire saksforhold. I disse kontrollene
er Riksrevisjonens hovedfunn:
Omstillingen ved
OUS har ennå ikke gitt klare forbedringer i pasientbehandlingen
eller ressursutnyttelsen, selv om det på enkelte områder er en positiv
utvikling. I oppfølgingen av omstillingen i OUS har verken Helse-
og omsorgsdepartementet eller HSØ sørget for å klargjøre hva som
skal bli bedre, og når det kan forventes forbedringer. Riksrevisjonen
ser alvorlig på at en så omfattende omstilling gjennomføres uten
en gevinstrealiseringsplan. I større omstillinger er det etter Riksrevisjons
oppfatning avgjørende at eierne sikrer seg et godt grunnlag for
å følge opp at omstillinger faktisk fører til forbedringer.
Riksrevisjonen mener at nasjonal strategi
for forebygging av infeksjoner har hatt begrenset effekt på andelen
sykehusinfeksjoner og hvordan det arbeides med smittevern i helseforetakene. Andelen
sykehusinfeksjoner nasjonalt har ligget på rundt 6 pst. i hele strategiperioden,
og det er store variasjoner mellom de undersøkte helseforetakene.
Selskaper forvaltet av universiteter og
høyskoler har over tid bygget opp en betydelig kapital, til tross
for at selskapene ikke skal ha kapital ut over det som er nødvendig
for den daglige drift. Riksrevisjonen vil understreke betydningen
av at eierinstitusjonene følger opp at selskapenes finansiering
er hensiktsmessig og bidrar til effektiv og økonomisk forsvarlig
drift.
Det er svak samfunnsmessig måloppnåelse
når det gjelder omfanget av godstransport på bane. NSBs godsvirksomhet,
CargoNet, har svak forretningsmessig måloppnåelse, og selskapet
har over tid hatt negativt resultat. Dette har påvirket NSBs resultat
og statens utbytte. Samferdselsdepartementets eierstyring har vært
svak og uklar. Departementet har vektlagt sektorpolitiske hensyn
i eieroppfølgingen og har akseptert underskudd over tid. Departementet
har iverksatt tiltak for å bedre rammevilkårene for godstransport
på bane, men har i liten grad lyktes i å bedre jernbanens konkurranseevne.
Riksrevisjonen mener at Samferdselsdepartementet bør foreta en konkret
vurdering av om fortsatt og vedvarende redusert utbyttegrunnlag
vil innebære ulovlig subsidiering.
Riksrevisjonen mottar statsrådens beretning
om forvaltningen av statens interesser for alle selskaper som Riksrevisjonen
fører kontroll med. I hovedsak mottas beretningene innenfor de fastsatte
fristene, og de inneholder i de fleste tilfeller tilstrekkelig informasjon
om de etterspurte emnene.
I Dokument 3:2 (2010–2011) og Dokument 3:2 (2011–2012)
ble det tatt opp at Riksrevisjonen for et flertall av de deleide
selskapene ikke mottok innkalling til generalforsamling før generalforsamlingen
fant sted. Ved Stortingets behandling av sakene uttalte kontroll-
og konstitusjonskomiteen at dette var kritikkverdig. En gjennomgang
av innkallingene til ordinær generalforsamling i 2013 viser at Riksrevisjonen
har mottatt kopi av innkalling for 16 av de 31 deleide aksjeselskapene
før generalforsamling fant sted. Dette innebærer at Riksrevisjonen
for omtrent halvparten av de deleide aksjeselskapene i 2013 ikke
har hatt mulighet til å vurdere ut fra sakslisten om det er ønskelig
å delta i generalforsamling.
Akershus universitetssykehus HF har en særskilt utfordring
med høy andel korridorpasienter. Det er satt i gang arbeid med å
identifisere årsaker og utarbeide tiltak.
Riksrevisjonen har fulgt opp 12 saker som tidligere
har blitt rapportert i Dokument 3:2 (2011–2012) og Dokument 3:2
(2012–2013). Av disse er 9 avsluttet, mens 3 saker følges opp videre.