I Meld. St. 13 (2010–2011) Aktivt eierskap vises det
til at det er få kvinner i ledende posisjoner i norske selskaper.
I Innst. 392 S (2010–2011) støtter komiteens flertall forventningen
om at selskapene søker å rekruttere flere kvinner i ledende stillinger
i de statlige selskapene, og at staten vil arbeide for å rekruttere
flere kvinnelige styreledere.
Formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge
i hvilken grad selskapene ivaretar Stortingets forventninger om
likestilling og mangfold, og hvordan eierdepartementene følger opp
selskapenes arbeid på dette området. Formålet er belyst gjennom
følgende problemstillinger:
1. Hva er status for
likestilling og mangfold i selskaper med statlige eierinteresser?
Hvordan har utviklingen vært i perioden 2007–2012?
2. I hvilken grad har selskaper med statlige
eierinteresser etablert strategier og gjennomført tiltak for å fremme
likestilling og mangfold i sin virksomhet?
3. I hvilken grad har eierdepartementene
fulgt opp selskapenes arbeid med likestilling og mangfold?
Kjønnsrepresentasjon blant eiervalgte styremedlemmer
er lovregulert i selskapslover. Fordelingen avhenger av antallet
medlemmer styrene har.
Likestillingsloven stadfester at direkte eller
indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn ikke er tillatt.
Likestillingsloven pålegger arbeidsgivere å arbeide aktivt, målrettet
og planmessig med likestilling mellom kjønn. Ifølge likestillingsloven
og regnskapsloven skal selskaper redegjøre for den faktiske tilstanden
når det gjelder likestilling i virksomheten i sin årsberetning.
De skal også redegjøre for tiltak som er iverksatt, og tiltak som
planlegges iverksatt for å fremme likestilling og forhindre forskjellsbehandling
som er i strid med lov om likestilling mellom kjønnene.
Diskrimineringsloven og diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
forbyr diskriminering på grunn av etnisitet/nasjonal opprinnelse
eller nedsatt funksjonsevne. Lovene fastslår at arbeidsgivere i
privat sektor med mer enn 50 ansatte og arbeidsgivere i offentlig
sektor (inklusiv offentlige foretak) skal arbeide aktivt, målrettet
og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering
på bakgrunn av etnisitet/nasjonal opprinnelse eller nedsatt funksjonsevne
innenfor sin virksomhet. Aktivitetsplikten omfatter blant annet
rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter
og beskyttelse mot trakassering. Videre skal selskapene redegjøre
i årsberetningen for tiltak som er iverksatt og tiltak som planlegges
iverksatt for å fremme likestilling, sikre like muligheter og rettigheter og
hindre diskriminering.
For å oppfylle aktivitetsplikten må arbeidsgiver vurdere
hvilke forhold som kan fungere som barrierer for arbeidstakere og
arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne eller annen etnisk bakgrunn
enn norsk, og hvilke konkrete tiltak som kan medvirke til å fjerne
disse barrierene. Videre skal rapportering om tiltak omfatte en
beskrivelse av status, en definisjon av målsettingen for tiltaket,
en beskrivelse av tiltaket og en tidsplan for når tiltaket skal
gjennomføres. Utover dette skal det gis omtale av hva som er oppnådd
med gjennomførte tiltak. Aktivitets- og rapporteringsplikt for kjønn
ble innført i 2002. For nedsatt funksjonsevne og etnisitet/nasjonal
opprinnelse m.m. ble den innført fra 1. januar 2009.
Riksrevisjonens dokument redegjør nærmere for gjennomføring
av undersøkelsen og oppsummerer funnene.
Riksrevisjonen har lagt fram saken for de berørte departementene.
Nærings- og handelsdepartementet har utarbeidet et samlet svar til
Riksrevisjonen. Svarbrevet er inntatt i Riksrevisjonens dokument.
I Meld. St. 13 (2010–2011) framkommer styrket satsing
på likestilling og mangfold i selskapenes ledende funksjoner som
et viktig element i å legge til rette for at den beste kompetansen
benyttes i alle ledd, også i toppledelsen. Riksrevisjonen og Nærings-
og handelsdepartementet er enige om at det har vært en positiv utvikling
for både kvinner og ansatte med innvandrerbakgrunn. Samtidig viser
Riksrevisjonens undersøkelse at kvinner fortsatt er underrepresentert
som styreledere og i lederstillinger, og at personer med innvandrerbakgrunn
er underrepresentert i lederstillinger. Riksrevisjonen mener i likhet med
flere av departementene at en mer aktiv oppfølging av at selskapene
igangsetter tiltak rettet mot forfremmelses- og utviklingsmuligheter
for kvinner eller ansatte med innvandrerbakgrunn kan gi enda bedre
resultater. Riksrevisjonen har merket seg at flere departementer
har iverksatt tiltak for å styrke oppfølgingen på området.
Etter Riksrevisjonens vurdering viser undersøkelsen
at det er mange selskaper som ikke etterlever alle krav i den lovfestede
aktivitets- og rapporteringsplikten. Riksrevisjonen er enig i at manglende
etterlevelse av lovkrav iht. regnskapslovgivning skulle vært påvist
av selskapenes eksterne revisorer. Riksrevisjonen er videre enig
i at etterlevelse av lovkrav ligger til selskapet og er noe eier
følger opp på et overordnet nivå. Etter Riksrevisjonens vurdering
har eierdepartementene i varierende grad foretatt slik oppfølging
av selskapenes arbeid med likestilling og mangfold.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Are Helseth og lederen Martin Kolberg, fra Høyre,
Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth Svendsen
og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, viser til at Riksrevisjonen har
undersøkt i hvilken grad selskapene ivaretar Stortingets forventninger
om likestilling og mangfold, og hvordan eierdepartementene følger
opp selskapenes arbeid på dette området. Formålet er belyst gjennom
følgende problemstillinger:
1. Hva er status for
likestilling og mangfold i selskaper med statlige eierinteresser?
Hvordan har utviklingen vært i perioden 2007–2012?
2. I hvilken grad har selskaper med statlige
eierinteresser etablert strategier og gjennomført tiltak for å fremme
likestilling og mangfold i sin virksomhet?
3. I hvilken grad har eierdepartementene
fulgt opp selskapenes arbeid med likestilling og mangfold?
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
og Nærings- og handelsdepartementet er enige om at det har vært
en positiv utvikling hva gjelder kvinner og ansatte med innvandrerbakgrunn.
Komiteen merker seg også at Riksrevisjonens undersøkelse
finner at kvinner likevel er underrepresentert som styreledere og
i lederstillinger, og at personer med innvandrerbakgrunn er underrepresentert
Komiteenfinner
det positivt at flere departementer har iverksatt tiltak for å styrke
oppfølgingen på likestillingsområdet.
Komiteenviser
til at Riksrevisjonen påpeker at mange selskaper ikke etterlever
alle krav i den lovfestede aktivitets- og rapporteringsplikten,
og at eierdepartementene i varierende grad har foretatt en overordnet
oppfølging av selskapenes arbeid med likestilling og mangfold.