Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Wenche Olsen, Kåre Simensen
og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Regina Alexandrova, Erik Fløan,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Kristian
Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig
Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes, fra Senterpartiet, Jenny Følling,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til at utvidelsen av EU fra 1. juli 2013
med Kroatia innebærer en utvidelse av EUs indre marked. Komiteen viser
til at EØS-avtalens artikkel 128 tilsier at enhver europeisk stat som
blir medlem av EU, også skal søke om å bli part i EØS-avtalen og
at betingelsene skal fastsettes i en egen avtale. Kroatias medlemskap
i EU innebærer også at landets frihandelsavtale med Norge opphørte
1. juli 2013.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at EØS-avtalen siden den trådte i kraft i 1994 har ivaretatt
hovedmålet om å sikre norsk næringsliv deltakelse i et felles marked
på like konkurransevilkår basert på et felles regelverk. Flertallet mener
det er viktig å få på plass avtalen om et utvidet EØS, slik at EØS-samarbeidet
kan videreføres og forhindre at det oppstår nye handelshindringer.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at EØS-avtalen ikke
er nødvendig for å sikre norsk næringsliv adgang til EUs indre marked.
Den handelsavtale nNorge inngikk med EF i 1973, som sikret tollfri
adgang til EUs indre marked for alle industrivarer, er ikke sagt
opp, og det finnes også andre alternativer til dagens EØS-avtale. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen i proposisjonen
viser til at varehandelen med Kroatia fra 1. juli 2013 har blitt
regulert av handelsavtalen med EF fra 1973, inntil EØS-utvidelsesavtalen
får anvendelse. Disse medlemmer understreker videre
at Norge må finne andre tilknytningsformer til EU som sikrer landenes
handel med EU, samtidig som man i større grad har mulighet til å
føre en mer selvstendig politikk på sentrale samfunnsområder enn det
dagens EØS-avtale gir rom for.
Komiteen merker seg
at EU og de tre EFTA-landene i EØS vil praktisere en midlertidig
anvendelse av utvidelsesavtalen i påvente av ratifiseringen i EU.
Komiteen viser til at de to hovedspørsmålene
i forhandlingene har vært EØS/EFTA-landenes finansielle bidrag til
sosial og økonomisk utjevning til også å omfatte Kroatia, og opprettholdelse av
betingelsene for norsk og islandsk markedsadgang for fisk og fiskeprodukter
etter at frihandelsavtalen mellom våre land bortfaller.
Komiteen merker seg at avtalen
innebærer at EØS-finansieringsordningene utvides med ytterligere
5 mill. euro for perioden 2009–2014, hvorav Norge skal bidra med
4,7 mill. euro. Støtten skal gis til prosjekter og fond innen miljøvern og
miljøforvaltning, klimatiltak og fornybar energi, sivilt samfunn,
utvikling av menneskelige ressurser, kulturarv, forskning og høyere
utdanning.
Den norske finansieringsordningen utvides med 4,6
mill. euro, og skal gå til prosjekter innenfor karbonfangst og lagring,
grønn næringsutvikling, forskning og høyere utdanning, utvikling
av menneskelige ressurser, justis- og innenrikssaker og fremme av
anstendig arbeid og trepartssamarbeid.
Komiteen viser til at dette nivået
gir Kroatia et bidrag på linje med de øvrige landene som omfattes
av finansieringsmekanismen for 2009–2014. Komiteen vil
imidlertid understreke at de tre EØS/EFTA-landene og Norge gjennom
en slik utvidelse av finansieringsordningene yter et vesentlig bidrag
til sosial og økonomisk utvikling i Kroatia og flere andre EU-land.
Komiteen vil også vise til at
Norge ikke er rettslig forpliktet til å videreføre finansieringsordningene
etter at disse utløper 30. april 2014. Det bør etter komiteens syn
heller ikke bli slik at ordningene gjøres permanente.
Komiteen viser til at protokollen
som gjelder kompensasjon for bortfall av det tollfrie regimet for
eksport av fisk til Kroatia gjennom frihandelsavtalen, som opphørte
1. juli 2013, innebærer en økt tollfrikvote på i alt 1 400 tonn
krydder- og eddikbehandlet sild til et utvidet EU. Dette er produkter
som ut over den tollfrie kvoten møte en tollbarriere på 20 pst.
Komiteen viser til at regjeringen
har besluttet ikke å innføre begrensninger på den frie bevegelsen
overfor arbeidstakere fra Kroatia, under henvisning til at landet
er lite og at det derfor er begrenset potensial for forstyrrelser
i det norske arbeidsmarkedet. Komiteen merker seg
at regjeringen vil følge utviklingen nøye og eventuelt innføre overgangsordninger
innenfor overgangsperioden på 7 år, om det viser seg nødvendig.
Komiteen viser også til at avtalen
innebærer overgangsordninger som betyr at transportører fra Kroatia
ikke vil ha adgang til å utføre innenlands transport (kabotasje)
i EØS-landene de første to årene, og er tilfreds med dette.
Komiteen tilrår på denne bakgrunn
samtykke til ratifikasjon av utvidelsesavtalen med tilliggende avtaler
og avtale om midlertidig anvendelse.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i at det bør innføres overgangsordninger på transportsektoren, slik
regjeringen foreslår i proposisjonen. Dette medlem viser
til at transportnæringen ikke er den eneste næringen som sliter
i konkurransen med billig arbeidskraft. Næringer som bygg og anlegg,
renhold og hotell- og restaurantbransjen opplever også presset fra
EUs frie flyt. Dette medlem mener overgangsordningene
bør gjelde generelt, ikke kun for en spesifikk næring.
Dette medlem viser til at utvidelsesavtalen med
Kroatia gir Norge full anledning til å innføre tilsvarende overgangsordninger
som vi tidligere har benyttet overfor 10 EU-land ved utvidelsene
i 2004 og 2007. Dette medlem viser til at regjeringen
i proposisjonen omtaler at i alt 13 EU-land har valgt å innføre
begrensninger overfor arbeidstakere fra Kroatia.